Ga naar inhoud


slaande waterleiding


Tonskidutch
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Dit is te danken aan de tegenwoordig gebruikte kranen/ afsluiters.

Daar deze ( keramische ) kranen en of kogelkranen.

Bijna direct open of dicht gaan ontstaat er een “ waterslag “ in het leidingnetwerk.
Dit is alleen op te lossen met een waterslagdemper of een klein membraanvaatje.

alleen zit je bij dat laatste weer met een vieze aanslag in het membraan.
Heb het hier opgelost met een Caleffi waterslagdemper.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, Tonskidutch zei:

Die jij me hielp aantrekken 🤣

ergo je hebt me op het verkeerde been laten starten... maar ik ga het verder onderzoeken

bedankt in ieder geval

 

Maar wellicht eenvoudiger, je hebt voldoende aan het bouwbesluit

geldt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

 

Artikel 3.8

Een toilet met waterspoeling, een kraan, een mechanisch ventilatiesysteem, een warmwatertoestel, een installatie voor verhoging van waterdruk of een lift veroorzaakt in een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van een andere op hetzelfde perceel gelegen woonfunctie een volgens NEN 5077 bepaald karakteristiek geluidsniveau van ten hoogste 30 dB(A). 

 

En waterslag komt gemakkelijk boven de 30 dB(a).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2023 om 08:57, Tonskidutch zei:

Nou ik zal de dB meter eens van bureau meenemen om dat te meten.

bedankt voor die ene regel zoeken ;)

Kijk ook eens naar artikel 3.9 hebben, die gaat om het zelfde pand.

 Jouw toestellen mogen dus in je eigen woning ook niet teveel geluid produceren.

 

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2/art3-9

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout, ik heb niet eens een watermeter of afsluiter in de meterkast!

Ja overal zijn stopkraantjes maar de druk wordt door een hydrofoorpomp in de techniekruimte in de kelderzone extra verhoogd opdat ik iets uit de kraan krijg op 5 hoog. Ik ga maar weer eens bellen met de heren van de corporatie nadat ik de dB meter ernaast gehangen heb. Dan kunnen ze gelijk ook de lift komen vervangen want die maakt beslist meer dan 30 dB. 😁

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op veel plekken is in Nederland de waterdruk verhoogd, moest ik hier de kraan normaal helemaal open zetten bij het sproeien van de tuin om met de sproeier de helft van de tuin te bestrijken, nu kan ik hem in het midden zetten en in 1 keer van links naar rechts sproeien en doe ik dat laat op de avond dan spuit hij zelfs nog tegen de schuttingen.

Maar het klapperen hoeft niet alleen te komen van elektromagnetische afsluiters, een gewone keramische kraan die snel dicht gezet wordt kan dit ook al veroorzaken.

 

Alleen als je geen watermeter hebt hoe weet men dan hoeveel water je hebt verbruikt?

Of heb je het net als mijn dochter dat als de buurman de gehele dag de kraan laat lopen of de verwarming op 26 zet dat jij daar aan mee mag betalen?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, gerrit B zei:

Alleen als je geen watermeter hebt hoe weet men dan hoeveel water je hebt verbruikt?

Is een vast bedrag in de huur en bij teveel verspilling krijgen we per woning een extra aanslag.

Komt in meer appartement gebouwen voor van woonpunt.

 

 

extra aanslag is echter nog nooit voorgekomen zeiden buren me.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jullie betalen gewoon altijd al standaard te veel?

 

Maar volgens de Nederlandse wet is de verhuurder toch verplicht om je maandelijks op de hoogte te houden van het gebruik van gas, elektra en water en mag hij bij het nalaten hiervan achteraf niet komen met "willen jullie nog even bijbetalen"?

 

Mijn dochter studeert in Duitsland en of het daar ook geldt heb ik niet kunnen vinden maar op de zoektocht daarna kwam ik bovenstaande dus wel tegen, evenals dat het gebruik van die buisjes op je radiatoren om zo het verbruik te meten dus niet meer toegestaan is omdat die dingen nogal onbetrouwbaar zijn en soms ook spontaan verdampen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh wat?

