Ga naar inhoud


USB OSLink in de maak? Aan jullie de keuze!


SatFlyOSLink

Aanbevolen berichten

Hoi Sat4All-ers,

 

Vandaag kreeg ik een mailtje van iemand die heeeeeeel heeeeeeel lang geleden een OSLink bij mij aangeschaft heeft. Intussen is hij de trotse bezitter van een laptop en loopt tegen het probleem dat daar geen printerpoort meer zit ingebouwd.

 

Ik was een beetje verrast en eigenlijk verbaasd dat mijn ontworpen OSLinks nog steeds gebruikt worden. Ik geef zo nu-en-dan nog wel eens support als er vragen komen, maar het is aanzienlijk minder dan in het begin.

 

De printerpoort is eigenlijk uitgestorven, dus ik denk dat er misschien iets moet komen dat op USB werkt. Dit was de eerste keer dat ik die vraag kreeg en ik gebruik mijn oslink al jaren niet meer. Nou is voor mij het ontwerpen van USB hardware geen enkel probleem.

 

Maar zoiets kost tijd, geld en inspanning.

Dus aan de sat4all-ers uit de Philips hoek de vraag:

 

1. Is er (nog) animo voor een USB OSLink?

 

2. Wat mag zoiets maximaal kosten, ik schat dat de minimale kostprijs ongeveer 70 euro zal worden.

 

   Ja ik weet, te veel maar daar krijg je "levenslang" support voor terug, in ieder geval een antwoord

op je vragen (als ik ze weet) en een kwalitatief goed product en software in een professioneel jasje,

ik blijf bugs oplossen en features toevoegen zolang er maar voldoende input is!

 

3. Zijn er verzoeken?

 

4. Zijn er gemotiveerde mensen met technische kennis die met goede ideeën kunnen komen?

    (Ik denk dat we moeten gaan voor een HighSpeed USB 2.0 controller zodat we die universeel

     kunnen uitrusten met een commando-set om ook te gebruiken voor andere dingen zoals een

     JTAG interface om andere dingen te programmeren.)

 

Ik hoor het wel,

 

SatFly (I am back)

 

 

PS. Ik ben met de Raspberry PI bezig, dat is een leuk speeltje ....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien kun je even kort toelichten wat OSLink is en wat je ermee kunt voor de mensen die niet weten wat het is? (zoals ik :grin: )

 

Kan het via Google niet heel duidelijk vinden..lijkt op een interface waarmee je een Philips ontvanger (en nog wat merken) kunt programmeren, maar lijkt dan allemaal om oude ontvangers te gaan..lees berichten van omstreeks 2000. Is het niet makkelijker om voor die enkele overgebleven gebruikers een USB naar LPT adapter te gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je even kort toelichten wat OSLink is en wat je ermee kunt voor de mensen die niet weten wat het is? (zoals ik :grin: )

 

Kan het via Google niet heel duidelijk vinden..lijkt op een interface waarmee je een Philips ontvanger (en nog wat merken) kunt programmeren, maar lijkt dan allemaal om oude ontvangers te gaan..lees berichten van omstreeks 2000. Is het niet makkelijker om voor die enkele overgebleven gebruikers een USB naar LPT adapter te gebruiken?

 

Het antwoord schijnt nee te zijn. OSLink V2.XX en V3.XX en de professionele versie benaderen nou eenmaal via een driver rechtstreeks de printerpoort. Iedere vorm van conversie (adapter) zou mij inziens alleen vertragend werken, als het uberhaupt al werkt zonder extra aanpassingen.

aangepast door SatFlyOSLink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is al heel lang stil op firmware gebied voor de oude mediaguard boxes zoals philips, pioneer, etc. Nieuwe fw's komen nog maar sporadisch uit. Dan is het maar de vraag of mensen nog bereid zijn om 70 euro te investeren in een oslink die ze bijna nooit zullen gebruiken. als de prijs wat lager zou liggen zou ik wel zo'n oslink willen aanschaffen aangezien ik mijn huidige oslink niet meer aan de praat krijg ( trouwens een satfly v3).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef levenslang support op mijn produkten ....

Dus als je even een PM met je gegevens stuurt of me rechtstreeks een email stuurt, dan controleer ik dat even met de gegevens die ik heb en zal ik het indien mogelijk voor je oplossen. Mocht de hardware zelf defect zijn geraakt dan kan deze nog altijd gerepareerd worden. Er zijn dan zoals je kunt begrijpen wel kosten voor reparatie en verzending aan verbonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef levenslang support op mijn produkten ....

Dus als je even een PM met je gegevens stuurt of me rechtstreeks een email stuurt, dan controleer ik dat even met de gegevens die ik heb en zal ik het indien mogelijk voor je oplossen. Mocht de hardware zelf defect zijn geraakt dan kan deze nog altijd gerepareerd worden. Er zijn dan zoals je kunt begrijpen wel kosten voor reparatie en verzending aan verbonden.

Ik heb de oslink niet direct bij jou gekocht, maar bij een winkel. Dus ik ben bang dat je mijn gegevens niet hebt. En wat zullen die kosten ongeveer zijn? Als die hoog zijn zou ik beter zo'n usb-oslink kunnen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Satfly, ik neem aan dat je weet dat je op sat4all geen commerciële activiteiten mag ontplooien, geen reclame mag maken enz? (zie regels).

