Ga naar inhoud


Anti-WOZ verhogings reclames op TV


D-box

Aanbevolen berichten

22 minutes ago, Psychosammie said:

Steeds meer bezwaar. Dat komt echt niet door die bezwaar bureaus.

Steeds meer bezwaar gaat dus via die bezwaar bureaus. De exorbitante kosten die dat voor de gemeenschap meebrengt dat is het probleem.

Terwijl de normale weg niet bewandeld wordt door de burger omdat ze bestookt worden met reclames die ze direct in de klauwen van die graaiers leidt.

Miljoenen verdienen ze er aan en die miljoenen kunnen we als gemeenschap prima gebruiken voor gemeenschappelijke nuttige dingen.

Alles wat wegvloeit naar dat soort lieden zal uiteindelijk resulteren in onnodige verhoging van een andere belasting of verschraling van gemeenschappelijke voorzieningen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is ook niet zo vreemd dat dit via die bezwaar bureaus gaat.

Als jij bezwaar maakt dan moet jezelf al het werk doen en probeert de gemeente je gewoon af te poeieren en schuwt onwaarheden niet. (ik spreek uit ervaring)

Over deze beslissing mogen ze ook nog eens heel lang gaan doen terwijl jij wel verplicht bent om gewoon te betalen.

Dus laten ze jouw bezwaar tot 27 dec in de lade liggen en geven op 30 dec pas een reactie dan heb je nog steeds geen poot om op te staan.

Ze kunnen op 30 dec zelfs nog gewoon een brief sturen en de periode nog een keer met 6 weken verlengen.

Win je het uiteindelijk dan is het zelfs geen sorry voorde gemaakte fout maar je krijgt zoveel terug voor het teveel berekende.

Je krijgt dus niets voor de moeite voor het sturen van brieven en uitzoeken van alles, zelfs geen rente vergoeding voor het teveel betaalde.

 

Gemeentes klagen natuurlijk steen en been nu het hun flink geld gaat kosten, ten eerste omdat ze hun aanslag moeten verlagen en zo minder geld binnen krijgen, maar deze bureaus worden gezien als derden en terwijl ze jouw niets hoeven te betalen moeten ze ingeschakelde derden dus wel betalen.

Dus terwijl jij niets krijgt, krijgt zo'n WOZ bureau voor het indienen van een bezwaar 250 euro (excl. BTW) en de gemeente is verplicht dit te betalen als de WOZ waarde wordt aangepast en ook al wordt die maar 1 euro lager. (dus niet als de waarde hetzelfde blijft)

Moet er een procedure gestart worden dan tikt de teller meteen weer 250 euro aan (bezwaar bij de rechter als je dat zelf doet kost iets van 45 euro en dat krijg je terug als je wint)

Maakt dat bureau kosten voor een taxatie of andere kosten dan gaat het steeds harder en terwijl jij maar 75 euro minder hoeft te betalen kan zo'n bureau zomaar 750 tot zelfs richting de 2000 euro cashen en ja dat doet de gemeente dus pijn.

 

Moet je dan beklag hebben met de gemeente?

Ik vind van niet, de gemeente stuurt immers zelf lukraak WOZ waardes rond op basis van modellen en verkochte woningen in de buurt zonder rekening te houden met de werkelijke toestand van jouw woning en gokt er maar op dat je geen bezwaar maakt.

 

Nu wil de overheid die WOZ bureaus aan banden leggen maar in mijn ogen zou het veel beter zijn om de gemeentes te verplichten via een vast model de WOZ waarde te gaan bepalen zodat je dit ook eenvoudig zelf kunt controleren en de gemeentes de WOZ niet als bekende melkkoe kunne blijven gebruiken.

Daarnaast zal de gehele procedure bij de gemeente aangepast moeten worden, dus niet tot eind dec jouw bezwaar in de lade laten liggen en dan pas in actie komen (er zullen ook best gemeentes zijn die er wel meteen actief mee bezig gaan) maar ook net als jou een reactie binnen 6 weken welke maximaal nog een keer met 6 weken verlengd mag worden zodat alles nog voor juni opgelost is en het ook met waterschapslasten enz. meteen goed gaat.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, theparasol zei:

Steeds meer bezwaar gaat dus via die bezwaar bureaus.

