Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

Beste grondstof

Ik had inderdaad moeten schrijven "bijna" alle Spaanse schotel installateurs.

Ik zit toch al flink wat jaren in Spanje  maar ik ben nog nooit een schotelmonteur tegen gekomen die goed met de Astra 19,2 en 23,5 kan omgaan.
Nee, ze zetten liefst voor elke satelliet een aparte schotel omdat ze het dan wel snappen.
Zo kom ik wekelijks langs een prachtige moderne villa waar boven op het dak 4 aparte schotels staan die bijna allemaal in dezelfde richting staan. Een vreselijk gezicht natuurlijk die vier schotels op een rij. Dat had ook op 1 schotel gekund maar daar snappen ze niets van.

Ik zal je wat voorbeelden noemen.
Ze komen er natuurlijk na lang zoeken wel achter dat je in Zuid-Spanje de Astra 23,5 met een schotel van 70cm niet kunt ontvangen. Dan wordt er uiteindelijk een grotere schotel genomen en daar plaatsen ze dan een 4,3 graden duo-lnb op. Dat is precies de goede zeggen ze dan want de Astra 19,2 en 23,5 staan 4,3 graden arc uit elkaar. Ze vergeten dan dat die duo-lnb bedoeld is voor een 60 of 80cm-schotel maar dat die schotelmaten bedoeld zijn voor het land waar je die combinatie normaal gesproken ook gebruikt, dus Nederland en België
In Zuid-Spanje is de ontvangsthoek tussen die twee satellieten een stuk groter en past het niet goed.
Dat heb ik al heel veel schotelinstallateurs proberen duidelijk te maken maar dat lukt je niet. Een 4,3 graden duo-lnb is een 4,3 graden duo-lnb, klaar uit.

Ik heb de moed al lang opgegeven.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


sprietje help, ik zit nu voor 12 dagen in Cadiz en probeer de schotel uit te richten op de 23 en ik krijg het dus niet voorelkaar.

Wij zitten op een appartementen complex en hebben hier al een kleine schotel op de 19 staan, daarnaast hangt die van mij met 1,20 en met de componenten die Sprietje heeft geadviseerd . Nu heb ik dus de 19 wel kunnen ontvangen volle bak en zelfs de 28 maar de 23 kan ik dus gewoon weg niet vinden. Wat mij opvalt is dat als ik vergelijk de hoeken met de die daarnaast heeft die compleet een ander hoek + elevatie (dat kan toch niet) ze zouden toch alle twee dezelfde hoek moeten hebben ?

Ik heb geen gradenmeter op mijn maast ik heb een aantal apps gedownload maar hier word je ook niet vrolijk van elke app geeft wat anders aan. Ik heb hier een sat Finder waar alle sat voorgeprogrameerd zijn deze staat ingesteld op =

Lo fre = universeel

Down fre= 11895

Symbool rage = 27500

Pola = v

Ik weet niet of dit wel goed staat ingesteld ? Kan iemand mij hierbij helpen ?

Thx

diego

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Diego,

 

Ik weet niet of je die Freq. kan veranderen op je SatFinder ?

De 11895 V 27500 komt ook voor op de Astra 2 en Astra 1 satellieten vandaar waarschijnlijk de verwarring.

Beter is deze in te stellen op 11914 H 29900 om de Astra 3 te vinden indien dat mogelijk is.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Diego,

 

Luister, start even een nieuw onderwerp in schotelpark onder b.v.:

 

Ontvangst problemen Cadíz.

 

Ga dus gewoon naar schotelpark en rechts bovenaan zie je nieuw onderwerp staan, doe daar je verhaal.

 

Er zijn nu zoveel mensen met ontvangst problemen in Spanje dat het er allemaal niet duidelijker op wordt, wie wat vraagt en wat wilt, en wat de problemen zijn.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

@D,Quijote,

 

Mee eens, het wordt er niet duidelijker op....

Straks ziet Sprietje en andere forumleden door de bomen het bos niet meer. :)

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Je voorbeeld over de LNB van 19.2 en 23.5 is niet iets typisch Spaans, vele schotelaars snappen niet dat er verschil zit in de plek op deze aardkloot en het te gebruiken materiaal.

