Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

Heb je dat nu wel goed opgemeten, een schotel van 74cm hoog en 60cm breed? Dit zijn absoluut niet de verhoudingen van een offsetschotel.

 

Dat is die schotel van die mijnheer uit NL he, er staat PMB op die schotel en zijn siniaal heeft die zo afgregeld met de LNB iets schuiner te zetten zodat hij max siniaal heeft op de 23.5.

Bij mij is het nog altijd het zelfde  ful siniaal op de artra 1 maar niks op de astra 3,ik heb zelfs al eens de schotel voor astra 3 de andere kant opgeraaid,dus iets meer naar het westen, en ik krijg wel een sigiaal(ik heb een dreambox met open pli)maar ik krijg geen lock,en welke sat het is weet ik ook niet t'zal wel de hotbirt zijn denk ik :D maar niet geschoten is ook mis :D :D maar morgen heb ik op de astra 1 nog 4 zenders,dat is genoeg tot eind Mei ,en dan zien we wel wat het wordt in Spaqnje.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat info voor al wie in zuid spanje of portugal de algarve zit,

Zoals in de vorige topic's al geschreven zit ik in Cabanas-tavira zuid portugal in de algarve met een maxvieuw twister op de camper van 80 X66 Cm http://www.allesvoormijnvakantie.nl/satelliet--tv--audio/schotels/handmatige-schotels/maxview-twister-enkon op geen enkele manier siniaal ontvangen op de astra 3(23,5) :mad: ,maar uiteidelijk lukt het wel,met de gegevens van http://www.dishpointer.com/en doordat ik de LNB van triax (0,1 DB) afgdaan heb en er terug de opriginele maxvieuw LNB (0,6DB)opgezet heb, het is namelijk zo dat de triax LNB voorbij de schotel ziet, en de originele LNB heel de schotel ziet, en ik heb siniaal,weliswaar een 45 tot 50% maar ik heb beeld op TV een,VTM,vier,B2, de 3 nederlanders en fox, niets op vitaya,maar ik zit hier ook juist op het randje,dus ik heb soms blokvorming,alhoewel ik vermoed dat de dader een tak van een boom is denk ik,maar toch,voor wie binnen de rand zit en met de juiste LNB zou het moeten lukken,sucsses en bedankt aan sprietje voor het meedenken. :)

Conclusie, niet zo maar gelijk welke LNB op zetten,maar een LNB aangepast aan de schotel. :)

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tokkio

Het schotel model Maxview Twister komt overeen met de SKY-schotels die ze in Engeland gebruiken. Die zijn breder dan ze hoog zijn en om zo'n model schotel goed tot zijn recht te laten komen, moet daar een speciale lnb voor op geplaatst worden.
Philips heeft die jarenlang gemaakt maar daar zijn ze al jaren geleden mee gestopt. Wie ze nu maakt weet ik niet.
Bekijk de bijlage en daar zie je staan het model SX1019 met de gewone ronde feedhorn en de SX1019S, die met de ovale feedhorn. De "S" staat voor SKY ofwel de ovale schotels.
In de andere bijlages kun je goed zien hoe die ovale circular ringen er uit zien.
Ook zonder de beschermkap aan de voorzijde er af te halen, kun je aan de achterzijde van de feedhorn zien dat de circular ringen ovaal zijn, zie de rode pijl. Die lnb past wel goed op je ovale schotel en geeft dus een veel betere aftasting van je schoteloppervlak. Geen wonder dat je nu wel voldoende signaal krijgt in Zuid-Spanje.
 

post-60869-0-23903600-1431710897_thumb.jpg

post-60869-0-21838100-1431710952_thumb.jpg

post-60869-0-05476700-1431710984.jpg

post-60869-0-09758500-1431711019.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt sprietje

Ik heb nu wel beeld, soms nog blokvorming,juist op de rand he,maar eens we terug richting spanje gaan is dat voorbij doordat ik meer siniaal krijg,maar als we thuis zijn ga ik mij wel een duo LNB aanschaffen,en ik heb deze op  het oog;

Maximum XO-31 Duo Single LNB

De Maximum XO-31 Duo Single LNB is bestemd voor de ontvangst van 2 satellieten (bijvoorbeeld de Astra 19,2º Oost en Astra 23,5° Oost met een 64 cm schotel).

Verder is het een Single LNB, geschikt voor het aansluiten van maximaal 1 satelliet ontvanger. De Maximum XO-31 Duo Single LNB is HDTV DVBS2 compliant. De LNB wordt geleverd met een opvulring voor een LNB houder van 40mm en 60mm.

