Ga naar inhoud


Meer langegolf en AM zenders in Europa stoppen


Eduard07

Aanbevolen berichten

Radio 10 heeft wel ooit op Fm gezeten..in noorden op 103 Mhz en ze hebben even de freq van Veronica mogen gebruiken..misschien een paar dagen of zo iets. Maar dit even ter zeide..

Zit nu ergens vooraan de 3 meter band...

Radio10 heeft nu trouwens een flinke grote groep luisteraars naar zich toe weten te halen door DJ Rob van Someren aan te trekken,

welke bij Radio Veronica door voormalig directeur Niels Hoogland werd vervangen door Jeroen van Inkel.

 

Dit draadje lees ik trouwens met veel interesse.

Het eerdere linkje naar die oude Philips Radio is ook erg interessant.

Mijn ouders hadden vroeger ook zo'n (buizen)radio,wat een mooi geluid kwam daar toch uit!


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn ouders hadden vroeger ook zo'n (buizen)radio,wat een mooi geluid kwam daar toch uit!

 

Inderdaad, het warme geluid van een buizenradio.

 

Mijn eerste radio was daar nog de voorloper van. Ik was toen nog jong en was maar wat blij met dat stoffige kastje op de slaapkamer. Hij was zwart, van hout of bakelliet en in mijn herinnering 25 cm breed, 20 cm hoog en 15 cm diep. Zat alleen middengolf op en voor zover ik kan herinneren 1 lamp. Nooit meer zoiets gezien ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me nog herinneren dat een klasgenoot op de middelbare school op zijn buizenradio radio Veronica ruisvrij kon beluisteren terwijl mijn Grundig transistorradio al behoorlijk ruis gaf in noord-oost Nederland..

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stand van zaken AM Duitsland per 13 januari.

die had uw al geplaatst...

overigens AFN in dat pdf'je is dus NIET DUITS maar zend uit duitsland.

 

en dan is de teruggang heel duidelijk

 

Overigens ik moest wel weer even mijn schoolboek erbij nemen, omdat ik verward was van Lange golf en andere frequentie die hier genoemd worden... maar dat is mijn probleem :cry:

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achteraf was  "Meer AM zenders in Europa stoppen" een betere titel geweest. Langegolfzenders waren voor mij de directe aanleiding van deze draad, maar juist de ooit zo populaire middengolf raakt momenteel versneld leeg.  

 

(De link per 13 januari was bedoeld voor de laatste stand, maar laat inderdaad ook eerder genoemde meldingen zien.)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in Rusland houdt men AM voor gezien::

 

http://mediumwave.info/news.html

 

Tja, en dat is wel zo ongeveer het meest onverklaarbare nieuws wat ik op dit gebied hoorde. In de jaren dat ik in de VS woonde werd ik voor het eerst geconfronteerd dat in de minder druk bevolkte staten in het Westen zoals Idaho en Nevada je overdags honderden kilometers onderweg kon zijn zonder maar één enkel radiostation op middengolf of FM tegen te komen. Lange golf hadden ze daar niet (is uitsluitend voor low power communicatieverkeer rond luchthavens bestemd) en omdat de commercie kennelijk weinig interesse heeft in royalere dekking zijn verreweg de meeste middengolf zenders van relatief laag vermogen met een wettelijk toegestaan maximum van slechts 50 kW. Ik vond het allemaal enorm primitief als je je bedenkt hoe ontzettend veel interstate verkeer er in dat land onderweg is dat allemaal verstoken bleef van nieuws in dat soort staten. En het leuke is dat de Amerikanen nu via een speciaal satellietradio-systeem nu wel een vorm van landelijke dekking kennen. http://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_Satellite_Radio

 

Dat Rusland, een land met nog veel uitgestrektere uiterst dun bevolkte streken hun AM-radio uitfaseert vind in totaal onbegrijpelijk tenzij ze er ook zo'n Amerikaans satellietsysteem voor in de plaats zetten. Immers, er zullen altijd grote streken met name in Siberië blijven die met FM, DAB of zelfs gewone telefonie-zendertjes onmogelijk allemaal bereikt kunnen worden. Voorheen had je nog een uitgebreid kortegolf net (ik luisterde in Los Angeles elke ochtend een paar uurtjes naar Mayak Radio uit Wladiwostok op 5052 kHz in de 60 meter band) maar volgens mij is daar ook nauwelijks of niets meer van over. Dus nog sterker dan bij ons geldt kennelijk nu ook daar dat als je niet tot de grote massa behoort je kunt barsten. Dan blijf je maar niet op de hoogte van wat er in je land of zelfs in de wereld gebeurt. Een fraaie nieuwe wereld... lang leve de "vooruitgang".

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het in het huidige Rusland voor de "geestesrust" soms maar beter is dat je de KGB "waarheid" niet te horen krijgt. ;)

Maar kennelijk vindt nu Rusland AM ook te duur in verhouding tot het aantal mensen dat er gebruik van maakt.

