Ga naar inhoud


Wie helpt ons met instellen?


Silenlien

Aanbevolen berichten

Op 16-6-2020 om 19:16, Silenlien zei:

Mocht Joyne het er ook afgooien dan kan ik voor het verschil in abonnementsprijs een Dplay abbo nemen...

 

Ter overbrugging kan je ook twee maanden gratis kijken:

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vanavond zijn we maar weer eens aan de slag gegaan met het proberen ontvangen van Joyne, wat dus niet lukt.
We hebben een schotel, we hebben een enkele lnb ( welke ons hier werd aangeraden) we hebben een VU solo SE met daarop Openpli 7.0.

We hebben een octagon sattelietfinder en een app op de telefoon maar we vinden niks nul noppes nada!
Zeer frustrerend!
Maar daar ik ook gewoon een leek ben met de VU solo en al hartkloppingen krijg als ik naar dat ding kijk zou het best kunnen dat ik daar iets verkeerd heb staan, zou iemand alsjeblieft nog eens mee willen kijken?

 

Ik druk op menu, ga naar instellingen en kies dan zenders zoeken, vervolgens klik ik op signaalzoeker en zie dan de zoekbalken

Daaronder staat

Tuner Tuner A: Vuplus DVB-S NIM (AVL6222) (DVB-S2)
Satelliet  9.0E Ku-band Eutelsat 9B & Ka-Sat 9A

 Afstemmen vooraf ingestelde transponder
 Transponder  11727 V 30000 3/4

Dat laatste lijkt me niet goed maar ik krijg dat nergens gewijzigd

Als ik naar Tunerconfiguratie ga staat er;

Tuner A Vuplus DVB-S NIM(AVL6222) (DVB-S2)
Toneburts A/B
Satellieten 9.0E Ku-band Eutelsat 9B & Ka-Sat 9A, 9.0E Ku-band Eutelsat 9B & Ka-Sat 9A

 

Tuner B hierachter en onder staat precies hetzelfde als bij A

 

Kan iemand mij vertellen of dit in ieder geval oké is?
Sorry dat ik alweer om hulp vraag maar ik word er werkelijk niet goed van, als ik nu maar zeker weet dat de instellingen goed zijn dan hoef ik daar niet aan te twijfelen.

 

Wat ik ook niet begrijp is dat men zegt, stem af op kanaal huppeldepup, hoe kun je daar nou op afstemmen als je nog geen enkel kanaal hebt geladen?
Ik kan op de Vu ook niet kiezen voor Joyne als provider, zou ik eens moeten flashen naar een recentere versie van openpli?
Ook zo'n karwei waarvan ik kippenvel krijg 🙂

 

Alvast mijn enorme dank aan wie dan ook.

Lien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik wel mee helpen (op afstand dan)..

 

Geen idee welke octagon satellietfinder je gebruikt. Ik heb recent de SF-518 gekocht. Daar kun je middels een tekstbestandje op een USB stick de satellieten en transponders aanpassen ofwel je doet het middels het menu van de satellietfinder..

Via www.dishpointer.com kun je middels je exacte geodata de elevatie opzoeken. In Amsterdam is dat 29.40°. In Frankrijk zal dat hoger zijn.

De Triax heeft een gradenboog. Stel deze in op de waarde die dishpointer aangeeft.

Sluit de satellietfinder aan op de LNB en zet deze op de transponderwaarde van EutelSat 9°E (zie verder terug). Zorg wel dat de LNB als Universal is ingesteld op de satellietfinder! Draai nu voorzichtig de schotel totdat de satellietmeter een uitslag geeft met Q. en S. waarde. Controleer de waarden van andere EutelSat 9°E transponders zodat je zeker weet dat je op de correcte satelliet zit!! Zit je op de EutelSat 9°E dan kun je de elevatie van de schotel fijnafstellen (afstellen op maximaal signaal). Daarna de skew (draaiing van de LNB) aanpassen (weer afstemmen op maximaal signaal)... Alles op maximaal? Dan voorzichtig alle schroeven stevig aandraaien (fixeren)... Met een Triax80 moet 15 á 16dB haalbaar zijn.

Kijk desnoods even in het topic 'Afstellen Triax60 schotel)

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Mimisiku zei:

Daar kan ik wel mee helpen (op afstand dan)..

 

Geen idee welke octagon satellietfinder je gebruikt. Ik heb recent de SF-518 gekocht. Daar kun je middels een tekstbestandje op een USB stick de satellieten en transponders aanpassen ofwel je doet het middels het menu van de satellietfinder..

Via www.dishpointer.com kun je middels je exacte geodata de elevatie opzoeken. In Amsterdam is dat 29.40°. In Frankrijk zal dat hoger zijn.

De Triax heeft een gradenboog. Stel deze in op de waarde die dishpointer aangeeft.