 

Technische specificaties Maximum XO-31 Duo Single LNB Halsgrootte: 23 mm Input Frequentie Lage Band: 10.7 ~ 11.7 GHz  Input Frequentie Hoge Band: 11.7 ~ 12.75 GHz Output Frequentie Lage Band:  950 ~ 1.950 MHz Output Frequentie Hoge Band:  1.100 ~ 2.150 MHz Control Signalen (Verticaal): 10.5 ~ 14.0 V Ruisgetal; 0.1 dB Conversie Gain: 65 dB Image Rejectie: 50 dB (min.) Gain Flatness: +/- 0.5 dB / 26 MHz VSWR: 2.5 1 (max.) Schotel afmeting:

Voor 3 ° satellietontvangst met 80-85cm schotel

Voor 4.3º satellietontvangst (Astra 19.2º Oost en 23.5º Oost) met 64 cm schotel

Voor 4 ° satellietontvangst met 60-70cm schotel

Polariteit Switching Voltage (horizontaal): 16.0 ~ 24.0 V Gelijkspanning consumptie (D.C.):  150 mA (max.) Omgevingstemperatuur:  -40° ~ 60° C Service en garantie: 2 jaar Nederlandse fabrieksgarantie

 Maar zou die dan voldoen als we volgend jaar hier terug zijn?

want ik zie dat die ook een ruis getal heeft van 0,1DB is dat goed of zou ik voor die van TV VL /cd gaan,of hebt u een sugestie voor mij sprietje?

MVG Tokkio

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tokkio

Als jij een duo-lnb gaat plaatsen, dan ga je weer hetzelfde probleem krijgen als die je had met de lnb die je er tot voor kort op had zitten waardoor je te weinig signaal krijgt. Elke normale offset-lnb tast namelijk de schotel af in een ovaal waarbij de hoogte groter is dan de breedte. De lnb die er nu op zit, de oorspronkelijke die bij de schotel hoort, tast een schotel af die veel breder is dan die hoog is. Vandaar die ovale circular-rings. Als je er toch een duo-lnb op wilt zetten, dan kan ik wel uitrekenen welke er dan op zou passen maar dan moet ik wel maat "X" weten.
 

post-60869-0-35926200-1431817898_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kop van de lnb staat 50MM van het midden van de LNB houder,en de afstand van het midden van de LNB houder tot de schotel is 42,5 Cm.

En deze mijnheer schrijft dat hij met de maximum XO-31 goed beeld heeft op beide zenders, maar of dat ook zo zal zijn in het uiterste zuiden van Portugal weet ik niet'maar als u het eens kunt uit rekenen , en eventueel weet welke ik mij best zou aanschaffen dan zou dat super zijn natuurlijk.
 

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8436605&start=70

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tokkio

Ik heb het even voor deze schotel uitgerekend wat de afstand tussen de lnb's zou moeten zijn.
In Nederland 31,5mm en in Faro (Algarve) 30,5mm.
Bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel staan de koppen 38mm uit elkaar, een afwijking dus van 6,5-7,5mm. Dat is nog wel te doen maar als je de schotel uitricht op de Astra 23,5 toch een redelijke afwijking voor de Astra 19,2.
Tja, en omdat zo'n duo-lnb zo'n brede schotel toch niet goed aftast, heb ik zo mijn twijfels of dit nu wel goed zal gaan.
Het kan bijna niet anders dan dat je met een duo-lnb in de Algarve net zo min de Astra 23,5 kan ontvangen als met de lnb die je gebruikt hebt ter vervanging van de originele.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank voor uw info ,meten is weten he, maar dat zal ik pas weten als w terug naar hier komen,maar thuis ga ik mij die duo LNB aanschaffen, en dan ga ik ook nog wat knutselen met een lnb houder te maken voor 2 aparte lnb'sen ga daar de afstanden die u opgeeft aan houden,ik ben al tevreden dat ik hier toch al siniaal heb met de maxvieuw schotel,wel maar een 50% maar wel beeld,zij het soms met blokvorming,dus eind deze week gaan we terug en eens in spanje heb ik meer siniaal en zou ik geen probleem meer hebben.

nogmaals bedankt,ik heb terug wat bijgeleerd,

MVG Tokkio.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Zuid Spanje bewoners,

 

Ik woon ook al enkele jaren in Huelva en heb sinds een jaar of 4 TV Vlaanderen.  Ik heb altijd goede ontvangst gehad met een gewone 60 cm shotel op astra 19,2. Tot gisteren kon ik nog naar Een SD en VTM SD kijken.

