Ga naar inhoud


Over beeld- en geluidkwaliteiten, en zendersterkten


T90user

Aanbevolen berichten

Sorry, een beetje een wild kopje waar ik toch best wat vragen in onder wilde brengen. Vanmiddag keek ik rein toevallig bij het heruitrichten van mijn schotel een tijdje naar Ýaslik, de jeugdzender van de Turkmeense omroep die in een zaal vol kerstboom en boomversierselen een waarlijk vlotte disco uitzond waar ze zich zelfs in Nederland niet voor zouden schamen, en toen bedacht ik me iets wat me eigenlijk al veel langer opgevallen is: de beelden die van die twee Turkmeense transponders op TurkmenÄlem afkomen (52 Oost, 12.265 en 12.303 MHz) die zijn wel zo perfect qua scherpte en belichting dat je als leek zou denken dat je naar 4K (UHD) beelden zat te kijken. Meestal kom ik er alleen 's nachts langs waarbij je stilstaande beelden over bepaalde verkeersknooppunten tegen komt maar nu vanmiddag ook: zo'n perfekte belichting dat er geen schaduwtje te zien is en alles zo geslepen scherp dat je je nauwelijks voor kunt stellen dat het toch maar gewone HD beelden zijn. Ik vroeg me echt af, gebruiken die lui een of andere truc om dat te bereiken. Drs. IJzerbout, weet hij misschien meer over wat hun uitzendtechniek zo bijzonder maakt? Ik ken het eigenlijk van geen enkele andere zender.

 

Tweede vraag: ik merk dat er heel wat zenders zijn die ondanks een goede beeldkwaliteit werkelijk schreeuwend slecht geluid uitzenden. Een goed voorbeeld is het A1 pakket op Yahsat, recentelijk ook wel Al Yah genoemd, op 11.843V. Ook weer knalhard signaal met doorgaans goede beelden op A1 World, A1 Islam, A1 España, A1 Albanië en Life Tv Spain maar dan A1 Balkan en A1 LoveWorld EuroT in een werkelijk ongenietbare kwaliteit hoewel de kwaliteitsbalk ruim boven de 16 dB zit. Zou het hier dan om hartstikke foute uplinks gaan? Als ik naar die A1 beelden kijk zoals op dit moment dan krijg ik haast het idee dat ze via een internet verbinding met deels erg lage resolutie naar de uplink doorgegeven worden. Tragisch als je die kwaliteit naast die van buurman Turkmenië ziet!

 

Dan tot slot: als ik naar een zender als Nautical Channel ga dan heb ik met 3 dB al ongestoord beeld, maar op andere satellieten heb ik wel zenders die aan 11 of 12 dB nog niet genoeg hebben om een beeld te produceren. Is er een manier om van tevoren te kunnen weten bij welke ontvangststerkte een zender genietbaar is? Ik had in het verleden de indruk dat je pakweg 4,8 dB of zo als grens moest aannemen, wat eronder zat was moeilijk tot niet te genieten maar zat je boven de 5 of 6 dB geen centje pijn. Maar het lijkt er intussen haast op dat die dB waarden geen enkele garantie meer bieden. Aanvankelijk dacht ik dat er een of andere ongemerkte codering op sommige van die zenders zat maar dat blijkt niet het geval. Zenders als bijvoorbeeld het Botswana pakket op 12.634 V (68,5 Oost) prima met beeld en geluid ontvangen maar wordt het donker dan valt het allemaal weg. Dat terwijl het losse Botswana kanaal op 12.657 V dag en nacht in dezelfde forse signaalsterkte doorkomt.

 

Of er een logica in dit soort verhalen zit weet ik niet, maar het leek me toch eens leuk hiernaar te vragen. Wie weet, heeft iemand een verklaring voor een of meerdere van deze verschijnselen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zenders met DVB-S2 QPSK fec 1/2 komen met heel weinig signaalkwaliteit (1dB) prima door alleen zijn er niet veel meer van.
Op de Astra 23,5 bijv. nog o.a. de radiozender Antenne Bayeren met DVB-S,  fec 1/2.
De meeste Duitse tv-zenders zijn heel makkelijk te ontvangen op de Astra 19,2 met DVB-S, 27.500, fec 3/4.

