Ga naar inhoud


Rechten en plichten voor huurder en verhuurder


Daan

Aanbevolen berichten

Was vanmiddag in discussie met een buurman die een woning huurt sindskort nu heeft hij een onderhoudscontract moeten afsluiten,voor diverse dingen zoals riololverstoppingen dak enz enz. er werd gezegd als je geen onderhoudscontract erbij neemt zijn de kosten voor verhuurder neem je dat contract niet dat zijn de kosten voor hem,maar volgens mij moet de woningbouw dit kosteloos doen of zie ik dat verkeerd,kijk als het een eigenhuis is begrijp ik het maar een huurhuis dat gaat mij pet te boven.

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas geen melding van land, maar mijn broer in belgie, die in een sociale woning huurt, heeft ook een soort dergelijk contract.

Maar daar zit dan alles inbegrepen zoals bvb 24/24h dienst voor o.a.

defect aan de lift

defect aan de c.v.

het jaarlijks onderhouden van de c.v.

service openen deuren bij verlies sleutel.

herstelling van diverse zaken bij normale slijtage

er zijn nog een rits zaken, maar ik zou het mijn broer eens moeten vragen.

Of dit wettelijk is weet ik niet, maar hij betaald een kleine bijdrage per maand.

Maar als bvb de c.v. uitvalt de zondagnamiddag,kan hij bellen, en komen ze die herstellen, ook al is het zondag.

Het gaat hier wel over een "sociale" woning, en ik weet niet of dit (wettelijk) anders geregeld is,en ik spreek ook in Belgisch geval.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was vanmiddag in discussie met een buurman die een woning huurt sindskort nu heeft hij een onderhoudscontract moeten afsluiten,voor diverse dingen zoals riololverstoppingen dak enz enz. er werd gezegd als je geen onderhoudscontract erbij neemt zijn de kosten voor verhuurder neem je dat contract niet dat zijn de kosten voor hem,maar volgens mij moet de woningbouw dit kosteloos doen of zie ik dat verkeerd,kijk als het een eigenhuis is begrijp ik het maar een huurhuis dat gaat mij pet te boven.

 

De verantwoordelijkheden zijn wettelijk geregeld in een huurovereenkomst. Daar (en in de algemene voorwaarden) staat redelijk specifiek in waar je als huurder verantwoordelijk voor bent en wat de verhuurder voor zijn rekening moet nemen. Daarnaast kunnen er aanvullende diensten geleverd worden via een servicecontract, waardoor je het onderhoud wat eigenlijk voor rekening van de huurder komt uitbesteedt.

 

De woningbouw moet dus niet "alles" doen. Huurders zouden de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden beter moeten lezen. 

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/onderhoud-huurwoning?utm_campaign=sea-t-bouwen_wonen_en_leefomgeving-a-huurwoning_onderhoud_huurwoning&utm_term=%2Bonderhoud%20%2Bhuurwoning&gclid=CKeF7J7g8MACFQLJtAodDVwAGA

 

Best wel een duidelijk lijstje.

Wij betaalde destijds inderdaad een bedrag per maand. Voor zulke service kosten.

En dan hoefde je maar naar een centraal nummer te bellen en de verhuurder regelde het voor je.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was vanmiddag in discussie met een buurman die een woning huurt sindskort nu heeft hij een onderhoudscontract moeten afsluiten,voor diverse dingen zoals riololverstoppingen dak enz enz. er werd gezegd als je geen onderhoudscontract erbij neemt zijn de kosten voor verhuurder neem je dat contract niet dat zijn de kosten voor hem,maar volgens mij moet de woningbouw dit kosteloos doen of zie ik dat verkeerd,kijk als het een eigenhuis is begrijp ik het maar een huurhuis dat gaat mij pet te boven.

je kan informeren bij de Woonbond

 

kijk maar eens op de website van ze

www.woonbond.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de nieuwe manier om de huurders uit te melken .

Kleine reparaties binnen in huis ,zoals een verstopte syfon ,op afvoerputje in badkamer ed. zijn voor je huurder,echter een verstopt riool is valt gaar niet onder,dus ook geen hemelwater afvoer ontsoppen,je dient natuurlijk wel voorzorgs maatregelingen te treffen  zoals géén hele rolen wc papier proberen door te spoelen ,en geen hygiene produkten in het tollet te gooien ,ed .

Dit is wettelijk geregeld in NL

Ook als de verhuurder dingen ,onredelijke eisen , in het huur kontrakt zet die juridies /wettelijk gezien niet kloppen,zoals verbod op schotel/antennes ,woning renoveren na beeidigen van het huurkontrakt ed. dit is niet rechtsgeldig.,ook al staat je handtekenieng onder het kontrakt .

Bij evt.conflikten  schakel je de huurkommisie in ,echter hier aan zijn tegen woordig wel kosten aan verbonden.

Er zijn wel mogelijkheden voor een dergelijk sevice kontrakt indien de huuder niet instaat is deze dingen zelf  uit te voeren ivm.evt handicap .

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/onderhoud-huurwoning?utm_campaign=sea-t-bouwen_wonen_en_leefomgeving-a-huurwoning_onderhoud_huurwoning&utm_term=%2Bonderhoud%20%2Bhuurwoning&gclid=CKeF7J7g8MACFQLJtAodDVwAGA

 

Best wel een duidelijk lijstje.

Wij betaalde destijds inderdaad een bedrag per maand. Voor zulke service kosten.

En dan hoefde je maar naar een centraal nummer te bellen en de verhuurder regelde het voor je.

Alventali,

dat is het belangrijkste document informatief en deze qua wetgeving =>

 

Besluit van 8 april 2003, houdende aanwijzing van herstellingen die moeten worden aangemerkt als kleine herstellingen als bedoeld in artikel 240 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (Besluit kleine herstellingen)

 

Daar heeft menig huurder geslapen en of argeloos overheen gelezen toen die wijziging per brief op de deurmat viel.

de deurmat die je zelf dient te reinigen :D

 

gerelateerd aan de vraag van Daan => is dus dit belangrijk

 

Riool  Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool tot het aansluitpunt vanuit het woongedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel het hoofdriool voor zover de riolering door huurder bereikbaar

Kosten voor huurder...

Betekend echter niet dat je een service contract hoeft nemen!

Als het eens gebeurt laat je de loodgieter komen en betaald hem eenmalig voor de ontstopping.

Elk jaar contract kosten + zogenaamde inspectie kosten is ook hier duurder dan een behandeling...

riool

CV

schoorsteen

tandarts

autoverzekering

glasschade

grote beurt vd auto

de gasmeter

je zorgverzekering

je pension verzekering

 

en nog meer van die constante kosten die niets betekenen mocht je erop terug vallen

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...