Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Met 2 mW kom je niet zover, doe maar 2 zenders van 1000 kW ;)

 

Ja het waren 2 zenders van 1 MegaWatt...niet milliWatt... :sick: Die stonden parallel geschakeld. Moet je nagaan wat een modulatoren je daarvoor nodig had. Toendertijd waren er nog geen digitaal gemoduleerde AM zenders met hoog rendement.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou wel zeer onverantwoord zijn geweest in een bevolkingsgebied regio Utrecht. Bij een een Megawatt denk ik eerder aan AM stations uit Oost Europa (Albanië) en de voormalige Sovjet Unie (Radio Moskou). Maar niet aan analoge tv zenders in de UHF VHF banden.

Een 500 kW is al heel wat voor Nederland. Maar dan bij een AM 747 in de polder. Niet is IJsselstein.     

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel zeer onverantwoord zijn geweest in een bevolkingsgebied regio Utrecht.    

 

Daar zijn toen inderdaad veel protesten geweest in een nieuwbouwwijk. In wat oudere WRTH boeken zijn die vermogens vast nog wel terug te vinden. Het was in ieder geval aanzienlijk en een stukje verderop in Lopik stonden toen nog de oude MG zenders van Hilversum 1 t/m 3 en de KG zenders van de Wereldomroep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me altijd verbaasd over al die vermogens die al die tijd verspild zijn. Hoe is het eigenlijk met al die Megawatten verslindende TV-zenders in Nederland? Nederland 2 en 3 in IJsselstein hebben nog lang doorgedraaid met 1 of 2 MW.

 

Dat moet je anders zien. De IJsselstein MegaWatts zijn ERP of EIRP dus na antenneversterking. Bij AM zenders wordt altijd over antenne input vermogen gesproken dus voor antenneversterking als die er bij AM überhaupt is. Het werkelijke vermogen zal 100 kW geweest zijn.

Ik heb in het begin van mijn carriere bij Global TV in Canada gewerkt. Die hadden destijds de sterkste UHF zender ter wereld met 5 miljoen watt. Stond in Uxbridge, kanaal 22. Ook dat was EIRP. De zender was een RCA type van 2 parallel geschakelde 250 KW zenders. En ik heb later altijd nog kinderen kunnen krijgen...dus dat met die elektrosmog is onzin. Veel overdreven gezwets van groenen die niets beters te doen hebben.

 

Ook bij de  500 KW langegolf zender van de DLF in Donebach grazen de koeien gewon onder de zendmasten in de wei en vallen niet dood neer. Het plaatsje Donebach is op enkele honderden meters loopafstand en niemand zeurt of heeft gezeurd dat ze er hoofdpijn van kregen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn toen inderdaad veel protesten geweest in een nieuwbouwwijk. In wat oudere WRTH boeken zijn die vermogens vast nog wel terug te vinden. Het was in ieder geval aanzienlijk en een stukje verderop in Lopik stonden toen nog de oude MG zenders van Hilversum 1 t/m 3 en de KG zenders van de Wereldomroep.

 

Inderdaad een nieuwbouwwijk. Die zender stond er al veel eerder dan de nieuwbouwwoningen. Dat gedram heb ik nooit begrepen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij de  500 KW langegolf zender van de DLF in Donebach grazen de koeien gewon onder de zendmasten in de wei en vallen niet dood neer. Het plaatsje Donebach is op enkele honderden meters loopafstand en niemand zeurt of heeft gezeurd dat ze er hoofdpijn van kregen.

En wat dacht je van al die zendvermogens van RTL in Marnach die decennialang half tot heel Europa bestreken?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hadden weer antenneversterking toegepast. In de tijd van Radio Luxemburg gebruikten ze ´s avonds richtantennes richting Engeland en maakten gebruik van de skywave. Niet de grondgolf .Engeland was het doelgebied. Overdag zonden ze richting Duitsland en de grondgolf werd daar ontvangen.

Zo groot was het bereik nou ook weer niet. Radio Luxemburg werd goed ontvangen in NRW en Zuid Nederland en dat was het dan wel.

1440 kHz is een goede frequentie voor de avond maar overdag kom je er niet ver mee.

RTL 208 mtr werd bijzonder goed ontvangen via de skywave. Maar dat werkte alleen ´s avonds na zonsondergang en ´s nachts.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat de lagere MW frequenties overdag verder komen dan de hogere. Radio Veronica liet dat zien toen ze van 192 naar 538 mtrs verhuisden. Die lagere MW frequenties lijken wat LW eigenschappen te hebben, De hogere eerder SW eigenschappoen met veel fading.

