Ga naar inhoud


Prijsexplosie energierekening


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, ceesv zei:

Bij de kvk kan je het financiel jaarverslag van elke firma kopen, dat geeft een beeld van hun positie.

Dat doe ik al jaren mbt opdrachtgevers die een bedrijf hebben. Je weet nooit wat voor vlees je in de kuip hebt!

 

Maar ik denk dat in dit geval dat jaarverslag nog niet zo veel heeft kunnen aanwijzen hoe goed het met die energie leverancier gaat of ging of gong.

Captain Of Her Heart

Double

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het lezen van een jaarverslag is ook een wetenschap, maar het is de enige optie die je hebt wanneer je meer wilt weten over een bedrijf.

 

Blijft het onbegrip bij de klanten, dat ze plotseling geconfronteerd worden met dagprijzen i.p.v. prijzen die de kosten niet dekten.

 

Een gedegen energie leverancier koopt op basis van zijn klantenbestand energie in, nieuwe klanten betalen de dgprijs

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat in het geval van DGB energie niet om domme consumenten die het allemaal alweer niet snappen.

 

In de aanbieding, gericht op consumenten, gebruikt DGB prijzen ex btw. Dit m

ag niet van de wet. Arnoud van ictrecht schreef

 

Ook is het sinds enige tijd op grond van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken verboden om een prijs exclusief BTW (of andere belastingen) te vermelden richting een consument. De prijs inclusief BTW is “essentiële informatie” (art. 6:193e BW) en mag dan ook niet ontbreken in een reclame, aanprijzing of aanbod gericht op consumenten.

Het is dus niet toegestaan om een consument een prijs exclusief BTW te melden, ook niet als je erbij zet dat de prijs exclusief BTW is. Er moet echt een prijs inclusief BTW bij staan. (Je mag natuurlijk wél de prijs zowel inclusief als exclusief melden.)

 

In dezelfde communicatie doet DGB een vergelijking met contracten van andere aanbieders. Zij vergelijken het eigen 2 jaar vast contract met de modelcontracten (variabel dus) van Eneco, Vattenfall etc. Volkommen onzinnig dus en misleidend.

 

Genoeg redenen voor de ACM om actie te ondernemen lijkt mij.

 

BTW, leveringskosten per maand per product bij Eneco zijn 5.99 incl btw, bij DGB 9 euro excl. 

DGB heeft de klanten van het failliete Naked enkel overgenomen om deze eens flink uit te knijpen. Op hun site bieden zij geen vaste contracten aan......

 

 

 

 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
34 minuten geleden, moonchild zei:

DGB heeft de klanten van het failliete Naked enkel overgenomen om deze eens flink uit te knijpen.

DGB wordt door de autoriteit gewoon verplicht die klanten over te nemen, zoals in de wet vastgelegd.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-231.html

 

En daarin staat het volgende:

 

De levering zal na de toedeling plaatsvinden op basis van een overeenkomst voor onbepaalde duur onder voorwaarden van de nieuwe leverancier.

 

Daar je bij de nieuwe leverancier nog niets gespaard hebt en slechts voor een maand aan hub toegewezen bent, betaal je de marktprijs, en midden in de winter een relatief hoog voorschot omdat je dan volop gas gebruikt.

 

Is door de wetgever zo geregeld om te garanderen dat je niet in de kou komt te zitten.

 

In de maanden oktober t/m maart verbruik je ongeveer 80% van je totale jaarlijkse gasverbruik. In de warmere maanden juni t/m september verbruik je nog geen 10%.

 

Het tarief van een m3 gas varieert in 2022 tussen de 80 en 190 cent, afhankelijk van je contract. Daarvan is 54 cent voor de energiebelasting en ODE.

 

De dagprijs vandaag voor gas bedraagt gemiddeld 2,24 euro per m3.

 

Als verplicht toegewezen klant met een wettelijk verplichte periode van een maand dat ze je energie moeten leveren betaal je de markt dagprijs, met een voorschot voor de koudste maand van het jaar.

Je wordt niet uitgeknepen, je betaalt voor een extreem hoge inkoop prijs, gekoppeld aan een statistisch koude maand met veel gasverbruik.

En dat loopt in de papieren.

 

Soms is goedkoop duurkoop.

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
17 minuten geleden, moonchild zei:

Ik snap het ook niet. Was de uitspraak van deze minister nou bedoeld als "Let them eat cake"? Veel mensen zitten in de kou omdat zij de kosten niet kunnen opbrengen, niet grappig. Liep trouwens ook niet goed af met die franse Dame ;)

https://www.knack.be/nieuws/factcheck/factcheck-nee-minister-van-der-straeten-zei-niet-dat-je-je-energiefactuur-kunt-halveren-door-ze-halfmaandelijks-te-betalen/article-longread-1828409.html

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, moonchild zei:

"Let them eat cake"?

Zoals de knack zegt , het was als "grap" gepost !! Daarom da'k schreef ;

ik vind die leuk geslaagd 🤣😂🤣 , m.a.w. , ik had het direct door !!

Ik vind het best wel een goeike , hoe komen ze er toch op ?? 🤭

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bericht in de lokale krant vandaag vanuit de plaatselijke energie leverancier (meeste stads/dorpsgenoten zijn daarbij wel aangesloten).

De gasprijzen schommelen idioot. Er is voldoende ingekocht voor een buffervoorraad voor de bestaande klanten.

Gezien de onvoorspelbare prijsschommelingen en om de bestaande klanten te beschermen, is er een aannamestop voor nieuwe klanten afgekondigd.

Als voorbeeld wordt gegeven dat de inkoopsprijs van gas afgelopen december 560% hoger lag dan de prijs een jaar geleden in Dec. 2020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu komt ook voor mij de waarheid dichter bij.

Per 1 april verloopt mij 3-jarig contract bij Greenchoice en ik kreeg vandaag van hen een voorstel voor een 1-jarig contract en de prijzen voor een flexibel abonnement.

Het is wel schrikken, zeker als je de tarieven bekijkt voor het flexibele contract, zie bijlage.

 

Wat is nu wijsheid? flexibel en maar hopen dat de tarieven in juli gaan zakken of toch maar het jaarcontract?


Huidige variabele tarieven (inclusief btw en energiebelastingen):
Stroom Enkel per kWh    € 0,46656
Stroom Dal per kWh    € 0,41165
Stroom Normaal per kWh    € 0,51154
Gas per m3    € 2,05064
Vaste leveringskosten per product per maand    € 6,33

 

 

C185A2B7-F114-4215-ADD0-2049F63C9EC8.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...