Ga naar inhoud


ik ben toe aan een nieuwe Hardeschijf van 4 TB, graag advies!


RickBrouwer

Aanbevolen berichten

Goedendag Leden,

Ik ben toe aan een nieuwe Harddisk van 4 TB. Een harddisk dat snel wegschrijft is wel mijn wens omdat ik grote bestanden in korte tijd wil overzetten.

Ik heb het meest met WD hardeschijven gewerkt en heb het meeste ervaring mee met WD hardeschijven. Ik heb ook ooit een HGST  hardeschijf gehad en ook een Seagate, en heb er best wel slechte evaring mee. De hardeschijf ging binnen 2 jaar dood....

Ik heb wat onderzoek gedaan en deze 4 hardeschijven spreken mij het meeste aan. (Zie hieronder) Voordat ik een keuze maak ben ik wel nieuwsgierig naar jullie mening. Welke zal ik moeten nemen, ondanks slechte ervaring met Segate, heb ik goede reviews erover gelezen dus ik wil deze hardeschijf ook een 2e kans geven.

 

HGST Ultrastar 7K6 SATA 4 TB 256MB cache 7200rpm 243mb/s €173,- gem.

(WD Red Pro Nas Drive (256MB cache), 4TB) 7200rpm, <WD4003FFBX> 217mb/s €173,- gem.

WD Black (WD4005FZBX)  128 MB cache, 4 TB 7200rpm 202 mb/s €174,- gem.

Seagate IronWolf, 4TB 64 MB cache , read: 180 mb/s > write: 150 mb/s €108,- gem.

 

Met vriendelijke groeten!

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites


https://nl.hardware.info/reviews/7977/64-35-inch-harde-schijven-round-up-opslag-verdiend

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het helpt 

mijn ervaringen met HGST is voorlopig prima dus dat is een tegenstrijdige ervaring met de jouwe...

in welk apparaat deze schijven gaan is natuurlijk wel mede verantwoordelijk voor hun goed functioneren en levensduur

m.b.t. temperatuur en constante - stabiele spanning / voeding

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag forumvrienden!

 

Ik heb alleen met Seagate slechte ervaringen gehad. Er wordt beweerd dat Seagate een technologie heeft ontwikkeld dat trilleningen tegen gaan en dat de data dan lager meegaan.. Maar een harddisk die heeft draaiende onderdelen dus als één trilt een hardisk, hoe willen ze dat nou tegenhouden dan?? Dat wat de reden dat mijn interesse opwekte in een nieuwe Seagate genaamd de Ironwolf uitvoering. Alleen ik betwijfel nog steeds over Seagate en vertrouw dit harddisk ook niet echt..

Maar goed, als ik een keuze moet maken tussen HGST en WD, kan ik het volgende zeggen;

Tot nu toe heb ik alle moddelen van WD gehad behalve de Black versie. En zelfs de Red versie zit in mijn satellietontvanger.

 

Ondertussen heb ik heel wat onderzoeken gedaan en heb ook naar de specs van de fabrikanten gekeken. De specs die ik heb opgegeven hierboven komen van de fabrikanten.  Ik ga er vanuit dat de specificaties van de fabrikanten wel betrouwbaar zijn.

 

Als ik zal moeten kiezen tussen HGST en WD welke kan ik beter nemen?? De HGST is voor de zelfde prijs alleen sneller, en heeft 256 cache. Wat is nou de verschil tussen een HDD 128 MB cache heeft en een andere HDD 256 MB cache heeft???

 

Groetjes 😉

 

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk alleen nog maar met WD, hier ging al het andere binnen no-time kapot, met WD heb ik helemaal geen problemen en sommige HDDs zijn de 14 jaar al gepasseerd. Ik heb hier nu zo´n 16 WD HDDs die allemaal 100% functioneren. De maximale grote hier is echter 2TB omdat ik door de vele HDDs generaal genoeg opslagruimte heb. En ik zou kiezen voor misschien iets langzamer maar betrouwbaar inplaats van niet precies zeker maar sneller.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Penthe:

Ik werk alleen nog maar met WD, hier ging al het andere binnen no-time kapot, met WD heb ik helemaal geen problemen en sommige HDDs zijn de 14 jaar al gepasseerd. Ik heb hier nu zo´n 16 WD HDDs die allemaal 100% functioneren. De maximale grote hier is echter 2TB omdat ik door de vele HDDs generaal genoeg opslagruimte heb. En ik zou kiezen voor misschien iets langzamer maar betrouwbaar inplaats van niet precies zeker maar sneller.

 

Beste, Penthe.

Inderdaad net wat jij zegt ik heb altijd WD's gehad! En sinds mijn kinderschoenen gebruik ik WD. In mijn allereerste PC zat ooit een Maxtor, wat een bagger ding ging binnen 1 jaar kapot, ik ben 35 opdit moment en ook ik heb veel WD hardeschijven gehad die gewoon jaren meegingen en zelfs nog steeds doen.. Zoals mijn WD 64 GB. In mijn satalietontvanger die al bijna 4 jaar is, heb ik een WD die gewoon nog steeds lekker werkt terwijl dat ding ook al bijna 4 jaar is! Zoals ik al zei ik ben nog steeds erg tevreden over WD maar ik wil ook niet vooroordelend zijn en luister ook naar mensen die een andere merk HDD hebben. Dat is de reden dat ik andere HDD's ook de kans wil geven en daarvoor heb ik dit topic ook geopend, anders had ik ook wel gelijk die WD schijf kunnen kopen.. 🙂 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

De HGST schijven zijn heel robuust. In de VS publiceert de backup provider backblaze statistieken van schijven (betrouwbaarheid). Lees maar eens voor de grap.