Bovendien is dit geen nieuws, maar hoort dit in een ander forum thuis.

 

Ik laat het draadje vooralsnog open, maar je gebruikt sat4all niet als een platform om je producten aan te bieden of er reclame voor te maken.

 

Vragen, bezwaren, opmerkingen? Dan stuur je mij even een PM.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden wat zitten ''kloten'' met dat ding om sw in een Philips te krijgen ik heb hem nog ergens in een la, dan had hij weer eens geen contact of de pennen waren krom altijd wat grrrrr...dat nooit weer met Oslink met een programma tijdslot erin. :angry:

ja aan die kromme pennen irriteer ik me ook. Mischien is het een idee bij de usb oslink verwijderbare pennen aan te brengen. die aann een kabeltje zitten die je dan in de oslink kunt steken en de andere uiteinde in de ontvanger. Dat zou veel ergenis schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom had ik destijds ook geen pinnen maar een gefreesde print in de vorm van een connector.

Veel later, enkele jaren, kwam ik van die mooie dikke pennen tegen die echt in zo'n connector thuis horen

en die zijn helemaal het einde.

 

Maar die kabel daar is iets voor te zeggen, toch was het het beste om de afstand tussen de CPLD en de

connector zo kort mogelijk te houden omdat er in hoge snelheid bitjes over heen vliegen.   20 Mbit.

Hoe langer de kabel, hoe gevoeliger voor storing omdat die kabel dan als "antenne" gaat spelen.

aangepast door SatFlyOSLink
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes met het ontwerpen en bouwen van een usb oslink. Maar ik denk om de volgende reden dat het moeilijk wordt om dat te verkopen. Zelf heb ik nog 2 x 7071 en 1 x 7072 bij mezelf en bij een kennis.

De oslink (waarschijnlijk bij jou gekocht) werkt nog prima om er laatste software op te zetten. Mijn laptop en de PC hebben nog een paralelle poort. Zo kun je inschatten dat mensen die nog deze antieke Philips dozen hebben weinig progressief zijn in vervangen en dus ook nog oudere PC's etc hebben.

Op zich heb je een prima idee maar hoogte van de prijs en grootte van de doelgroep lijken me een probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude Philips ligt momenteel op zolder te verstoffen.

De OSLink heb ik nog nooit werkend gekeregen. Na vele, vele pogingen dit maar links laten liggen.

De software kon ik er ook nog wel serieel opzetten. Was alleen veel geduld voor nodig.

 

Ik denk niet dat er nog veel van deze bakjes in werking zullen zijn. Dit ook vanwege het feit dat er steeds meer zenders overgaan naar mp4.

 

Het idee is leuk, maar ik denk dat er weinig tot geen belangstelling zal zijn.

Rebox RE-9000 L1.54 Octagon V.11.07

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bierflesje,

 

" De OSLink heb ik nog nooit werkend gekeregen. Na vele, vele pogingen dit maar links laten liggen. "

 

Ik denk dat dat meer een probleem van de gebruikte computer/laptop was dan een probleem van de Oslink.

Niet alleen de paralelle poort, maar ook de serieele poort van een computer/laptop kan soms problemen geven waardoor het op de een wel werkt en de ander niet. Dit is overigens geen probleem wat alleen bij een Oslink voorkomt, er zijn meer apparaten die problemen geven, bijv. Jtag's. Nieuwere versies van Windows kunnen soms ook driver problemen geven met boven genoemd resultaat.

 

Zelf heb ik nog nooit een goeie oplossing gevonden om van USB naar Serieel te kunnen, iets waar ik veel mee werk. Na het investeren van enkele honderden Euro's aan verloop kabeltjes heb ik toen de moed maar opgegeven en heb een nieuwe laptop gekocht met Serieel aan boord. Het enigste wat ik nog had kunnen proberen was van PCMCIA naar serieel, maar dat was ook geen goedkope oplossing en voor mij een te grote gok.

 

 

@SatFlyOSLink,

 

Jou ID is zo gek nog niet, hoewel ik zelf liever een oplossing voor mijn Serieel probleem zou hebben waarbij dan ook echt alles zou werken.

 

Het blijft vervelend dat de Seriele poorten het eerst gingen verdwijnen en nu dus ook al de paralelle poorten.

 

Bij komende zaak is dat de hobbyisten die nog gebruik maken van deze poorten lijken uit te sterven, het lijkt me dus niet dat je het voor de winst moet doen maar eerder voor de hobby, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Beetje late reactie misschien maar zijn er uberhaupt nog mensen met een OS Link in het bezit? Ik heb een oude Philips ontvanger en in de goede oude tijd (Goldcard enz.) haalde ik files op bij Sat Koos en kon TV kijken. Die tijd is volgens mij voorbij en al die codecs werken ook allemaal anders tegenwoordig.

 

Ik wil nu mijn oude vertrouwde Philips ontvanger gaan gebruiken voor de ontvangst van digitale ATV (Amateur TeleVisie) en zal naar alle waarschijnlijkheid de originele Philips software/firmware weer in de ontvanger moeten zetten.

 

Voor zover mij bekend gaat dat dus alleen via een OS Link interface.

 

Wie kan mij verder helpen/informeren?

 

Rick

Valkenswaard


154
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...