Ga naar inhoud


Ontvangsprobleem in Zuid-Spanje


Sprietje

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Woensdag 3 mei heb ik, na de klaagzang van onze sprietje, de NPO2 transponder vanaf de late middag tot 21 uur gemeten.

Moderne middelen maken het mij mogelijk om die resultaten te laten zien in een 1 minuut durend filmpje. Oordeel zelf.

 

 

Dat ziet er prima uit, die dB getallen.

Ik heb inderdaad vooral de kwaliteit in % opgegeven. Kan ook de veldsterkte zien, en zal dat mede volgen.

 

Toch kunnen we niet om het feit heen, dat zoveel mensen hier in Zuid Spanje al weken last hebben van deze beduidend lagere signal waarden gedurende de avonden.

Allemaal interferentie ?  In zo´n groot gebied ?

Heb de lokale korte golf amateur er al eens op aangesproken, met zijn giga parabool. Op verzoek een aantal vaste avonduren OFF. Geen verschil cq effect op onze schotels.

 

Ik kan het technisch niet onderbouwen, maar het kan alleen aan de zender zijde zitten.  En als u (Old Satterhand), in Noord Europa zit danwel ergens boven de Pyreneen, wel goede cijfers meet ?!  Dan blijft de Footprint over. We zitten hier nu eenmaal aan de rand.

Er is iets wezenlijks veranderd bij de bron. Mijn ontvangst installatie is na alle checks en vernieuwingen uitgesloten.

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

2 minuten geleden, Pergola zei:

Ik kan het technisch niet onderbouwen, maar het kan alleen aan de zender zijde zitten.  En als u (Old Satterhand), in Noord Europa zit danwel ergens boven de Pyreneen, wel goede cijfers meet ?!  Dan blijft de Footprint over. We zitten hier nu eenmaal aan de rand.

Er is iets wezenlijks veranderd bij de bron. Mijn ontvangst installatie is na alle checks en vernieuwingen uitgesloten.

 

Het zwabberen van de satelliet is zeker een mogelijkheid. Omdat de satellieten rond de aarde draaien in 24 uur kan dat storing opleveren op dezelfde tijden.

Wellicht is de satelliet door SES gisteren avond gecorrigeerd.

 

Ik zit alleen nog steeds met 1 vraag.

Waarom zijn er zo weinig klachten van Nederlanders op dit forum? Je bent pas de derde.

Ook wordt dit topic niet overmatig bezocht door bezoekers die niets kunnen posten.

Zijn er voorbeelden te vinden van andere forums waar wel geklaagd wordt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand moet in die regio met fatsoenlijke apparatuur gaan meten, ontvangers met procent waardes of niet optimaal gerichte schoteltjes zegt absoluut niks en ook als je niet weet wat je doet. 

 

Kortom alles kan nog,  ook lokale verstoringen maar we hebben echt te weinig informatie om er iets zinnig over te kunnen zeggen. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de 23,5 beam zitten wij op kreta met dezelfde signaalsterkte. Ik hoor hier niemand klagen, en de meesten hebben een 80cm schotel.

