Ga naar inhoud


elevatiehoek


Oeki

Aanbevolen berichten

Deze week had ik bij het afstellen van de elevatiehoek van mijn schotel een probleem met een app.

Hoe kan ik mijn schotel precies afstellen? Ik dacht dit te doen met een rechte lat. Door de lat  schuin verticaal op de schotelranden te leggen, zou ik met smartphone en app precies mijn elevatiehoek kunnen vastzetten, dacht ik. Echter het ging niet goed. Wel tot 5 apps geprobeerd. Heb ik juiste gedachten? Ik heb het vermoeden dat de schuine stand van de beugel waar de lnb's op zitten er iets voor tussen zit. Ik ben maar een leek, maar leer graag bij. Dus samengevat komt het neer op de vraag hoe ik mijn schotel kan finetunen? Dank voor antwoorden.

Oeki

Link naar reactie
Delen op andere sites


Fijn tunen doe op max signaal kwaliteit op de satmeter of als je die niet hebt , de signaalbalk van de ontvanger .

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Oeki zei:

Deze week had ik bij het afstellen van de elevatiehoek van mijn schotel een probleem met een app.

Hoe kan ik mijn schotel precies afstellen? Ik dacht dit te doen met een rechte lat. Door de lat  schuin verticaal op de schotelranden te leggen, zou ik met smartphone en app precies mijn elevatiehoek kunnen vastzetten, dacht ik. Echter het ging niet goed. Wel tot 5 apps geprobeerd. Heb ik juiste gedachten? Ik heb het vermoeden dat de schuine stand van de beugel waar de lnb's op zitten er iets voor tussen zit. Ik ben maar een leek, maar leer graag bij. Dus samengevat komt het neer op de vraag hoe ik mijn schotel kan finetunen? Dank voor antwoorden.

Oeki

 

Sprietje....kom d´r maar in....🤗

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat dacht ik al. De signaalmeter van de Wamba 311 werkt waarschijnlijk niet (meer). Ik herinner me nog vorig jaar bij het inladen ik eerst nog controleerde of alle satellieten nog werkten. Nu heb ik vastgesteld dat er nog steeds geen lopende bolletjes golven te zien zijn na het toekennen van de verschillende satellieten op hun respectievelijke plaats op de switch.

Oeki

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, er zijn schotels die geel elevatieschaal hebben. De Multitenne is er zo een.
Er zijn ook schotels die een elevatie schaalverdeling hebben met slechts een indicatie per 5 graden en het kan ook gebeuren dat de mast al scheef staat.
In deze gevallen zou het makkelijk zijn om de elevatie van de schotel op een andere manier  bijna goed te zetten.
Dat kan maar dan moet je wel de offset van de schotel weten.
Bij de meeste bekende merken is de offset wel gegeven en op internet terug te vinden. Veel schotels hebben een offset van 26 graden maar je komt ze tegen van 17° zoal de Channelmaster tot 38° zoals de Wavefrontier.


Stel, je hebt een schotel met een offset van 26°.
Je wilt een satelliet ontvangen die vanaf je locatie op een elevatie staat van 30°. Dan moet de voorzijde van de schotel 30 - 26 = 4° achterover staan.
Dat kun je dus meten door een rechte lat tegen de voorzijde van de schotel te plaatsen en daar een electronische waterpas of een waterpasfunctie app op je mobiel.
Je kunt het natuurlijk ook met een gewone waterpas doen.
De sinus van 4° is 0,06975
Stel dat de schotel 80cm hoog is, dan moet de schotel 80x0,06975=5,58cm (55,8mm, afgerond 56mm) aan de bovenzijde achterover staan.
Je neemt dus een vulling van 56mm, plaatst die tegen de bovenzijde van de schotel en leg daar de waterpas tegenaan. Nu stel je de elevatie van de schotel in zodat de waterpas zuiver verticaal staat.
Nu moet je toch al aardig goed in de richting zitten en zul je snel signaal vinden.

Technisat, de producent van de Multytenne geeft de elevatie instelling in hun beschrijving aan met een hoekmeter.

elevatie instellen.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Godsallemachtig Sprietje, wat maak je het weer gecompliceerd voor zo´n consumer ding. Zelfs hogere wiskunde haal je erbij.

 

@ Oeki: gewoon afstellen voor maximum signaal zoals Trust al zei, en je er geen kopbrekens aan overhouden.

