Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

Beste,

Het is een spaanse schotel. Ze is niet helemaal rond, de breedste maat is 80 de andere is zo'n 75 cm; uit het geheugen want ik ben niet n Spanje voor het moment. Ik heb ook al eens die afstand van de LNB op 40% van de hoogte gemeten , maar die gegevens heb ik niet meer, en het meten was acrobatenwerk, dus ook al niet zo accuraat.

 

Info bij benadering is al ok. Ik kan wel wat zoeken en schipperen als ik einde mei opnieuw in Spanje ben. Ik neem het materiaal van hier mee.

 

Met vriendelijke groeten,

Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites


Opmerking: Ik lees mij eigen tekst eens na en zie dat ik mij waarschijnlijk vergist heb met de skew info. Is het niet zo dat de onderzijde van de LNB naar LINKS moet gedraaid worden , dus in klokwijzerszin, wanneer men van achter de LNB naar de schotel kijkt. Ik heb in mijn info Rechts geschreven, maar ik bedoelde LINKS.

Graag een bevestiging , want anders loopt het zeker mis.

Groeten, Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

Ga hiervan maar uit. Van die maat ben ik vrij zeker (80x75). Als u met offset een "klassieke" schotel bedoeld waarbij de arm van de LNB onderaan de schotel vertrekt en dan enigszins gebogen is, dat is het. Het is geen schotel waar de LNB op drie (draad)stangen zit recht in het midden van de schotel, zoals je ziet bij grotere modellen zoals de Engelsen nu zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jvasabra

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor San Juan de los Terreros ( prov Almeria, grens prov Murcia) op een schotel van 75x80cm:

De afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 51,2mm zijn.
Op deze schotel kun je dus geen twee losse lnb's plaatsen met koppen van 60mm. Dan is de afwijking veel te groot.
Sowieso is een schotel waarvan de breedte op de spiegel slechts 73cm is veel te klein in San Juan de los Terreros. Voor een stabiele ontvangst wordt in Mazarón iets ten noorden van San Juan de los Terreros een schotel van 90cm breed en 100cm hoog gebruikt.
Wil je echt een minimale schotelmaat, dan zou ik toch zeker een schotel nemen van 82cm breed en 90cm hoog. Die moet je daar voor minder dan €40,- kunnen kopen. Dan moeten de koppen 56,9mm uit elkaar staan en dat is prima te doen want twee Inverto Black Ultra's tegen elkaar onder een hoek van 5 graden komen 58mm van elkaar te staan.

Wil je toch je bestaande schotel gebruiken, dan moet je toch minimaal de lnb van de Astra 23,5 in de klem zetten en de schotel op de Astra 23,5 gaan uitrichten. De Astra 19,2 komt er dan 7mm naast te staan. Dat geeft een flink verlies op je signaal maar je krijgt wel beeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Probleem dus. Dan kan ik beter de huidige installatie laten staan , met de Can dig duo LNB, die werkt(e) behoorlijk, alleen bij donderwolken viel het beeld soms weg.

 

Als je zegt "de afstand tussen de Astra 19.2 en 23.5 moet 51.2mm zijn bedoel je dan de afstand tussen het midden van de twee LNB koppen, zodat de graden niet moeten berekend worden?

 

Als ik dan toch 23,5 in de klem moet plaatsen en terug uitrichten , dan graag de volgende info. Je schrijft dan De Astra 19.2 komt er dan 7 mm naast te staan. ?? Is dat niet 70mm? En is dat dan de afstand tussen het midden van de lnb koppen?

 

Zonde van de kosten; ik probeer het uit en anders is het ineens ook een grotere schotel zoals je suggereert.Ik ben wel bijna zeker dan een 100cm niet in de juiste hoek kan vanop de huidige steunen vermits de antenne op een zijgevel staat. Nog uit te pluizen als ik er ben.

 

Graag nog je antwoord op die 7 mm of 70 mm en nogmaals bedankt.

PS Mazarròn , Isla Plana, baterias de la Bahia de Cartagena, prachtplaatsjes en niet overspoeld door te veel toeristen

Jacques

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje voor sprietje,

Wij zijn nu in Cabanas-Tavira,in het zuiden van portugal in de algarve,wij hebben op onze camper een maxvieuw twister handmatige bediening staan ,zo een ovale schotel die is 80 Cm breed en 60 Cm hoog,vroeger en nu oook nog geen probleem om de Astra 19.2 te ontvangen,wij hebben een siniaal sterkte van 92%, maar daar TVVL einde  Mei alles gaat uitzenden op Astra 23.5 hebben wij een probleem,die sat zender is hier voor mij niet te ontvangen met een enkele LNB,mijn vraag is welke duo  LNB ik mij zou aanschaffen, ene voor een 60Cm schotel of ene voor een 80 Cm schotel.

Ik vraag dit omdat er hier nog campeerdes zijn die een 80,en zelfs een 90 Cm schotel hebben met een LNB van TVVL(die zijn voor een schotel van 60 Cm bedoeld)en toch goede ontvangst hebben op allebij de Sat. zenders,in de houder zit de Astra 1 LNB en dan regelen ze de duo LNB zo dat het sterkste siniaal op astra 3 is.

Hier bij de satteliet winkels hebben ze geen duo LNB's voor de astra 1 en 3,maar ik zou eventueel er een laten opsturen,alleen is de vraag welke?( en nee niemand wil hier zijn duo LNB even afstaan om zelf eens te testen welke goed is)

Dank bij voorbaat.