Sluit de satellietfinder aan op de LNB en zet deze op de transponderwaarde van EutelSat 9°E (zie verder terug). Zorg wel dat de LNB als Universal is ingesteld op de satellietfinder! Draai nu voorzichtig de schotel totdat de satellietmeter een uitslag geeft met Q. en S. waarde. Controleer de waarden van andere EutelSat 9°E transponders zodat je zeker weet dat je op de correcte satelliet zit!! Zit je op de EutelSat 9°E dan kun je de elevatie van de schotel fijnafstellen (afstellen op maximaal signaal). Daarna de skew (draaiing van de LNB) aanpassen (weer afstemmen op maximaal signaal)... Alles op maximaal? Dan voorzichtig alle schroeven stevig aandraaien (fixeren)... Met een Triax80 moet 15 á 16dB haalbaar zijn.

Kijk desnoods even in het topic 'Afstellen Triax60 schotel)

 

Hoi, dank je wel alvast, ik waardeer je hulp zeer! 
Onze octagon is een model van een jaar of wat geleden maar ik weet hoe ik hem in moet stellen, dat scheelt 🙂
Je schrijft, controleer de waarden van andere eutelsat 9E transponders, bedoel je dat ik in de octagan meerdere frequenties van de eutelsat 9E moet ingeven en zien of deze ook signaal geven ?

 

Jaren geleden moesten we de lnb voor CD ietsje scheef op de houder zetten, er zat een papiertje bij welke je op je lnb hield en die moest je dan draaien totdat hij gelijk liep met de streep op het papier, is zoiets nu niet nodig?
Gewoon monteren op de steun en that's it?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew van de enkele lnb moet in Castelnaud la Chapelle voor de Eutelsat 9e op - 4° staan, d.w.z. als je achter tegen de lnb aan kijkt, met de wijzers van de klok meegedraaid maar als je begint om de aansluiting van de lnb gewoon recht omlaag te zetten, moet je de Eutelsat 9e ook gewoon ontvangen.

Verder schrijf je:
Afstemmen vooraf ingestelde transponder
Transponder  11727 V 30000 3/4
Dat laatste lijkt me niet goed maar ik krijg dat nergens gewijzigd.

Die transponder is voor de Belgische zenders. Voor de Nederlandse zenders gebruik je Transponder 11747H 30.000, 3/4, zie: https://www.lyngsat.com/packages/Joyne.html
Dit heb ik in het tweede bericht al aangegeven.

Een transponder op de 9 oost die heel hard binnen komt is 11996V, DVB-S, QPSK, 27.500, 3/4 met de zenders CCTV 4. Die zou je kunnen gebruiken om de satelliet te vinden.

 

hoek van 4 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet altijd 3 of 4 transponders invoeren per satelliet. Veel satellieten gebruiken dezelfde transponderfrequenties. Maar nooit 3 of 4 dezelfde. Test je er maar 1, dan bestaat de kans dat je naar de verkeerde sat kijkt (vooral als je een populaire sat treft die een heel cluster in gebruik heeft zoals de Astra1,2 of HotBird)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Voor de Nederlandse zenders gebruik je Transponder 11747H 30.000, 3/4, zie: https://www.lyngsat.com/packages/Joyne.html

Dit heb ik in het tweede bericht al aangegeven.

 

 

Dank je wel, ik ben me er van bewust dat je dat eerder al aangaf vandaar dat ik nu durfde te concluderen dat wat er bij mij staat niet oké is, of in ieder geval niet optimaal, maar ik weet niet waar ik dat kan veranderen.

Dat is één van de problemen 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waterpas staande paal/buis is eigenlijk een onvoorwaardelijk eis. Niet waterpas en alle berekeningen/afstellingen wijken af. Voor een schotel met 1 LNB gaat dat nog, maar voor H2H wordt dat een heel ander paar schoenen! Vaak is het waterpas stellen van de buis meer werk dan het feitelijk uitrichten...

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Eutelsat 9 oost staat vandaag precies in de richting waar waar de zon om 13:35 uur staat. Span schilderstape of een touwtje van precies boven op de schotel tot midden over de lnb. Draai de schotel op dat tijdstip zodat de schaduw daarvan precies midden over de lnb-arm loopt. dan heb je gegarandeerd de Eutelsat 9 oost.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Mimisiku zei:

Een waterpas staande paal/buis is eigenlijk een onvoorwaardelijk eis. Niet waterpas en alle berekeningen/afstellingen wijken af. Voor een schotel met 1 LNB gaat dat nog, maar voor H2H wordt dat een heel ander paar schoenen! Vaak is het waterpas stellen van de buis meer werk dan het feitelijk uitrichten...

 

Dat weet ik, maar omdat we hier met een 'leek' te maken hebben en jij met graden van elevatie aan komt zetten (gebaseerd op het waterpas hebben van de mast) is het wel handig te vermelden of na te vragen, zodat de basis dan moet kloppen. Je kan anders zoals je weet keurig de elevatie afstellen maar met zoeken/richten telkens langs de in dit geval 9 oost schieten schieten. Die gradenboog zit er niet voor niets op ;-).

 

 Je doet het goed of je doet het niet en dan begint het met de voorwaarden goed weg te zetten en van daaruit verder helpen. 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom zou een 'leek' de term waterpas, elevatie en gradenboog niet snappen? Wellicht een leek op satellietgebied, maar professor in de quantummechanica?

