Ga naar inhoud


elevatiehoek


Oeki

Aanbevolen berichten

Die satcon is een sat-ZOEKER/ Sat-FINDER, zo te zien. Die is om een sat te zoeken en te vinden (als je in de ruimte aan het zoeken bent), en dus NIET om fijn te tunen (nadat je 'm gevonden hebt).

 

Voor finetunen heb je een professionelere sat-METER nodig, of gewoon de signaal-kwaliteitsbalk in een ontvanger (als die een goede kwaliteitsbalk heeft).

Ik gebruik gewoon een ontvanger + TVtje bij de schotel, voor finetuning.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De SatConn SC 100 is een gewone simpele satellietblieper. Daarmee kun je niet zien of je op de juiste satelliet bent uitgericht. Het is daarom best fijn om de schotel dan m.b.v. instelgegevens zo goed mogelijk al in de juiste richting te zetten anders is de kans groot dat je de schotel op de verkeerde satelliet uit richt.
En ja, je kunt de schotel er mee afstellen maar als je hem eenmaal gevonden heb, zou ik toch naar de signaalkwaliteit op je ontvanger kijken om de schotel optimaal af te stellen.
Als ik de afstanden van de lnb's en de schuinte van de rail berekend heb, hoef je bij die andere lnb's eigenlijk al niet meer te kijken want als je goed uitricht op de centrale lnb, dan staat de rest ook goed. De ervaring van vele honderden mensen heeft geleerd, dat er dan nauwelijks nog 1% signaalkwaliteit te winnen valt.

 

SatConn-SC100-Satellite-Signal-Meter-Finder-For-Dish.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedenk, dat maximum signaal niet gelijk hoeft te zijn aan maximum kwaliteit.

De signaal zoeker is namelijk niet selectief.

Wil je (semi) professioneel uitrichten, gebruik je een spectrum analyser en een meter welke signaal/ruis afstand, BER en een constellatie diagram kan weergeven.

Betaalbare hobby meters zijn bijvoorbeeld van Satlook of de modernere Megasat HD5 Combo.

 

De schotel uitrichten is pas het eerste gedeelte, de LNB in het brandpunt van de schotel plaatsen is het finetunen, en minstens net zo belangrijk als de reflector(schotel) uitrichten.

De skew van de LNB op de juiste hoek zetten heeft grote invloed op de BER.

 

De BER kan je niet meten met een satelliet ontvanger.

Een satelliet ontvanger is geen meetinstrument, hij geeft wel een indicatie over de kwaliteit van het signaal.

De sterkte van het signaal is van ondergeschikt belang.

Een sterker signaal op je ontvanger kan een slechtere signaalkwaliteit opleveren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Oeki zei:

@Drs. IJzerbout.

Uw bijdragen bij deze topic voegen weinig toe aan de vragen die ik heb. Uw bijdragen ervaar ik niet direct als opbouwend.

Van Sprietje krijg ik tenminste beschaafde antwoorden. Ik begrijp dat u het voor mij, als leek, wilde opnemen en dat waardeer ik, maar de manier waarop  u dit doet, vind ik niet fijn.

Uw stijl ervaar ik als niet bepaald beschaafd en daarmee verlaagt u de kwaliteit van dit forum. Vorige week ben ik hier zo goed geholpen bij het terug opzetten van mijn ontvanger/schotel. 

 

Oeki

 

Beste Oeki,

 

als je mijn bijdragen wat vaker leest dan weet je dat je mijn postings af en toe met een korreltje zout moet nemen. Af en toe, maar niet altijd. Ik zie vaak de humor van dingen en zo ook in dit geval. Dat is niet boos of onvriendelijk bedoelt.

Ik heb in mijn leven heel wat schotels afgesteld, op de moeilijkste plaatsen en onder extreme omstandigheden waaronder oorlogsgebied. En moest me vaak behelpen. Soms had ik niet een een kompas, laat staan een elevatiemeter.

Op het noordelijk en zuidelijk halfrond of op de evenaar. Zonder Apps.

 

Neem mijn advies nou maar aan dat het juiste instellen van de elevatie er op neer komt dat je op maximale signaalsterkte instelt met behulp van je ontvanger die je naast de schotel neerzet of een signaalmeter. De juiste hoek met weet ik wat voor een berekeningen allemaal te berekenen is prima maar het komt op het eind er op neer dat je ontvanger een zo hoog mogelijke veldsterkte ziet. Door het voorzichtig mechanisch op en neer en/of heen en weer bewegen van je schotel.  Daar moet je niet lang over nadenken, het is gewoon zo. Hetzelde geldt voor de azimuth en skew.

Bij een consumerschotel met een belabberde openingshoek van 2-3° maakt het echt niets uit om de positie vooraf te berekenen op een tiende graad achter de komma.

Of denk je dat het beter is de hoek in te stellen met een vooraf berekening, daarna vast te stellen dat de ontvangst niet optimaal is maar er dan niks meer aan te doen omdat je voor 100% op je de theorie vertrouwd?

 

Je vroeg hoe de elevatie optimaal in te stellen is en mijn antwoord staat hierboven.

 

Prettige Kerstdagen en een goede ontvangst gewenst. 😁

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg, zulk een medeleven had ik niet meer verwacht. Jullie antwoorden, zowel informatief als emotioneel, hebben mijn hart goed gedaan.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Het is me nu duidelijk hoe het moet met die elevatiehoek.

Oeki

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 22-12-2019 om 12:00, Sprietje zei:

 

Hogere wiskunde? Man sinus en tangens leer je in de eerste klas van een vervolgopleiding na de lagere school.

En natuurlijk gaat het met een hoekmeter makkelijker maar die heeft niet iedereen net zoals een digitale waterpas.

O ja? Ik heb de Mavo afgerond, en het zijdelings in mijn onderwijs meegekregen.

Wiskunde was sowieso niet mijn sterkste vak. Al die theorie, hoewel niet verkeerd.

Ik houd het dan ook graag op een eenvoudige uitleg als "hoek ten opzichte van vlak", in plaats van de sinus van cosinus van Tinus mijn zwager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-12-2019 om 12:29, Oeki zei:

@Drs. IJzerbout.

Uw bijdragen bij deze topic voegen weinig toe aan de vragen die ik heb. Uw bijdragen ervaar ik niet direct als opbouwend.

Van Sprietje krijg ik tenminste beschaafde antwoorden. Ik begrijp dat u het voor mij, als leek, wilde opnemen en dat waardeer ik, maar de manier waarop  u dit doet, vind ik niet fijn.

Uw stijl ervaar ik als niet bepaald beschaafd en daarmee verlaagt u de kwaliteit van dit forum. Vorige week ben ik hier zo goed geholpen bij het terug opzetten van mijn ontvanger/schotel. 

 

Oeki

Beste Oekie, ik ben het wel met u eens. Maar begrijp dat Sprietje ( die altijd iedereen voorthelpt ) er vaak teveel theorie bij haalt. In dit geval bent u er niet bij gebaat, en dat wil Ijzerbout dan ook zeggen. Inderdaad jammer dat een conversatie Ijzerbout/Sprietje uw vraagstelling stoort, maar zo leert u ook Ijzerbout kennen. Neem hem eens in de maling wanneer u zijn topic verstoort. Zolang het maar gebeurt met een smiley.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...