Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Wij waren de lange wachttijden bij de ING wel zat, om voor elk wissewasje een half uur tot een uur in de rij te staan is nou niet bepaald klantvriendelijk te noemen. Weg met de wachttijden en weg met AM, we leven in de 21e eeuw en niet meer in de jaren zeventig.

 

Ik gun je van ganzer harte je recht op jouw keuze, waarom gun je anderen niet hetzelfde recht op hun keuze?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je je vergist. Het is niet zo dat mensen zijn opgehouden te luisteren en daarom de zenders maar uitgezet werden maar zeker zoveel is omgekeerd. Er waren ontzettend veel mensen die naar Radio 1 op de middengolf luisterden totdat die uitgezet werd. Er waren ontzettend veel mensen die naar de BBC World Service op 648 luisterden tot die werd uitgezet. Er werd door kleinere doelgroepen nog steeds veel naar "gouwe ouwe" zenders geluisterd van 747 tot zendertjes als 1395 "Big L" totdat die zijn uitgezet.

 

Het probleem is dat kindertjes dat soort kennis niet hebben, die zijn te druk bezig met hun telefoontoestelletjes. Maar het gekke is dat ze steen en been klagen over die vreselijke grote groep babyboomers en hoe ze daarmee in hun maag zitten maar geen flikker rekening houden met dat forse aandeel van mensen binnen onze bevolking. Wat dat betreft zijn we tamelijk doorlopend de pineut geweest: toen we jong waren bepaalde de oudere generatie wat we via Hilversum I en II te horen kregen, en nu wij die oudere generatie zijn bepalen de jongeren voor ons wat er hoofdzakelijk aan radiozenders is en hoe we die mogen beluisteren. Je zult die mazzel maar hebben!

Die woorden, komen niet uit mijn mond, maar door iemand, die ik zijn naam niet vernoem, gaat het bij commerciële stations (zowel radio en tv) dat ze de doelgroep bereiken, die meest beïnvloedbaar is, en ook meest kopen. Wat ze tonen/laten horen in die commercials.

Wat er uit die radio of tv komt, is voor hen gelijk, zolang ze maar de kijk of luistercijfers hebben, die ze beloofd hebben in hun contract.

Maar on toppic nu. ik heb hier nog een kleine wereldontvanger, waar de batterijtjes lang mee gaan. Het is veel stiller geworden.

Maar hier woon ik zo'n +/- 30 km van de Franse grens, en met de fm band, ben je bijna niks. zenders storen door elkaar.

Geen enkel commercieel radio station wilt investeren in dab+ omdat ze toch hoorbaar zijn en dat nutteloze kost vinden.

Maar als de volgende veiling of vergunningen worden toegekend, in België, zou het zoals (dacht ik bij jullie) zo moeten zijn, dat ze zich minimaal inzetten om tegen een bepaalde datum te starten met dab+.

Maar of dit digitale op alle vlak nuttig is, weet ik niet. Want blijkbaar, waar dab+ en fm ophoudt, gaan de zenders op de middengolf nog lekker door.

Blijkbaar was er in de oorlog veel geluisterd naar de middengolf vanwege de betere bedekking, alhoewel ik niet weet, of de fm band (of zoals de radio amateurs zeggen de 3m band) al bestond. Want blijkbaar mocht je in een oorlog geen radio luisteren.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gun je van ganzer harte je recht op jouw keuze, waarom gun je anderen niet hetzelfde recht op hun keuze?

 

Ik gun iedereen alles, maar om nog langer die megawatten verslindende AM-zenders in de lucht te houden voor een paar luisteraars die op een hand te tellen zijn gaat in deze tijd gewoon te ver. Niet rendabel meer, dus afstoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gun iedereen alles, maar om nog langer die megawatten verslindende AM-zenders in de lucht te houden voor een paar luisteraars die op een hand te tellen zijn gaat in deze tijd gewoon te ver. Niet rendabel meer, dus afstoten.

