Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

Misschien een idee om er een duo lnb er aan te hangen, ok je heb dan wel een 2de tv nodig en een fta deco, dan loopt 1 kabel via de disecq en die andere naar de andere ontvanger en tv , kan je ook geen ruzie krijgen. Of alleen een fta deco met een usb stick om daar en programma op te nemen, en die later te kijken.

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites


We hebben een tweede TV op de bovenverdieping, maar het is niet de bedoeling dat die alle twee op de zelfde tijd aan staan. Ik ben niet zo'n TV kijker ... dus al zeker geen ruzie zijn   :)

Ik heb ook niet zo veel zin in een tweede decoder en smart card, ik dacht aan het signaal op een of ander manier door te streamen ...

Half volgende week ga ik terug naar huis. Midden mei wordt Tarifa mijn hoofdverblijfplaats, dan zal ik tijd zat hebben om alles in orde te maken.

Grtjes

Pat_de_kiter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pat-de-kiter

Ik heb voor je uitgerekend hoe je de lnb voor de Astra 19,2 moet plaatsen. De maten zijn bij benadering omdat ik niet alle gegevens van de Visiosat SMC 120 heb.
De hart op hart afstand van de lnb's aan de voorzijde gemeten moet 71mm zijn.
De kop van de Astra 19,2-lnb moet 32mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5-lnb en deze moet er dus rechts naast geplaatst worden als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
In bericht 8 kun je zien hoe je de Wentronic en de extra lnb moet monteren.
De skew van de Astra 19,2-lnb moet op 23 graden staan.

Ik weet niet of je al een 2/1-diseqc-switch hebt maar een goede is de Spaun SAR 212 F die in een regenbestendige behuizing de SAR 212 WSG heet.

Tja, en als je met een lnb met maar 1 aansluiting toch eventueel twee ontvangers wilt aansluiten die je niet gelijktijdig gebruikt, dan heb je de mogelijkheid om deze ontvanger door te lussen vanaf je eerste ontvanger.

Als je wilt kan ik de afstand van de tweede lnb wel precies uit rekenen maar dan moet je de afstand even opmeten hoe ver de lnb-houder van de schotel op staat (maatX).
 

post-60869-0-72188100-1427693406_thumb.jpg

post-60869-0-79819100-1427693450_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Sprietje !

Ik heb de afstand nagemeten , de maat X is 87,5cm.

Het plaatsen van de 2de LNB zal voor half Mei zijn.

Ik heb geen ontvangst op de beneden verdieping, heb gezien dat ze de coax kabel in de zelfde leiding als deze van de electriciteit geduwd hebben. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit zeker niet mocht. Kan jij dit bevestigen? Zie anders geen reden waarom ik geen ontvangst heb. De coax kabel zelf is van goede kwaliteit en is zeker niet onderbroken.

Groetjes en tot half Mei!

Nogmaals dank voor jouw hulp !

pat_de_kiter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb het nogmaals met de juiste gegevens van je uitgerekend en kom op een afstand van precies 70mm, een afwijking van slechts 1mm van de eerdere berekening die ik gedaan had op basis van vergelijkingen met andere schotels. Daar sta ik zelf ook wel van te kijken dat dit verschil zo heel erg klein is. Maar goed, als je die lnb dus zo afstelt, kun je met één schotel terecht en het hoeft natuurlijk niet persé zo'n dure lnb te zijn want het signaal van de Astra 19,2 is daar helemaal niet zo zwak.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@Sprietje

 

Ik heb een Multi 2 LNB houder besteld zoals je voorgesteld had en heb nu een Multifeed LNB houder ontvangen ...

 

Ik heb al een opmerking verzonden naar de site waar ik die besteld had, en deze antwoorden dat deze beter en gemakkelijker is ....

 

Is dat inderdaad zo, op jouw bijlage stond de Astra 1 onder een hoek wat hier volgens mij niet mogelijk is ....

 

Groeten

Pat_de_kiter

 

 

 

post-76556-0-41554800-1429892601_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pat-de-kiter

Als de ontvangsthoek tussen de twee satellieten bijv. 5,5 graden is, dan moeten de lnb's ook onder een hoek van 5,5 graden staan om er voor te zorgen dat de vrijhangende lnb ook naar het midden van de schotel kijkt.
Dat is met de bedoelde lnb-houder in te stellen, met deze alleen door de metalen strip te verbuigen.
Buiten dat, is voor het bijplaatsen van slechts 1 lnb deze houder niet erg aan te bevelen omdat de beugel vrij lang is en zeker niet stabiel is.
Alleen in bepaalde gevallen wanneen de dikte van de klemmen dun moet zijn en de afstand tussen de lnb's behoorlijk klein, dan heeft deze houder zijn bestaansrecht.

