Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten


Weer wat meer ruimte voor zendamateurs. Wellicht kan er digitaal op uitgezonden worden zodat je wereldwijd in hifi stereo gehoord kunt worden op de lange golf! :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de juiste condities heb je niet al teveel vermogen nodig, wel een hele goede antenne..

Die Kootwijk-indie verbinding moest constant zijn en betrouwbaar, tja, en dan heb je wel een paar watjes extra nodig. :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langegolf kent geen condities, tenminste nauwelijks. Dat was juist het voordeel van de lange golven. Uiterst predictable. Reflections vinden wel plaats, alleen tijdens het nacht traject. Maar met 10 watt kom je echt niet de wereld rond. Zenders als Europe 1 en DLF zijn in Amerika wel te ontvangen maar uiterst sporadisch. En die brullen met een hoop kilo wiskeys.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de DLF in Donebach de ether verlaat kun je heel mooi Brasov en Algerije op 153 kHz ontvangen. Al naar gelang hoe je je ontvanger draait. Dus dat is wel leuk. Toen ik nog in Duitsland woonde, was de DLF zender bijna hemelsbreed zichtbaar. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen. Een paar jaar geleden zijn al die zenders nog voor DRM omgebouwd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat was nog eens een tijd toen omstreeks 1953-1958 in de toendertijd hele dure Philips radio's dubbele draaibare ferrietantennes zaten voor de lange-, midden- en korte golf. Met een draaiknop kon je de antenne precies zo draaien dat je optimale ontvangst had van een bepaalde zender en de storende naastgelegen zenders helemaal weg kon drukken. Toen had ik al feilloze ontvangst van Radio Luxenburg, de voorloper van Radio Caroline, Radio London enz.
Wat een geweldige radio's waren dat. Zelfs een aparte (buizen)versterker voor de hoge en de lage tonen luidspreker en zelfs instelbare nagalm, reverbeo noemden ze dat destijds.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Velen denken dat de Lange Golf wereldwijd is te ontvagen.

Dit is echter niet het geval. De LG heeft een zeer groot bereik, maar voor wereldwijd moet je toch naar de Korte Golf. DLF en anderen uit Noord Europa zijn hier nooit te ontvangen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was de eerste Philips radio die we hadden: http://www.elwins-radiopage.demon.nl/radios/b5x63.htm

Uiteraard werkte mijn vader bij Philips en kon je die voor een redelijke prijs in de Philipswinkel kopen. Ik zie dat die van 1956 was en ik toen 9 jaar oud was. Ik mocht er wel aan draaien hoor want ik luisterde elke avond naar Radio Luxemburg. Mijn moeder luisterde zondagochtend altijd naar de Belgische radiozender "Opera en Belcanto". Veel mensen hadden helemaal nog geen radio. Dat was toen gewoon veel te duur. In die tijd kwamen de eerste Japanse transistorradiootjes. Een geluid dat niet was aan te horen in vergelijking met die Philips radio's.
Maar ja, laten we eerlijk zijn, lange golf of midden golf kan het natuurlijk niet halen met FM wat betreft geluidskwaliteit en digitaal is helemaal veel beter.
Maar ik ben toch altijd heel tevreden geweest met mijn professionele FM-ontvanger en een draaibaren 9-elements FM-antenne op 20 meter hoogte. De UHF-antenne zat op 22 meter hoogte.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Velen denken dat de Lange Golf wereldwijd is te ontvagen.

Dit is echter niet het geval. De LG heeft een zeer groot bereik, maar voor wereldwijd moet je toch naar de Korte Golf. DLF en anderen uit Noord Europa zijn hier nooit te ontvangen.

Nou, dat is niet zo, natuurlijk. LG heeft en had wel een behoorlijk en stabiel bereik voor de wat grotere Europese landen. 

 

Duitsland (ook DDR!), Frankrijk (France, RTL. Monte Carlo) en GB (en ook Ierland, die nu ook wil stoppen met LW) met Radio 4 (was ooit Radio 2 en voorganger met de zender in Droitwich.)  Deze zender was de enige AM zender die in de jaren 50-90 tot in noord Schotland te beluisteren was, ook in de auto. Met een mooi, stabiel signaal.

