Ga naar inhoud


Welke coax voor 20 meter buitenshuis?


dragoamn

Aanbevolen berichten

Nou, ik zal erop letten. Bedankt voor de tip. Online bestellen leek me niet zo economisch ivm de verzendkosten, die niet in verhouding tot de kosten van de kabel staan.

Bestel een rol van 100m; dan heb je reserve in geval je ooit een twin of Multi receiver opstelling wil plaatsen.

Meestal vallen de verzendkosten op die manier weg omdat je het minimum bedrag behaalt.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als de buitenkant gemerkt/gestempeld is en per meter en  dan is 't geen namaak . Voor dat ik hem in de grond stak heb ik  3 soorten uitgerold,getest bovengronds en getest op signaalsterkte bij de reciever bij een zwakke of zeer hoge freq zender. Ik heb zelfs 2 kabels gelegd van 35 m in een  pvc.buis.

Men is altijd opzoek naar goedkoop en dan heb je van die lasdraad waarbij die dikwijls slipt ,dit is omdat hij niet overal even dik is en namaak is. En maar denken dat je'n sukkelaar bent.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom willen Nederlanders, ik niet!, toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?

 

In dit geval gaat het om een kabel buiten, misschien in de grond, dan neem je toch kwaliteit, zo'n kabel gaat jaaaaaren mee en kost zo per jaar minder dan brol van de bouwmarkt.

 

Hadden ze hier maar kwaliteit,  ik moet om de twee jaar alle kabels vervangen, want buitenmantel verpulverd door

de zon en hitte.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het CCS coaxkabel is staat er meestal niet op en kabelkeurmerk zegt ook niets want dat is in het leven geroepen voor de kabelaansluiting en daar is verkopert ijzerdraad wel toegestaan.

 

 

Dat is niet waar.  Juist bij kabelkeur krijg je goed spul, of hirschman koka of technetix en het is allebei 100% koper en zeer goede kwaliteit. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier nog 20 meter echte "buitenkabel" liggen.

 

Ooit in een winkel besteld. De kabel is wel bijna twee centimeter dik en je moet er speciale stekkers op monteren.

De kabel door een buis steken gaat niet lukken.

 

Terugnemen wilden ze niet doen want hij was speciaal besteld ?!

 

@ Dragoamn

Waarom help je een mede-forumgebruiker niet van zijn stukje kabel af. Is ook precies de lengte die je wilt.

Hij zal toch niet de hoofdprijs vragen en verzending via Kiala kost maar € 3,95

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh...? Een 2 cm dikke coax-kabel? Als je het voor elkaar krijgt om daar een connector aan te zetten dan gaat dat zo lekker soepeltjes achter in je ontvanger. Om het over de aansluiting aan de LNC maar niet te hebben. De zwabberarm van de Triax zou helemaal verbuigen of afbreken bij dat gewicht.... :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Codx

Het kabelkeurmerk is in het leven geroepen om storingsvije ontvangst te hebben tussen het Abonnee Overname Punt (AOP) en de toestellen van de gebruiker.

Op internet kun je het volgende lezen:

Welke kabelbedrijven ondersteunen Kabel Keur?

Kabel Keur is een initiatief van NLkabel, de vereniging van kabelbedrijven en alle bij NLkabel aangesloten kabelbedrijven, waaronder Ziggo, CAIW en DELTA:


Bekijk ook de bijlage waar staat dat CCS coaxkabel is toegestaan (geel gemarkeerd).
Dit kan voor gebruik van coaxkabel binnenshuis voor kabel TV maar niet voor satelliet TV.
Het verschil bij satelliet TV is dat er een voedingsspanning door de kabel gestuurd moet worden wat bij een ijzeren kern meer verlies geeft en daardoor schakelproblemen kan opleveren
Bij het aansluitpunt buiten oxidatie ontstaat waardoor de voedingsspanning niet goed wordt overgedragen aan de middenadercontacten van de lnb of switch.
Er een slechte HF-overdracht is waardoor bepaalde frequenties in het geheel niet doorkomen.

