Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Nou denk niet dat Eneco de lopende contracten "gratis" heeft gekregen maar dat er door de curator "geld" van gemaakt is.

Eneco is ook niet op het achterhoofd gevallen en denkt 90.000 klanten?, laat er 40.000 blijven hangen, dan levert dat zoveel op dat het de kosten dekt en alles wat meer blijft hangen is extra winst.

Ik weet niet of het zo is maar meestal gaat het wel in die richting.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
3 uren geleden, Zunigkyk zei:

De curator ziet toch (neem ik aan) dat er consumentencontracten als lopende verplichtingen uit staan?

Waarom worden die rechten afgepakt van de consument? Hij heeft niets verkeerds gedaan.

De consument die bij een degelijk bedrijf zijn energie gekocht heeft, die heeft niets verkeerd gedaan en die moet niet verplicht worden  mee te betalen aan een consument van een failliet bedrijf, die meent dat die nog steeds energie kan kopen tegen verlies gevende tarieven.

 

De wet zorgt ervoor dat die consument die een contract heeft bij een failliete firma in ieder geval geleverd krijgt tegen op dat moment geldende prijzen.

Probeer op dit moment maar eens over te stappen.

 

Is een bedrijf failliet, zijn op dat moment alle lopende contracten beeindigd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even op een vergelijkingssite gekeken. Hoewel de overstapkeuze niet erg indrukwekkend is, hij is niet nul. En de tarieven die ik zie, zitten onder die van Eneco. 

En de leverancier die bovenaan staat (ook geen grote) , zegt dat die alle vaste contracten voor het lopende jaar heeft afgedekt. Als dat klopt voor de huidige aanbieders, is er dus enige ruimte om snel onder Eneco uit te komen.

Je kunt natuurlijk ook eventjes 2 maandjes wachten alvorens weer een vast contract te nemen.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, gerrit B zei:

Nou denk niet dat Eneco de lopende contracten "gratis" heeft gekregen maar dat er door de curator "geld" van gemaakt is.

Eneco is ook niet op het achterhoofd gevallen en denkt 90.000 klanten?, laat er 40.000 blijven hangen, dan levert dat zoveel op dat het de kosten dekt en alles wat meer blijft hangen is extra winst.

Ik weet niet of het zo is maar meestal gaat het wel in die richting.

Er is toch niks tegen gezond bedrijfsdenken? De klanten zijn daar toch ook mee gediend?

Die krijgen gewoon geleverd en mogen na een maandje alweer weg.

Het alternatief is: afsluiten.

Bij huurachterstand willen we toch ook niet gelijk overgaan tot uitzetting?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

De consument die bij een degelijk bedrijf zijn energie gekocht heeft, die heeft niets verkeerd gedaan en die moet niet verplicht worden  mee te betalen aan een consument van een failliet bedrijf, die meent dat die nog steeds energie kan kopen tegen verlies gevende tarieven.

 

Is een bedrijf failliet, zijn op dat moment alle lopende contracten beeindigd.

 

Stel dat Welkom een bank was waar jij al je centjes had gestald. Ben je er dan ook zo vlug klaar mee?

Voorzover ik weet zijn consumenten nog altijd gered bij banken.

 

Het is niet dat je bij een failliete winkel tegen verliesgevende tarieven nog wil kopen. Nee je had al gekocht als je een jaarcontract had.

Het enige wat nog niet vast staat is de hoeveelheid kWh en m3, maar wel de leverperiode en de prijs per eenheid.

 

Wat het failliet nu doet is de zaak omkeren: het voorschotbedrag wordt overgenomen, maar niet de prijs per eenheid.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ontving ik het voorlopige maandbedrag. Wij gaan van € 106.- naar € 176.-, maar als ik de bijbehorende tarieven zie, dan ‘mag’ ik straks flink bijbetalen na een jaar. Dit gevoel heb ik op dit moment althans. Een gevoel is echter geen feit.

 

Quote

Vorige week vrijdag hebben we u gemaild over de overgang van Welkom Energie naar Eneco. Door de hoge energieprijzen is Welkom Energie in financiële problemen gekomen en failliet verklaard. Uw contract bij Welkom Energie is inmiddels stopgezet. Eneco heeft alle klanten van Welkom Energie overgenomen. Dit biedt u de zekerheid van energielevering en een snelle en probleemloze overgang. Wij hebben van Welkom Energie uw gegevens ontvangen en zijn op 1 november 2021 met uw energielevering gestart.

