Ga naar inhoud


Toerenbegrenzer voor een bromfiets


Ptje

Aanbevolen berichten

70 cc en dan maar 80? Mijn zundapp ging toch wel wat harder. Mijn broer had een hercules ultra waterkoeling. Zoek die maar eens op Google op. Liep 120 zonder dat wij er aan gerommeld hebben.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je moet het wel min of meer in goede banen leiden. Maar de jeugd, ook die van 50 jaar geleden, moet experimenteren en ervaring opdoen. Dan liever met techniek ,zoals brommers en scooters, dan met drugs. Je moet er bovendien toch de nodige kennis voor vergaren. Veel huidige technici hebben met het prullen aan scooters en brommers hiermee de eerste stappen in de techniek gezet.

 

Denk vooral eens goed na wat je zelf, achteraf gezien, voor onverantwoorde dingen hebt gedaan.

 

Daarom geef de jeugd toch wat ruimte, maar wijs ze wel op risico's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar veel sleutelen is er niet meer bij.Vroeger kon je aan je wagen nog een mauw aanpassen, en kon je (mits je de kennis had) er een sleutel of een schroevendraaier opzetten. Nu is alles geregeld met boordcomputer, en bij het minste komt er een pc bij te pas.

De (verantwoorde) sleuteltijd is helaas (zo goed als) voorbij.

En ja, zelfs bepaalde nieuwe scooters hebben een soort boordcomputer, die de snelheid regelt (volgens mijn verkoper).

Bij het installatie/activatie proces, moet je aangeven of die 25 of 45 mag. De boordcomputer zorgt dan, dat hij de ingestelde snelheid rijdt. Vroeger moest er bij een 25 (klasse a) nog wat sleutelwerk bijkomen om hem af te stellen op 25, en verbruiken dan die doen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook zo'n buikschuiver , een Royal Nord 4 versnellingen dubbele uitlaat en een Dell-orto carburateur , ging ook iets harder dan 40

Alleen was de mijne rood .

 

 post-30993-0-12127000-1419294307.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had net als de Drs. ewen Zundapp, een goudkleurige met 4 versnelling voetschakeling.

En net als wat hem overkwam, die van mij werd ook gestolen :mad:

Ik ben toen gaan fietsen tot ik mijn rijbewijs had. 4 wielen en een dak waren toch iets comfortabeler.

 

Ik kom nog wel eens in India voor zaken, daar zie je nog veel brommers rondrijden zoals trust had.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heel triest...je kon toen al je brommer nergens laten staan of hij werd gestolen.

Die van mij is zelfs 2 x gestolen. En de eerste keer heeft de politie in Breda hem nog teruggevonden. Ik heb hem toen daar opgehaald en ben er helemaal mee van Breda naar Deventer teruggereden in de winter.

Kwam helemaal bevroren en verkleumd terug. Ik weet het nog heel goed.

Er was toen veel aan kapot gemaakt en beschadigd. Maar de reparaties, dat heeft de verzekering allemaal betaald en is weer in orde gemaakt. Daarom zag die van mij er ook weer splinternieuw uit.

En des te sneller werd ie voor de 2e keer gestolen. Vond ik heel triest want ik was gek met dat ding.

Het was echt een goede degelijke brommer van Duitse kwaliteit. Die van mij had ook 4 versnellingen voetschakeling.

 

Maar ik was al 19 en mijn rijbewijs had ik al. Toen kwam de eerste auto en ik was één van de weinige studenten die met een auto naar school kwam. En dat in een 6 cilinder...Ja, hahaha...ik had veel bekijks. :D

Daarna is bij mij het interesse voor brommers ook snel wegge-ebt.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat mijn broer mijn Zundapp tegen de brugleuning geparkeerd had kocht ik een Kreidler. Die werd in Amsterdam gestolen. De politie wist waar ze moesten zoeken. Na 2 dagen weer terug. Aso gezin, schadevergoeding vragen had geen zin.

 

Daarna kon ik van mijn studiefinanciering een 6 cylinder Ford Granada kopen.

 

Redelijk off-topic voor de rokende soldeerbout. Maar die oude apparaten rookten ook.

 

Toch kijk ik nog wel eens voor een nette Zundapp maar ze zijn me te duur. Vrienden van mij zitten in een brommerclubje.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb naast mijn bedenkingen over de situatie, een vader die zijn zoon helpt met illegale constructies om de wet te overtreden, waarbij het leven laten een reële mogelijkheid is, aangegeven dat googelen met een bepaalde zoekterm wellicht voor hem een oplossing voor zijn probleem biedt.

 

Voor een technisch geschoold iemand is de oplossing van het vraagstuk geen onoverkoombaar probleem.

Maar ik pas verder bij het geven van tips en daarbij het risico te lopen dat ik mede schuldig ben aan het in de vernieling helpen van een leven.

 

En wanneer ik met het vingertje zou zwaaien zou mijn advies zijn om je kinderen te leren dat regels er niet voor niets zijn en dat het opvolgen daarvan wellicht nuttig is.

Maar dat doe ik dus niet.

