Ga naar inhoud


Zonnepanelen >600wp


mietde

Aanbevolen berichten

Heb gelezen dat een installatie van meer dan 600wp op een eigen vrije groep moet voor de wet.

Vraag me af waarom dat die grens op 600w ligt en hoe erg het is als er bij >600wp toch nog wat anders op die groep zit, zoals bijvoorbeeld een diepvriezer en/of verlichting in de schuur.

 

En aangezien het volgens de wet niet mag, over wat voor handhaving maatregelen hebben we het dan?

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

ik woon niet in Nederland maar ik kan me wel voorstellen waarom dit gedaan wordt.

 

Als je groep afgezekerd is met 20 A voor een kabeldikte van 2.5 mm² dan kan er als de zonnepanelen op vol vermogen leveren nogmaals 2.6A bijkomen.

Op dat moment kan er door de kabels bijna 23A lopen en dat is eigenlijk te veel voor een kabeldikte van 2,5mm².

 

Je draden gaan dit nog wel aankunnen, maar als er nog meer bijkomt dan wordt het wel een probleem.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is een technische verklaring voor.

 

Alle componenten in ons net zijn in principe geschikt om een vermogen van 3.680 Watt + een veiligheids marge te geleiden/transporteren/schakelen.

Vanuit het net zijn alle eindgroepen met maximaal 16 Ampère gezekerd, is gelijk aan 3.680 Watt.

Wanneer je nu naast die 3.680 Watt aan gebruikers in een eindgoep hebt, bijvoorbeeld de wasmachine, en dan ook nog een wasdroger inschakelt zal normaal de zekering aanspreken.

 

In het geval van een zonne collector systeem, aangesloten op die eindgroep en nog meer energie in de bdrading van die eindgroep gaat vloeien krijg je overbelasting.

De 600 Watt overbelasting ligt binnen de tolerantie van de componenten in een groep, waarbij overbelasting nog geen desastreuze gevolgen heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n wasdroger/wasmachine schakeling tussen wat heavy users en gaan met die kort door de bocht banaan.

 

Of op iedere groep 600wp... immers heb je dan geen installatie van meer dan 600wp maar 3 van <600wp... :wink: toch?

 

yep: uitlegmilieucentraal.png

 

En dan 2 lange verlengkabels gebruiken :grin::lol:

D'r zijn dus wel wat mogelijkheden, het mag alleen niet omdat als 0,0001% een fout maakt je toch wel vaak de poppen aan het dansen hebt.

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat een heel duidelijk plaatje van hetgeen door ceesv is gezegd.

 

http://zonneenergie.eu/zonne-energie-en-de-meterkast/

 

Dus neem geen enkel risico, 6kW door je leidingen

kan zomaar voorkomen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer er bijvoorbeeld uitzonderlijke situatie is zoals een wasmachine een droger op 1 groep en er word een omvormer op aangesloten dan kan er bijvoorbeeld wel 26 Ampere gaan lopen. En dat is zeer gevaarlijk en kan zelfs leiden tot brand.

 

Ja, neem me niet kwalijk hoor maar da's net zo'n voorbeeld als een piraatje in je oor douwen en dan raar staan te kijken dat het zeer doet.

Kun je nagaan wat er gebeurd als je dat rotje ook nog aan steekt :crazy:

aangepast door mietde

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wet is in dit geval de NEN1010 en daar dient een installatie aan te voldoen.

 

Er zijn mensen zat, zelfs hier, die deze voorschriften niet kennen. Gelukkig

nemen de meeste van deze mensen een installateur om een en ander uit te voeren.

 

De meeste leden alhier hanteren de stille wet om medeleden juist te informeren

en niet uit te dagen tot het doen van onzinnige en of gevaarlijke dingen.

 

We moeten nu eenmaal zuinig zijn op de leden alhier...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tijdens mijn scholing werd er door de leraar ons ingeprent dat aan elke regel van de NEN 1010 een fataal ongeval ten grondslag lag.

Deze voorschriften zijn door de jaren heen ontstaan uit ongevallen welke men in de dagelijkse praktijk tegenkwam.

 

Elektriciteit distribueren lijkt zo eenvoudig, maar er steekt veel meer achter als een kabel spannen van a naar b.

Dat geldt tegenwoordig nog veel meer als vroeger door de vele elektronische voedingen, gelijkrichters, fase aansnijdingen, Power factors, harmonischen en nul stromen welke hoger kunnen worden als de hoogste fase stroom in een draaistroom net.

 

De laatste elektrokast die ik heb zien ontploffen, zeg maar uit elkaar zag spatten, was in Bangkok.

Daar ging een 100 A. automaat in rook op, geloof mij, wanneer je dat meemaakt wordt je daarna nog voorzichtiger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektriciteit, stelling;

 

Je ziet het niet,

je hoort het niet,

je ruikt het niet en

je proeft het niet.

 

Maar... als je het voelt, dan is het te laat...

 

Dus heb ik er respect voor.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, kan er redelijk goed te doen een 2e groep bij betrekken waardoor het voor mij de moeite loont.

Maar tis nog niet echt final, heb hier een 3e groep in de meterkast die nix doet, echt wazig.

 

Heb gekozen voor de sma micro omvormers maar echt optimale panelen zijn er daar amper voor te vinden, laat staan betaalbaar.

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...