 

Ja, en die skywave komt na zonsondergang ver. Ik kan me herrinneren dat zeezender Radio England op 227 mtrs in 1966 ontvangstberichten uit Moskou kreeg als Radio Moskou op dezelfde golflengte 's avonds een uurtje uit de lucht was.En die had nog niet eens 50 kw..(In tegenstelling tot wat ze zelf aangaven.) Britain Radio op 355 vanaf hetzelfde schip kwam veel verder, overdag en 's avonds.

Radio Caroline heeft ook nog een tijdje rond 319 mtrs gezeten, mooi in het midden van de MW en maximaal profiterend van MW eigenschappen.

 

Ben nu wel nieuwsgierig wat er over een masnd op zowel LW als MW nog te horen is bij propagatie als die banden zo leeg raken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch al op veel nieuwe tuners geen LW meer, met de MW gaat het dezelfde kant op. ik luister hier (regio Ieper) in de auto soms nog naar radio Gold op 1548, maar komt toch niet denderend door hoor, in de omgeving van elektriciteit cabines echter veel sterker,  de zender in Londen welk vermogen zou die hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1548 is 100 KW. Zoals Drs. Ijzerbout al aan gaf weinig geschikt voor de langere afstand overdag. Probeer 603 eens. Officieel is die maar 100 watt, vermoedelijk is het iets meer. Deze staat aan de kust thv Dover en heeft over de Noordzee weinig verlies waardoor het in de Belgische kustgebieden nog goed doorkomt, ondanks het lage vermogen.

 

We maken hier het einde van een tijdperk mee. Ik snap wel dat deze oude technologie een vermogen kost om het in de lucht te houden. Zeker als er steeds minder naar geluisterd wordt. De techneuten onder ons zien al die machtige installaties niet graag verdwijnen.

De franse RTL heeft zijn LG zender nog niet zo lang geleden vervangen door een nieuw solid state exemplaar van 1,5 MW. Die doen dat niet zomaar dus in Frankrijk blijft de LG nog wel even in dienst. Ook EUROPE 1 heeft zijn LG antennes deels behouden na het instorten van één van de masten op de Felsberg. Het signaal van de 2 MW zender komt hierdoor iets meer onze richting uit, iets minder ver in France natuurlijk.

ontvangers: Dreambox 7000 - Dreambox 8000 (openPLi)

schotels: 1m draaibaar - Visiosat G4+1:(19E/13E/1E/5E/5W) - 54cm:(10E) - 60cm:(23E/28E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat de lagere MW frequenties overdag verder komen dan de hogere. Radio Veronica liet dat zien toen ze van 192 naar 538 mtrs verhuisden. Die lagere MW frequenties lijken wat LW eigenschappen te hebben, De hogere eerder SW eigenschappoen met veel fading.

 

Ja, en die skywave komt na zonsondergang ver. Ik kan me herrinneren dat zeezender Radio England op 227 mtrs in 1966 ontvangstberichten uit Moskou kreeg als Radio Moskou op dezelfde golflengte 's avonds een uurtje uit de lucht was.En die had nog niet eens 50 kw..(In tegenstelling tot wat ze zelf aangaven.) Britain Radio op 355 vanaf hetzelfde schip kwam veel verder, overdag en 's avonds.

Radio Caroline heeft ook nog een tijdje rond 319 mtrs gezeten, mooi in het midden van de MW en maximaal profiterend van MW eigenschappen.

 

Ben nu wel nieuwsgierig wat er over een masnd op zowel LW als MW nog te horen is bij propagatie als die banden zo leeg raken.

 

Dat heb ik altijd een kunstwerk gevonden hoe ze destijds vanaf dat kleine schip nog een kleine antenne op 538 mtr enigzins effectief konden laten afstralen. Het vermogen dat radio Veronica aangaf was 10 kW, In werkelijkheid waren het er maar 8 kW. Al die zeezenders haden het voordeel als aarde zout water te hebben wat de best mogelijke afstraling gaf. Vandaar dat ze met relatief weinig vermogen toch zo sterk doorkwamen.

