Ga naar inhoud


Diode ??


Gast peterp

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag : wat voor werk doet een diode 1n 5402 in een acculader 230 V 50 hz met een schakelaar 6v-12 v en is zo,n diode door te meten met een universele stroommeter 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Doorgaans zal een diode de stroom in een richting geleiden en in de andere richting blokkeren.

Afhankelijk van de schakeling kan een diode gelijk richten, beveiligen, of als referentie of logisch element fungeren.

 

1N5402

Features

  • Average forward current is 3A
  • Forward Voltage drop is 1.2V
  • Non-repetitive Peak  current is 200A
  • Peak Reverse current is 10uA.
  • Repetitive reverse voltage is 200V
  • Maximum RMS Voltage is 140V
  • Available in DO-201 Package

Gezien de specificaties, zal die hier als gelijkrichter of beveiligingsdiode tegen verkeerd aansluiten dienen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet spanning aan weerskanten. Zelfde spanning: dan is ie doorgeslagen en kapot. Spanning nul aan een zijde, dan is ie opgeblazen en kapot. Oorzaak kan evt liggen in een andere defecte component. Verschillende spanning; wellicht nog goed. Een zijde wisselspanning, andere zijde gelijkspanning. Geeft op je meter een verschillende waarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎30‎-‎3‎-‎2020 om 15:57, peterp zei:

zo,n diode door te meten met een universele stroommeter 

 

Met een Ohm meter of beter nog met een diode tester die vaak op op een multimeter zit, kan je deze doormeten.

 

Met de ohm meter moet die langs een kant een bepaalde weerstand meten. Draai je de pennen om dan mag je niets meten.

Met een diode tester langs een kant +/- 600mv,  pennen omdraaien en dan mag je niets meten.

 

Dit gaat enkel op als je meet als de diode los gesoldeerd is.

(al kan je eerst eens meten als ze nog in het toestel zit, met wat geluk heb je al een indicatie)

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de zekerheid een nieuwe besteld kosten zijn het niet ,nu heb ik een tweede vraag maakt het wat uit hoe ik de diode vast soldeer aan de kant van de schakelaar met de keuze 6 volt 12 volt , zoals jullie zien op de bijlage zit er aan een kant een zilver gekleurde ring of maakt het niet uit ???

CIMG1857.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat maakt uit.

Een diode is een soort ventiel, hij laat door in een richting, en blokkeert in de andere richting.

De ring is de kathode.

Hoe je hem moet solderen hangt af van de schakeling en functie, daar is zo niets over te zeggen.

Plaats anders wat foto's van die voeding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom denk je dat er iets mis is met die oorspronkelijke diode?

Wat doet je acculader wel/niet?

En hoe heb je deze diode als mogelijke/waarschijnlijke 'boosdoener' geïdentificeerd?

 

Je kan natuurlijk alles vervangen in je acculader, maar het lijkt me handig als dat ook echt lijkt te passen met het defect.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukraak een diode vervangen, wat is het nut daarvan, men tipte al hoe de diode uit te meten, heb je dat gedaan?

Als ze al defect is, die dingen kunnen best tegen een stootje.

Een defecte diode heeft altijd een achterliggende reden, dan is er meer aan de hand.

een foto zou al veel duidelijk maken

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geprobeerd om van de binnenkant van de acculader een foto te maken maar was niet erg duidelijk daarom ik heb een tekening gemaakt van de binnenkant , hoop dat jullie er uit kunnen komen , ben jullie nu al dankbaar voor de reacties

CIMG1860.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben bang dat je tekening niet klopt, daar waar 230 Volt staat zou juist de accu aangesloten moeten worden.

de kathode zou dan aan de kant van de zekering komen.

De zwarte draad is de massa, de rode de + kant van de accu.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je schema alleen de secundaire kant van je transformator betreft, dus de 6 en 12 volt laad-kant. Klopt dat?

En dat dan dus de 230 Volt die aan de primaire kant van de transformator zit, niet op je tekening staat.

 

Het is een wel heel erg simpele laadschakeling. Daar is van alles aan te meten met een multimeter.

Maar je hebt nog steeds niets beschreven van wat de lader wel/niet/verkeerd doet.

 

Lukraak adviezen geven van wat je kan testen helpt doorgaans net zo weinig als gewoon maar een onderdeel vervangen uit je lader.

Dus we wachten je berichten wel af....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bekeken zit er maar 1 onderdeel in dat kapot kan gaan (bij normaal gebruik van het apparaat).

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. De schakelaar.

Het enige onderdeel dat aan (mechanische) slijtage onderhevig is. :)

 

Maar ja, of hij dat onderdeel nou veel bediend zal hebben...?

 

groet,

A33

  • Haha 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...