Ga naar inhoud


Wie helpt ons met instellen?


Silenlien

Aanbevolen berichten

Silenlien, ik leg het even uit wat je precies moet doen.

Wat is de bedoeling van die signaal meter op je VU+, weet dat dit een heel goed hulpmiddel is.

Je selecteert eerst een zender op Eutelsat 9 oost liefst  CCTV 4, daarna ga je naar de signaal meter van de VU+, op dat moment staat die signaalmeter afgestemd op

11.996 V DVB-S QPSK 27500 3/4, m.a.w. op de transponder waar CCTV 4 op zit, die komt loeiend hard binnen.

Uiteraard als de schotel niet is afgeregeld ga niks zien.

Nu hangen daar meerdere satellieten in de lucht, maar geen enkele hangt op dezelfde hoogte.

Uw schotel moet nu zodanig ingesteld staan dat hij naar de hoogte kijkt waar eutelsat 9 oost hangt.

Dat is een elevatie hoek van 34 graden en dit is uiterst belangrijk.

Als je dan gaat draaien, ga je in theorie maar een satelliet tegen komen, de eutelsat 9 oost, want de andere hangen op een andere hoogte en daar gaat de schotel over heen kijken.

Het is de bedoeling dat je héél langzaam draait aan de schotel, terwijl je er achter staat, nooit ervoor.  

Op een bepaald moment ga je de meter zien opkomen, dat is de eutelsat 9 satelliet, dan is het kwestie van afregelen zodanig dat het signaal niet sterker kan.

Best mogelijk dat je de elevatiehoek ook lichtjes kan bijregelen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


I beg to differ... Hoe gaat hij dit zien dan? Schotel buiten en de ontvanger binnen bij de TV.. Kan je toch helemaal niet zien.. Of refereer je aan de antieke situatie 'Vrouw schreeuwt naar man..ietsje rechts, nééeé, naar links'.. Dat werkt toch niet? Gewoon met een satellietfinder.....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

De Eutelsat 9 oost staat vandaag precies in de richting waar waar de zon om 13:35 uur staat. Span schilderstape of een touwtje van precies boven op de schotel tot midden over de lnb. Draai de schotel op dat tijdstip zodat de schaduw daarvan precies midden over de lnb-arm loopt. dan heb je gegarandeerd de Eutelsat 9 oost.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Geweldig dit!!
Vandaag geen mogelijkheid gehad maar morgen gaan we dit doen!!

 

8 uren geleden, erwinnaar zei:

Dat weet ik, maar omdat we hier met een 'leek' te maken hebben en jij met graden van elevatie aan komt zetten (gebaseerd op het waterpas hebben van de mast) is het wel handig te vermelden of na te vragen, zodat de basis dan moet kloppen. Je kan anders zoals je weet keurig de elevatie afstellen maar met zoeken/richten telkens langs de in dit geval 9 oost schieten schieten. Die gradenboog zit er niet voor niets op ;-).

 

 Je doet het goed of je doet het niet en dan begint het met de voorwaarden goed weg te zetten en van daaruit verder helpen. 

Hoi dank je wel, voorheen hing onze driekoppige lnb op deze paal en was het waterpas, zover wij kunnen zien met onze waterpas is dat nog altijd zo 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, mebo870 zei:

Silenlien, ik leg het even uit wat je precies moet doen.

 

Wat is de bedoeling van die signaal meter op je VU+, weet dat dit een heel goed hulpmiddel is.

 

Je selecteert eerst een zender op Eutelsat 9 oost liefst  CCTV 4, daarna ga je naar de signaal meter van de VU+, op dat moment staat die signaalmeter afgestemd op

 

11.996 V DVB-S QPSK 27500 3/4, m.a.w. op de transponder waar CCTV 4 op zit, die komt loeiend hard binnen.

 

Uiteraard als de schotel niet is afgeregeld ga niks zien.

 

Nu hangen daar meerdere satellieten in de lucht, maar geen enkele hangt op dezelfde hoogte.

 

Uw schotel moet nu zodanig ingesteld staan dat hij naar de hoogte kijkt waar eutelsat 9 oost hangt.

 

Dat is een elevatie hoek van 34 graden en dit is uiterst belangrijk.