De 4Tb schijven van HGST komen er erg goed uit.

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q3-2017/

 

Op tweakers vraag en aanbod vind je er regelmatig.... 80-110 Euro.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de typen / modellen zijn na een maand of drie al weer verouderd daar de firma's maar bepaalde batches op de markt zetten na productie

dus zoek je naar een uit een test of review met een ouder type nummer of model kan het zijn dat die nergens meer verkrijgbaar is omdat die al uitverkocht zijn

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leden ik heb mijn keuze gemaakt en ga voor de wd Black 4tb. Ik heb alleen een wd black nog niet gehad en dat heb ik naar paar dagen ook! 

 

Beste forumvrienden erg bedankt voor jullie advies en hulp! Wat mij betreft kan deze topic wel gesloten worden. Heel veel groetjes van Rick! Heb een fijne dagen iedereen!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dag leden, ik zie dat deze topic nog niet is gesloten dat is mooi want ik wil paar dingen vragen aan jullie.

 

Ik heb zoals gezegd de WD Black 4 TB 256 MB cache gekocht, en heb het aangesloten op mijn pc. Ik heb mijn oude 4 TB hardisk ook aangesloten. Nu heb ik mijn SDD en deze hardeschijven aangesloten op mijn computer, alles goed ingesteld etc. Alleen het verplaatsen van bestanden van mijn oude 4 TB hdd naar mijn nieuwe gaat langzaam.. Eerste paar minuten onder 40 mb/s en daarna rond 80 mb/s en na 10 minuten gaat die met gemiddeld 150 mb/s bestanden verplaatsen. Mijn oude 4TB kan tot 150 mb/s schrijven en lezen en  daar heb ik dan vrede mee want hij kan gewoon niet sneller. Maar als ik vanuit mijn SDD een grote videobestand ga verplaatsen blijft het bij tussen 150 en 160 mb/s.. Terwijl ik de oude 4TB dan heb ontkoppeld.. Ik begrijp dit niet waarom gaat mijn WD black nou niet sneller wegschrijven?? Als ik in HD Tune Pro bestandstest uitvoer zie ik dat de schrijf en leesnelheid niet lager uitkomt dan 230 mb/s. Ik gebruik TeraCopy voor het verplaatsen en kopiëren van bestanden, heb ook rond 40 gb vrij op de SSD root partitie . Mijn os is Windows 7 64 bit ,qua geheugen zit ik wel goed heb 16 gb erin zitten (2x8 gb)

 

graag jullie advies

Met vriendelijke groeten Rick!

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de resultaten van HD tune niet vergelijken met een praktijk voorbeeld. Je echte snelheid wordt bepaald door de bestandsgrootte, locatie van de clusters en alle overhead van je PC.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verplaats voormelijk video bestanden in full-hd Kwaliteit dat wel zeker groter is dan 4 gb per bestand, dus dat ding van mij kan erop los jagen, maar dat doetie dus niet.. Het is zomers warm en vooral binnen huis, kan het door de hitte komen dat mijn hdd niet door wil werken??? Ik merk dat mijn cpu hdd moederbord stuk sneller warm worden, als mijn cpu heel even maar een kwart van zijn kracht heeft gebruikt zit hij al op 45 graden. Opdit moment op Idle is mijn hdd's op 33 graden en de cpu op 38 graden.. De nieuwe hdd en de SDD is niet gefragmenteerd.. Wat moet ik doen om de hdd in topsnelheid te laten draaien??

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Bottlelneck is je PC, zijn drivers up to date, en heb je schijven wel op de juiste aansluitingen en heb je SATA 6 aansluitingen voorhanden op je moederbord.

 

De Technische gegevens van de WD Black 4TB zijn

 

Type Harde schijf
EAN 0718037856001
Modelnaam WD4005FZBX
Bouwvorm 3,5 inch
Capaciteit 4 TB
Interne interface SATA
Interface 1x SATA/600
Stroomaansluiting 15-pin stroomaansluiting
Overdrachtssnelheid Lezen 202 MB/s
Toerental 7.200 rpm
Cache 256 MB
Volume In gebruik 36 dB
  Stand-by 29 dB
Stroomverbruik Lezen / Schrijven 9.1 W
  Stand-by 5.8 W
  Sleep 1 W
  Idle 1 W
Kenmerken Advanced Format
Afmetingen Breedte 102 mm x Hoogte: 26 mm x Diepte 147 mm
Gewicht 720 gram
Garantie 60 maanden
aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De drivers zijn up to date en ik heb 8x sata III aansluitingen. Ik gebruik zwarte sata kabels. Bij mijn andere hardeschijven heb ik dit niet daar behaal ik tot 227 Mb/s bij bestandsoverdracht.. Ik denk eerder dat het aan het weer licht.. door dat het zo warm is werkt niet lekker waarschijnlijk ,

 

En zowel lezen als schrijven is bij deze WD black is gemiddeld 202 MB/s .

 

En ik weet niet of het uitmaakt maar ik heb de indexering uitgeschakeld,  mijn computer hoeft niet iedere keer bestanden in het geheugen op te slaan zodat ze sneller worden gevonden als je naar je bestanden zoekt..

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...