Ga naar inhoud


toekomst SMB1 bij Linux


boudeman

Aanbevolen berichten

Het is duidelijk dat Windows bezig is SMB 1 voor het thuisnetwerk stop te zetten. Ik houd de update naar versie 1803 nog een poosje tegen, maar op gegeven moment zit je er dan toch aan vast. En de diverse fora staan bol met verhalen van mensen die problemen kregen met hun thuisnetwerk na deze update.

Ook ik heb enige Linux-achtige apparaten (Rebox ontvangers, Pi met Kodi) die ik alleen maar kan benaderen met SMB 1 (op dit moment dus met Windows PC en Android smartphone en tablet).

Als Linux het SMB 1 protocol nog een poosje handhaaft, zou het voor mij zinvol kunnen zijn een dual boot op te zetten met bijv. Mint om daarmee mijn apparatuur op het thuisnetwerk te benaderen.

Mijn vraag is dus: wat is de toekomst van SMB 1 bij Linux?

(ik ben trouwens een leek op Linux gebied).

Link naar reactie
Delen op andere sites


in de pC Linux distro's is dat SMB 1.0 er al lang uit, dus heeft geen toekomst meer

en het hoeft ook niet gebruikt worden als je zorgt dat je image een moderne samba versie heeft met bijbehorend smb.conf 

dan maakt je windows en je Linux prima verbinding

 

je moet wel het nodige in je firewall opgeven om naar een ander apparaat te kunnen verbinden

 

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei boudeman:

Het is duidelijk dat Windows bezig is SMB 1 voor het thuisnetwerk stop te zetten. Ik houd de update naar versie 1803 nog een poosje tegen, maar op gegeven moment zit je er dan toch aan vast. En de diverse fora staan bol met verhalen van mensen die problemen kregen met hun thuisnetwerk na deze update.

Ook ik heb enige Linux-achtige apparaten (Rebox ontvangers, Pi met Kodi) die ik alleen maar kan benaderen met SMB 1 (op dit moment dus met Windows PC en Android smartphone en tablet).