Ga naar inhoud


UNO 4K geluid via Soundbar - hoe beste optie aansluiten?


Jürgen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Tonskidutch:

dat moet die Teufel soundbar toch automatisch herkennen is het niet?

welke had je ook al weer aangekocht?

 

Teufel Cinebar Trios 3.1, zie foto..

 

Waarschijnlijk doet die dat ook wel maar deze vraag is gegenereerd door mijn gebrek aan kennis in dezen, ik dacht dat het verschik zit welke apparaat de decodering voor zijn rekening neemt maar misschien is dat onzin.

 

34799_272305.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Jürgen:

ik dacht dat het verschik zit welke apparaat de decodering voor zijn rekening neemt maar misschien is dat onzin

Zo een onzin vraag is het niet.

Uit de sat/kabel-ontvanger of TV komt een digitaal audio signaal dat kan o.a. in de formaten

mpeg pcm ac3 enz enz zijn.

Dat digitale audiosignaal gaat naar jou soundbar en maakt er het beste geluid van.

Waar je wel voor moet uitkijken dat tussendoor het audio signaal niet omgevormd wordt

naar een ander formaat dat gaat ten koste van geluids kwaliteit zoals ac3 downmix instellingen

zo kan de TV ook het audio signaal aanpassen tussen in en uitgang waar je weinig controle over hebt.

Daarom mijn betoog sat/kabel E2 ontvanger direct via toslink aan soundbar.

Kijk je netflix hdmi van tv aan soundbar.

Bij de soundbar kan je instellen welke input hij moet gebruiken toslink of hdmi.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit begrijp ik en zal ik ook dienovereenkomstig uitvoeren echter vrees ik dat ik problemen ondervind met het configureren van de universele Logitech AB en dat om de volgende reden.

 

Ik had het nog niet genoemd omdat het in eerste instantie voor deze topic niet relevant was maar om naar o.a. Internetradio te luisterden gebruik ik een Raumfeld Connector (ook van Teufel) welke via de AUX ingang op de Soudbar is aangesloten.

Feitelijk niets aan der hand zou je denken maar....

Op de AB van de Soundbar heb ik separate toetsopties voor o.a. TV, Bluetooth, HDMI maar helaas maar één toets die gecombineerd gebruikt wordt voor AUX als zowel Optical, dus je moet soms 2x indrukken om tussen die 2 opties te switchen.

Als ik als laatste actie b.v. naar Radio heb geluisterd dan staat de Soundbar optie nog op AUX en dat wordt ook door de Logitech AB.vastgehouden.

Ga ik nu b.v. naar de UNO dan moet Optical worden geactiveerd en daar heb ik eerder eens geconstateerd dat de Logitech AB dan even de mist ingaat en onvoorspelbaar gedrag kan vertonen.

ik kom er dan meestal wel uit door de Help- corrigerende functie van de Logitech AB te gebruiken maar mijn vrouw gaat dan op de barricaden als het niet zo werkt als veracht.

 

Maar ja, ik zal het morgen even testen want vandaag kom ik er denk k niet meer aan toe.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen,

volgens de gebruiksaanwijzingen moet je de paarse toets voor opt in kiezen bij de source setting

en dan is het tweemaal aux/opt in

je hebt een raumfeld connector met cinch kabel aan de sound bar?

dan zou dat goed moeten werken

het kiezen kan ook aangeleerd worden door je logitech AfstandBediening, als je de leermodus kiest dus dat lijkt me dan een goede oplossing.

 

p.s.

ik heb in het verleden wel eens contact gehad met Teufel in Berlijn en die leggen je het desgewenst in alle geuren en kleuren uit, voor als je der zelf niet uitkomt!

Die kennen overigens ook de VU+ receivers en weten wat je dus daarmee kan.

 

denk dat je een mooie setup hebt met al die apparaten, ;)

 

Screenshot_1.png

het voordeel van de opt-in, is natuurlijk OOK dat er geen lipsynchronisatie nodig hebt en dat de soundbar zelf de audio keuze maakt voor DTS en DD

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende reactie hoort weliswaar niet meer expliciet bij de VU+ rubriek maar omdat deze topic toch al loopt ga ik geen nieuwe aanmaken.