Het zijn redelijk algemene begrippen die je in het middelbaar meekrijgt..

 

Termen als 'gokstok' (rekenlineaal), Aristo geodriehoek (kon je helemaal doorbuigen zonder dat ie brak)...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mimisiku zei:

Een waterpas staande paal/buis is eigenlijk een onvoorwaardelijk eis.

 

Ach, bij een vaste schotelopstelling met maar één (centrale) LNB maakt dat het wel makkelijker, omdat dan met een AzEl mount de azimuth en de elevatie geheel onafhankelijk van elkaar af te stellen zijn. Maar een onvoorwaardelijke eis is het niet; je moet alleen na het bijstellen van de één (bijv. azimuth) ook de ander (elevatie) weer checken/bijstellen (en vice versa, dus een aantal keren achter elkaar).

 

Voor multifeed is het inderdaad wel handig dat de mast loodrecht op de centrale uitrichtingsrichting ook waterpas staat; anders klopt de rail- of schotelskew niet meer met hoe die normaliter wordt uitgerekend (de railskew t.o.v. horizontaal geldt namelijk alleen bij een precies hor/vert uitgerichte schotel).

Daarnaast geldt voor de uitrichting op de centrale satelliet wat ik hierboven schreef.

 

Voor een motoropstelling is het wel nodig dat de mast oost-west waterpas staat, maar noord-zuid scheefstand is heel simpel op te vangen met je as-elevatie. Dat is geen enkel probleem.

 

 

Dus waarom zo boud dit "eigenlijk een onvoorwaardelijk eis" noemen? Een beetje meer nuance en vakmatige uitleg lijkt me beter, om mensen houvast te geven hoe ze eventueel een niet-waterpas-probleem kunnen oplossen.

 

Met dit soort 'onvoorwaardelijke' uitspraken ontstaan de mythes in schotelland (die gaan anderen dan steeds weer herhalen), en wat het niet makkelijker maakt is als die mythes ook nog eens in posts met gouden randjes staan.....

(Niks tegen jou persoonlijk, al snap ik niet dat VIPs zich dergelijke rare 'privileges' laten welgevallen.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A33

 

Ik noem dit onvoorwaardelijk juist omdat de informatie op diverse gerenommeerde sites diverse afstellingen staan die ervan uitgaan dat de bevestiging waterpas staat. Denk aan KingOfSat, LyngSat etc.Juist een 'leek' kijkt naar deze waarde en stelt de schotel daarop af. En dan gaat het natuurlijk mis (bij de exoten). En juist een 'leek' heeft tenminste 1 vaste variabele nodig om ergens mee te beginnen... Voor zover mijn verdediging...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, a33 zei:

Voor multifeed is het inderdaad wel handig dat de mast loodrecht op de centrale uitrichtingsrichting ook waterpas staat; anders klopt de rail- of schotelskew niet meer met hoe die normaliter wordt uitgerekend (de railskew t.o.v. horizontaal geldt namelijk alleen bij een precies hor/vert uitgerichte schotel).

 

Ik zit me nog even af te vragen of ik met deze bewering wel gelijk heb; ik heb moeite om goed te visualiseren hoe de spiegeling van een rijtje satellieten gaat met een scheefstaande schotel.

 

Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat multifeed-skew (t.o.v. horizontaal) zich niks aantrekt van een scheve schotelstand. Dan klopt mijn zin in de bovenstaande post dus niet, en is het enige probleem bij de AzEl mount de niet-onafhankelijkheid van azimuth en elevatie voor de centrale satelliet.

Hier moet ik nog eens goed over doordenken; of hopelijk kunnen anderen ook aan de gedachtegang daarover bijdragen.

 

 

 

2 uren geleden, Mimisiku zei:

Ik noem dit onvoorwaardelijk juist omdat de informatie op diverse gerenommeerde sites diverse afstellingen staan die ervan uitgaan dat de bevestiging waterpas staat. Denk aan KingOfSat, LyngSat etc.Juist een 'leek' kijkt naar deze waarde en stelt de schotel daarop af.

 

OK, dat klopt; dishpointer en satlex en zo geven waarden die vooral direct bruikbaar zijn bij een recht (waterpas) opgestelde schotel-mount.

Hoewel... voor wat ik aanneem berekenen ze vanuit een perfect ronde aarde (zonder afplatting), vaak gebruiken dat soort calculators ook als aardstraal de straal van de evenaar in plaats van de gemiddelde aardstraal (wat volgens mij beter/logischer is), en de schaalaanduidingen van schotels zijn ook niet altijd zo nauwkeurig. Dus hoe nauwkeurig wil je de waarden hebben...?

 

Ik ben het zeker met je eens dat het handig(er) is als je mast waterpas staat.

En oost/west waterpas, bij een motor-opstelling, "moet" inderdaad.

Voor de rest kun je bij niet-waterpas-stand wat mij kiezen wat je liever wil: mast waterpas maken, of installatie op de niet-waterpas stand aanpassen. Kan wat mij betreft allebei.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...