Ga naar inhoud


Winteruur , zomertijd , klok verzetten


cookie monster

Aanbevolen berichten

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

@Zilverhippie

als je zoals ik vroeg onderweg bent... is het kind op de fiets zonder wettelijk verplichte verlichting en met donkere kleding aan iets dat niet zichtbaar is voor automobilisten of chauffeurs... > behalve dan dat je hun gezicht verlicht door de smartfone kan zien

 

boete 95€

of een dood kind

ouders nemen geen verantwoordelijkheid mbt kleding / verlichting van de fiets of met de smartfone

Die smartphone verlichting kan een voordeel zijn tegenwoordig ook al letten ze niet meer op dan in het begin van deze eeuw. Toen had ik op weg naar m'n werk regelmatig middelbare scholieren met 4 naast elkaar op een smalle weg met regen en zonder verlichting in het donker.

Je schrok je iedere keer lam, maar ik heb er gelukkig nooit een geraakt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je vergist je ik ben dus juist vrij regelmatig heel vroeg als ik ook vroeg in het westen van het land moet zijn dus sta regelmatig om 4.00 uur naast mijn bed om zo rond 4.30 uur in de auto te zitten.

Maar hoezo is het volgens de zon nog maar 2 uur? Kan die zon ook al klok kijken of zit het geheel alleen maar tussen de oren van degene die op de klok kijkt?

Ook al sta je vroeg op dan zou je toch juist blij moeten zijn dat altijd de zomertijd wordt aangehouden.

Dat het om 4 uur al licht is dat duurt maar vrij kort en de rest van het jaar is het dan toch al donker als je op pad gaat, dus daar maakt het nagenoeg niets voor uit.

Maar 's avonds heb je wel een uur langer licht zodat je of lekker lang buiten kunt zitten of gewoon buiten wat kunt doen maar ook een uur lang minder verlichting ed. nodig hebt.

Vandaag kon je buiten tot 18.00 uur nog wat doen maar morgen is het om 17.00 uur al wel donker hé en dat alleen maar omdat men geen knoop durft door te hakken.

 

En voor degene die al om 21.00 uur naar bed gaan verandert er totaal niets want je gaat nog steeds om 21.00 uur naar bed, de TV programma's die je wilt kijken staan nog steeds op dezelfde tijd geprogrammeerd, je sportavond of wat dan ook staat nog steeds op dezelfde tijd dus daar verandert totaal niets aan.

Enige verschil is dat als je op je normale tijd naar bed gaat het pas een uur later donker wordt, maar als je al een uur wakker in bed ligt voordat je in slaapt valt dan zou ik ook gewoon een uur later naar bed gaan.

Maar zoals mijn vader altijd zei "als je je ogen dicht doet dan zie je er toch niets van" en maakt het niet uit of het buiten licht of donker is.

 

 

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet in je betoog dat je geen kaas gegeten hebt van astronomie. Wij werken met zonnetijd of UT, In de winter is dat +1 en in de zomer +2 dus, om 12h 's middags is zonnetijd dus 10h.  De weg dat de zon aflegt aan de hemel en om 12h staat die halfweg tussen oost en west. Zo simpel, maar daar moet je kaas van gegeten hebben.;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hoef ik geen kaas voor te eten hoor, ik kijk simpel hoe laat ik morgen op karwei moet zijn en ga 5 a 6 uur daarvoor naar bed.

Hoe de zon dan staat, onder gaat, op gaat of voor mijn part op zijn kop gaat staan interesseert me op dat moment totaal niets.

Ik moet (net zoals de meeste andere die werken) gewoon zo laat op de klus zijn en met dat alles heeft de zon totaal niets te maken.

 

Veel belangrijker is of het regent of niet, of er ongevallen zijn waardoor ik de keuze heb om nog een uur in bed te blijven liggen of een uur in de file staan, er protesterende boeren, truckers, politiemensen, vuilnismannen of wat dan ook zijn maar dat alles heeft totaal niets met de zon te maken.

 

Ik ga een paar uur slapen en een half uur voordat ik in de auto moet zitten loopt de wekker af zodat ik tijd heb voor wassen, aankleden en een kop koffie en als je daar zonnestanden of wat dan ook aan wil verbinden prima maar dat zit alleen maar tussen je oren en verder nergens.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, astro iris zei:

Volgens mij zijn degene die voor zomeruur zijn, mensen die 's morgens niet om 4 uur uit de veren moeten. Want dan is het volgens de zon , nog maar 2 uur. ik raad die personen aan dit even te testen. wedden dat na een week ze zeggen, ik wil terug winteruur.

