Ga naar inhoud


Somfy Io situo 5 kanaals zender


Aanbevolen berichten

Ik krijg het niet voor elkaar om de juiste programmering voor elkaar te krijgen op de Somfy Situo 5 kanaasl handzender om 2 rolluiken te bedienen

 

kanaal 1 zou rolluik 1 moeten bedienen

kanaal 2 zou rolluik 2 moeten bedienen

kanaal 5 zou beide rolluiken gelijk tijdig meten bedienen.

 

Kanaal 1 bediend momenteel 1 rolluik

kanaal 2 bediend beide rolluiken.

kanaal 5 bediend ook beide rolluiken

 

Rolluik 2 kan ik niet apart bedienen ?

 

Hoe kan ik bij kanaal 2 rolluik 1 wissen ? of op kanaal 2 alles wissen en opnieuw rolluik 2 koppelen ?

 

 

 

 

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Of deze, iets groter lettertype.

remotecontrol_5ch.pdf

 

Zelf heb ik ze in mijn domotica-systeem staan en moet straks, tegen de herfst en winter, alleen de open- en sluitingstijden aanpassen voor de zon op en zon onder tijden.

Dat werkt erg goed en geeft een mooie besparing, momenteel ook overdag een instelling gemaakt, dat als de temperatuur halverwege de tuin 21 graden word dan gaan de rolluiken aan de tuinkant, westen, gewoon dicht en hou ik de temperatuur binnen (tot op heden) op maximaal 22,3 graden.

(ze moeten ook niet te vroeg open of dicht gaan zoals je hieronder kan zien)

rolluik-z.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 10-7-2018 om 12:34 zei catw:

Of deze, iets groter lettertype.

remotecontrol_5ch.pdf

 

Zelf heb ik ze in mijn domotica-systeem staan en moet straks, tegen de herfst en winter, alleen de open- en sluitingstijden aanpassen voor de zon op en zon onder tijden.

Dat werkt erg goed en geeft een mooie besparing, momenteel ook overdag een instelling gemaakt, dat als de temperatuur halverwege de tuin 21 graden word dan gaan de rolluiken aan de tuinkant, westen, gewoon dicht en hou ik de temperatuur binnen (tot op heden) op maximaal 22,3 graden.

(ze moeten ook niet te vroeg open of dicht gaan zoals je hieronder kan zien)

 

 

Waarmee stuur jij jouw rolgordijnen aan?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con,

Als motor heb ik er de rollup-28-rts in zitten voor het rolgordijn en deze gaat, net zoals de rolluiken omhoog of omlaag met de homewizard.

Ook zou je de klik aan klik uit ics 2000 (de 1000 kan ook al heb ik dat niet zelf uitgetest) of de homey kunnen gebruiken, in het laatste geval moet je dan wel even een script maken omdat de homy het anders echt niet gaat doen, laatste gegevens van een Homey info avond te Harderwijk.
En met de Homey krijg je hem ook niet op temperatuur geschakeld, dus zon op de ramen dan zelf de rolluiken omlaag sturen.

rollup-28-rts.pdf

Somfy-rolluik.gif

En als er een deur of raam openstaat is de stroom van het betreffende rolluik uitgeschakeld, schakelaar op deur, raam als die open is stroom van rolluik af schakelaar gesloten stroom op rolluik aan.

(Ooit een keer hier gelezen en toen gelijk toegepast omdat ik het nog niet had, dacht van Psychosammie maar kan ook van een anders geweest zijn.)

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw

Bedankt voor je relaas.

 

Het probleem is dat ik af wil van 433MHz en probeer het te zoeken in Wifi

met de ESP-serie. Alleen hebben zij geen rolluikschakelaars dus ben ik

bezig met 2 relaitjes maar is een heel getob.

De 230V motoren op zich heb ik uit Duitsland voor 30 euries.