 

Globaal is het instellen via de universele Logitech AB wel gelukt maar het loopt nog niet helemaal lekker.

In elk geval sowieso niet met de Optical aansluiting.

Omdat ik voor het aansluiten van de Raumfeld Connector naar de Soundbar inderdaad de AUX aansluiting gebruik lijkt het erop dat dan de Optical niet meer te kiezen is, althans dat denk ik want als beide in gebruik zijn dan kan ik er maar één van beide via de AB kiezen.

Ga dit maandag nog even bij Teufel navragen.

 

Ik gebruik nu de HDMI-ARC (HDMI-4) aansluiting van de TV naar de Soundbar voor zowel video als audio en de UNO is via HDMI-1 op de TV aangesloten, dit functioneert op zich wel.

Ook de Radio kan ik via de Raumfeld Connector prima via de Soundbar afspelen.

 

Het enige probleem is nog het kijken van Netflix.

Als ik deze optie via de Logitech AB kies dan krijg ik de melding dat HDMI-1 niet actief is want de UNO is immers niet in bedrijf.

Ik heb dit nu enigszins omzeild maar het wil nog niet echt lekker lopen.

Heb ik dit weekend in elk geval nog wat te doen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat gebeurt ook maar dat regelt de Logitech AB maar omdat van de vorige actie TV kijken de input nog op HDMI-1 (UNO) even blijft hangen komt die melding in beeld.

Pas na enkele seconden wordt dat hersteld maar het komt vast wel goed.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.v. een uitgebreid telefonisch onderhoud met de Services van Teufel Amsterdam zijn de meeste problemen (indirect) opgelost.

Één van de problemen was dat het doorlussen van de HDMI aansluiting vanuit de UNO via de Soundbar naar de TV niet functioneerde.

Dit zou normaliter mogelijk moeten zijn d.m.v. de op de Soundbar aanwezige optie PassThrough welke 4K zou moeten ondersteunen.

Om die reden stond mijn UNO dus ook op 2160p ingesteld.

 

Nu blijkt ondanks de bewering van Teufel dat het via HDMI doorsluizen van 4K niet ondersteund wordt althans dat werkt bij mij niet.

Ik heb de resolutie van de UNO nu op 1080p gezet en dan werkt het doorlussen wel, dus op de TV is nu maar één HDMI kabel op de HDMI-ARC poort aangesloten en de UNO loopt nu via de HDMI-IN poort van de Soundbar.

 

Het heeft wellicht ermee te maken dat 2160p misschien niet aan de specificaties voldoet die Teufel op zijn Soundbar onder 4K verwacht maar daar heb ik geen verstand van.

Ik vind 1080p op mijn UNO 4K prima want daar komt Caiway met zijn kabelkanalen voorlopig toch niet aan toe.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Jürgen:

Ik heb de resolutie van de UNO nu op 1080p gezet en dan werkt het doorlussen wel, dus op de TV is nu maar één HDMI kabel op de HDMI-ARC poort aangesloten en de UNO loopt nu via de HDMI-IN poort van de Soundbar.

Inderdaad via omwegen ,kan je nog op tv kijken naar beelden van de VU als de soundblaster uitgeschakeld is ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het probleem niet helemaal.  Je sluit de soundbar op de TV aan middels HDMI op een HDMI poort die ARC ondersteund. (Audio Return Channel)  Daarna sluit je andere apparatuur op de resterende HDMI poorten van de TV aan.  Je kunt inderdaad CEC gebruiken maar ik weet niet of dat echt nodig is.

 

Daarna is het kwestie van TV en Soundbar naar wens instellen, de TV stuurt het geluid van netflix of een extern apparaat (de VU) gewoon door naar de soundbar.  Meer of minder is het niet.  

 

Ik heb een Onkyo versterker en die had ik vroeger ook als hub aangesloten  (pass-through) , alle apparaten liepen via die versterker naar de TV, maar dan moest je continue switchen en eigenlijk moet de versterker dan telkens aan.  Dat was een gedoe en als 1 apparaat 4K is en de versterker of soundbar ondersteund dat niet heb je er niks aan. Als je het aansluit zoals ik hierboven suggereer omzeil je dat allemaal.   Je kunt er dan voor kiezen de soundbar alleen aan te zetten wanneer je dat nodig vind.

