Ga naar inhoud


toekomst SMB1 bij Linux


boudeman

Aanbevolen berichten

Het is duidelijk dat Windows bezig is SMB 1 voor het thuisnetwerk stop te zetten. Ik houd de update naar versie 1803 nog een poosje tegen, maar op gegeven moment zit je er dan toch aan vast. En de diverse fora staan bol met verhalen van mensen die problemen kregen met hun thuisnetwerk na deze update.

Ook ik heb enige Linux-achtige apparaten (Rebox ontvangers, Pi met Kodi) die ik alleen maar kan benaderen met SMB 1 (op dit moment dus met Windows PC en Android smartphone en tablet).

Als Linux het SMB 1 protocol nog een poosje handhaaft, zou het voor mij zinvol kunnen zijn een dual boot op te zetten met bijv. Mint om daarmee mijn apparatuur op het thuisnetwerk te benaderen.

Mijn vraag is dus: wat is de toekomst van SMB 1 bij Linux?

(ik ben trouwens een leek op Linux gebied).

Link naar reactie
Delen op andere sites


in de pC Linux distro's is dat SMB 1.0 er al lang uit, dus heeft geen toekomst meer

en het hoeft ook niet gebruikt worden als je zorgt dat je image een moderne samba versie heeft met bijbehorend smb.conf 

dan maakt je windows en je Linux prima verbinding

 

je moet wel het nodige in je firewall opgeven om naar een ander apparaat te kunnen verbinden

 

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei boudeman:

Het is duidelijk dat Windows bezig is SMB 1 voor het thuisnetwerk stop te zetten. Ik houd de update naar versie 1803 nog een poosje tegen, maar op gegeven moment zit je er dan toch aan vast. En de diverse fora staan bol met verhalen van mensen die problemen kregen met hun thuisnetwerk na deze update.

Ook ik heb enige Linux-achtige apparaten (Rebox ontvangers, Pi met Kodi) die ik alleen maar kan benaderen met SMB 1 (op dit moment dus met Windows PC en Android smartphone en tablet).

Als Linux het SMB 1 protocol nog een poosje handhaaft, zou het voor mij zinvol kunnen zijn een dual boot op te zetten met bijv. Mint om daarmee mijn apparatuur op het thuisnetwerk te benaderen.

Mijn vraag is dus: wat is de toekomst van SMB 1 bij Linux?

(ik ben trouwens een leek op Linux gebied).

Je kunt SMB 1 in Windows weer aanzetten in Windows features on or off dus ook in 1803. Ik zelf werk ook nog met netwerk apparaten die SMB 1 gebruiken.

 

 Capture.JPG.613b773e6db8da32ee00472e992f4c8b.JPG

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

luisteraar, ik denk dat je helemaal geen sikkepit over Linux weet, ondanks dat je in een ander bericht opgegeven hebt in Linux ? geprogrammeerd te hebben duh

 

mijn netwerk is volledig zichtbaar voor mijn Opensuse pC met samba 4.6.xxx en de juiste firewall rules voor mac adressen of interne IPv6 adressen

ik ga het je niet tonen met voorbeelden of afbeeldingen omdat je niets over mijn netwerk thuis hoeft te weten (dat is de privacy die gegarandeerd moet blijven)

 

en aan ftp heb je niet veel  anders dan bestandjes overhevelen via een omweg, terwijl je direct op de machines kunt

ciao ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. smb is msdos/microsoft windows 1.0 shit

2. linux heeft via samba een poort gemaakt (1992 of 95 )

3.windows is smb aan het afbouwen.

allemaal geen probleem via ftp kan je altijd weer verbinding maken

Meer heb ik niet gemeld

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja 

mijn broek zakt af van dit soort ongefundeerde kolder

kom je de mensen oplossingen aandragen of wil je enkel debatten starten

 

de vraagsteller boudeman denkt na over een dualboot op basis van Linux met samba (Wikipedia) voor zijn netwerk apparaten

smb 1.0 is obsolete en is reeds lang geleden vervangen door veel betere versies die ook op de andere Linux kisten gebruikt kan worden, mits het protocol en de samba versie op nivo zijn

sommige apparaten echter, gebruiken smb 1.0 nog voor een netwerkomgeving, omdat het qua licentie gratis is WANT obsolete

 

ik kan hem enkel adviseren, boudeman, Linux loont voor specifieke zaken en is als sub in windows 10 ook bruikbaar

aangepast door Tonskidutch
zijn voor is

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de broek te groot is is de kans op afzakken groot 😊

Gewoon geen probleem maken waar geen is.

Als samba/smb niet meer werkt ftp gebruiken

ftp is zelfs ouder als smb.

Je kan ook nfs gebruiken maar die moet je eerst onder windows installeren.

nfs is uit de unix tijd toen microsoft nog niet bestond

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

er is wel een probleem

namelijk dat je niet weet hoe om te gaan met een gewijzigde samba server en client op je pC en het desbetreffende protocol voor je apparaten die Linux gebaseerde images hebben

het is dus weldegelijk mogelijk communicatie op server-client niveau te hebben

 

 

als we beginnen over UNIX en nu het NFS 4 kom je wellicht nog ermee dat de muis door windows gestolen is van XEROX

hetgeen allemaal bekend is

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

het grote probleem van de smb port is dat de smb versie die na smb v1.0 komt te groot is om in embedded devices te gebruiken. Domweg omdat het te veel ruimte in neemt om in de beperkte flash ruimte kwijt te kunnen.

Dat gaat niet opgelost worden dus zul je of moeten ftpen of nfs moeten gebruiken omdat dat wel past.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus blijft SMB1 bestaan maar dat had ik al van tevoren kunnen aangeven, ik heb ook meerdere embedded devices net zoals zovelen, je kunt dan niet zomaar SMB1 wegwerpen. FTP wil je niet omdat dit achteruitgang is. Met FTP kun je enkel bestanden over piepen en verder niets. MIcrosoft heeft dit ook al door daarom kun je SMB1 gewoon weer aanzetten als je dit wenst. Als Linux SMB1 werkelijk gaat dumpen dan komt er denk ik een groot probleem en blijft men hangen op de oudere versies om de embedded devices te kunnen gebruiken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wiz, dat zullen maar een paar erg simpele apparaten zijn die een zo beperkte flash hebben dat er geen hogere versie in plaats heeft

de topicstarter boudeman geeft aan welke hij gebruikt in het eerste bericht

die lijst zou hij dus kunnen nalopen m.b.t. de mogelijkheden van een firmware update

 

Penthe, dat SMB1.0 kun je blijven gebruiken onder windows, ook onder de linux distro's zul je het als eigenstandig software module moeten laden en ook m.b.t. de firewall zodanig inrichten dat je de broadcast van die basis apparaten die enkel SMB 1.0 gebruiken kunt zien en beheren via je linux mint pC (dat is geen makkelijke taak)

 

maar de default iso images van de courante linux distro's hebben al meer dan een jaar geen SMB 1.0 opgenomen

dus het kan

maar het wordt lastig voor een linux starter

en dan wat is t.o.v. windows 10 de meerwaarde OF waarom doe je het?

 

overigens, je moet er wel iets mee kunnen doen met de apparaten om ze alleen te kunnen zien in je netwerk is een dode mus :)

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar is er een how-to-do handleiding te maken voor het (weer) zichtbaar maken van je Enigma ontvanger onder de diverse operating systemen?

Bij elke nieuwe versie van het OS kan ik steeds minder terug vinden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...