Ga naar inhoud


Zelf linux server bouwen wat is verstandig om te doen


muppet

Aanbevolen berichten

Ik heb hier nog een oude hp server staan hier wil ik een extra hardeschijf in plaatsen linux er op en dan de server bij mijn ouders neerzetten zodat ik via internet de fotos kan backuppen.

Ik wil de server graag via wol aanzetten maar moet hem dan ook weer uit kunnen zetten.

Welke linux kan ik het beste gebruiken heb altijd ubuntu gebruik alleen is deze er geschikt voor en moet ik dan de user of de server editie gebruiken.

Wat zijn de beste opties met ubuntu ben ik wel wat bekend alleen het gedeelte bestanden delen via ftp en zo dat is nieuw voor mij.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit kun je met iedere linux smaak doen. Wol over internet kan, moet je wel portforwarding aanzetten. Uitzetten kan ook, moet je ook port forwarding aanzetten, zodat je met een putty/ssh sessie kunt inloggen om een shutdoen commando te kunnen geven.

Ik zou voor de ssh sessie niet het standaard poort nummer gebruiken.

aangepast door bigtwin

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vanavond kijken naar freenas wat betreft dropbox of eenig andere clouddienst ik moet 100 gig aan fotos wegzetten dat word zeer duur en niemand kan mij wat vertellen over de privacy.

Wat is aan te raden voor de poorten en de putty/ssh sessie word er daarmee bedoelt dat je via de commandline de server weer uitzet ?

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad via de commandline uitzetten met commando: shutdown -h now

Je kan een Ubuntu of Debian server erop zetten met als je wil webmin erbij.

Ook kan je een desktop versie doen als de PC en lijn snel genoeg zijn icm remote desktop.

Freenas of mediavault zijn ook mooie opties.

Er is keuze genoeg.

 

Gr

aangepast door harryinstallatie

1 vu solo 1 vu duo 2 vu solo2HD allen op de wave met Multi-swicth

Link naar reactie
Delen op andere sites

elke linux distro, principieel wel!

maar als het een HP server zoals de proliant 3000 is wordt het toch even spitten in de distro's inzake de hardware ondersteuning

 

(de proliant die ik ken mag je dan wel in een geluid geisoleerde kamer zetten want daar worden je ouders gegarandeerd akelig van wakker en zeer zeker als die per WOL opstart)

 

is altijd leuk zoń hobby project ernaast

succes

I Smashed Your Phone - Kincaid Remix

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je ouders blijer zijn met een stille en zuinige NAS.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan doe je Pa zijn brand en inboedel verzekering ook een lol

en hang der gelijk een rook en hitte detector naast de aardlekschakelaar met functionerende randaarde.

;)

ja waar haal ik dat nu weer vandaan, vragen zich enkelen!

maar dat spreekt voor zich.

I Smashed Your Phone - Kincaid Remix

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

zet er gewoon een nas neer waar de disks uitgaan als je ze niet nodig hebt. Als je even gaat rekenen wat die hp vreet als je hem aan zet qua kwh denk ik dat je het ding snel naar de recycle straat brengt. Gewoon zo'n 2 disk nas ding neerzetten, eventueel via vpn connectie maken en synchroniseren maar.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kun je met iedere linux smaak doen. Wol over internet kan, moet je wel portforwarding aanzetten. Uitzetten kan ook, moet je ook port forwarding aanzetten, zodat je met een putty/ssh sessie kunt inloggen om een shutdoen commando te kunnen geven.

Ik zou voor de ssh sessie niet het standaard poort nummer gebruiken.

 

Dat moet je echt niet willen, je gaat gewoon veilig aanhaken via vpn direct op de router en geen geknutsel met portforwards.

Het "magic packet" is trouwens udp verkeer.

Ik zou er ook niet eens over piekeren om een "oude" server hiervoor in te gaan zetten. Gewoon een NAS en die ouwe HP naar het oudijzer waar hij hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat is wel allemaal leuk maar op de korte termijn heb ik in de server zeer weinig investeringen terwijl als je een beetje nas neerzet je toch snel 600 euro kwijt bent.

Als ik hem alleen maar inschakel als ik fotos of andere dingen wil uploaden dan blijft het met de energie rekening ook wel in de perken.

Wat is nu de beste manier om de server aan of uit te laten schakelen ?

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, hoeveel zijn die foto's je waard?

Ik had daar wel 550 euries voor over.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...