 

Het enige waar je rekening mee dient te houden is AC3 downmix instelling op de VU+.  Soms zul je moeten switchen als je surround geluid uit je soundbar wilt. Geef je niks om surround geluid, laat je de downmix altijd aan staan en krijg je altijd stereo geluid.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine toevoeging.  Sluit de soundbar aan op HDMI poort 1 van je TV en niet HDMI 4,  het zal wel kunnen werken maar omdat je aangaf problemen te hebben met netflix denk ik dat jou TV alleen poort 1 als volwaardige output ziet. Het zal een kwestie van instellingen zijn.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had eerder deze ochtend al willen reageren, maar

Op 10-8-2019 om 13:17 zei Jürgen:

Ik gebruik nu de HDMI-ARC (HDMI-4) aansluiting van de TV naar de Soundbar

Jürgen zijn Samsung TV heeft Audio return Channel op HDMI4 poort, dan klopt het toch ?

 

ik zou zelf zoals ik reeds in mijn eerste reactie schreef de optisch kabel gebruiken voor audio dat had hij kunnen navragen bij Teufel Amsterdam betreffende het omschakelen van aux naar optisch... weet echter niet of dat ter sprake gekomen is.

het probleem met die logitech inzake van aux naar optisch kan ik niet helemaal volgen daar ik nog nooit zo'n logitech nodig had

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, mijn HDMI-ARC poort op mijn Samsung TV staat nummer 4.

 

Zoals ik al eerder schreef gebruikt Teufel in tegenstelling tot alle overige te kiezen ingangen op de afstandsbediening de Optical en AUX toets onder één toets.

Op zich zou dit geen problemen met omschakelen moeten geven maar dat is wel het geval.

Vaak functioneert het omschakelen op de AB maar regelmatig ook niet, dan blijft die op Optical of AUX hangen en als ik alles via de Logitech Harmony AB bedien is het probleem nog erger.

Ik heb gisteren met Teufel hierover telefonisch gesproken maar zij konden daar geen zinnige verklaring voor afgeven, dus de combinatie Optical - AUX wordt het dus niet, dus moet ik beschikbare alternatieven zoeken en dat is naar mijn mening HDMI-ARC.

 

Omdat ik echter de Raumfeld Connector via AUX op de Soundbar heb aangesloten zou ik regelmatig moeten switchen als ik de TV via de Optical poort aansluit.

 

Ik heb het geprobeerd om alles via HDMI-CEC te gebruiken maar daar kan de Logitech Harmony niet goed mee overweg.

 

Nog even voor de duidelijkheid.

Feitelijk heb ik 3 activiteiten warbij de onderstaande apparaten worden gebruikt en door de Logitech Harmony moeten worden aangestuurd...

  • TV kijken - Samsung 4K TV - VU+ UNO 4K - Teufel Soundbar
  • Netflix kijken - Samsung 4K TV - Teufel Soundbar
  • Internetradio luisteren - Raumfeld Connector - Teufel Soundbar

Op dit moment heb ik dus de TV (HDMI(4)-ARC) op de Soundbar aangesloten op de poort HDMI-TV.

De TV staat Ingesteld op AnyNet+CEC omdat dit nodig is want anders geen geluid via HDMI-ARC.

De VU+ UNO heb ik nu op de Soundbar aangesloten op HDMI-IN poort en daar wordt nu zowel de van de UNO afkomstige Audio als Video d.m.v. de Soundbar optie PassThrough doorgesluisd naar de TV.

De Raumfeld Connector is aangesloten op de AUX poort van de Soundbar en dat kan eventueel ook via Optical, dus of de ene of de andere.

  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Jürgen:

De Raumfeld Connector is aangesloten op de AUX poort van de Soundbar en dat kan eventueel ook via Optical, dus of de ene of de andere.

Dus de AUX internet radio gooit roet in het eten als ik het goed lees (beetje wirwar)

Internet radio kan je ook op de VU ontvangen dan kan een aansluiting en kastje weg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...