Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

Moet ik bij satelliet instellingen toneburst of disceq gebruiken.....Het vreemde is namelijk dat ik bij toneburst wel ontvangst astra 3 heb, op disceq niet.

Is dit normaal bij zo een block?

 

Toneburst oftewel 'Mini-Diseqc' of 'Simple Diseqc' was de oude manier om te schakelen tussen twee LNBs.

Als dat werkt, is er niks mis mee.

Als je monoblock niet reageert op een diseqc commando, is het wellicht een oud monoblock?

 

Overigens schakelen moderne monoblocks, die gemaakt worden voor Diseqc, als het goed is ook op toneburst.

Het diseqc protocol is namelijk downwards compatible naar toneburst.

Ontvangers waarin toneburst niet apart aan of uit te zetten is, zenden daarom bovendien standaard aan het eind van de diseqc-opdrachten nog de relevante toneburst-opdracht (als ze zich houden aan het protocol).

 

Groet,

A33

 

Edit: kleine tekstverbetering

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Op 27-5-2015 om 10:29 zei Sprietje:

Zo, beste pat-de-kiter. Je hebt geen halve maatregelen genomen om die grote schotel van 130cm mooi stil te houden met die harde wind die daar altijd staat. Bovenaan zelfs een dubbele muurbeugel. Dan weet je ook zeker dat de bouten op den duur niet uit de muur getrokken worden met die gammele holle bouwstenen die ze daar gebruiken en de schotel niet boven het dak uit laten steken om minder windvang te hebben.
Ik hoorde van een satellietinstallateur bij mij in de omgeving hier in Spanje die ik goed ken dat hij regelmatig terug moet naar mensen waarbij de bouten van de muurbeugels helemaal los zijn gekomen in die holle bouwstenen. Door dat continue getrek aan die muurbeugels door de wind, verpulveren die stenen rondom de bouten helemaal.
Mooi dat je nu op beide satellieten een prima ontvangst hebt. Hier zul je nog lang plezier van hebben.

Mooie omgeving hoor! Prachtig.
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje !

 

Meer dan 4 jaar later ..... en hier ben ik terug.

We hebben hier niet stil gezeten in Tarifa 😀, enkele verbouwingen gedaan waaronder nieuw terras. Daardoor heb ik de satelliet in zijn geheel afgenomen en na de verbouwing opnieuw geïnstalleerd. De basis instelling was nog steeds correct en na wat fine tuning ben ik erin geslaagd een signaal en kwaliteit te hebben van 93_94!  ik heel tevreden uiteraard, maar sindsdien heb ik probleem met enkele posten waaronder VRT en Canvas ... (we zijn Belgen 😀)  Heb contact opgenomen met TV Vlaanderen  en die lieten mij de kanalen NPO 1 NPO 2 NPO3 proberen, de 1 en 3 functioneren ook niet , de NPO 2 wel ,  de reden is dat mijn signaal te sterk is volgens TV Vlaanderen, ik moet mijn schotel een beetje ontregelen 🤔 .... 

Heb jij daar enige ervaring mee ? 

 

Groetjes vanuit Tarifa ,

pat de kiter

F06463DA-A873-4BD6-84E5-D53EB2066485.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat lijkt me een onzinnige verklaring dat je teveel signaal hebt.
Tarifa ligt bij Gibraltar en daar heb je best een flinke schotel nodig om de Astra 23,5 goed te ontvangen, zeker ook bij regenbuien als kleinere schotels het af laten weten.
Ik kan me nog herinneren dat je voor een Visiosat (Cahors) schotel gekozen hebt omdat het daar erg kan waaien. Dat is ook nog terug te zien aan de dikke mast en de 3 muurbeugels die zorgen voor een stabiele en bewegingsvrije opstelling van de schotel.
Ook het feit dat je nog geen 100% signaalkwaliteit hebt maar 93-94% duidt niet op een te sterk signaal.

 

Zo te zien heb je een probleem met de horizontaal gepolariseerde zenders.
NPO 1 - 3 en Canvas zijn horizontaal gepolariseerd.
De zender VRT wordt niet via de satelliet uitgezonden zie ik op de TV Vlaanderen zenderlijst.
Ontvang je geen enkele zender die horizontaal gepolariseerd is. Bekijk dit even in de zenderlijst als bijlage.

 

Het kan misschien ook zijn dat TV Vlaanderen recent wat zenders verplaatst heeft waardoor je ze niet kunt ontvangen. In dat geval is het downloaden van de zenderlijst een oplossing.

 

Zenderlijst_TV_VLAANDEREN 2019.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Nou, dat lijkt me een onzinnige verklaring dat je teveel signaal hebt.
Tarifa ligt bij Gibraltar en daar heb je best een flinke schotel nodig om de Astra 23,5 goed te ontvangen, zeker ook bij regenbuien als kleinere schotels het af laten weten.
Ik kan me nog herinneren dat je voor een Visiosat (Cahors) schotel gekozen hebt omdat het daar erg kan waaien. Dat is ook nog terug te zien aan de dikke mast en de 3 muurbeugels die zorgen voor een stabiele en bewegingsvrije opstelling van de schotel.
Ook het feit dat je nog geen 100% signaalkwaliteit hebt maar 93-94% duidt niet op een te sterk signaal.