Maar naar DAB+ gaat het dus niet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die landelijke gebieden waar geen AM of LG is en zeker al geen FM is de enige mogelijkheid satelliet. Ik was dan ook verwonderd toen ik in 2008 een reis maakte door Mongolië hoeveel schotels daar stonden in de midle of nowhere, bij elke lokale joert (Mongoolse woning) stond een schotel. Ook enkele zonnepanelen en zo hadden ze ook stroom. Binnenin de joert speelde een tv en luisterden ze naar radio.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de supersterke zender(s) uit Saarland (met name de 1421 Khz, letterlijk en figuurlijk pal naast de 1440 Khz van Radio Luxemburg) kapt/kappen ermee:  

 

http://www.saarbruecker-zeitung.de/saarland/koellertal/heusweiler/heusweiler/Heusweiler-Antennen-Hoerfunksendungen-und-Serien-Jahr-1973-Jahr-1994-Jahr-2015-Rundfunkhaeuser-Ultrakurzwelle;art446759,5598107

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja,

 

Dat Rusland, een land met nog veel uitgestrektere uiterst dun bevolkte streken hun AM-radio uitfaseert vind in totaal onbegrijpelijk tenzij ze er ook zo'n Amerikaans satellietsysteem voor in de plaats zetten.  leve de "vooruitgang".

en

 

Ook de supersterke zender(s) uit Saarland (met name de 1421 Khz, letterlijk en figuurlijk pal naast de 1440 Khz van Radio Luxemburg) kapt/kappen ermee:  

 

http://www.saarbruecker-zeitung.de/saarland/koellertal/heusweiler/heusweiler/Heusweiler-Antennen-Hoerfunksendungen-und-Serien-Jahr-1973-Jahr-1994-Jahr-2015-Rundfunkhaeuser-Ultrakurzwelle;art446759,5598107

 

lezen jullie die links ook betreffende het hoezo en waarom

 

de sirius verdient 2,ugh miljard

en die andere kan de stroom rekening niet eens betalen, laat staan dat ie zo'n oer Urgetüm aan Installatie moet onderhouden...

 

tegenwoordig kan elke betere DJ met een simpele laptop en een servertje goede programma's maken

 

als de laatste radiogolf beluisteraar op deze aardkloot ook de kosten op zijn rekening neemt voor het uitzenden ervan is toch alles prima geregeld, dus de abonnementen valen weg dus je heft zo iets OP

 

vergeet ik nog dat het los gezien moet worden van een nationaal Publiek omroepbestel

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en

 

 

lezen jullie die links ook betreffende het hoezo en waarom

 

de sirius verdient 2,ugh miljard

en die andere kan de stroom rekening niet eens betalen, laat staan dat ie zo'n oer Urgetüm aan Installatie moet onderhouden...

 

tegenwoordig kan elke betere DJ met een simpele laptop en een servertje goede programma's maken

 

als de laatste radiogolf beluisteraar op deze aardkloot ook de kosten op zijn rekening neemt voor het uitzenden ervan is toch alles prima geregeld, dus de abonnementen valen weg dus je heft zo iets OP

 

vergeet ik nog dat het los gezien moet worden van een nationaal Publiek omroepbestel

 

Het is meer een kwestie van steeds asocialer wordend kapitalisme. Dat zie je met name in plaatsen als rond de Bering straat. Waar de Amerikaanse Inuit een uitermate moeizaam bestaan met veel ellende en verslaving moeten leven (ik ben er zelf nooit geweest maar de beste vriendin van mijn vrouw heeft jarenlang in de gezondheidszorg in Alaska gewerkt en heeft er veel over verteld) zag je dat aan de Sowjet kant die mensen een normaal leven leidden met relatief veel goede voorzieningen die in de VS totaal ontbraken.

 

Intussen is de Sowjet Unie verleden tijd en de gemiddelde rijkdom (en dat is heel iets anders dan de individuele rijkdom) in het land veel groter maar het is een lijdensweg geworden voor met name mensen aan de onderkant van de samenleving in dat soort gebieden. Zelf vind ik het een elementaire vorm van beschaving dat je je als overheid de taak op legt om iedere burger in je land, waar hij of zij zich ook bevindt, van wat nieuws en muziek voorziet, zeker binnen het eigen land. Schoteltjes meesjouwen is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd, je hoeft alleen maar te denken aan jagers, herders, natuurvorsers, enz. enz. Bovendien kun je met een klein draagbaar radiootje op AM maandenlang doen met een setje batterijtjes.

 

Tragisch dat we in een tijd waarin we ongelofelijk veel meer hebben dan vroeger allen nog maar over geld kunnen zeiken en geen enkele interesse meer hebben in sociale taken en verplichtingen. Als je dan ziet waar die bakken geld dan wel aan uitgegeven worden kun je alleen maar gruwen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de supersterke zender(s) uit Saarland (met name de 1421 Khz, letterlijk en figuurlijk pal naast de 1440 Khz van Radio Luxemburg) kapt/kappen ermee:  

 

http://www.saarbruecker-zeitung.de/saarland/koellertal/heusweiler/heusweiler/Heusweiler-Antennen-Hoerfunksendungen-und-Serien-Jahr-1973-Jahr-1994-Jahr-2015-Rundfunkhaeuser-Ultrakurzwelle;art446759,5598107

 

Dat is mijn ävond- en nachtzender van de Dlf. Overdag luister ik naar 549 kHz (regio Essen). Na 31 december a.s. is er geen Duitse radio meer in onze ether te vinden. (tenzij je signalen van satellieten als ether meerekent maar onderweg in de auto kun je daar niets mee aanvangen.) Uniek... nog niet eerder vertoond sinds de invoering van radio in de twintiger jaren.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

je schrijft in een aanvangszin of in één regel, de hele inhoud betreffende een beoordeling van het kapitalisme en of dat a-sociaal is of niet en alsmede hoe jij dat persoonlijk ziet.

 

daar gaat dit forum niet over

dat is leuk om te weten, hoe jij dat ziet maar je overtuigd niemand daarmee.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De een heft de AM op om het geld voor iets anders te gebruiken.

De ander omdat ie het niet kan betalen.

 

Beide heffen AM op omdat het (te) veel geld kost in verhouding tot het rendement. Die wet geldt overal ter wereld. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...