Dan zal idd de satelliet zelf wel iets verkeert staan.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een Nederlander gesproken die op twee locaties woont.
In La Nucia (iets boven Benidorm) waar hij een Triax 64 met duo-lnb heeft. Deze schotel heeft hij al zeker 15 jaar en heeft daar geen problemen. Zijn tweede locatie is het dorpje El Portus aan zee (iets ten zuiden van Cartagena) en daar heeft hij wel last van blokvorming wat hij nooit eerder heeft gehad. Welke maat schotel hij daar heeft weet hij niet maar zover ik weet niet echt groot.
Met alle informatie die ik tot dusver gekregen heb, lijkt het er op dat het toch iets met atmosferische storingen te maken heeft. In het zuiden van Spanje zijn alle temperatuur records dit voorjaar gebroken. In de Costa Calida waar veelal schotels van 80cm worden gebruikt, ondervinden de meeste mensen daarmee problemen. Mensen die schotels van 1 meter gebruiken zoals o.a. de Triax 110 hebben die niet.
Dat er geroepen wordt dat het probleem bij de verticale transponders ligt, is niet zo vreemd. Van de 6 transponders die Canal Digitaal gebruikt zijn er 5 verticaal gepolariseerd, slechts 1 horizontaal.
Ook de footprint lijkt niet verlegd te zijn. Op de officiële site van Ses-Astra staat de footprint nog steeds afgebeeld zoals hij altijd was.
Interferentie met andere satellieten is een mogelijkheid maar als het om 6 transponders gaat waarvan een deel problemen heeft, lijkt het me erg onwaarschijnlijk.
Blijft over de extreme weersomstandigheden in Zuid-Spanje. Misschien verdwijnen de problemen weer vanzelf, zo niet, dan zullen de mensen een grotere maat schotel moeten nemen.

Tja en dan de vraag waarom je er niet zo veel klachten over hoort. Dat komt denk ik omdat het probleem er langzaam in is geslopen. Heb je nu van de ene op de andere dag problemen, dan begint men snel te klagen maar dat is hier dus niet het geval. Het is net als bij de meeste oude mensen, die hebben ook allerlei klachten en kwaaltjes maar daar hoor je ze (meestal) niet over. Het leven gaat ook door met die klachten en kwaaltjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de extreme weersomstandigheden , atmosferische storingen , enz...

Mijn schoonzus is al drie weken aan het rondtrekken met de camper op het Iberisch schiereiland , gestart in het Baskenland , Fatima , Lissabon en zit nu vanaf gisteren in de omgeving van Sevilla. Mijn vrouw heeft om de drie à vier dagen contact met haar zus via skype ofzo... In hun TV zit een TVV kaart i.c.m. met een module.
Heb gevraagd of schoonzus even wilde afstemmen op NPO2 HD ( toch 11739 V , denk ik ... ) en op het beeld via Skype zag ik prima beeld zowel in de buurt van Lissabon als Sevilla.
Ik zal beiden tijdens hun reis niet lastigvallen om te kijken naar signaalsterkte of dergelijke , als ze in de avond wat kunnen kijken naar het journaal is dit voor hun prima.
Gisterenavond was het daar rond 22h00 nog 32 graden... Geef ik even mee. 😊

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-5-2023 om 14:57, Eduard07 zei:

Ik weet niet welke invloed zonnestormen kunnen hebben op de satellietontvangst (en wellicht met name in randgebieden):

https://www.satellitemagazine.com/satellietnieuws/zonnestorm-kan-satellietverkeer-verstoren/

 

2 uren geleden, Crazy Sat zei:

Heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de extreme weersomstandigheden , atmosferische storingen , enz...

 

Dat was mijn vraag hierboven in de draad ook al.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Het zwabberen van de satelliet is zeker een mogelijkheid. Omdat de satellieten rond de aarde draaien in 24 uur kan dat storing opleveren op dezelfde tijden.

Wellicht is de satelliet door SES gisteren avond gecorrigeerd.

 

Ik zit alleen nog steeds met 1 vraag.

Waarom zijn er zo weinig klachten van Nederlanders op dit forum? Je bent pas de derde.

Ook wordt dit topic niet overmatig bezocht door bezoekers die niets kunnen posten.

Zijn er voorbeelden te vinden van andere forums waar wel geklaagd wordt?

 

 

Om je bovenstaande vraag te beantwoorden: ik zie een hoop M7 receivers bij normale TV kijkers. Die klagen pas als het beeld veelvuldig bevriest of blokkerig wordt. Zolang ze bewegend beeld hebben, let die groep zeer waarschijnlijk niet op de signal sterkte ?!

Zeker weten doe ik dat niet. Heb ze immers niet persoonlijk gesproken.