😧

 

Neen beslist niet de eindejaar afrekening is gewoon helder.

 

In Duitsland heb je Heiz und NEBEN kosten in je huurcontract die worden wel eens door privé verhuurders veronachtzaamd.

Maar daar geldt het principe dat alle radiator verbruik meters vervangen moeten zijn in radiografisch sinds 2016. Anders kun je als huurder klagen en de Heiz und Neben kosten ter discussie stellen. Een wirwar van wetten en regelgeving is in Duitsland nog steeds mogelijk.

Mocht je ook nog leiding verliezen hebben door dat er geen geïsoleerde leidingen zijn gebruikt in algemeen ruimten en schachten anders dan de leiding en radiatoren in jouw eigen verblijfsruimte moet de verhuurder die kosten zelf betalen, daar is dus heel veel verduurzaming mogelijk.

aangepast door Tonskidutch
blauw toegevoegd

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Uh wat?

Hier in Nederland is dus vastgelegd dat alleen een eind afrekening aan het eind van het jaar niet mag.

Je verhuurder is verplicht je een maandelijks overzicht te verstrekken met de gemaakte kosten zodat je tijdig in kunt grijpen mocht dit plots veel te hoog worden.

In het artikel wat ik had gevonden werd dus aangegeven dat als je geen maandelijks overzicht hebt ontvangen je er dan niet achteraf mee geconfronteerd mag worden dat je nog even xxxx bij mag gaan betalen.

 

Maar zal mijn dochter van bovenstaande op de hoogte brengen want bij hun is het nu wel zo dat, als de buurman flink aan het stoken is en energie verbruikt, ze dat met de 4 huurders gezamenlijk mogen gaan betalen.

Daar zitten dus nog wel van die verbruiksmeters op de radiatoren maar daar wordt niet naar gekeken, tot nu toe was het gewoon gebruik delen door 4 en als je maar even wilt betalen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, gerrit B zei:

Hier in Nederland is dus vastgelegd dat alleen een eind afrekening aan het eind van het jaar niet mag.

Je verhuurder is verplicht je een maandelijks overzicht te verstrekken met de gemaakte kosten zodat je tijdig in kunt grijpen mocht dit plots veel te hoog worden.

In het artikel wat ik had gevonden werd dus aangegeven dat als je geen maandelijks overzicht hebt ontvangen je er dan niet achteraf mee geconfronteerd mag worden dat je nog even xxxx bij mag gaan betalen.

 

Maar zal mijn dochter van bovenstaande op de hoogte brengen want bij hun is het nu wel zo dat, als de buurman flink aan het stoken is en energie verbruikt, ze dat met de 4 huurders gezamenlijk mogen gaan betalen.

Daar zitten dus nog wel van die verbruiksmeters op de radiatoren maar daar wordt niet naar gekeken, tot nu toe was het gewoon gebruik delen door 4 en als je maar even wilt betalen.

Het lijkt mij niet dat dat voor watermeters geldt.

Ik moet bijvoorbeeld 1x per jaar de stand doorgeven.

Dus een tussentijdse status is onmogelijk tenzij ik 

zelf maandelijks de stand bekijk. Aangezien ik dan

door de knieën moet doe ik dat maar niet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen dat is enkel in het geval dat de woning/appartement bemeterd is geworden bij bouwaanvang, ik heb er ook al wat vragen over gesteld op andere niveau's.

 

Maar over je dochter, die moet zich eens inlezen op https://www.mieterschutzbund.de/

Of daar ook aanmelden en vragen stellen.

 

Nadat ik terugkeerde uit Dresden heb ik dat ook voor een vriendin geregeld die net over de grens hier in Aken Duitsland woont.

Soms duurt het wat langer maar je kan ook met terugwerkende kracht onjuiste afrekeningen laten corrigeren. En als je student bent heb je meestal zo'n knevel contract dat niet eens rechtsgeldig is.

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...