Ga naar inhoud


DRO versus PLL LNBF's


Sprietje

Aanbevolen berichten

Waar staan DRO en PLL voor?

 

Termen die we misschien als vanzelfsprekend beschouwen zonder te begrijpen wat de echte verschillen zijn tussen "DRO" en "PLL" LNBF's.

DRO staat voor Dielectric Resonator Oscillator
PLL staat voor Phased Locked Loop.

In eenvoudige bewoordingen zijn Fasevergrendellussen of "PLL" LNBF's stabieler dan DRO's, omdat ze een stabielere interne referentiebron gebruiken door gebruik te maken van kristaloscillatoren.

Tot nu toe gebruiken alle LNBF's die voor satelliet-tv-ontvangst worden gebruikt diëlektrische resonator gestabiliseerde lokale oscillatoren. De DRO resoneert redelijk goed op de vereiste frequentie en is erg goedkoop om vandaar de brede implementatie ervan in satelliet-tv-installaties te produceren.

In vergelijking met op kwartskristal gebaseerde LNBF's is een DRO echter relatief onstabiel met temperatuur en frequentienauwkeurigheden van ongeveer +/- 250 kHz tot zelfs +/- 2 MHz indien gebruikt bij de hogere Ku-bandfrequenties resulterende in brede signaalfluctuatie.

 

Dit omvat zowel de initiële waarde, plus variaties van temperatuur over de volledige uitersten van het werkbereik. Dit was echt geen probleem met de meeste tv-providers met meerdere kanalen per provider "MCPC" die gebruik maakten van vrij grote bandbreedtes (36 tot 18 MHz)

Dit algemene gebruik van brede bandbreedtes heeft gezorgd voor een buffer, dus zelfs met 2 MHz-fouten, zal de indoor-ontvanger met succes de draaggolf afstemmen en vastleggen binnen het automatische bereik van de frequentiebesturing.

 

Maar vandaag zien we nu het toenemende gebruik van Single Channel Per Carrier "SCPC" -uitzendingen waarbij veel smalle providers worden geperst in een halve of volledige transponder op een satelliet.

Dit vereist goede faseruisprestaties voor de ontvangst van digitale dragers met lage bitrate en voor digitale dragers met behulp van hoge spectrale efficiëntiemodulatiewerkwijzen zoals 8-PSK, die de vereiste bandbreedte verminderen maar meer vermogen van de satelliet nodig hebben.

Als u een LNB of LNBF wilt voor de ontvangst van narrow carriers, dan is de nieuwste generatie "Phase Lock Loop" PLL LNB's of LNBF's echt het antwoord.

 

PLL LNB's hebben een interne kristaloscillator of vertrouwen op een extern referentiesignaal van 10 MHz dat door de binnenontvanger naar de coaxkabel wordt gestuurd. Vanwege hun stabiliteit zijn ze de keuze voor commerciële installaties, maar hun kosten zijn van oudsher onbetaalbaar voor de huishoudelijke gebruiker.

De nieuwe Inverto Home Pro biedt nu de stabiliteit waar omroepen op hebben vertrouwd voor een stabiele ontvangst van back-ups van "Feeds" met slechts 9 MHz aan bandbreedte en symboolpercentages van slechts 2000 M/s, maar dan tegen bescheiden prijzen.

 

U kunt nu een zeer goede stabiliteit (500 KHz of beter) voor uw satellietsysteem krijgen voor ongeveer dezelfde prijs die u zou betalen voor een DRO LNBF. De nieuwe Inverto Home Pro PLL LNBF's zijn 500 KHz of beter voor ongeveer dezelfde prijs als de Inverto Black Ultra.

Laat je niet verrassen dat de digitale satellietwereld snel overgaat op DVB-S2, MPEG4 en High Definition met toenemende factoren die een veel hogere stabiliteit vereisen.


Inverto heeft hiervoor de Home Pro Quad Universal 40mm PLL lnb IDLH-QDL410-HMPRO-OPN op de markt gebracht. Bekijk de afbeeldingen en tekeningen.
Hier vallen een aantal zaken op:


- de kop van de lnb heeft een diameter van maar liefst 69mm, dat is 10mm groter dan de meeste gewone lnb's. De vraag is dan waarom is de kop groter? Is er een extra scalarring aan de feedhorn toegevoegd waardoor de aftasting van de schotel strakker bepaald wordt? Is dat misschien ook de reden dat er in de specificaties wordt aangegeven dat hij bedoeld is voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6? Wel onhandig bij gebruik op een multirail. Ze kunnen in veel situaties niet dicht genoeg tegen elkaar gezet worden.