 

LW heeft zijn nut zeker bewezen. Daar konden MW en SW zich niet mee vergelijken. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat afschakeling gevolgd wordt door afbraak. Duitsland zet in op satelliet, DAB+ en DVB-T2.

 

Ik wou dat ze, dat we allemaal, zouden inzetten op satelliet, maar dan via een paar L-Band transponders waarvoor je niet per sé een schotel nodig hebt. Het zou prachtig zijn als je net als destijds met Afristar mogelijk was van elk van de 28 EU-landen tenminste één zender overal beschikbaar had om op af te stemmen. De kosten zijn marginaal (niet anders dan een paar gewone tv transponders) en de baten enorm. Het probleem van onze huidige houding is dat we in tegenstelling tot vroeger nu allemaal zo'n houding krijgen van "eigen land eerst" en er in wezen geen interesse meer is om mensen in het buitenland voor PR doeleiden te willen bereiken. Het meest onbegrijpelijke vond ik nog het uitzetten van de BBC WordService zender op 648 kHz. Ik weet via via dat het een zender was die met name enorm veel werd beluisterd door EU-parlementariërs in Brussel maar wellicht ook wel door onze eigen parlementariërs. Gegeven het feit dat de Britten steeds weer eisen dat Europa zich aan hen aanpast in plaats van omgekeerd hebben ze daar wel een stevig overtuigingsmiddel uit handen gegeven.

 

Want laten we eerlijk zijn, radio luisteren is voor veel mensen toch vooral iets voor-in-de-auto geworden, onderweg van huis naar werk of omgekeerd om even te horen of er in de tussentijd nog iets in de wereld is gebeurd. Thuis is het eerder de TV die aan staat en als het de radio is dan is het vaak de (hè, doe-niet-zo-ongezellig-met-dat-nieuws!) amusementsradio liefst met een leuk praatje en muziekje.

 

Ik denk dat overheden of in elk geval politici de werking van radio in deze tijden waar het om meningsvorming gaat niet echt goed inschatten. Zelf ben ik iemand die vanaf het eind van de zestiger jaren tot aan het uitzetten van 648 letterlijk geen dag voorbij zag gaan zonder onderweg of van mijn part in de tuin of in bad met een portable radio hun nieuws gehoord te hebben, ongeacht waar op de wereld ik woonde. Maar ja, uitwijken naar de korte golf gaat ook niet meer dus dan is de koek na maar liefst 45 jaar gewoon echt op.

 

Nadat 648 weg was werd het wat mij betreft dagelijks afstemmen op de Deutschlandfunk op 549 kHz. Als die over een jaar weg is, tja, dan zal ik mijn Frans moeten gaan oppoetsen en waarschijnlijk naar France Inter op 164 moeten uitwijken bij gebrek aan andere serieuze zenders. Thuis staat de BBC nog steeds op een voorkeuzetoets maar het gaat veel om juist luisteren weg van de huiskamer. Een enkele keer bij het afwassen maar dan zet ik doorgaans de WDR 5 nieuws en informatiezender aan.

 

Eén klein voordeel: de D-Kulturzender deelde in feite haar frekwentie met Europe 1 in het Saarland. Omdat ze toch allebei een flink gebied wilden bereiken is er toen een onderlinge afspraak gemaakt die inhield dat ze niet allebei hun nominale frekwentie zouden gebruiken maar de toenmalige Deutschlandsender drie kHz lager en Europe 1 drie kHz hoger zou gaan zitten. Nu dat D-Kultur verdwijnt kan Europe 1 eindelijk keurig in zijn raster op 180 kHz gaan zitten. Dat heeft als gevolg dat de vele nare fluittonen op veel radio's rond dit gebied zullen verdwijnen. Zo lang als het allemaal nog duurt natuurlijk...

  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langegolf kent geen condities, tenminste nauwelijks. Dat was juist het voordeel van de lange golven. Uiterst predictable. Reflections vinden wel plaats, alleen tijdens het nacht traject. Maar met 10 watt kom je echt niet de wereld rond. Zenders als Europe 1 en DLF zijn in Amerika wel te ontvangen maar uiterst sporadisch. En die brullen met een hoop kilo wiskeys.

Nu ben ik niet zo erg bekend met LF, maar ik kon herinneren dat LF zenders toch wel behoorlijk konden faden.

Mijn roots liggen op 3 meter en hoger en na 10ghz hield ik het voor gezien.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...