Komt dat voornamelijk niet door de Nederlander die zelf zijn spulletjes in Nederland koopt en mee neemt naar Spanje omdat het goedkoper is?

Eerst zelf aan de gang gaat om het te plaatsen en er achter komt dat het niet lukt, dan ten einde raad een plaatselijke monteur inschakelt die met de spulletjes uit Nederland beeld mag tevoorschijn toveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het een stukje basis-meetkunde dat als je vanuit twee satellietposities een driehoek tekent naar het (brand)punt van een schotelpositie, de invalshoek aan de schotelkant steeds groter wordt naarmate je dichter bij de satellieten komt.

Daarmee wordt relatief de afstand tussen de beide sats onderling optisch/subjectief dus groter vanuit dezelfde schotel gezien.

 

Maar objectief is 4.3 graden volgens de gradenboog 4.3 graden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Diego

Zorg dat eerst de richting van de schotel goed staat. Bepaal dat m.b.v. de zon. In Cadiz staat morgen de zon precies in de richting van de Astra 23,5 om 13:27:54uur.
Plak schilderstape van precies de bovenzijde van de schotel tot over de lnb die in de klem staat. De bovenzijde bepaal je door eerst een latje horizontaal boven op de schotel te plaatsen. Het raakpunt met de schotel is precies de bovenzijde. Op genoemde tijd moet de schaduw precies midden over de lnb-arm lopen.
De elevatie doe je daarna totdat je de Astra 23,5 hebt.
 

post-60869-0-06027400-1433270730_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje bedankt voor de info. Ik ga de installateur afwachten donderdag. Je hoort nog hoe het is afgelopen

Beste Diego

Zorg dat eerst de richting van de schotel goed staat. Bepaal dat m.b.v. de zon. In Cadiz staat morgen de zon precies in de richting van de Astra 23,5 om 13:27:54uur.

Plak schilderstape van precies de bovenzijde van de schotel tot over de lnb die in de klem staat. De bovenzijde bepaal je door eerst een latje horizontaal boven op de schotel te plaatsen. Het raakpunt met de schotel is precies de bovenzijde. Op genoemde tijd moet de schaduw precies midden over de lnb-arm lopen.

De elevatie doe je daarna totdat je de Astra 23,5 hebt.

 

Ahhhh te laat gezien ... Dat is een goed idee ga ik morgen doen hoe laat staat die morgen precies op 23,5 ? Want dat is idd mijn probleem ik weet niet waar de 23,5 zich bevindt....althans ik ben natuurlijk gisteren laat in de middag weer op dak geweest want het is anders hier niet uit te houden zo heet.. En ik geef niet op tot ik deze gevonden heb en natuurlijk met jullie hulp want anders zou het echt niet eenvoudig zijn.Om toch tv te kunnen kijken heb ik m snel op de 19 gezet omdat deze toch makkelijker te vinden is. Deze heb ik echt vollebak 100% signal kwaliteit. Gisteren heb ik een app gevonden die kon aangeven hoe ver de twee vanelkaar verwijderd zijn .... Aha en toen schrok ik wel even want het schijnt (als het goed is ) dat het maar een paar mm is tussen de twee als dat zo is dan verklaar een hoop want ik heb niet gezocht zo vlak naast elkaar...ik weet wel dat de 28 geen enkel probleem was en dat verschil is wel veel groter....enfin ik ga zeker morgen proberen met de schilderstape en dan laat ik het nog wel weten...

Bedankt voor je hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een zootje schotels aan de muur; Astra 1;2;3 en Hotbird.

 

Schotel Hotbird uitgericht op Hotbird met ernaast geplakt Astra 1

 

@sprietje ze dekken elkaar niet af dat is vertekening.

post-33726-0-23010900-1433357559.jpg

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een multifeed hiervan wilt maken, moet je toch op Astra 2 uitrichten; en dan komen de andere 3 koppen links te hangen als je voor de schotel staat, dat is drie maal een quatro lnb. Is dat dan niet te zwaar ?

Je moet eens weten wie dit heeft opgehangen.....

post-33726-0-97173500-1433407577.jpg

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...