 

Kletskoek, megawatt zenders heb je in Nederland nooit gehad, alleen maar in Luxemburg, Frankrijk enz.  En jouw hand moet wel erg groot zijn...  Bovendien, als je dan toch van verspilling spreekt, waarom niet eens diep gesneden in al die duplicaten, triplicaten en quadruplicaten van zenders op de FM band? Want die zorgen ervoor dat veel serieuze programma's niet meer ontvangbaar of niet meer te vinden zijn. Je zou mij niet horen mopperen als ik gewoon Radio 5 op de FM band zou kunnen tegenkomen. Helaas laat mijn auto geen vervanging van radio toe dus betekent het dat ik na 1 september er onderweg gewoon niets meer van mag horen. Ik probeerde al een omzettertje naar een FM frekwentie maar Nederland zit zo stikvol met FM-zenders dat er geen enkele vrije frekwentie te vinden is om zo'n omzetter op te laten werken.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je inderdaad een punt, er komen steeds meer steunzenders met lage vermogens, waardoor ze het land niet meer kunnen bestrijken met een zender of zeven, zoals voorheen wel het geval was. In de meest exotische gehuchtjes worden opeens zenders gedumpt van commerciele zenders. Daarbij opgeteld de lokale en regionale zenders en de band zit sjokvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt iets genuanceerder dan dat Eduard,

 

Nou, genuanceerd is jouw uitspraak ook niet als het gaat om de prijzen van FM en DAB+ radio's. Ze liggen beide voor 50-100 euro in de winkel.

Je kunt kiezen. Ik kan hier geen winkels noemen, maar voor rond 75 euro kun je beide kanten op. 

 

De rechter was niet dom in het door jou aangehaalde geval van Radio 1. Dat ligt ook wat genuanceerder.

De politiek indertijd wel, door zo lang te proberen een Europese richtlijn over toelating commerciële zenders te saboteren (d'Ancona).  

 

Ik heb al jarenlang een autoradio die automatisch afstemt op de sterkste steunzender van een bepaalde zender en rijd probleemloos van Limburg naar Friesland met BNR radio erop. En die heeft meer versnippering dan Radio 1. Volgens mij werken de meeste autoradio's inmiddels zo.

 

De rol van 648 BBC-WS was ooit groot, maar niet meer toen ie werd uitgeschakeld. Te weinig belangstelling, vond de BBC. Ik herinner me die aankondiging nog, jaren geleden. Ook ik luisterde veel naar de 648. Maar die was wel haar tijd ontgroeid. Het was een zender met best wel hoge kosten.  

De zender is daarna nog een paar keer verhuurd, o.a. aan Nederland voor Radio 1 toen de zender Smilde was ingestort. Een prachtige dekking in de Benelux, maar daar hing wel een prijskaartje aan. Het voldeed niet aan de laatste milieunormen. Zeker geen A+++ certificaat.   ;)

 

Wat je off topic over de Rabo en thuisbankieren beschrijft, kan ik -uit eigen ervaring - niet onderschrijven.  

 

Radio 10 heeft meerdere keren op de AM gezeten. De laatste keer was Heinenoord (inmiddels afgebroken).  

FM wordt door veel stations als naamsherkenning gebruikt, ook als ze op internet zitten. So what?  BigL1395 op internet, wat vind je daarvan? Of Radio 538?

1FM in de UK en in Ierland. Maar we drijven af.

 

Kletskoek, megawatt zenders heb je in Nederland nooit gehad, alleen maar in Luxemburg, Frankrijk enz. 

De AM zenders in Flevoland (747 en 1008) waren elk 400 Kw. 

Ze zijn echter ook aan grondig onderhoud toe, dus logisch dat de NPO een keus maakt wat ze met die zenders wil.

En luisterdichtheid is dan uiteraard een beslispunt. Thuis ga ik ook geen dure apparaten vervangen of onderhouden als ik maar zelden gebruik.