 

Zo te zien heb je een probleem met de horizontaal gepolariseerde zenders.
NPO 1 - 3 en Canvas zijn horizontaal gepolariseerd.
De zender VRT wordt niet via de satelliet uitgezonden zie ik op de TV Vlaanderen zenderlijst.
Ontvang je geen enkele zender die horizontaal gepolariseerd is. Bekijk dit even in de zenderlijst als bijlage.

 

Het kan misschien ook zijn dat TV Vlaanderen recent wat zenders verplaatst heeft waardoor je ze niet kunt ontvangen. In dat geval is het downloaden van de zenderlijst een oplossing.

 

Zenderlijst_TV_VLAANDEREN 2019.pdf 611 kB · 3 downloads

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

VRT is in de lijst één .. en is ook een horizontaal gepolariseerde zender .. 

Ik heb inderdaad een probleem met horizontaal gepolariseerde zenders ...  en nu ? 😥

ik weet niet precies of dat probleem juist te maken heeft met de herinstallatie van de schotel daar wij niet dagelijks naar de betrokken kanalen kijken .. 

Is ook wel raar dat de Helpdesc van TV Vlaanderen mij aanraadt om mijn schotel een mm te verschuiven om het signaal te verzwakken ... heb nog eens gecontroleerd , nu het heel klaar weer is, heb ik 97-98% ... 

heb ook naar de satelliet zenders laten zoeken en de zenderlijst opnieuw gedownload. Nog steeds het zelfde probleem ..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dat gewone coax kabels die zijn er staan?

De F connectoren eens vervangen misschien.

Of die Invacom LNB heeft z'n beste tijd gehad en moet eens vervangen worden.😲

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke zenderlijst gebruik jij. In de actuele zenderlijst die ik geplaatst heb is de zender één HD positie 1.

Heb je dat probleem met de horizontale zenders op de Astra 19,2 ook?

Heb je misschien de coaxkabel langer gemaakt?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hola patje7of9 en Sprietje,

 

ik heb de connectoren vervangen, en heb nu beeld op die bewuste horizontaal gepolariseerde kanalen 😀 (sprietje , ik gebruik de zenderlijst met één HD op 1 , is de oude VRT) 

Snap het allemaal niet zo onmiddellijk , ik had een signaal 97% 98% , nu 95% 96% ... als die connectoren niet zo goed meer waren verwacht ik toch een laag signaal - kwaliteit ? 

Ik denk ook aan de coaxkabel buiten aan de schotel toch wat in te pakken om hem te beschermen tegen de zon .... er is ook corrosie op de Diseqc switch , die heeft misschien zijn beste tijd gehad en is misschien aan vervanging toe. 

Aan de coax kabels binnenhuis ben ik niet geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de horizontaal gepolariseerde zenders, moet er een voedingsspanning van 18 volt naar de lnb's. Als door slecht contact van de F-connectors je een paar volt verliest, dan heb je nog maar genoeg spanning voor alleen de verticale transponders.  Dat kan ook gebeuren met een erg lange coaxkabel gebruikt of coaxkabel met een ijzeren middenader i.p.v. een koperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de Info ! Op dit ogenblik gaan alle kanalen terug perfect, het zal inderdaad een slecht contact geweest zijn in één van de connectoren.

 Wat de lengte van de coaxkabel betreft , mijn tv toestel op de beneden verdieping heeft uiteraard een langere coaxkabel en de kwaliteit is een heel stuk minder.

Ik slaag er ook niet in om beide toestellen ter zelfde tijd te verbinden met de schotel, want dan heb ik geen beeld meer ... de twee toestellen moeten niet op het zelfde ogenblik actief zijn.

Ik heb dat opgelost met een contactdoos met coax naar schotel waar de twee coaxkabels aankomen van beide toestellen, daar maak ik steeds manueel de verbinding naar de schotel 

 Ik heb dat proberen oplossen met een T connector en versterker maar dat lukt me niet 😔

Wanneer ik opnieuw problemen heb zal ik er aan denken de lnb’s en de diseqc te vervangen 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik het kan zien heb je 2 enkele lnb's. Daar kun je niet zomaar een splitter aan hangen. Je zult lnb's moeten nemen met 2 aansluitingen en dan ook twee 2/1 diseqc-switches. Er bestaan ook switches waarbij in 1 doos 2 stuks 2/1 switches zitten, zie bijlage. Die zijn in verhouding goedkoper dan 2 stuks 2/1-switches maar die hebben ze meestal niet zomaar bij de satellietboer op de hoek. Die zul je via internet moeten bestellen.

 

SAR 422 F.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...