 

Spectrum.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden zei T90user:

Dan tot slot: als ik naar een zender als Nautical Channel ga dan heb ik met 3 dB al ongestoord beeld, maar op andere satellieten heb ik wel zenders die aan 11 of 12 dB nog niet genoeg hebben om een beeld te produceren. Is er een manier om van tevoren te kunnen weten bij welke ontvangststerkte een zender genietbaar is?

Toch wel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ter verduidelijking,

Luisteraar meent dat de informatie van Sprietje niet gevraagd werd.

Ik heb de vraag herhaald waarin je wel om die informatie vroeg en luisteraar aangegeven dat de informatie toch wel relevant was.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En Sprietje had daarvoor de juiste grafiek.

 

Ten aanzien van de vraag waarom het ene tv station er veel beter uitziet als een ander, en waarom het geluid bij de ander dan weer slecht is.

 

Video broadcast is een vak, uit te oefenen door technici met FBAS in hun aderen.

Helaas wordt daar steeds meer op bezuinigd.

Van signaal bron tot kijker gaat het signaal een lange weg, waarbij elke onzichtbare mismatch opgeteld wordt, totdat aan het einde de kijker zijn oordeel mag geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De compressie techniek is zover dat niet meer uitgezonden wordt wat de hersenen niet waarneemt plus dat onze hersenen zo slim is missende stukken in het beeld zelf te corrigeren. 

Kijk je een tijd naar beeld met een lage bitrate, lage kwaliteit, denk je toch dat je goed beeld hebt je hersenen doet het correctie werk. 

Maar als een goede kwaliteit zender bekijkt bv ard en je schakelt over naar een zender met lage bitrate dan valt het kwaliteit verschil op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ceesv:

Ter verduidelijking,

Luisteraar meent dat de informatie van Sprietje niet gevraagd werd.

Ik heb de vraag herhaald waarin je wel om die informatie vroeg en luisteraar aangegeven dat de informatie toch wel relevant was.

 

Mijn oprechte excuses cees, dat was niet tot me doorgedrongen. Overigens weet ik niet of het aan de zendtechniek alleen ligt, als je naar die Turkmeense zenders kijkt dan doen ze me sterk denken aan de UHD demofilmpjes in de winkels die ons 4K flatscreens willen verkopen, alles even haarscherp en nergens donkere/doffe plekken in beeld. Ik vroeg me af of dat een speciale belichtings- of cameratechniek zou kunnen zijn, het is mooi maar komt soms wat onwezenlijk op me over.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei luisteraar:

mijn excuses dat ik verwarring gezaaid heb. 

Inderdaad was ook de vraag waarom de eene transponder meer signaal sterkte nodig heeft dan de ander. 

 

Ja, en daarbij met name de vraag wat er feitelijk is veranderd. Ik meen me toch echt te herinneren dat je niet zo lang geleden met de eenvoudige Maxplus/clarkeTech/DrHD ontvangers zo ongeveer dezelfde grenswaarde voor ontvangst had voor alle zenders van alle satellieten. Als je geluk had was dat 4,6 dB, als het tegenzat zo tegen de 5.  Als ik nu zie dat sommige zenders op dezelfde ontvangers bij 3 dB al ongestoord binnenkomen en bij anderen zelfs met 12 dB nog niet bij SR waarden die toch niet zo afwijken van voorheen dan blijven bij mij vraagtekens open staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

T90user, hoogste tijd je eens in DVB-S2 te verdiepen, de tijd dat er alleen DVB-S was, met meestal FEC 3/4, ligt al ruim 10 jaar achter ons!

https://www.satelliteguys.us/xen/attachments/dvbs-2_guide-pdf.33411

Hierin staat ook de grafiek die Sprietje hierboven gepost heeft.

Heb er ook een tabelletje voor gemaakt, waarmee het wat vlotter vergelijken is.

 

 

DVB-S2.png

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...