 

Dit is nou werkelijk de grootste kolder. Tijd zit tussen je oren. Als ik morgen wakker word is de nieuwe tijd gewoon de tijd, ongeacht wat de zon daarvan vindt. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, astro iris zei:

Zoveel onbegrip , dat heet egoïsme. ikke ikke ikke en de rest kan.....

 

 

Laat ik nou  hetzelfde van jou denken  ...... ik vind dat het ........... zonder dat ik er ook maar enige nut of zin in kan ontdekken en het mij als complete onzin overkomt want je nachtrust en hoe vroeg jij je nest uit moet heeft totaal niets met de zon te maken maar met dat ding wat naast je staat/ligt en lawaai begint te maken om aan te geven wanneer jij je bed uit moet.

Dat ding stelt de zon echt niet voor je in maar dat doe jezelf.

Nou ja, eigenlijk ook niet want ook al ben je zelfstandige dan nog bepaald een ander (je opdrachtgever) en anders je werkgever wel wanneer je op een bepaalde plek moet zijn en daar heeft een uurtje verschil door de zomertijd totaal helemaal niets mee te maken. Helaas dringt dit maar niet door tot sommigen, die hebben een idee en welke goede reden je ook geeft ze blijven halsstarrig vasthouden aan dat idee hoe achterhaald het ook inmiddels is.

 

Dat ik graag vroeg begin heeft meerdere redenen.

- ten eerste weet je in mijn vak nooit wat er een uur later speelt en kan 1 telefoontje je gehele schema compleet overhoop halen en dan wil je graag wat tijd over hebben.

- ten tweede begin je vroeg dan sta je ook veel minder in de file en ik kan je vertellen dat dit veel beter is voor het bedrijfsresultaat maar ook voor je brandstofgebruik

- ten derde begin je vroeg en het zit ergens wat tegen dan heb je uitlooptijd en zit de opdrachtgever niet te drukken dat hij om 17.00 uur toch echt naar huis moet om de kanarie te voeren.

- ten vierde begin je vroeg dan kun je ook weer vroeg thuis zijn en heb je tijd voor andere zaken en geloof me dat uurtje extra licht in de avond is dan een complete zegen.

 

maar bedenk ook maar eens waar het gezegde "ochtendstond heeft goud in de mond" vandaan komt

of

"een vroege vogel vangt de dikste wormen"

 

Dat zijn gezegdes die echt niet zomaar uit de lucht komen vallen.

 

Op een Belgische site kwam ik dit tegen

Zomertijd = afvoeren die handel, want:


•    Jaarlijks tweemaal een “jetlag” ondergaan. Hoezo? hou de zomertijd aan en er is geen jetlag meer.
•    Bioritmen van mens en dier raken ontregeld. Dus een ieder die in een andere tijdzone leeft is doodongelukkig?  En dieren in het wild kijken alleen maar naar licht of geen licht en niet op een klok. En ook tamme dieren trekken zich niets aan van de zomertijd ze weten precies wanneer ze eten krijgen en dat is hun bioritme. Een bioritme raakt verstoort als je er voortdurend mee loopt te klooien denk bijv. aan ploegendiensten. Maar ja als het om vakantie naar een ver land met andere tijdzone dan fuck het bioritme en is er niets aan de hand.
•    Uurroosters voor het verzorgen van dieren en planten moeten worden aangepast. Hou de zomertijd aan en je hebt dat probleem niet
•    Toename van gezondheidsproblemen: depressies, hartstoornissen, diabetes, hoge bloeddruk, … er is bewezen dat het aanpassen van de tijd klachten kan geven met name bij personen met ploegendiensten. Maar is die eenmaal aangepast en laat je die zo staan dan kan er niet bewezen worden dat er dan plots klachten ontstaan want anders zou verhuizen naar een ander land zo ongeveer gelijk staan met het tekenen van je doodsvonnis.
•    ’s Morgens is het laat licht, dus meer risico’s tijdens de donkere ochtendspits. eeuuhhhh dus net uitgerust in het donker rijden is gevaarlijk en rijden in de donkere avondspits na een lange vermoeiende werkdag met een slaap tekort van de vorige dag maakt niet uit?
•    Concentratieproblemen op het werk. Dus een ieder die in een andere tijdzone leeft heeft altijd concentratieproblemen op het werk?
•    ’s Avonds voor velen slaapproblemen omdat het zo laat licht is. Onzin, de langste dag is 16 uur, 16 minuten en 47 sec. hoe je de klok ook zet die langste dag en alle andere dagen zullen precies even lang zijn. Niet velen maar slechts een klein percentage heeft slaapproblemen door het gebrek aan melatonine welke ontstaat als het langzaam donker wordt maar die zijn simpel op te lossen door het afnemende daglicht na te bootsen. Maar dan nog, alle Nooren, Zweden, Finnen en een ieder die nabij de poolcirkel woont en waar het in de zomer helemaal niet donker wordt liggen elke nacht wakker omdat het zo lang licht is?
•    Hogere concentraties van ozon tijdens de avondspits. Dat moet men mij dan toch eens uit gaan leggen. Ozon ontstaat o.a bij een verbrandingsproces waarbij dan NOx ontstaat wat weer uiteen valt in NO2 en O3, hoe hoger de temperatuur hoe sneller de NOx uiteenvalt in No2 en O3 en dat gebeurd zowel in de ochtendspits als in de avondspits en heeft niets of maar weinig te maken met de zomertijd. De vroegere koelere ochtendspits en de avondspits op een iets warmer tijdstip heffen elkaar vrijwel geheel op.
•    Geen aantoonbare energiebesparing, wel kosten bij de het verzetten van de klokken. Dus laat die zomertijd staan hoef je die klokken ook niet te verzetten en die kosten ook niet te maken. Energiebesparing? Doe elke avond al je lampen ed. een uur eerder uit en kijk wat je bespaart (nu met LED verlichting is het wel minder). Maar neem van mij aan dat  's morgenvroeg de meerderheid echt niet de verlichting aan doet om 5.00 uur maar dat ze dan nog massaal op 1 oor liggen in de meeste gevallen is het dus simpel 1 uur energie winst.

