Ga naar inhoud


UNO 4K geluid via Soundbar - hoe beste optie aansluiten?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Dat is natuurlijk weer zoals vanouds makkelijker gezegd dan gedaan.

Uiteraard zou ik de Radio via de VU kunnen gebruiken maar dan zou ik toch wel weer de TV moeten gebruiken.

Niet om het geluid naar de Soundbar te sturen want dat kan dan inderdaad via een Toslink kabel maar om de Radiokanalen te kunnen kiezen.

Dit is in de blind zonder een TV erbij te gebruiken nauwelijks mogelijk.

De Raumfeld Connector bestuur ik of mijn vrouw via de Raumfeld app op de iPad of iPhone.

 

Het is geen wirwar maar soms moeilijk om de eigen situatie / configuratie / wensen etc volstrekt helder te schetsen op een wijze zodat iedereen het dan ook gelijk snapt.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zal zeggen hoe ik het gedaan heb.

heb een ultimo4k met settinglijsten met radio en internet radio links.

de tv is via hdmi op vu aangesloten.

van vu loopt een toslink naar versterker

van tv loopt een toslink naar de versterker (jij moet dat dan via hdmi doen ) ivm netflix.

wil ik radio ga ik na mijn radio favorieten en kies de zender daarna kan de tv UIT.

met afstands bediening kan ik zappen tussen radio zenders ook internet radio zenders.

eenvoudig of ?

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei luisteraar:

 

wil ik radio ga ik na mijn radio favorieten en kies de zender daarna kan de tv UIT.

met afstands bediening kan ik zappen tussen radio zenders ook internet radio zenders.

eenvoudig of ?

 

 

Tja, zo kan ik dat ook want dat is simpel en zelf ik snap dat maar wij luisteren overdag niet naar één radio zender maar switchen toch al snel 3 á 5 keer van radiokanaal.

Dit zou betekenen dat ik 3 á 5 maal de TV aan- en weer uit zou moeten zetten en dat wordt het in elk geval niet.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @luisteraar, kun nu eesn stoppen om te proberen je eigen handelswijze aan iemand anders te willen opleggen ondanks het feit dat die inmiddels al eem paar keer te kennen heeft gegeven de voorgestelde wijze niet te willen gebruiken?

 

Nogmaals en nu voor het laatst...

 

Nee, mijn UNO 4K heeft geen LCD scherm en dat heb je kunnen weten want ik heb een UNO 4K en niet de UNO 4K SE in gebruik...

 

Verder is het niet mogelijk om blind te zappen want als ik de Radio optie van de UNO zou willen gebruiken dan doe ik dat via WebRadioFS en daar zap je niet zo maar blind doorheen.

Ik hoop dat het nu duidelijk is en dat je het ook snapt...;)

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil jou niets opdwingen je hebt een probleem met jou soundblaster waar je niet uit komt

Je vraagt hier hulp.

Je krijgt adviezen ,daar mag je dankbaar voor zijn.

Het is natuurlijk jou keus of je het doet of niet .

Verder doe je tegenwoordig geen internet radio meer via webradiofs op een E2 box

Die links staan in jou settinglijsten zoals de tv zenders en kan je

blind zappen.

Zoals je zelf meld jou internetradio boxje veroorzaakt problemen zodat de toslink aansluiting onbruikbaar wordt.

Voor mij een slotje hier bedankt

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even een update..

 

Één van de problemen en waarschijnlijk het grootste waarom e.e.a. niet goed functioneerde is het feit dat mijn Samsung TV heel vreemd omgaat met de (eerder) gebruikte HDMI aansluitingen.

Ook al heb ik de UNO volledig uit staan en de betreffende HDMI-1 kabel verwijderd, dus geen één HDMI kabel op dat moment op de TV aangesloten, dan vraagt de Samsung TV bij het aanzetten van de TV nog steeds naar HDMI-1 en meldt dat de UNO niet aan staat.

Als ik b.v. de UNO op HDMI-3 aansluit komt met eens de melding naar voren dat Apple TV in bedrijf is.

Ik heb een Apple TV eens jaren geleden aangesloten en intussen de TV herhaaldelijk gereset.

 

Vandaag heb ik met Samsung een Serviceafspraak op afstand en ben benieuwd wat daar uitkomt.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ruim 5 uur wachten op de Samsung telefonische ondersteuning, de genoemde service window was tussen 12.00 - 14.00 uur gepland en na herhaaldelijk contact met Samsung belde de techneut, nou ja techneut, eindelijk om 17.15.

Na het op afstand uitvoeren van een zogenaamde 'diepe reset' van o.a. de HDMI poorten was hij weer binnen 10 minuten vertrokken met de mededeling dat als het hiermee niet verholpen was er maar een monteur moest langskomen.

Nou, het probleem is dus niet opgelost maar daar komt ook geen monteur aan te pas want de TV is uit garantie en ik ga niet betalen voor iets waar ik nu al geen vertrouwen in heb dat het probleem dan ook werkelijk wordt opgelost.

Dus ik ga wel kijken wat ik doe.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of die van he laatste type zijn weet ik niet, wat ik zeker weet is dat de door mij gebruikte HDMI kabels High Speed kabels zijn en volgens deze beschrijving zijn die geschikt voor 4K.

Maar het ligt niet aan de kabels of aan de UNO maar aan de Samsung TV en daarom ben ik met dit onderwerp hier niet mee verder gegaan want dit is nu immers geen VU+ onderwerp meer.

 

Om het onderwerk af te sluiten misschien nog even een afsluitende toelichting.

 

Op de Samsung TV zijn geen TV kanalen geïnstalleerd, die worden door de TV vanaf de UNO via HDMI-1 gehaald en dat is ook dienovereenkomstig op de TV geconfigureerd, werkt overigens uitstekend.

Als ik echter de UNO uitschakel omdat ik op de TV naar Netflix wil kijken dan blijft de TV om de HDMI-1 aansluiting vragen en roet dat de UNO uit staat, ook a; heb ik zelf de HDMI kabel verwijderd.

 

Schijnbaar kan de TV niet zonder de aangesloten en tevens ingeschakelde UNO, natuurlijk vreemd als ik alleen de Smart Hub wil gebruiken om naar Netflix te kijken.

 

Op de Samsung TV staat AnyNet + HDMI-CEC uit dus via deze optie  zal de TV niet naar de UNO zoeken.

Blijft een mysterie....

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het je helpt, maar hier zit op HDMI 1 van de Samsung TV de Sony soundbar (HDMI out). De VU+ Ultimo4k zit op HDMI 1 (IN) van de soundbar. De optische uitgang van de TV zit ook op de soundbar aangesloten. Dus als ik TV wil kijken zet ik de soundbar op HDMI 1, wil ik Netflix kijken, dan zet ik de soundbar op TV. De Samsung TV start altijd op HDMI 1 en vindt dus de soundbar. Staat de Ultimo4k uit dan meldt de TV dat er geen signaal op HDMI 1 is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik ook geprobeerd maar zonder resultaat.

 

Schijnbaar wil de TV altijd het apparaat zien waarop de TV kanalen geïnstalleerd zijn, in dit geval op de UNO maar dat is niet het geval als ik Netflix kijk want dan staat de UNO uit.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...