Ga naar inhoud


Hogere stroomrekening door losse voedingskabel mogelijk??


Digipaps

Aanbevolen berichten

Hallo luitjes, ik heb een vraag die nogal ongebruikelijk is...

 

Eerst even een voorstelling van zaken, ik ben zoals velen van jullie zullen weten woonachtig in Spanje.

Door nieuwe wetgeving moeten alle oude elektrameters worden vervangen door nieuwe kasten met meters.

Om dit te realiseren is er voor mijn huis ook een nieuwe kast geplaatst en zijn er nieuwe kabels getrokken naar

mijn inpandige meterkast. Echter de nieuwe kast voor de nieuwe meter is aan de andere kant van mijn huis zo'n 40 meter

verder geplaatst, van daaruit zijn ook de nieuwe kabels getrokken. De nieuwe meter zit er nog niet in maar de nieuwe kabels wel

en die zijn gekoppeld aan de nu in gebruik zijnde stroomvoerende kabels.

 

ZIE BIJLAGE VOOR VERDUIDELIJKING

 

Mijn vraag is nu, is het mogelijk doordat de nieuwe spanningsvoerende kabels nu ongebruikt in de nieuwe meterkast liggen dat daardoor stroomverlies optreed en dat dit gevolgen heeft voor mijn stroomrekening?

 

Nou, ik ben zeer benieuwd :-)

stroomschema.pdf

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, anders zou een aangesloten verlengsnoer zonder afnemers toch ook voor extra verbruik zorgen..

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar dacht ik ook al aan ook de aangesloten stopcontacten in huis zouden dan een oorzaak kunnen zijn...

maar ik was niet geheel zeker omdat dit nogal pittige kabels zijn en nu nutteloos in de nieuwe kast hangen.

 

bedankt voor je reactie..

 

digipaps

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch meen ik ooit eens ergens gelezen te hebben...weet bijgod niet meer waar??,

dat er wel degelijk stroomverlies kan plaatsvinden in bepaalde omstandigheden...

maar goed zal wel meevallen allemaal.

 

digipaps

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om energie te gebruiken zal er toch sprake moeten zijn van een gesloten stroomkring. bij openliggende spanning voerende draden is daar geen sprake van.

En de capacitieve verliezen zijn bij 50 Hz. en de relatief korte afstand verwaarloosbaar.

 

Bij overland leidingen over grotere afstand en slecht weer kan er wel verlies ontstaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij overland leidingen over grotere afstand en slecht weer kan er wel verlies ontstaan.

 

Hmmm, wellicht dat ik zoiets dan gelezen heb,

ik realiseer mij ineens dat ik dit wel eens gelezen zou kunnen hebben in de quest waarop ik een abbo heb..

Ik zei overigens niet dat ik mijn energierekening te hoog vond, ik vroeg mij alleen af of er sprake kon zijn

van verloren energie d.m.v. de genoemde losse spanning voerende draden.......niet dus :)

 

digipaps

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Digipaps

 

Daar ben je mooi klaar mee met die nieuwe meters, ik heb er een paar weken geleden ook een gekregen.

Die Europese wet die dat voorschrijft zegt dat alle elektriciteitsmeters voor 2012 vervangen moeten worden door meters die op afstand afgelezen kunnen worden. In tegenstelling tot Nederland komt in Spanje elke 2 maanden de meteropnemer het verbruik noteren. Dat is natuurlijk een kostbare grap en daarop loopt Spanje ook voorop om die oude meters zo snel mogelijk te vervangen. Dan bespaart ze heel veel meteropnemers, dus nog meer werkelozen.

Vlak achter de oude meters zat meestal een 15A automaat want je betaalde maar vastrecht voor 15A. Bijna iedereen had die 15A automaat natuurlijk overbrugt (of door vrienden laten doen) want ja, wat is nu 15A. Dan moet je al heel goed uitkijken dat je daar niet overheen gaat. En achter die 15A zit dan meestal nog minimaal twee automaten van 16A en twee van 25A.

