Ga naar inhoud


slaande waterleiding


Tonskidutch
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Hallo,

In dit appartementengebouw hoor je telkens een slag van de waterleiding als iemand een kraan opendraait of weer dicht.

Uit het verre verleden herinner ik me dat dit slaan van de leiding met de druk + leiding diameters tot aan het tapwater punt te maken heeft.

Nu er een "nachtraaf" bij gekomen is als bewoner, hoor je het 's nachts ook en wordt er dus regelmatig wakker door.

 

Kun je dat probleem achteraf nog oplossen of zit er niks anders op? Graag jullie installatie kundigheid in deze kwestie!

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
  • Oplossing

Expansie element opnemen in het leidingnet.

Ook bekend als waterslag demper.

Flamco flexofit

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan natuurlijk ook @Sprietje

Kan ik niet zelf @ceesv woningbouwcorporatie! Zijn daar geen installatie voorschriften over?

@jeevanhoof dat is ook met het watercloset en daar is niks rustig open of dichtdraaien!

 

Het kan natuurlijk ook iemand zijn die zijn gehoor apparaat uit heeft...🙄

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Installatie technisch is er geen regel meer voor ontdek ik net.

En volgens dit https://www.mijnkluswijzer.nl/waterslagdemper-plaatsen/ moet er dan bij elke mengkraan of toestel waar het optreed zo'n "waterslagdemper" geïnstalleerd worden.

Ik ga dit eens bespreken met de corporatie... waarbij ik het antwoord al een beetje kan voorspellen met 5 tappunten per woning en 19 woningen.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leef helemaal met je mee…😉

 

Wij wonen dan in een best luxe appartement maar ook daar hebben wij last van dit soort waterslagen.

Het is minimaal één bewoner die schijnbaar in ploegendienst werkt want om de 1 á 2 weken gaat die ‘s-morgens om 04.00 werken en dan wordt ik ook regelmatig matig van de waterslagen wakker.

Ik heb dat wel eens bij de VvE gemeld maar omdat schijnbaar het gros van de 24 bewoners er geen last van heeft wordt er weinig mee gedaan.

 

Het vervelende is dat als je die persoon in kwestie daarover zou aanspreken hij of zij zich van geen kwaad bewust is, want je doet immers alleen een kraan dicht…

  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je komt het niet overal tegen dat probleem, tenminste het is pas de tweede woning waar ik dat gelijk merkte.

het eerste was mijn eigen appartement en ik heb de installateur laten terugkomen om dat op te lossen om geen ruzie met de VVE te krijgen

want ook ik kwam na geregeld overwerken laat thuis en kookte badderde en waste af

https://www.funda.nl/koop/verkocht/amsterdam/appartement-42611633-jisperveldstraat-38/

 

en nu in dit appartementengebouw in Maastricht

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelsluitende kranen kunnen een drukgolf veroorzaken.

Meestal volstaat om de waterleidingen goed te beugelen

en daar zijn wel richtlijnen voor. 

 

Beugelafstanden;

https://www.infodwi.nl/IDWI/media/infodwi/WB-3-6-dec-2015.pdf

 

Waterslag;

https://www.infodwi.nl/IDWI/media/infodwi/WB-2-1-F-dec-2015.pdf

aangepast door Con
  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waterslag treedt meestal op bij electro-magnetische ventielen, die een open/dicht regeling hebben, bijvoorbeeld bij je wasmachine.

Verder heeft het ook te maken met de aanleg van je leidingnet, zitten alle leidingen op de juiste afstand vast in de beugels.

Ook maakt het veel uit of het tappunt aan het einde van een leiding zit of op een aftakking.

 

Ik denk dat je al geholpen bent wanneer je weet bij wie en op welk tappunt jij overlast ondervindt en daar een waterslag demper plaatst.

 

Waterslag kan op den duur tot leidingbreuk leiden, ik heb dat een keer zelf meegemaakt.

 

P.S. Con was mij net voor met antwoorden.

aangepast door ceesv
  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk hier naar de beugel afstand in de berging, helaas kan ik andere leidingen niet zien daar die in de dekvloer zijn opgenomen.

En wat tussen de verdiepingen onderling gebeurd (de leiding schachten) kan ik al helemaal niet beoordelen zonder "open te breken" 😁

zal ik maar niet doen hè?

 

Ik heb toezegging van de corporatie dat ze komen kijken met twee man en luisteren naar het slaan en dus toch iets willen doen aan de overlast.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ceesv zei:

Waterslag treedt meestal op bij electro-magnetische ventielen, die een open/dicht regeling hebben, bijvoorbeeld bij je wasmachine.

Verder heeft het ook te maken met de aanleg van je leidingnet, zitten alle leidingen op de juiste afstand vast in de beugels.

Ook maakt het veel uit of het tappunt aan het einde van een leiding zit of op een aftakking.

 

Ik denk dat je al geholpen bent wanneer je weet bij wie en op welk tappunt jij overlast ondervindt en daar een waterslag demper plaatst.

 

Waterslag kan op den duur tot leidingbreuk leiden, ik heb dat een keer zelf meegemaakt.

 

P.S. Con was mij net voor met antwoorden.

Sorry... :grin:

 

Bij leidingen weggewerkt in beton daar zal je nauwelijks last van hebben.

Er zijn 3 situaties die aandacht behoeven, het stukje leiding naar een vaat/wasmachine, het toilet

en in appartementen de leiding in de verticale schachten. Dus leidingen aan het oppervlak.

Die dienen goed te worden gebeugeld.

Immers een stuk leiding wat onvoldoende gebeugeld is kun je zien klapperen

en dat moet je voorkomen.

 

Maar @T er zijn dus zeker richtlijnen, de NEN 1006 ligt hieraan te grondslag. 

  • Bedankt 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.nen.nl/nen-1006-a1-2018-nl-246754

die is mij te duur, wat staat er op pagina 15 ?

 

De twee mannen van de corporatie hebben dit geluid van het slaan geconstateerd. Hé hè dat is al wat?

Een ging een, twee verdiepingen lager en gebruikte de keuken mengkraan en een keer de toiletspoeling. Dat was bij mij dus hoorbaar zei de tweede man.

Toen zei ik dus dat zo iets niet mag gebeuren volgens die NEN 1006. En toen wisten ze het ook niet meer en zouden op den bureel navraag doen.

 

Dit gebouw is van 1992 en principieel zou de bouw en uitvoering moeten voldoen aan de NEN Norm van toendertijd, MITS dat ook zo in de bestekbeschrijving en opdrachtbrief staat. Of er tussentijds nog iets aan de installatie is veranderd wist men niet, vandaar ; we komen er op terug meneer.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Tonskidutch zei:

Toen zei ik dus dat zo iets niet mag gebeuren volgens die NEN 1006.

Dat is natuurlijk (maar dat weet jij niet) je reinste onzin.

De NEN1006 is een dun piepklein groene normpje.

Daar staats niets in over waterslag, daar zijn de Vewin werkbladen voor.

Dus je had wel een héle grote broek aan...:)

 

Citaat;

"De NEN 1006 bevat de eisen waaraan een drinkwaterinstallatie moet voldoen uit oogpunt van volksgezondheid,

veiligheid en doelmatigheid. De norm wordt aangewezen in Drinkwaterbesluit en Bouwbesluit.
De eisen zijn in algemene termen beschreven; om tot een goede harmonisatie in de uitvoering en beheer van

leidingwaterinstallaties te komen zijn in de Waterwerkbladen voorbeelden gegeven die ten minste aan de

gestelde algemene eisen uit de NEN 1006 voldoen."

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...