Tokkio

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tokkio

Ja, in de Algarve is de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 kleiner dan in Nederland dus kun je de TV Vlaanderen-lnb daar ook op grotere schotels gebruiken dan de 60cm waar die voor gemaakt is.
Begrijp ik het goed, wil je een duo-lnb op de Maxvieuw twister  gaan gebruiken? Als je nu met een enkele lnb (bijv. de Inverto Black Ultra) de Astra 23,5 niet kunt ontvangen op die te kleine schotel, dan gaat dat toch al helemaal niet lukken met een duo-lnb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw antwoord, de schotel is 8oCm breed en 60 Cm hoog en men heeft mij vroeger bij de montage gezegt dat het een 80 Cm schotel zou zijn ( of toch de ontvangst kwaliteit van een 80 cm)en op een camping in Evora(tegen de spaanse grens in Badagos,dus iets hoger dan waar ik nu zit) was de ontvangst van de 23,5 nog goed, maar hier is volgens de footprint juist op het randje en dat lukt niet ,ondangs fijn MM per MM afstellen,maar ik denk met de juiste duo LNB en de 19,2 als master zetten,dus inde NLB houder zodat de 23,5 erlinks naast hang als men voor de schotel staat het misschien zou lukken,daar er hier een NL campeerder staat met een ronde schotel van 60CM op een drie pikkel,en die heeft wel ontvangst,

meten is weten he,en we hebben nog wat tijd tot eind Mei ,dan gaan we terug naar spanje ,en daar kan ik wel die 23,5 ontangen.

dus zoek ik een goede LNB geschikt voor die maxvieuw ovale schotel.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste tokkio, er worden wat fabels vertelt over schotels.
Een offsetschotel behoort zo'n 8,5% hoger te zijn dan dat die breed is anders heb je geen optimale ontvangst met de lnb.
Nu zul je misschien zeggen, maar die SKY-schotels die ze in Engeland gebruiken zijn ook breder dan ze hoog zijn. Ja dat klopt, maar daar hoort dan ook een speciale lnb bij met een ovale feedhorn. Die zit niet bij op de  Maxview twister en daarom is die schotel ook maar vergelijkbaar met een schotel die een fractie groter is dan een Triax 64 van 60cm breed en 65cm hoog. Niet voor niets dat het nieuwe model van de Maxview twister wel hoger is dan die breed is, zie bijlage.     
Tja en dat je Evora wel de Astra 23,5 kon ontvangen is niet onbegrijpelijk. Dat ligt toch 165km noordelijker en dat maakt net het verschil.

Dat er iemand is met een 60cm-schotel die de Nederlandse zenders kan ontvangen in de Algarve wil ik best geloven maar niet de Nederlandse zenders op de Astra 23,5. Daar geloof ik geen fluit van.

Hier de footprint van SES Astra van de Astra 23,5: https://sat.ses.com/webservice/images/7408887
Dan zie je toch dat je voor een fatsoenlijke ontvangst een schotel nodig hebt van ongeveer 90cm in de breedte en 100cm in de hoogte. Wat kleiner kan natuurlijk wel maar dan met weinig reserve.

Eén van de beste lnb's in natuurlijk nog steeds de Inverto Black Ultra maar ik weet niet of je die gemonteerd kunt krijgen.
 

post-60869-0-22722000-1430416464.jpg

post-60869-0-80111300-1430416481_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er iemand is met een 60cm-schotel die de Nederlandse zenders kan ontvangen in de Algarve wil ik best geloven maar niet de Nederlandse zenders op de Astra 23,5. Daar geloof ik geen fluit van.

 

 

Sorry , het is meer dan 60Cm,ik heb ze mogen afmeten,de schotel is 74Cm hoog en 60 Cm breed,het is een schotel welke die meneer in Frankrijk heeft gekocht,maar hij kan wel naar de regionale NL zenders kijken,en ook op astra 1 naar VTM,Canvas en EEN zien +de radio .

Op astra 1 heeft hij nog een siniaal van 76% en op Astra 3 nog 80%.

Voor mij zal het over zijn om nog Astra 3 hier te ontvangen, maar als we terug thuis zijn , ga ik eerst proberen om op die arm van de maxvieuw een Triax schotel van 78Cm hoog te plaatsen(die heb ik thuis nog liggen) of anders eens horen bij maxvieuw of ik er geen ronde 85Cm op de bestaande arm kan zetten,er zit niets anders op met die verandering van TVVL en Canal Digital. :mad:

Maar toch bedankt voor uw inzet.

Groetjes van uit de algarve,met 28Gr :)

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tokkio

Heb je dat nu wel goed opgemeten, een schotel van 74cm hoog en 60cm breed? Dit zijn absoluut niet de verhoudingen van een offsetschotel.
Een schotel met kloppende verhoudingen is bijv. de Triax 64. Die is 60cm breed en 65cm hoog. Als een schotel 74cm hoog is, dan moet die ongeveer 67cm breed zijn.

Wat ik ook merkwaardig vind is dat hij op de Astra 19,2e 76% en op de Astra 23,5e 80% signaal heeft. Dat is op zijn minst zeer verwonderlijk te noemen want de Astra 19,2 komt daar gewoon behoorlijk hard binnen en die heeft het minste signaal. De Astra 23,5 is daar behoorlijk zwak.
 

Je kunt niet zomaar het schotelblad van een Triax 78 op je Maxview Twister zetten want dan staat de lnb veel te dicht bij de schotel. Je kunt wel het geheel er van afhalen en er dan een Triax 78 op zetten compleet met arm.

 

Iemand heeft dit ook afgelopen winter gedaan en heeft er een Triax 88 met arm op gemonteerd. Hij gaat dit de komende maanden in de Algarve uit testen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...