Verder is de coaxkabel van het KabelKeurmerk maar beproeft tot een frequentie tot 1218MHz en niet tot de gebruikte frequenties van 2150MHz bij satelliet TV. Juist bij satellietontvangst is een geringe demping van de coaxkabel bij 2150MHz van belang.
 

post-60869-0-48909600-1475225614_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Codx

In de Kabelkeurmerk specificaties staat dat het verlies (ook wel demping of Insertion loss) bij 862MHz niet meer dat 27dB/100m mag bedragen.
Dit komt overeen met de slechtste coaxkabel die je voor satellietontvangst kunt kopen. De Koka 9 TS heeft bij deze frequentie maar 17,2dB/100m verlies en bij 2150MHz pas 28,2dB/100m.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Het is leuk dat je met een vermoedelijk oud lijstje aan komt maar wat er in de winkels ligt is allemaal hirschmann koka 799 of inmiddels vervangen door de iets betere koka 9 TS en Technetix. En dat is allemaal solid copper en kwaliteitsspul met een lage demping.  Dus de praktijk is anders dan jij nu voor doet.   

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, terwijl de discussie hier voortwoedt, heb ik een rolletje KOKA 9 TS bemachtigd. Slechts 20 meter (ben niet zo van de grote voorraden). Daarmee ga ik maar eens het dak op. De kabel hoeft niet in de grond en hoeft het ook geen 30 jaar vol te houden. Tegen die tijd hebben we vast weer heel andere techniek, draadloos of zo  ;)

 

Bedankt voor alle leerzame opmerkingen!

 

Beste Sprietje,

 

Het is leuk dat je met een vermoedelijk oud lijstje aan komt maar wat er in de winkels ligt is allemaal hirschmann koka 799 of inmiddels vervangen door de iets betere koka 9 TS en Technetix. En dat is allemaal solid copper en kwaliteitsspul met een lage demping.  Dus de praktijk is anders dan jij nu voor doet.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Codx

Die coax specificatielijst heb ik vorig jaar van de internetsite gehaald van NLkabel.nl, de vereniging van Nederlandse kabelbedrijven waar KabelKeur dus vandaan komt.

En hoezo ligt er in de bouwmarkten allemaal Hirschmann koka 799 of inmiddels vervangen door de iets betere koka 9 TS en Technetix.

Ik zie op de sites van de verschillende bouwmarkten:
Bij een bouwmarkt met 5 letters wordt Elro coaxkabel verkocht met kabelkeur.
Bij een bouwmarkt met 6 letters wordt Kopp coaxkabel verkocht met kabelkeur.
Bij een andere bouwmarkt met 6 letters wordt Elro coaxkabel verkocht met kabelkeur.

Jij gaat er totaal aan voorbij dat de specificaties van Kabelkeur zijn gemaakt voor kabel-tv en zeker niet voor satelliet tv. Voor satellietontvangst heb je dus niets aan dat keurmerk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier op dit forum mensen gehad die een stukje coaxkabel gekocht hadden om van de TV beneden een verbinding te maken naar de slaapkamer die recht boven de woonkamer lag. Het ging om een stukje van 5-6 meter en hij kreeg boven geen beeld. Het ging uiteraard over satellietontvangst. Nadat hij de coaxkabel vervangen had door fatsoenlijke kabel was er geen vuiltje meer aan de lucht. De kabel was niet geknakt of zo maar was wel CCS-coax.
Het is maar net hoeveel risico je wilt lopen dat je met inferieure spullen problemen op je nek haalt, of dit nu coax is, een diseqc-switch of een lnb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier op dit forum mensen gehad die een stukje coaxkabel gekocht hadden om van de TV beneden een verbinding te maken naar de slaapkamer die recht boven de woonkamer lag. Het ging om een stukje van 5-6 meter en hij kreeg boven geen beeld. Het ging uiteraard over satellietontvangst. Nadat hij de coaxkabel vervangen had door fatsoenlijke kabel was er geen vuiltje meer aan de lucht. De kabel was niet geknakt of zo maar was wel CCS-coax.

Het is maar net hoeveel risico je wilt lopen dat je met inferieure spullen problemen op je nek haalt, of dit nu coax is, een diseqc-switch of een lnb.

 

 

Nou Sprietje, ik wil je niet tegenspreken hoor. Maar dan moet dat wel zo´n ongelofelijk stuk meuk-verotte prutkabel uit China zijn geweest om na 5 mtr. al geen ontvangst meer te hebben lijkt me echt sterk.

Ik kan hier in mijn hele verzameling van coaxkabel over de afgelopen jaren geen stuk kabel vinden waar ik dat mee voor elkaar zou kunnen krijgen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...