Heb nu een paar Kaku's (ook 433MHz) maar die willen nog wel eens een

stuursignaal missen. En tot nu toe heb ik betere ervaring met Wifi.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Con:

@catw

Bedankt voor je relaas.

 

Het probleem is dat ik af wil van 433MHz en probeer het te zoeken in Wifi

met de ESP-serie. En tot nu toe heb ik betere ervaring met Wifi.

Zelf heb ik weinig last van storingen met de somfy RTS inbouwontvanger, voorheen met de KAKU asun 650 had ik wel eens een storing.

Voor de rolluikmotoren met ingebouwde rts heb ik niet gekozen vanwege de kosten met de losse schakelaar-ontvanger ben ik goedkoper uit per rolluik.

 

Als je deze kunt inbouwen dan heb je inderdaad een mooie WiFi verbinding maar of je de MY stand van de somfy ook kunt schakelen  dacht ik niet.
En binnenkort gaat de RTS van somfy veranderen ze gaan overschakelen naar hun eigen "gesloten" systeem al zie ik dat voor de spareparts van de (oudere) huidige rolluiken niet snel gebeuren i.v.m. de kosten.

 

Maar de meeste mensen gebruiken gewoon somfy telis afstandsbediening of gewoon een schakelaar, en ik hoop dat in Frankrijk de telis 4rts nu goed in te stellen was (bericht 1).

ESP8266-5v.png

RTS-inbouw-ontvanger-Somfy.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foutje, naam bij plaatje weg maar het is een ESP8266 WiFi 5V 1 Channel Relay dus zat over te vinden.

 

Het tweede plaatje is een somfy micro ontvanger somfy rts voor rolluiken, welke ik nu in gebruik heb, dus ook genoeg over te vinden.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

12 uur geleden zei Big fellow:

@Con Google eens op espeasy....

 

Met de ESPEasy kun je alleen maar omhoog en omlaag,

halverwege stoppen is er niet bij, althans niet zomaar.

Nu probeer ik dat op te lossen met een Sonoff 4ch, voor

2 rolgordijnen maar met Domoticz is dat een heel getob.

 

Maar inderdaad met de ESPEasy allleen open-dicht kost

slecht 6 euries en dan met Wifi.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Een beetje late reactie maar ik ben er helemaal uit.

Ik gebruik de 4 channel van ESP-Easy in combinatie

met Domoticz (voor 2 rolgordijnen).

Nu kan ik;

- omhoog

- omlaag

- pauze (stop)

En dat werkt feilloos, was wel een getob met het aanspreken van de URL in

Domoticz maar ook dat is overwonnen en heb je een goedkope oplossing

met WiFi. Ben zeer tevreden.

 

Mocht iemand de details willen weten, laat het mij weten en leg ik het uit.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Laat ik beginnen met de Sonof 4ch.

Één wisselcontact gebruik je voor open of dicht.

Een ander wisselcontact gebruik je voor de helft

ter onderbreking van de NUL.

 

Eerst een schakelaar in Domoticz;

image.png.9bf2d68c5df1432ddac0aabb482d268b.png

 

Dan kiezen voor Venetian blinds EU

image.png.8dd368c6e41b4d14ad9516433cacc843.png

 

In Domotica maak je in Blockly de volgende event aan;

image.png.71e40719e9b8eabbaf402d40b90601f1.png

 

In Blockly zie je dat je 2 schakelaars activeert, eerst de omschakelaar naar open

en gelijktijdig de NUL schakelaar op verbinden zet.

 

Zo ook bij dicht, eerst de omschakelaar naar dicht en weer gelijktijdig zorgen

dat de NUL wordt doorverbonden.

 

Als je op pauze klikt dan wordt alleen de NUL schakelaar gedeactiveerd.

 

Nog meer vragen, stel gerust.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was deze nog even vergeten, de ESP easy-instellingen;

image.png.4682e06b190d9c2c7d8bcf07fc1162f5.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...