 

Maar nu komt het, de meters die nu geplaatst worden, zijn zeer vernuftig. Ze kunnen niet alleen de meterstand op afstand aflezen, ze kunnen je op afstand ook met maximale Amperage toebedelen. Als jij vindt dat je aan die 15A niet genoeg hebt, dan kun je een zwaardere aansluitwaarde aanvragen. Je gaat dan ook meer vastrecht betalen. In sommige gevallen krijg je helemaal geen hogere aansluitwaarde want vaak was het elektriciteitsnet zwaar overbelast en dan krijg je pas een zwaardere aansluiting als eerst het net is aangepast.

 

Nu zou je natuurlijk kunnen denken, dan overbrug ik die zekering van 15A toch weer. Ja dat had je gedacht. In die KWh-meter zit ook een electronische zekering. Die klapt er uit als jij meer dan 15A opneemt en als je bijv. 25A mag gebruiken, dan wordt die zekering in die meter ook automatisch op 25A gezet, allemaal op afstand.

 

Zo hebben ze mij goed bij de neus want wat moet je nu met 2 airco’s een oven-magnetron combinatie enz., enz. en ik krijg niet meer dan 15A.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het zonnige Spanje moet je natuurlijk het beperkte amperage van het net ondersteunen met zonnepanelen. Met veel zon heb je de airco en koeling hard nodig en juist dan leveren de zonnepanelen ook optimaal stroom.

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij al eens uitgerekend wat voor joekel van een zonnepaneel je nodig hebt om twee airco’s op te laten draaien. Dat verdien je in geen twintig jaar terug want het blijft natuurlijk niet alleen bij die zonnepanelen. Je hebt ook een enorme batterij aan accu’s nodig en die verrekte dingen gaan ook hooguit maar 5 jaar mee en omvormers die het dan weer begeven.

Nee, ik ken vele mensen in Spanje die achteraf wonen en die in het begin geen elektriciteit hadden maar allemaal hebben ze er grif 15.000 tot 20.000 euro voor over gehad om zich op het elektriciteitsnet aan te sluiten en al die zonnepanelen met accu’s en omvormers de deur uit te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sp,

 

ik sprak over een aanvulling op je netstroom. Ik heb hier slechts 6 zonnepanelen en die leveren een piekwatt van 1200 watt. Je hoeft niet je gehele stroomgebruik met zonnenergie uit te voeren.

 

De helft gebruik ik zelf en de andere helft lever ik terug aan het net.

 

De airco vraag en aanbod van zon (licht) passen goed bij elkaar.

 

De techniek ten aanzien van zonne-energie gaat met sprongen vooruit.

 

 

En 5 jaar voor een goede omvormer is wel erg pessimistisch.

 

De prijzen van de panelen zijn drastisch naar beneden gegaan en komen in de buurt van 1 € per watt.

 

Groeten uit een zonnig Zeeland,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh , nou snap ik ook ineens waarom het financieel met Spanje zo slecht gaat .

Misschien is dat probleem over als iedereen het juiste vastrecht betaalt . :P

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In sommige gevallen krijg je helemaal geen hogere aansluitwaarde want vaak was het elektriciteitsnet zwaar overbelast en dan krijg je pas een zwaardere aansluiting als eerst het net is aangepast.

 

Zo hebben ze mij goed bij de neus want wat moet je nu met 2 airco’s een oven-magnetron combinatie enz., enz. en ik krijg niet meer dan 15A.

 

Wanneer ik de situatie in Spanje goed begrijp is zelfs de wil tot het betalen van een hoger vastrecht niet altijd een oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de installatie toch ook zonder accu´s uitvoeren en terugleveren aan het net indien er een overschot aan energie is. Of kan dat daar niet ?

 

Airco en (extra) koeling heb je in hoofdzaak nodig overdag juist als de zon schijnt en dan leveren de panelen de grootste opbrengst.

 

Afgezien van het feit, dat accu´s bij een goed gebruik toch wel langer mee gaan. Je kunt ze ook s´nachts vanuit het net ook nog opladen voor gebruik tijdens daguren. Maar in principe heb je die niet eens nodig.

 

Het idee was toch om het energiegebruik uit het net te verlagen, zodat je binnen de 15 amp kan blijven ?

 

Anders moet je gewoon de hogere energie rekening accepteren. En die zal nog jaarlijks verder oplopen. Want die domme windmolens met alle subsidies vandien en de duurder worden energiedragers, zullen uiteindelijk toch door de afnemer betaald moeten worden.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...