We kunnen door de hoge energieprijzen op dit moment niet voorkomen dat u meer moet betalen dan u gewend was bij Welkom Energie. Wij vinden dat vervelend en doen er dan ook alles aan om uw energierekening zo betaalbaar mogelijk te houden. In deze e-mail leest u meer over uw termijnbedrag, tarieven en voorwaarden.

Uw nieuwe contract 

U heeft bij ons een vrij opzegbaar contract, waarbij we de leveringstarieven tot 1 maart 2022 voor u hebben vastgezet. Zo weet u zeker dat u in deze winter niet nog eens meer moet betalen als energietarieven verder stijgen. Bovendien gaat u geen contractverplichting aan voor een langere tijd. Een overzicht van de tarieven en voorwaarden vindt u onderaan deze e-mail.

Vóór 1 maart 2022 informeren we u over de nieuwe tarieven. Op basis van voorgaande jaren verwachten we dat deze lager zullen zijn. We zijn hierbij afhankelijk van de dan geldende marktomstandigheden.

Uw nieuwe termijnbedrag

Uw contract bij Welkom Energie is net voor de wintermaanden stopgezet. Dit is voor u helaas een ongunstig moment, omdat uw verbruik in de winter veel hoger is dan in de zomer. De verwarming staat bijvoorbeeld meer aan en de lampen branden langer. En doordat de tarieven op dit moment hoog zijn, zijn de wintermaanden extra duur.

Om de komende wintermaanden uw energie zo betaalbaar mogelijk te houden, hebben wij uw termijnbedrag berekend op basis van uw jaarlijkse energieverbruik. Op deze manier blijft uw termijnbedrag iedere maand hetzelfde en lager dan wanneer we het termijnbedrag zouden berekenen op basis van uw verbruik tot 1 maart 2022. Dit betekent dat u in de aankomende winter minder betaalt dan u werkelijk verbruikt. In de zomer betaalt u echter weer meer dan u verbruikt.

Op het moment dat u uw contract beëindigt, verrekenen wij alle betaalde termijnbedragen met het werkelijke energieverbruik. Uiteindelijk betaalt u dus altijd wat u daadwerkelijk heeft verbruikt.

Daarnaast hebben we in uw termijnbedrag alvast rekening gehouden met naar verwachting lagere tarieven na 1 maart 2022 én de maatregelen die de overheid in 2022 neemt om de stijging van de energierekening te beperken. Ook hiervoor geldt dat u uiteindelijk betaalt voor uw energieverbruik tegen de werkelijke tarieven op dat moment. 
 
Voor meer informatie over de opbouw van uw termijnbedrag, verwijzen we u graag naar onze website. Hier hebben we alles voor u overzichtelijk op een rij gezet.

Uw nieuwe termijnbedrag is € 176

We schrijven, via automatische incasso, het termijnbedrag maandelijks af van het rekeningnummer dat bij Welkom Energie bekend was. Rond 27 november 2021 schrijven we voor het eerst het termijnbedrag van de maand november af.

Wat als u uw contract wilt opzeggen?

We kunnen ons voorstellen dat de overgang naar Eneco plotseling voor u is. En dat er veel op u afkomt. We doen er alles aan om de overgang zo goed en makkelijk mogelijk te maken. Wilt u toch overstappen naar een andere energieleverancier, dan kan dat. Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kunt u uw contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen. Als u opzegt, maken we een eindnota.

Let op: 

Wanneer u opzegt, houd er dan rekening mee dat u moet bijbetalen op uw eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Zoals eerder in deze e-mail uitgelegd, komt dit omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan de termijnbedragen die u tot dan toe aan ons heeft betaald. Wij adviseren u om op onze website te kijken wat de financiële gevolgen zijn van het beëindigen van uw contract op verschillende momenten.

Heeft u een vraag? 

Op eneco.nl/welkom vindt u antwoord op de veelgestelde vragen over de overgang van Welkom Energie naar Eneco. Ook stelt u uw vraag eenvoudig via onze klantenservice. Volgende week ontvangt u van ons een e-mail met uw inloggegevens voor de Eneco app en Mijn Eneco. Hier kunt u bijvoorbeeld uw termijnbedrag aanpassen en uw bankgegevens of betaaldatum wijzigen.  
  
Voor alle vragen die gaan over uw voormalige contract met Welkom Energie, zoals uw eindnota, kunnen wij u niet helpen en moeten wij u verwijzen naar Welkom Energie.

Helaas kunnen we niet veranderen dat u in deze vervelende situatie terecht bent gekomen. Wel zetten we ons maximaal in om de overgang naar Eneco zo makkelijk mogelijk te maken. We vertrouwen erop, gegeven de huidige marktomstandigheden, u een zo goed mogelijk aanbod te hebben gedaan.