 

UPDATE van mijn eigen installatie.

Net als zaterdagavond, was ook gisteravond de kwaliteit sterkte op normale waarden. Rond de 90%

VELDsterkte (waarnaar werd gevraagd) staat bij alle transponders (12187, 11739, 11856, 12129) op 100%.  Gisteravond om 22.00 uur.

Note: Rebox 8220 geeft altijd hoge waarden. Mijn vroegere 9000 en de tweede tuner RE4000HD geven circa 10% punten lager aan. (Bij dezelfde schotel opstelling).

 

Momenteel kan ik dus niet zien, mocht de kwaliteit% wederom inzakken, of de VELDsterkte ook mee omlaag beweegt. (Immers signalsterkte is nu goed).

 

Ben wel benieuwd hoe de situatie nu bij anderen is. Ook voorbij ?  Sprietje ?

 

Rebox 8220HD; Rebox 4000HD; 2x CI -module (wit); Astra 1 (78), Astra 3 (88), Astra 2 (200)

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Pergola zei:

Ben wel benieuwd hoe de situatie nu bij anderen is. Ook voorbij ?  Sprietje ?

 

Ik heb zelf nooit problemen gehad. Mijn schotel in Spanje is groot genoeg en met mijn Multytenne in Nederland heb ik ook geen blokvorming. Bij flinke harde regen als het beeld helemaal weg valt, schakel ik over op de gratis Canal Digitaal app.

Ik hoorde dat er gisteren in Spanje geen problemen waren. Het extreem warme weer is ook over maar de voorspellingen zijn een extreem warme zomer, dus waarschijnlijk zit er nog meer ellende aan te komen voor mensen met een te krappe schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hitte brengt altijd meer ruis, maar er wordt geklaagd dat s'avonds het signaal naar beneden gaat dus dat is niet logisch. En zonnestormen zijn er niet elke avond. 

 

Ik heb gisteren even met de 60 cm schotel getest op de RTL zenders (11.856) en die wisselt in NL niet van signaal sterkte behalve als het weer buiten veranderd. Dus hier in Nederland speelt het probleem sowieso niet. 

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-5-2023 om 22:34, Sprietje zei:

Nu heb ik via een Spaanse schotelinstallateur die bij Nederlanders en Belgen schotels installeert het volgende verhaal gehoord:
Blijkbaar is de uplink van Canal Digitaal verhuisd. De verticale transponders worden sinds enige tijd geuplinkt via Praag en daar zou het probleem zitten. Het uplinkstation heeft geen stabiele spanning. In de namiddag en avond zakt de spanning terug naar 210 volt en daardoor zou er minder signaal ontstaan.

 

Wat een lulkoek verhaal.
Sprietje je gaat me toch niet vertellen dat je dit soort onzin geloofd?
We hebben het hier over professionele installaties en niet over waardeloze Spanje "op het land" omstandigheden waar maar raak geklungeld wordt.
Als bij ons zoiets zou gebeuren dan slaat onmiddelijk het noodstroomaggregaat aan en blijft dan ook nadat de netspanning weer stabiel is lang doorlopen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk geloof ik zoiets ook niet maar als al je klanten waar je ooit schotels hebt geplaatst klagen over slecht beeld, dan moet je toch een smoes verzinnen waardoor het komt en natuurlijk je eigen straatje schoon vegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd een risico om een ruimtesegment op het randje te calculeren en dan gebeuren zulke dingen.
Zonder enige reserve is het vragen om problemen.

Het afgegeven stralingsvermogen loopt over de levensduur van een transponder altijd terug. Dat vang je op met een schotel die ruim in het ijzer zit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-5-2023 om 12:29, Old Satterhand zei:

Omdat de satellieten rond de aarde draaien in 24 uur

 

Ehhh...huh..??
Ik dacht dat ze stil hingen op dezelfde plek.

Als ze rond de aarde draaien dan heb je maar heel even beeld per dag.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...