 

Nee de stijging komt niet door die bureaus maar door het gepruts bij het vaststellen van de WOZ waarde. Mensen willen wel bezwaar maken maar de meesten zakt de moed in de schoenen. En nu wordt het ze wat makkelijker gemaakt.

 

@gerrit B

Precies hetzelfde meegemaakt. Eerst het taxatierapport opgevraagd. Ging toen nog niet zo heel eenvoudig. Op het rapport werden een aantal huizen getoond die vergelijkbaar zouden zijn. Geen idee waar dat op gebaseerd was. Eén van die huizen stond trouwens nog in een andere gemeente. De vergelijkbare huizen hadden een WOZ van rond de 3 ton en mijn huis 4 ton. Hoe dan? Bezwaar gemaakt, nooit antwoord gehad op al mijn vragen maar de WOZ waarde werd met 20.000 verlaagd. Dus nog steeds 80.000 meer dan die "vergelijkbare" huizen.

 

5 minuten geleden, minplus zei:

Gewoon zelf kijken of de WOZ-waarde reëel is.

Zo niet ,zelf bezwaar aantekenen en vooral niet zo debiel zijn een commerciële zieke club veel geld aan je te laten verdienen .

 

Goed plan. Hoe doe je dat dan?

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ging het nog extremer

Mijn pand werd maar liefst ruim 100% hoger geschat dan het pand naast ons.

In het taxatie verslag werd een totaal ander pand getoond en werd verwezen naar een aantal andere panden die vergelijkbaar zouden zijn, bleken die panden zelfs geheel niet te bestaan en kadastraal onbekend te zijn.

Dus bezwaar gemaakt, regelmatig aan de bel getrokken want 100% hoger dat liegt er niet om maar kreeg doodleuk te horen "we mogen hier tot het eind van het jaar over doen, dus er is geen enkele reden om te klagen en ja je bent gewoon verplicht om te betalen" 30 dec een brief dat het termijn nog een keer met 6 weken werd verlengd.

Na 6 weken een brief met een afwijzing.

De waarde klopte gewoon en nu zou ik zou een pand hebben aangedragen die niet bestond, dat het pand van de buren op de aanslag stond dat was een klein foutje maar de WOZ klopte wel, dat ik 2 panden had aangedragen die vrijwel hetzelfde waren en ook rond dezelfde tijd voor vergelijkbare bedragen waren verkocht werd aan de kant geschoven, het bouwjaar zou 1992 terwijl er pas in 1997 een bouwvergunning was verstrekt, er zou een hoorzitting zijn geweest die er nooit is geweest en waar ik ook nooit een uitnodiging voor heb ontvangen en een vergoeding daar kwam ik niet voor in aanmerking.

Afsluiting van de brief "ben je het er niet mee ens dan ga je maar naar de rechter"

Pas toen ik opnieuw een erg boze brief heb opgesteld en dreigde ook echt naar de rechter te gaan en een opsomming had gemaakt van wat er allemaal fout zat een telefoontje om mij nog een keer te overtuigen dat ik fout zou zitten.

Afgesloten met je hebt 1 week de tijd om e.e.a recht te zetten anders ga ik na de rechter.

Nog geen half uur later weer iemand van de gemeente (gemeente Wierden) met dat het nu plots wel geregeld kan worden en de WOZ met meer dan de helft omlaag kon en dat ik 2 weken later een schriftelijke bevestiging zou krijgen.

Na 2 weken weer niets dus maar weer in de pen geklommen en nu eindelijk een schriftelijke reactie met dat ik geld terug kreeg.

Maar geen nieuw taxatie verslag geen vergoeding voor al het werk, niets.

Dus weer een brief gestuurd met dat ik wil weten hoe ze nu aan het bedrag zijn gekomen en waarom ik geen vergoeding kreeg nu toch overduidelijk is gebleken dat ze fout zaten. Maar alleen een telefoontje met dat ze geen nieuw taxatieverslag hoeven te maken omdat het een ambtshalve verlaging was (ze zijn dus nog steeds van mening dat mijn pand veel meer waard is) om e.e.a gelijk te trekken met andere panden in de buurt en dat ik geen recht had op een vergoeding omdat ik alles zelf had aangekaart en geen derden had ingeschakeld.