- Op de kop zijn twee schaalverdelingen aangebracht om de skew van de lnb goed in te stellen. Het is de eerste keer dat ik een lnb zie met een dubbele schaalverdeling die overigens hetzelfde aangeven. Misschien wil Inverto aangeven dat een juiste skew-instelling bij 8PSK erg belangrijk is om een optimaal signaal te verkrijgen.


- Bij de Quad- en Quattro uitvoering zitten de aansluitingen achter elkaar. Dat heeft bij multifeed voordelen maar met zo'n grote kop eigenlijk maar weer weinig.


- De lnb is aan de buitenzijde voorzien van een patroon met driehoekjes. Zou dit zijn om het namaken van de lnb moeilijker te maken?


Heeft iemand al ervaring met deze lnb en deze misschien wat prestaties al eens vergeleken met een Inverto Black Ultra?
In Duitsland kost de single-uitvoering €9,90 en de quad-uitvoering €21,90 beide gelijk of iets lager geprijst dan de Black Ultra.

 

Inverto home pro quad universal pll lnb.png

Inverto Home Pro lnb.png

verschillen Inverto Home Pro.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik merk de hele tijd dat hier op het forum de "Inverto Black Ultra" blijkbaar als een soort referentie gebruikt wordt...

Is dat nu werkelijk zo een uitstekende LNB?  In verhouding tot sommige anderen is hij relatief voordelig zie ik... Dat is uiteraard positief...  maar ik lees ook op dit forum dat ze blijkbaar makkelijk kapot gaan... Dat is dan weer niet zo positief.

Tests zijn niet altijd eenvoudig te vinden... en dan moet je ook nog zien wat er getest wordt...

Volgens mij is het ook niet zo eenvoudig om goede vergelijkingen te maken, als ik naar de sterktemeter van mijn receiver kijk, merk ik ook dat die de ene dag een andere waarde aangeeft dan de andere dag, op dezelfde zender... alles is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, helder, bewolkt, regen, mist...

 

Zo lang mijn Hirschmann LNB's het doen ben ik daar tevreden mee... ik heb ze ruim 10 jaar nu...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Octagon heeft al sinds begin 2015 PLL lnb's in het programma .

Ik gebruik al jaren de twin uitvoering maar bij gebrek aan een ontvanger die de lage SR kan verwerken , heb ik er eigenlijk geen voordeel van .

Deze zijn geliefd bij amateur TV hobbiysten doordat het kristal makkelijk te vervangen is voor meteen de juiste frequentie .

Dit in tegenstelling tot DRO lnb's waarbij de DRO pil moet worden afgeslepen om een andere frequentie te krijgen .

Een duitse satshop had in die tijd een BEST lnb in het assortiment welke geadverteerd werd als zijnde kristal gestuurd , stond zelfs op de behuizing .

Nadat ik hem open maakte bleken het gewoon DRO types te zijn , die evenwel bijna net zo goed als de BlackUltra presteerden .

 

PLL twin otslo kristal.jpg

PLL twin fibo.jpg

BEST HD3D 101 inside.JPG

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige keer dat ik een strijkbout in de hand neem , is als die kapot is .

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden gespeeld met 'narrow signals' op SES4 (22W); rond 11588 MHz. - geen idee wat deze signalen zijn (125 kHz wide). Maar zo'n stabiele LNB zou zeker hebben geholpen ja. Waar kun je die handig bestellen (of vlak over de grens halen) ? *** rekent weer porto over enzo... met levertijd van een week - dat schiet niet op. Met die Home Pro wil ik het experimentje nog een keer herhalen ja... dan denk ik dat je gelijk profijt hebt van die frequentie stabiliteit.

 

De Inverto Black Ultra geeft vooralsnog lagere noise figure op... Hoe denken jullie daarover?

 

Groetjes

 

Fred
 

narrow_sat_signals.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fred33 , google eens op Goobay Universal single lnb  dan vind je die al voor € 2.99 in NL 

Lijkt er één uit een dozijn maar is wel degelijk kristal gestuurd .

Vond hem in postings van de ATV jongens , Koos bedankt voor de foto's

Goobay single box.jpg

Goobay X-tal.jpg

  • Bedankt 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas dat soort aansluitingen zitten er tegenwoordig niet meer op .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...