Ga naar inhoud


verse coax kabels...


BBsat

Aanbevolen berichten

Beste satliefhebbers,

nieuw op dit forum, maar alweer een jaar of 7-8 schotelbezitter.

Heb een Visiosat Bigsat met 5 duo LNB's die het laatste jaar steeds meer problemen geeft.

Gedeeltelijk gevolg van langzaam hoger wordende boom,  daar is weinig aan te doen, voor de rest mogelijk versleten LNB en/of switch en weer eens goed uitrichten.

Voor dat beter uitrichten heb ik deze week een Xsarius HD easy ultra meter (wat een naam 🤣) aangeschaft. Over het gebruik daarvan zal ik in een later stadium zeker nog een en ander over te vragen hebben.

Voor nu deze vraag: op een aantal kanalen met voldoende sterke ontvangst (wel sterk maar kwaliteit nog niet nagemeten) heb ik met regelmaat last van blokvorming. Ik begrijp dat dat door 4G en mogelijk ook andere stoorders als WIFI zou kunnen komen.

Is het zinvol om verse coax kabels aan te leggen?

Nu gebruik ik  Belden H125A00, van ontvanger naar switch is 15 meter, van switch naar LNB is 1,5 meter. Duo LNB's dus 2 switches en dubbele kabels.

Alle kabels zien er nog ok en onbeschadigd uit maar er is in 7 jaar natuurlijk wel een en ander veranderd qua WIFI en 4G.

Kabels liggen ook aan de kant van de woning (appartement) waar iedereen z'n WIFI heeft staan ivm de Ziggo aansluiting.

Graag jullie respons!

VU+ Ultimo 4K

Sony KD-65XG9505

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
4 minuten geleden zei BBsat:

Gedeeltelijk gevolg van langzaam hoger wordende boom,  daar is weinig aan te doen,

Goedendag,

 

Wanneer de boom de oorzaak is, zal je binnenkort alleen nog in de winter ontvangst hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is voor 1 positie (23.5E) inderdaad het geval, ernaast 28.2E en 19.2E geven enkel met wind en blaadjes aan de boom wat problemen.

Maar voor 23.5E brengt de Ziggo kabel uitkomst. Ben al blij dat het maar een smal berkje is en geen boom met een brede kroon of een naaldboom.

Die staan gelukkig allemaal op plaatsen waar ik er geen last van heb. 😎

VU+ Ultimo 4K

Sony KD-65XG9505

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel de maximale sun outage pas op 12 okt. is, kun je nu ook al wel m.b.v. de zon zien of bomen precies in de richting van de satelliet staan.
Morgen draait de zon 7° graden hoger aan de hemel dan de satellieten op de Clarkebelt
De zon gaat waarschijnlijk nog over de bomen heen. Maar de richting kun je al wel zien.
Voor de vier bekende satellieten is het morgen als volgt:
A2 om 11:59 uur
A3 om 12:18 uur
A1 om 12:35 uur
HB om 13:00 uur
De tijd veranderd de komende dagen maar weinig.
Of de storing veroorzaakt wordt door de bomen of door de coaxkabel?
Bomen geven storing op alle transponders van een bepaalde satelliet, slechte coaxkabel meestal maar op één bepaalde transponderfrequentie.
Belden H125 is geen slechte coaxkabel maar eigenlijk niet 4G-proof. Dat wil niet zeggen dat je met deze kabel meteen storing zult hebben maar als er sterke 4G-signalen bij je huis voorkomen, kan het wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Sprietje!

Vandaag geen tijd voor zonnetest en ook een gebrek aan zon 😒

Komend weekend eens kijken als de zon er wel is.

Ga dan eerst de schotel maar eens goed uitrichten en kijken of alle LNB's nog in orde zijn.

blijft er dan nog wat te verbeteren over dan zal ik de coax pas vervangen.

Bij de Hirschmann Koka 9 zie ik nergens dat deze UV bestendig is, de kabels tussen LNB en diseqc zitten vol in de zon, wat zou je daar moeten gebruiken?

En welke connectors zou je dan aanraden, vooral die bij de LNB gezien de regen?

 

VU+ Ultimo 4K

Sony KD-65XG9505

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huidige satelliet installatie is voorzien van de Belden H125 kabel. Tot heden heb ik geen storingen kunnen ondervinden die eventuele wordt veroorzaakt door sterke 4G/dect/Wi-Fi signalen. Een goede kennis die midden in de stad woont, in een appartement complex met een GSM en straal verbinding op het dak. Heb ik ook eens gevraagd of men storingen heeft ondervonden van 4G/dect/Wi-Fi signalen. Tot heden geen storingen kunnen ondervinden. En deze satelliet installatie is voorzien van Duitse huismerk kabel. Om dan het wijzende vingertje naar 4G/dect/Wi-Fi signalen is iets te voorbarig. Anders is er dan veel aandacht besteed op het NOS nieuws of een van een andere consumenten programma zoals Tros radar/ Vara Kassa. Ik zal eerst zorgen dat de boom niet het satelliet signaal belemmerd. Voordat u doelloos dingen gaat vervangen en of wijzigen. 

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje, zag overal bij de koka dat deze voor binnengebruik bedoeld is, dat geeft deze productsheet weliswaar ook aan maar als ie UV bestendig is gaat ie het vast wel een paar jaren buiten uithouden. Nog tips voor goede connectors?

 

Ventura aan die boom kan ik verder niets doen, staat niet in mijn tuin. Maar ga eerst wel de schotel zo goed mogelijk afstellen en dan zien we wel verder. Goed om te horen dat jouw kennis geen last heeft van de GSM op zijn dak. Geen NPO nieuws wellicht maar ik zie toch wel zo hier en daar verhalen voorbij komen van storingen die mogelijk door 4g en dergelijke lijken te komen. Die nieuwe coax standaard is ook vast niet helemaal uit de lucht komen vallen lijkt me zo 😉

VU+ Ultimo 4K

Sony KD-65XG9505

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

IMG_2853.thumb.JPG.7c629e2a4026b294ec8a1ce7b05f9e97.JPG

daar achter zie je een verrekt grote GSM mast van T-Online destijds op de VVE flat

en in de voorgrond nog een maar enkel het onderste stuk van de antenne

 

die GSM mast functioneerde naast mijn T55 heel goed, met de 50 meter koka coax

andersom ook :grin: trouwens

overigens eerlijkheid gebied me te zeggen; dat toen 3G aan de orde was en nog geen 4G

 

ik had wel dwars door het gewapend betonskelet van de flat wel een probleem met een Märklin draadloze HO trein (zo bleek na Sinterklaas avond)

 

Maar dat nu op steeds meer plekken die 4G gedeployed wordt kan 4G netwerk op bepaalde momenten invloed hebben op je stabiele ontvangst, in Aken heb ik dat bij een bekende ontdekt en kunnen verhelpen door de koka 9 te installeren.

 

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...