 

 

Gezien de reacties op dit onderwerp waren er vroeger vaders die bij opgevoerde brommers de boormachine in het blok zetten en de jongeren van toen die nu zeggen dat hetgeen ze vroeger gedaan hebben met de ervaring en kennis van nu toen onverantwoord was.

En degenen die toen pech hadden zijn nu niet meer in staat hun ervaringen met ons te delen.

 

En dat "geneuzel"  is ook een van de oplossingen die tot de mogelijkheid behoren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas Chevrolet, inderdaad. Ik vind het jammer dat zo'n topic zomaar deze wending krijgt. Ik had eerst niet meer willen reageren, maar ik doe het toch. Er word hier gepraat of er wel een gigantisch misdrijf gepleegd word. Het gaat over een bromfiets die 60 op de teller van de brommer en 55 op de teller van een auto rijd. 

 

Dat liep iedere brommer in de tijd waar iedereen het over heeft. Nu is het alleen zo, dat vanaf 50 km/uur de bromfiets een wok status kan krijgen met alle gevolgen van dien. Ik wil gewoon voorkomen dat dit gebeurd, zonder de uitlaat helemaal dicht te hoeven lassen. Om dan zo'n vraag van mij helemaal te veroordelen vind ik jammer. Een brommer die 55-60 rijd is illegaal ? Tja, net hoe zwart wit dat je naar buiten wil kijken. 

 

Ik vind het jammer, ik weet zeker dat hier voldoende kennis op het board is om hier iets zinnigs over te zeggen.

 

Toch bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Best allemaal,

 

Mijn zoon heeft een eurobegrenzer op zijn brommer, dit om bij een controle te voorkomen dat ie net iets te hard rijd. Dat werkt eigenlijk op toeren prima. Het maximale toerental en daarmee dus ook de snelheid word netjes afgeregeld. Ik heb die netjes achter de fitting in een knipperlicht gebouwd, nergens zitten er draden die er niet thuis horen en inschakelen doet nadat het contact is uitgezet en weer ingeschakeld.

 

 

en

 

Ptje schreef op 25 Dec 2014 - 00:24:

 

    Nu is het alleen zo, dat vanaf 50 km/uur de bromfiets een wok status kan krijgen met alle gevolgen van dien.

    Ik wil gewoon voorkomen dat dit gebeurd, zonder de uitlaat helemaal dicht te hoeven lassen.

Om dan zo'n vraag van mij helemaal te veroordelen vind ik jammer.

Een brommer die 55-60 rijd is illegaal ? Tja, net hoe zwart wit dat je naar buiten wil kijken.

 

 

Je geeft dus zelf aan dat je weet dat bij aantreffen er consequenties zijn, de bromfiets komt niet overeen met de typegoedkeuring.

Een brommer die 60 rijdt is inderdaad illegaal, niet verzekerd en potentieel gevaarlijk.

Je wilt de uitlaat niet dichtlassen, maar hebt wel de begrenzer gemanipuleerd, tenminste, wanneer ik je openingspost goed heb begrepen.

(en inschakelen doet nadat het contact is uitgezet en weer ingeschakeld.)

Veel bromfietser (en hun ouders!) weten dat niet. Maar een opgevoerde brommer is niet verzekerd, zelfs niet wanneer het ongeval plaatsvindt zonder dat er sprake is van te hard rijden! Een “ik wist het niet”-verweer gaat niet op. Van een nieuwe eigenaar wordt verwacht dat hij zijn bromfiets controleert en zo nodig technisch in orde brengt.

https://www.google.com/search?q=letsel+door+opgevoerde+brommers&ie=utf-8&oe=utf-8

Maar realiseer je wel dat het modificeren van goedgekeurde delen de typegoedkeuring ook te niet doet, herkeuring is dan een vereiste om je verzekeringsdekking niet te verliezen.

 

 

Is de begrenzer niet uitschakelbaar, dan heb ik je openingspost verkeerd begrepen en zou ik niet zo gereageerd hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak , en dat was nog wel in de tijd dat je geen helm op hoefde , ook nooit nodig gehad .

Fietshelmen beginnen er hier in NL al aardig in te komen , nog even dan moet je ook in de auto ook een helm op hebben .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

geinig zeg,

kilometers gereden met heel veel plezier en zou zo morgen weer terug op die mieterse Yamaha Fs1 stappen

alles deed ik zelf aan onderhoud en reparaties uit mijn spaarpot

 

ook ik heb wel eens 90 km {snel} gereden ermee, maar mijn banden, ketting en remmen waren erg snel versleten

dat kon je niet blijvend bekostigen... dan maar weer downgraden en die 65cc Cylinderkop doorverkopen

 

ik kan het me helemaal voorstellen dat zoon vader vraagt om hulp

het enige dat Pa kan zeggen is; Jonguh je betaald alles zelf en dus ook de boetes.

 

ciao

aangepast door Tonskidutch

Impossible

Röyksopp, Alison Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak , en dat was nog wel in de tijd dat je geen helm op hoefde , ook nooit nodig gehad .

Fietshelmen beginnen er hier in NL al aardig in te komen , nog even dan moet je ook in de auto ook een helm op hebben .

Dat moest in het leger wel!

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...