 

Als je dan gaat draaien, ga je in theorie maar een satelliet tegen komen, de eutelsat 9 oost, want de andere hangen op een andere hoogte en daar gaat de schotel over heen kijken.

 

Het is de bedoeling dat je héél langzaam draait aan de schotel, terwijl je er achter staat, nooit ervoor.  

 

Op een bepaald moment ga je de meter zien opkomen, dat is de eutelsat 9 satelliet, dan is het kwestie van afregelen zodanig dat het signaal niet sterker kan.

 

Best mogelijk dat je de elevatiehoek ook lichtjes kan bijregelen.

 

Helder, dank je, hier is de elevatiehoek ander 37,8 maar misschien is het probleem het bos wat naast ons huis staat, misschien daar maar eens met de motorzaag doorheen,.

De grootste vraag is, waar vind ik de door jullie genoemde zender CCTV4, die staat vast niet in mijn oude zenderlijst van canal digitaal vermoed ik zomaar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mimisiku zei:

I beg to differ... Hoe gaat hij dit zien dan? Schotel buiten en de ontvanger binnen bij de TV.. Kan je toch helemaal niet zien.. Of refereer je aan de antieke situatie 'Vrouw schreeuwt naar man..ietsje rechts, nééeé, naar links'.. Dat werkt toch niet? Gewoon met een satellietfinder.....

Tja, ik zit op de bank, tv voor mijn neus, anderhalve meter naar rechts zit een raam, dat doe ik open, daarachter hangt de schotel op 3 meter hoogte waar mijn partner op een ladder bij staat, met een satellietfinder maar hij vind niks dus ik hoef nog niet naar links/naar rechts te zeggen, beetje ouderwetse techniek met hedendaagse gecombineerd dus hahahahahaaa
Maar morgen gaan we weer een poging ondernemen!
Mijn dank is GROOT!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Silenlien zei:

Helder, dank je, hier is de elevatiehoek ander 37,8 maar misschien is het probleem het bos wat naast ons huis staat, misschien daar maar eens met de motorzaag doorheen,.

De grootste vraag is, waar vind ik de door jullie genoemde zender CCTV4, die staat vast niet in mijn oude zenderlijst van canal digitaal vermoed ik zomaar....

Als ie er staat is dat de referentie van de oude HotBird. Daar heb je niks aan.. En daarom wederom..... Gebruik een satellietfinder!!! Eerlijk gezegd vind ik dat je vreselijk rond de bosjes aan het draaien bent. Er staan nu geloof ik zelfs 2 of 3 topics waar je continue naar hetzelfde aan het hengelen bent. Met alle respect, maar je lijkt wel op mijn oude Indonesische natuurkunde leraar. Die heeft het woord twijfelen een nieuwe definitie gegeven. In al die jaren geadviseerd  en anno 2020 kijkt ie volgens mij nog steeds zwart-wit.

Pak de koe bij de horens en ga wat tips hier daadwerkelijk uitvoeren.. Vermits vrij zicht op de 9°E moet dat met een half uur bekeken zijn...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Mimisiku zei:

Als ie er staat is dat de referentie van de oude HotBird. Daar heb je niks aan.. En daarom wederom..... Gebruik een satellietfinder!!! Eerlijk gezegd vind ik dat je vreselijk rond de bosjes aan het draaien bent. Er staan nu geloof ik zelfs 2 of 3 topics waar je continue naar hetzelfde aan het hengelen bent. Met alle respect, maar je lijkt wel op mijn oude Indonesische natuurkunde leraar. Die heeft het woord twijfelen een nieuwe definitie gegeven. In al die jaren geadviseerd  en anno 2020 kijkt ie volgens mij nog steeds zwart-wit.

Pak de koe bij de horens en ga wat tips hier daadwerkelijk uitvoeren.. Vermits vrij zicht op de 9°E moet dat met een half uur bekeken zijn...

 

Dus dan nu graag de uitleg hoe ik mijn transponder WEL op CCTV4 krijg ( ja ze bestaan, wijven van 50+ die er geen zak van snappen maar wel hun stinkende best doen)
En het zijn om precies te zijn 2 topics, een over de instellingen van de VU + welke blijkbaar gewoon goed zijn want niemand zegt dat het fout is wat ik zie en een over het uitrichten van de schotel op de eutelsat.
Dat uitrichten moet nu dus echt gewoon gaan lukken, ik trap mijn partner van de ladder en doe het zelf wel.
Ik heb inmiddels van alles geleerd BEHALVE hoe ik mijn transponder wijzig in dat wat ik hebben moet/

Aardig dat mensen mee denken maar waarom moet je me nou een sneer geven, dat vind ik dus echt niet leuk.