Al die Apps is tijdsverspilling en niet nodig en wiskundige formules al helemaal niet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Godsallemachtig Sprietje, wat maak je het weer gecompliceerd voor zo´n consumer ding. Zelfs hogere wiskunde haal je erbij.

 

Hogere wiskunde? Man sinus en tangens leer je in de eerste klas van een vervolgopleiding na de lagere school.

En natuurlijk gaat het met een hoekmeter makkelijker maar die heeft niet iedereen net zoals een digitale waterpas.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees gerust Sprietje, de middelbare school sloot ik af met 7 of mogelijk zelfs 8 uur wiskunde, ik heb het nog wel een beetje door.

Kan ik mijn Astra 2 positie niet gebruiken om met een satzoeker, in mijn geval een Satconn sc100,  en daarmee naar de hoogste signaalsterkte te zoeken. Aan de ene kant vast zetten met de toevoerkabel van de reciever  en aan de andere kant die van de middelste Lnb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel met meerdere lnb's moet je altijd afstellen op de middelste lnb.

Hoe schuin de rail moet staan kan ik zo voor je uitrekenen als ik weet in welke regio de schotel staat en welke satellieten je wilt ontvangen.

De schuinte van de rail kun je ook proefondervindelijk afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Godsallemachtig Sprietje, wat maak je het weer gecompliceerd voor zo´n consumer ding. Zelfs hogere wiskunde haal je erbij.

 

Een beetje quantum-wiskunde is toch een eitje, voor zo'n doctor-andus als jij?

Al moet je, per definitie, nog doctor worden...?

:)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje.

Dat hebt u al gedaan vorige week. Bedankt nog daarvoor. Toen rekende u dat uit voor mij voor Turnhout op de Astra2 en kwam uit met 11 graden voor de rail (Hotbird onderaan en Astra2 bovenaan) en 29,7 voor de elevatiehoek. Over die laatste gaat mijn vraag om optimaal in te stellen.

Het klopt toch wel van die gedachte om met die SatFInder van Satconn zo te werken?

 

aangepast door Oeki
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, a33 zei:

Een beetje quantum-wiskunde is toch een eitje, voor zo'n doctor-andus als jij?

Al moet je, per definitie, nog doctor worden...?

 

 

Ja, ik lach me echt de ballen uit mijn broek als er met Sinus/Cosinus etc. aan gerekend gaat worden terwijl je zo´n consumerschotel die een openingshoek zo groot als een Yagi-Antenne heeft gewoon uit de hand kunt africhten.

Daar is echt geen rocket-science voor nodig...

En dan ook nog de elvatie tot op een tiende graad achter de komma aangeven. 😂 😂  😂 😂 😂 😂

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout.

Uw bijdragen bij deze topic voegen weinig toe aan de vragen die ik heb. Uw bijdragen ervaar ik niet direct als opbouwend.

Van Sprietje krijg ik tenminste beschaafde antwoorden. Ik begrijp dat u het voor mij, als leek, wilde opnemen en dat waardeer ik, maar de manier waarop  u dit doet, vind ik niet fijn.

Uw stijl ervaar ik als niet bepaald beschaafd en daarmee verlaagt u de kwaliteit van dit forum. Vorige week ben ik hier zo goed geholpen bij het terug opzetten van mijn ontvanger/schotel. 

 

Oeki

aangepast door Oeki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals mijn vraag over de elevatiehoek die door Sprietje berekend werd. Ik wil mijn schotel preciezer afstellen en dacht daarbij mijn Satzoeker SatConn sc 100 te gebruiken.

Lijkt iemand dat een goed idee of is er nog een betere optie?

Ik hoop dat met vorige bijdrage er geen ban over mij werd uitgesproken. 

Oeki

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ja, ik lach me echt de ballen uit mijn broek als er met Sinus/Cosinus etc. aan gerekend gaat worden terwijl je zo´n consumerschotel die een openingshoek zo groot als een Yagi-Antenne heeft gewoon uit de hand kunt africhten.

Daar is echt geen rocket-science voor nodig...

En dan ook nog de elvatie tot op een tiende graad achter de komma aangeven. 😂 😂  😂 😂 😂 😂

 

 

 

ik stop met dat uitrichten, ik zie het niet meer zitten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...