 

Dus je weet toch wel wat er met de komende WOZ aanslag gaat gebeuren?

Die ga ik echt zelf niet weer zien te regelen maar laat dan maar zo'n WOZ bedrijfje de gemeente het vel over de oren halen. (ben nog aan het uitzoeken of ik mijn eigen bedrijf als 3e partij kan gebruiken zodat ikzelf ook de vergoedingen op kan strijken)

 

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, theparasol zei:

De exorbitante kosten die dat voor de gemeenschap meebrengt dat is het probleem.

Don't hate the players, hate the game. De overheid roept het over zichzelf af, ze verzinnen strikt willekeurig een waarde waar je over aangeslagen wordt. Dat er via het bestuursrecht vergoedingen op te eisen zijn is nu eenmaal zo en dat die bureau's daar handig op inspelen, tja, dat doen de asieladvocaten ook. Dat zijn de regels van het spel.

 

Mijn vrouw en ik hebben ons huis in 2013 betrokken en toen heb ik voor de eerste keer kennis kunnen maken met de BsGW. Die hadden ook de "slogan" doe het niet via een bureau, maar bel ons dan komen we er wel uit. Telefoontjes, emails, de ene nog onkundigere ambtenaar aan de telefoon na de andere. Huis was getaxeerd op een half miljoen en ik had het aankoopcontract voor mijn neus liggen van iets meer dan de helft van dat. En dan doodleuk blijven beweren dat hun berekening klopt. Het heeft me een paar weken gekost om die waarde goed gezet te krijgen. Nee meneer, een aankoopcontract is geen bewijs. Manmanman. Ik ben zelden zo getart door een stel ambtenaren, vanaf dat moment gezworen daar zelf nooit meer contact mee te willen hebben.


En dit jaar weer hoppa, een ton erboven op. Guess what, daar zet ik weer een bureau op, het is me de ergernis niet waard met al die beroepsambtenaren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog veel mis in de "Gemeenten" als je dat allemaal leest en hoort.

 

Er zijn Gemeenten die een van hun monumenten voor 1 euro verkochten aan een privé persoon. Die gelijk daarna een taxatie liet doen inzake de herbouwwaarde van het monument en een SIM plan voor het onderhoud liet opstellen en tijdig ingediend krijg je dan bijna 25% van de herbouwwaarde voor alle restauratie die in het onderhoudsplan zijn opgevoerd. Dus de Gemeente zelf, geeft monumenten weg en de Provincie betaald er honderdduizenden euro's voor die subsidies op toe.

Nu denk je natuurlijk dat de WOZ waarde van zo'n monument extreem hoog is? (een waardevol gebouw)

Neen de eerste 6 jaar is er namelijk sprake van het ingediende onderhoudsplan en blijkt de WOZ waarde niet van toepassing te zijn.

nu komen er dezelfde soort adviesbureaus die een analyse voor een "mogelijk" hergebruik van dat monument maken en die krijgen 10.000€ subsidie.

Dat krijgt niet de eigenaar maar het adviesbureau.

https://onh.nl/nieuws/subsidie-voor-onderzoek-naar-duurzaam-hergebruik-monumenten

 

De eigenaar ziet de bui al hangen na 6 jaar en wat doe je dan, dan verkoop je het. Vette winst voor ex-eigenaar en adviesbureaus en de Gemeente en Provincie legt geld toe.

 

aangepast door Tonskidutch
blauw

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, reken maar dat die bureaus wel degelijk een aanjagend effect hebben, anders adverteerden ze er niet zo mee via de STER. Alleen al het feit dat ze dat doen, zegt genoeg over hoe lucratief het is.

 

Deels trouwens gebaseerd op de onwetendheid van veel mensen.

Maar goed dat een programma als Kassa (weer) goed bekeken wordt. Dat waarschuwde gisteravond tegen die bureaus en gaf er een goede toelichting bij.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het lucratief voor hun is dat staat buiten kijf.

Maar ook Kassa gaf niet het volledige beeld.