 

aangepast door Silenlien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet bedoeld als sneer... Als dat zo overkwam dan excuseer ik me daarvoor.

 

Je gaat naar www.lyngsat.com en daar kies je in de sectie 'Europe' voor de Eurobird 9°E. Uit die lijst pak je 4 transponders. Liefst 2 Horizontale en 2 Verticale. In je satellietfinder hoef je alleen maar de frequentie, polarisatie en symbolrate in te vullen. Zet ook het LNB type op 'universal' bij de satellietinstellingen op de satellietfinder... Ik doe het even uit het hoofd, 11727, 11919, 12054 en 11832 zijn sterke transponders.. In de lijst van Lyngsat staat keurig welke kanalen er op een transponder uitzenden. 

 

 

 

aangepast door Mimisiku
  • Like 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ander idee ipv links rechts enz roepen, ga beeldbellen met WhatsApp of een dergelijk programma.

Natuurlijk 1 telefoon op tv gericht en de signaalbalk met de juiste zender (die materie ben ik niet zo in thuis, ik hoorde al CCTV langskomen), de andere telefoon NIET IN DE HAND houden als je op een ladder staat 3 meter hoog en een schotel moet heen en weer zwiepen.  

Plak de telefoon desnoods even ergens aan vast. In combi met tip van Sprietje wat tijdstip betreft moet het haast niet anders gaan dan lukken. Succes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4G/LTE instraling??

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Silenlien zei:

Geweldig dit!!
Vandaag geen mogelijkheid gehad maar morgen gaan we dit doen!!

 

En als je de schotel op het bewuste tijdstip dan met de zon hebt uitgericht en je nog geen ontvangst hebt, ga dan niet meer aan de schotel liggen draaien maar zet hem vast en markeer de schotel op de mast met een viltstift of i.d. Stel alleen de elevatie nog wat bij totdat je beeld hebt. Je zult merken dat je door het verdraaien van de schotel nagenoeg geen signaalwinst meer kunt behalen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de schotel op bovenstaande manier hebt uitgericht en op de ontvanger ( in openpli ) via Menu > Instelling > Tuner & zenders zoeken> Signaal zoeker:

 satelliet  9E     11.996 V DVB-S QPSK 27500 3/4,  instelt, moet je toch signaal krijgen. En als je dan op OK drukt krijg je de lijst met zenders op die transponder.

 

aangepast door dutchandrew
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo, ik ben nu op 59 km afstand van de schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ceesv zei:

Zo, ik ben nu op 59 km afstand van de schotel.

Hopelijk heb je een goede reis gehad 🙂

 

8 uren geleden, ilseonline zei:

Misschien al eens aan een kabelbreuk of iets wat daar tussen zit gedacht?

Ja daar hebben we ook aan gedacht maar we kunnen wel de astra ontvangen dus dat is daarmee uitgesloten, bedankt voor het meedenken!

 

9 uren geleden, dutchandrew zei:

Als je de schotel op bovenstaande manier hebt uitgericht en op de ontvanger ( in openpli ) via Menu > Instelling > Tuner & zenders zoeken> Signaal zoeker:

 satelliet  9E     11.996 V DVB-S QPSK 27500 3/4,  instelt, moet je toch signaal krijgen. En als je dan op OK drukt krijg je de lijst met zenders op die transponder.

 

dank je wel, als het nu nog niet lukt.....

22 uren geleden, Sprietje zei:

 

En als je de schotel op het bewuste tijdstip dan met de zon hebt uitgericht en je nog geen ontvangst hebt, ga dan niet meer aan de schotel liggen draaien maar zet hem vast en markeer de schotel op de mast met een viltstift of i.d. Stel alleen de elevatie nog wat bij totdat je beeld hebt. Je zult merken dat je door het verdraaien van de schotel nagenoeg geen signaalwinst meer kunt behalen.

Helemaal helder hartelijk dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...