De FM-band ontvangst in Nederland wordt voor menige FM-zender geoptimaliseerd, maar dat kan jou evenmin bekoren?

 

AM is evenzeer storingsgevoelig. Per saldo meer dan FM.

 

Maar we kunnen er nog lange epistels aan wijden, AM heeft niet lang meer te leven. Ik betreur dat ook, want ik heb er hele goede herinneringen aan. Maar misschien juist daarom vind ik dat we het niet kunstmatig in leven moeten gaan houden.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, genuanceerd is jouw uitspraak ook niet als het gaat om de prijzen van FM en DAB+ radio's. Ze liggen beide voor 50-100 euro in de winkel.

Je kunt kiezen. Ik kan hier geen winkels noemen, maar voor rond 75 euro kun je beide kanten op. 

 

 

Ik heb even bij de zeven struikrovers gekeken en daar zijn ze te koop vanaf 10 euro, gratis verzendkosten. Schiet mij maar lek, maar daar kan niemand meer tegenop en alweer een reden om AM echt af te gaan sluiten. Met een beetje weemoed, dat dan weer wel en dan denk ik vooral terug naar de zeezendertijd en BigL, maar ook die tijd is allang vervlogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, deze kwaliteit willen we toch niet meer?

 

http://www.middengolf.info/sounds/radioparadijs_stationcall1584.wma

 

En om die reden willen de radiostations het ook niet meer. Prima demonstratie met deze link. Sinds de intrede van de computer is binnenshuis sowieso geen storingsvrije AM te ontvangen. En als je met de ontvanger naar buiten loopt om van je eigen storing af te komen, loop je regelrecht die van de buren weer in. :crazy:  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig hebben de Duitse deelstaten Sachsen en Sachsen-Anholt wel besloten op het uitschakelen van de FM (UKW) tot zeker aan 2025 uit te stellen. Verdere uitstel is niet uitgesloten.

 

http://www.radiowoche.de/novellierung-des-mediengesetzes-sachsen-anhalt-ukw-bleibt-bis-2025/

 

 

http://www.radiowoche.de/novellierung-des-mediengesetzes-sachsen-anhalt-ukw-bleibt-bis-2025/

 

 

een belangrijke reden is:

Mit der Verlängerung der UKW-Übertragung stellen wir sicher, dass sich die UKW-Radios in Sachsen-Anhalt zum Ende dieses Jahres nicht in Elektronik-Schrott verwandeln.

 

Het verlengen van de FM is dat de FM radio's niet aan het einde van het jaar als electro afval veranderen, worden omgezet.

 

 

Kennelijk denken ze in buurlanden verder na dan hun neus lang is en gaan niet mee met de waan van de dag in de waan van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

675 wordt weer gemaakt door NOVEC.

De mast is een tuidraad kwijt en hangt scheef.

 

 

AM zendmast Radio Maria Lopik mist een tuidraad


Één van de tuikabels van de AM zendmast in Lopik is losgeraakt aldus de website van Radio Maria Nederland. Daardoor is de mast scheef komen te staan. Morgenochtend start Novec BV, de beheerder van de mast met de reparatiewerkzaamheden. De verwachting is dat deze drie tot vijf dagen in beslag zullen nemen. Gedurende de werkzaamheden wordt er niet uitgezonden via AM 675. Deze dagen kunt u Radio Maria uiteraard wel gewoon ontvangen via T-DAB+. De omroep biedt aan om een DAB+ radio te kopen "Voor het ontvangen van deze speciale DAB+ radio vragen wij u een vrijwillige bijdrage van 45 euro (u betaalt geen verzendkosten). Deze radio wordt geleverd met stroomadapter en oortelefoon ('oortjes'). Voor een extra donatie aan Radio Maria van 10 euro sturen wij u naast de speciale DAB+ radio ook nog een AM-radiootje".

 

Bron rtv.nl

 

Oja komt herbert visser aan met een radio voor 100euro voor zn 110% niks ,durft t dubbele te vragen

aangepast door Sneker
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...