Ik vind het behoorlijk brutaal van de leverancier om ongevraagd iets anders te sturen dan wat besteld is zonder overleg.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik woon op dit moment in de Ardennen en kijk televisie via een Telestar 85cm Profirapid en 4x ALPS BSTE5 twin LNB Speciaalsmal LNB voor

Multihouder Astra 1,2,3, en Hotbird.

Wij gaan verhuizen naar Spanje en kunnen de schotel incl. LNB's mee verhuizen want de nieuwe eigenaar gaat tv kijken via

de kabel.

 

Vraag kan ik deze schotel in zijn huidige vorm ook weer in Spanje ( Montroy - Valencia )gebruiken en alleen de

elevatiehoek opnieuw afstellen?

aangepast door jackdewitte
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, voor mensen die zich afvragen om welke schotel het gaat, kijk dan hier even:



Je hebt heel veel geluk dat je die schotel ook in Montroy-Valencia kunt gebruiken.
Ik heb de afstanden berekend voor die plaats en vanaf de middelste lnb (19,2) tot de buitenste (28,2), is de afwijking slechts 1mm en dat is te verwaarlozen.
Normaal gesproken wordt de ontvangsthoek tussen de satellieten naar het zuiden toe steeds groter, maar omdat je daar ook een stuk schuiner onder de satellieten zit, verschilt de afstand bijna niets.

In Montroy-Valencia moet de rail precies 18,5 graden schuin staan. Standaard staat de rail 10,5 graden schuin. Je zult de rail dus nog 8 graden schuiner moeten zetten door vullingen onder de bevestiging aan één zijde te plaatsen, zie de bijlage.
De bijlage is de Vario-rail van Technisat die je eventueel ook kunt plaatsen als je met de lnb's zou willen schuiven t.b.v. andere satellieten.

Verder moet je je wel bedenken dat je met die schotel de Engelse zenders van de UK-spotbeam niet kunt ontvangen, wel de zenders die met de Europa-beam worden uitgezonden en de zenders van de Eutelsat 28A oppositie 28,5e voor zolang dat nog duurt. Maar dat zijn er toch nog zo'n 170.

 

De schotel elevatie moet daar op 40 graden ingesteld worden om de Astra 19,2 te vinden.
 

post-60869-0-39508000-1430295123_thumb.jpg

post-60869-0-31177600-1430295155_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat kun je niet bij Technisat bestellen. Dat multifeed-rails niet in elke gewenste schuinte ingesteld kunnen worden, is een kwaal dat veel Duitse schotelfabrikanten hebben. Ze gaan er gewoon van uit dat die schotels in Duitsland gebruikt worden. Je zult dus zelf een vulling moeten maken van de juiste dikte. Omdat het geheel daar allemaal van aluminium is, lijkt me het 't beste om ook gewoon een aluminium stripje te nemen.

Hoe dik die strip moet zijn zul je even uit moeten proberen. Als je bijv. aluminium strip hebt van 0,3mm dik, dan kun je dat enkel of dubbelgevouwen of misschien wel een paar maal dubbel gevouwen er tussen steken totdat de rail de juiste schuinte heeft.
Met de 19,2lnb in het midden moet de rail 17 graden schuin staan.
Een hoek van 17 graad heb ik bijgevoegd.
Even uitprinten en op een kartonnetje plakken en dan precies op de lijnen uitknippen. Nu kun je dit op de rail of op de lnb's plaatsen en kun je met een waterpas kijken of de rail op de juiste schuinte staat ingesteld.
 

post-60869-0-36713800-1430299111_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste Sprietje en anderen,

Vooreerst zeker dank voor alle prima info die jullie op dit forum plaatsen, zeker voor wij die in Zuid Spanje willen kijken.