Tijdens de Veronica tijd woonde ik in Deventer en de 538 was beter te ontvangen dan de 192 mtr. Maar ook ´s avonds ging Veronica onder in veel fading.  Ik geloof dat ze eigenlijk alleen maar in de randstad dag en nacht goed te ontvangen waren.

Radio Noorzee kwam bombastich hard door op 220 mtr. tot ´s avonds ca. 20h00 in de zomer. Dan was de fading te sterk en de ontvangst ongenietbaar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke thread is dit

 

Ik ben ook altijd geïnteresseerd geweest in de MW en KG zenders.

En het geen hier geschreven wordt is interessant om te lezen

 

Ik weet nog goed, toen ik een jaar of  10 was, dat ik met wat kameraden naar radio Veronica aan het zoeken waren

Dat die zender al een paar jaar uit de lucht gehaald was wisten we toen nog niet :)

 

Later met veel plezier nog naar Mi-Amago geluisterd en ook nog naar Radio Caroline.

Ook radio Luxemburg was in de avond interessant.

Dan werd er een half uurtje in het "Vlaams" uitgezonden met de laatste nieuwe hit muziek.

 

Trouwens ik heb ook ong 20 jaar "vrije radio" gemaakt.

Zeker in de begin periode was het onvergetelijk.

Er was niets geregeld en op een bepaalde moment hadden we een 1KW FM zender in gebruik.

Zelfs in de winkelstraat van Maastricht toch een 60 Km van hier waren we te horen.

 

Ook heb ik veel plezier gehad aan radio 10 (gold), de tijd dat zo op 675 Khz uitzonden.

Was ik in de tuin bezig, had ik de zender opstaan.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

1548 is 100 KW.

Ik weet niet anders dan dat die 1548 van Gold directional was richting zuiden.

De meeste MW frequenties van de commerciële zenders in de UK werden (worden) nationaal meermaals gebruikt.

Nu binnenkort de 828 kHz helemaal schoon wordt in Noord Nederland, bent ik 's avonds benieuwd of ik nog iets uit de UK ga horen op die frequentie.

 

Dat heb ik altijd een kunstwerk gevonden hoe ze destijds vanaf dat kleine schip nog een kleine antenne op 538 mtr enigzins effectief konden laten afstralen. Het vermogen dat radio Veronica aangaf was 10 kW, In werkelijkheid waren het er maar 8 kW. Al die zeezenders haden het voordeel als aarde zout water te hebben wat de best mogelijke afstraling gaf. Vandaar dat ze met relatief weinig vermogen toch zo sterk doorkwamen.

Tijdens de Veronica tijd woonde ik in Deventer en de 538 was beter te ontvangen dan de 192 mtr. Maar ook ´s avonds ging Veronica onder in veel fading.  Ik geloof dat ze eigenlijk alleen maar in de randstad dag en nacht goed te ontvangen waren.

Radio Noorzee kwam bombastich hard door op 220 mtr. tot ´s avonds ca. 20h00 in de zomer. Dan was de fading te sterk en de ontvangst ongenietbaar.

Ik dacht dat 's avonds zelfs het zendvermogen bij de Norderney nog verder omlaag ging. 

De 192 was in Noord-oost Nederland overdag altijd slecht te ontvangen (behalve op een goede buizenradio), maar de 538 werd een zeer goed luisterbare frequentie. Lees de verslagen van Hans Knot er maar eens op na. Dan waan je je gelijk weer in die prachtige radiotijd. ;)

De 192 was tot pak weg Buitenpost nog wel goed beluisterbaar op een transistor.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook heb ik veel plezier gehad aan radio 10 (gold), de tijd dat zo op 675 Khz uitzonden.

Was ik in de tuin bezig, had ik de zender opstaan.

Ja, dat weet ik ook nog wel. Heb er wel een kanttekening bij.

Radio 10 op 675 was een beslissing onder minister Hedy d'Ancona. Classic FM mocht een zwakke FM zender hebben. Het was eigenlijk haar bedoeling om de commerciële zenders geen "bedreiging" voor Hilversum te laten worden. Ze liet mondjesmaat toe om aan nieuwe Europese richtlijnen te voldoen.

 

Maar toen kwam staatssecretaris Nuis onder paars. ;)

 

Bij de achtereenvolgende frequentieveilingen zag je de AM al geleidelijk wegzakken. Dat proces raakt nu in een stroomversnelling.  

Eigenlijk heeft de AM al niet veel interessants meer te bieden. De meeste mooie zenders zitten er niet meer op.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...