 

Ik belde vorige week de instalateur op een schotel op Astra 23,5 en 19,2 te plaatsen.  Volgens die man ging dit niet met mijn duo lnb dus ging hij gewoon een schotel op astra 23,5 plaatsen en de oude op 19,2 behouden.

 

Dus ik heb nu twee schotels, elk op een astra gericht maar ik kan momenteel enkel Een SD en VTM SD bekijken. De signaalkwaliteit van beide blijkt goed dus waar zou het probleem kunnen zitten?

 

 

Ter info, de nieuwe schotel is 1m met een black ultra lnb, signaalsterkte 10 groene blokjes op mijn M7 DSR 8141. Ik verondestel dat de oude op 19,2 nog altijd zijn werk doet aangezien ik nog enkele SD kanalen kan bekijken.

 

Ik heb net fabrieksinstellingen opnieuw ingeladen maar het probleem blijft hetzelfde.

 

Ik hoop dat de vele experts hier mij een handje kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste svv

Welkom op dit forum.

Tja, ik weet niet welke duo-lnb jij hebt, maar als dat er een is van TV Vlaanderen, dan past dat inderdaad niet op een shotel van een meter. Er zijn natuurlijk wel oplossingen dat het wél met één schotel gaat.

Ontvang je helemaal geen zenders van de Astra 23,5 of misschien toch enkele?
Kijk eens of je de volgende zenders ontvangt van de Astra 23,5 op positienummer:
288 RTL Tele Letzeburg
289 Chamber TV
344 TV8
348 Ocko TV
349 CT24
350 Noe TV
351 Slager TV
353 TV Lux
355 Regionalni TV

Is je schotel 1 meter hoog of 1 meter breed?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het heel snelle antwoord Sprietje.

 

Mijn schotel is 1 meter hoog en 93cm breed als ik het goed heb. De andere is een kleinere. Beiden komen samen in de switch en dan naar de decoder ingang sat 1.

 

Na alles te bekijken heb ik geen enkel van de bovenstaande kanalen dus waarschijnlijk zit hier iets niet snor.

Het rare is dat dit volle signaal geeft op astra 23,5.

 

Ik voeg even enkele fotos bij zodat je het toch wel kan visualizeren.

 

post-79581-0-80722700-1432664018.jpgpost-79581-0-33080100-1432664029.jpgpost-79581-0-85232600-1432664030.jpgpost-79581-0-33504500-1432664032.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat heeft die monteur nu gedaan? De nieuwe schotel voor een deel achter de bestaande schotel geplaatst? En de schotel is al aan de minimale kant.
Ik krijg de indruk dat die nieuwe schotel geen 5 graden verder naar het oosten gericht is. Zou je dat eens willen controleren?

Als jij de genoemde zenders niet kunt ontvangen, dan staat de schotel gewoon niet op de Astra 23,5 gericht. Die zenders zijn bijna net zo makkelijk te ontvangen als de zenders op de Astra 19,2.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje,

 

Hoe kan ik dat controleren dat ze vijf graden verder naar het oosten gericht is? (Ik ben namelijk een leek in dit soort zaken).

En waarom zegt het dan dat de signaalkwaliteit van astra 23 goed is (zoals in laatste foto).

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje,

Ik ben terug in Tarifa en nu voor hopelijk een lange periode.  Ik heb gisteren de tweede LNB geïnstalleerd zoals door jou aangegeven en alles werkt perfect ! Ik heb op de Astra 1 ook een ontvangst van 82% (zoals de Astra 3). Na het scannen van de zender-lijsten kunnen we al de kanalen ontvangen.

In bijlage nog een foto van de installatie. 

Bedankt Sprietje !

Met vriendelijk groet

Pat_de_kiter

post-76556-0-26121700-1432713035_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, beste pat-de-kiter. Je hebt geen halve maatregelen genomen om die grote schotel van 130cm mooi stil te houden met die harde wind die daar altijd staat. Bovenaan zelfs een dubbele muurbeugel. Dan weet je ook zeker dat de bouten op den duur niet uit de muur getrokken worden met die gammele holle bouwstenen die ze daar gebruiken en de schotel niet boven het dak uit laten steken om minder windvang te hebben.
Ik hoorde van een satellietinstallateur bij mij in de omgeving hier in Spanje die ik goed ken dat hij regelmatig terug moet naar mensen waarbij de bouten van de muurbeugels helemaal los zijn gekomen in die holle bouwstenen. Door dat continue getrek aan die muurbeugels door de wind, verpulveren die stenen rondom de bouten helemaal.
Mooi dat je nu op beide satellieten een prima ontvangst hebt. Hier zul je nog lang plezier van hebben.

Mooie omgeving hoor! Prachtig.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...