 

In mijn ogen dan ook allemaal redenen die zo rechtstreeks de prullenbak in kunnen en een enkele waar een kern van waarheid in kan zitten maar dan wel met vele mitsen en maren.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Dit is nou werkelijk de grootste kolder. Tijd zit tussen je oren. Als ik morgen wakker word is de nieuwe tijd gewoon de tijd, ongeacht wat de zon daarvan vindt. 

Dat De Panne dezelfde tijd heeft als  Praag is heel normaal? Met jouw stelling zou het dus overal op aarde dezelfde tijd moeten zijn, want de zon heeft geen enkele betekenis in tijd volgen jouw stelling. Als ik morgen op mijn normaal uur wakker wordt, dan ben ik 1 uur vroeger wakker en niet zoals gisteren, maar dat is moeilijk te begrijpen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal er één opmerking uit, Zomertijd in de winter wordt het licht om 9h45 's morgens, klopt hé? Dan moeten kinderen 's morgens van november tot en met februari, met de fiets in het donker naar school en oh ja morgen wordt ik volgens mijn eigen ritme wakker om 5u30 wat normaal 6u30 zou zijn, jammer dat de bakker dan nog niet open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dergelijke maatschappelijke discussies dient het algemeen belang te primeren i.p.v. het ik-persoontje.

Misschien moeten we het gewoon aan de wetenschap overlaten en ons niet teveel laten leiden door emoties. Dit leidt alleen maar tot meer polarisatie en dat is nergens goed voor.

 

Onlangs verschenen op vrt nws en misschien voer voor een nieuwe insteek:

Wintertijd is begonnen: zijn nieuwe tijdzones in Europa oplossing om met gemorrel aan klok komaf te maken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Zilverhippie zei:

Misschien moeten we het gewoon aan de wetenschap overlaten en ons niet teveel laten leiden door emoties.

Helaas geldt vandaag de dag dat wetenschap steeds meer wordt "wiens brood men eet wiens taal men spreekt"

maw. geef ik vandaag "de wetenschap" als verkoper van de elektrische auto's de opdracht om uit te zoeken in hoeverre het slecht is om met de fiets boodschappen te gaan doen dan zal de uitkomst zijn dat het doen van boodschappen met de elektrische auto veiliger en sneller gaat.

Geef ik dezelfde wetenschap de opdracht om uit te zoeken hoeveel fietsen spontaan in brand vliegen tov. elektrische auto's dan zal de uitkomst zijn dat de elektrische auto een gevaarlijk ding is welke je niet binnen in je garage op wilt gaan laden.

 

Maar wat betreft die Duitsers hadden die het wel bij het rechte eind door veel beter gebruik te maken van het aanwezige daglicht. ipv. te liggen slapen terwijl het al licht is en niets kunnen doen of veel energie gebruiken omdat ze in het donker wat moeten gaan doen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...