Kassa gaat ook nog steeds uit dat de gemeentes allemaal netjes en snel werken en dat blijkt dus totaal niet zo te zijn.

Ik heb met 2 verschillende gemeentes te maken en beide bedienen zich van dezelfde afwimpel methodes in de hoop dat het dan te veel werk is en je het er maar bij laat zitten.

Als je dan kijkt dat 40% van alle bezwaren ook daadwerkelijk toegewezen worden dan zit er toch wel iets structureels fout bij de gemeentes.

Gemeentes roepen het over ook zichzelf af door geen maatwerk te leveren en maar lukraak met WOZ waardes te komen ipv. met een duidelijk meetinstrument waarmee een ieder kan controleren of het klopt wat ze roepen.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer gemeenten zich aan de regels zouden houden bestond het probleem niet.

De informatie die ze wettelijk verplicht zijn te geven krijg je niet of mondjesmaat met veel vertraging.

Er dient een taxatierapport te zijn van jouw eigendom, meestal is dat er niet.

Ze roepen de bezwaarschriften handel over zichzelf af!

 

Waardering onroerende zaken WOZ

 

Deze informatie is verouderd en wordt naar verwachting voor 1 april 2023 bijgewerkt.

 

Via het WOZ-waardeloket kunt u gratis de WOZ-waarde van uw woning en andere woningen opvragen. Ook kunt u bij uw gemeente een taxatieverslag opvragen van uw woning of bedrijfspand. Met de koopsominformatie van het Kadaster kunt u controleren of de WOZ-waarde ongeveer klopt.

WOZ-waarde vergelijken met koopsominformatie Kadaster

Met de koopsominformatie van het Kadaster krijgt u informatie over de aankoopprijs van een woning of woningen. Hiermee vergelijkt u de WOZ-waarde van uw woning met de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen. Het gaat dan om woningen die zijn verkocht rond 1 januari van het vorige jaar (waardepeildatum).

Taxatieverslag WOZ-waarde opvragen

Gemeenten bepalen jaarlijks de WOZ-waarde door een taxatie. In een taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde vaststelt. U kunt het verslag van de taxatie opvragen bij uw gemeente. Uw gemeente kan u vertellen hoe u dit kunt doen.

Gemeenten sturen het taxatieverslag vaak mee als bijlage bij de WOZ-beschikking. Deze ontvangt u als u op 1 januari van een jaar eigenaar of huurder van een onroerende zaak bent.

 

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat krijg je dan ook nog eens via een no-reply account zodat je niet even een vraag terug kunt stellen en zonder te vermelden waar je dat dan wel naar toe kunt sturen maar met de vermelding "voor meer informatie neem contact op met uw gemeente" dus hiermee werpen ze al een 1e blokkade op.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze het niet goed aanpakken is duidelijk maar om te stellen dat ze die handelspraktijken over zich af roepen, daar zijn duidelijk twee partijen zo niet drie aan medeplichtig zo als, de gemeente, het adviesbureau, de woningeigenaar OF HUURDERS!!!!

 

We hebben afgelopen jaren ook over dat energielabel gesproken, dat ons huiseigenaren verplicht een juiste opgave te doen van de status van het huis of gebouw en aan te leveren bij de akte van verkoop. Er is zo gezegd een aanlever plicht naar die overheid welke al dan niet in het beste geval kan plannen en vooruit zien inzake energie leveringen en duurzame aanpassingen van de woonomgeving en infrastructuur.

 

Een taxatie rapport opstellen in de zin van de WOZ waarde schatting kan ik ook. Zou ik dat als adviseur willen doen moet ik er zeer zeker iets aan verdienen, maar dat is gewoonweg kut werk.

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zegt hier een heel belangrijk iets

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

huiseigenaren verplicht een juiste opgave te doen van de status van het huis of gebouw en aan te leveren bij de akte van verkoop

Ik ben helemaal niet van plan mijn huis te verkopen dus waarom zou ik nu kosten moeten maken voor iets wat helemaal niet speelt en welke als er later wel wordt nagedacht over een verkoop al niet meer klopt omdat je al weer diverse extra maatregelen hebt getroffen?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...