 

Ik had graag nog eens de volgende info:

 

Ik beschik over het materiaal: 2 single LNB Inverto Black

1 Disecq Spaun 211 WSG

1 wentronic 2 voudige regelbare LNB houder

Een sat finder (SAB) simpel met wijzertje en signaal; in Belgie gebprobeerd en het werkt; werkt niet met duo lnb voor Astra 23° wegens ingebouwde Disecq) maar zal wel werken met de twee single LNB's in Spanje.

 

U ziet dat ik reeds veel gelezen heb...

 

Dit komt op een bestaande 80 cm schotel ( nu met canal Dig duo LNB)( nogal nipt qua diameter, maar werkt nu prima voor SD zenders en een en canvas HD op 23°).

 

Ik wou graag de schotel niet herrichten en dus de Astra 19.2° waarop ze gericht staat behouden voor de LNB in de klem ( sorry Sprietje, ik weet dat je hiervan steigert, maar eerst probeer ik het zo). Astra 23 komt dan links en hoger.

 

Ik heb al genoteerd:

Voor de streek San Juan de los Terreros ( prov Almeria, grens prov Murcia)heb ik al het volgende genoteerd:

 

LNB achterzijde kop op 0.5cm van de klem.

skew LNB Astra 19° = 19graden ;onderzijde LNB naar rechts wanneer naar de schotel gekeken wordt

Astra 23° = 23 graden ; idem , naar rechts draaien in klokwijzerzin dus

Astra 1:Disecq 1 of A

Astra 3 :Disecq 2 of B

 

Nog twee vragen dus:1 Wat is de hoek van de LNB's tegenover elkaar in de Wentronic; Astra 19° staat recht en de Astra 23 maakt een hoek naar rechts toe. Welke aub? of de afstand tussen het midden van de kop van de twee LNB's, dat zal hetzelfde resultaat geven.

 

2 Hoe hoog moet de Astra 23 LNB boven de andere staan , of in welke hoek moet de hele Wentronic houder geplaatst worden. (In het geval van de 23° in de klem , lees ik dat de 19 ° 28 mm lager moet staan , maar dan staat die rechts natuurlijk).

 

Ik heb ook gelezen over het juiste uur / plakband over de schotel, prima idee, maar ik hoop de schotel te kunnen laten staan uuitgericht op Astra 19.2°.

Afstellen zal ik doen op NAT GEO WILD, een moeilijke zender ( nu heb ik hem niet), dan zal de rest wel werken.

 

Nu al bedankt allen op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat kun je niet bij Technisat bestellen. Dat multifeed-rails niet in elke gewenste schuinte ingesteld kunnen worden, is een kwaal dat veel Duitse schotelfabrikanten hebben. Ze gaan er gewoon van uit dat die schotels in Duitsland gebruikt worden. Je zult dus zelf een vulling moeten maken van de juiste dikte. Omdat het geheel daar allemaal van aluminium is, lijkt me het 't beste om ook gewoon een aluminium stripje te nemen.

Hoe dik die strip moet zijn zul je even uit moeten proberen. Als je bijv. aluminium strip hebt van 0,3mm dik, dan kun je dat enkel of dubbelgevouwen of misschien wel een paar maal dubbel gevouwen er tussen steken totdat de rail de juiste schuinte heeft.

Met de 19,2lnb in het midden moet de rail 17 graden schuin staan.

Een hoek van 17 graad heb ik bijgevoegd.

Even uitprinten en op een kartonnetje plakken en dan precies op de lijnen uitknippen. Nu kun je dit op de rail of op de lnb's plaatsen en kun je met een waterpas kijken of de rail op de juiste schuinte staat ingesteld.

 

@Sprietje,

 

Ik heb even 2 pic's toegevoegd, omdat de LNB rail wat anders is dan in uw voorbeeld. Wellicht kunt u aangeven waar dan die uitvulling naar 17 gr. moet komen te zitten. post-60366-0-85271600-1430303621_thumb.jpgpost-60366-0-47359500-1430303623_thumb.jpgOp voorhand bedankt voor de moeite,

Groet,

Jack

Link naar reactie
Delen op andere sites

jvasabra

Tja je hebt al flink wat gegevens maar ik moet eerst even wat meer over je schotel weten.
Is het een Spaanse schotel of misschien een Triax en wat zijn de afmetingen.
Hoe breed op de spiegel gemeten? Nog mooier zou zijn maat "X", de afstand van het midden van de lnb-klem tot de schotel op 40% van de hoogte gemeten. Die foto heb je vast ook al gezien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...