Handtekening_Joris_2_2.png

Joris de Groot 
Directeur

Uw nieuwe tarieven en voorwaarden 

U ontvangt vanaf 1 november 2021 onderstaande producten uw adres.

Uw tarieven zijn als volgt:  

Stroom  
Stroom per kWh enkel € 0,45855
Stroom per kWh normaal € 0,49352
Stroom per kWh dal € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand  € 5,99
Gas  
Gas per m3  € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand  € 5,99
 

 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eduard07 zei:

Er is toch niks tegen gezond bedrijfsdenken? De klanten zijn daar toch ook mee gediend?

Dat weten jij en ik maar er zijn hele hordes die hier nog nooit bij stil hebben gestaan en er totaal geen enkel benul van hebben hoe zoiets in de praktijk gaat.

 

De prijzen zijn wel aan het dalen, maar denk je dat de energie bedrijven nu meteen de prijzen ook weer laten zakken?

Dat gaat net als met de benzineprijzen, stijgt de prijs van een vat olie dan vliegt de prijs van benzine ook meteen de lucht in, zakt de prijs van een vat olie dan hebben ze plots nog veel dure olie ingekocht en daar benzine van gemaakt en duurt het nog wel een maandje voordat de prijs aan de pomp ook maar een klein beetje zakt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gerrit B zei:

Ik als bedrijf betaal gewoon precies hetzelfde als wat er thuis betaald wordt hoor, dus niets speciale tarieven.

En geloof je nu echt dat zo'n groot verbruiker, die wel speciale prijzen kent, een prijsstijging niet door zal gaan berekenen en dat je als eindgebruiker de rekening links of rechtsom gepresenteerd krijgt?

Ik lees net het volgende bericht:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5265382/mkb-energiebelasting-hoeveel-compensatie-gasprijs

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gerrit B zei:

Dat gaat net als met de benzineprijzen, stijgt de prijs van een vat olie dan vliegt de prijs van benzine ook meteen de lucht in, zakt de prijs van een vat olie dan hebben ze plots nog veel dure olie ingekocht en daar benzine van gemaakt en duurt het nog wel een maandje voordat de prijs aan de pomp ook maar een klein beetje zakt.

Klopt helemaal, maar in dit geval kan ik de leveranciers geen ongelijk geven.

De Consumentenbond houdt hun "solvabiliteit" nauwlettend in het oog en adviseert de leden erover. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wat ik zeg ik betaal zakelijk net zoveel als thuis, maar thuis krijg ik nog 400 euro compensatie, zakelijk krijg ik dat niet (ondanks zwaar te hebben geïnvesteerd om het pand als een label A bedrijfspand door te kunnen laten gaan)

Met dit bericht ga ik dus zakelijk nog meer betalen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet mee eens, het is irritant dat de brandstof direct omhoog gaat aan de pomp.

Je maakt mij niet wijs dat al die pomphouders elke dag de tanks opnieuw laten afvullen.

Het zou eerlijker zijn als ze de huidige inhoud verkopen tegen hun standaard marge.

 

Maar goed, op die manier blijven ze ook zitten met hun te duur ingekochte brandstof als de prijzen fiks zakken.

aangepast door theparasol
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, John van Dreumel said:

Let op: 

Wanneer u opzegt, houd er dan rekening mee dat u moet bijbetalen op uw eindnota. Dit kan een hoog bedrag zijn. Zoals eerder in deze e-mail uitgelegd, komt dit omdat de werkelijke verbruikskosten hoger zijn dan de termijnbedragen die u tot dan toe aan ons heeft betaald. Wij adviseren u om op onze website te kijken wat de financiële gevolgen zijn van het beëindigen van uw contract op verschillende momenten.

Snap dit dreigement van Eneco niet. Je zit er toch maar verplicht 1 maand voordat je naar een goedkopere over kan stappen. Maar ja, het blijft Eneco met de klantminachtende houding uit het verleden. 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het is toch niet meer dan logisch dat momenteel voor een tegenvallende rekening wordt gewaarschuwd?

Het is natuurlijk maar net op welke toon je deze waarschuwing van Eneco leest. (Het gevaar van geschreven woord is altijd dat de toonhoogte verkeerd kan worden ingeschat.) Maar objectief gezien is dit gewoon een zakelijke waarschuwing, geen dreigement.

Niet iedereen zal immers na een maand bij Eneco weggaan.

 

 

 

 

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...