Ga naar inhoud


Multytenne 4 lnbs's hotbird zwak


san

Aanbevolen berichten


Dag parasol

 

het regenkapje is gemaakt van een lege fles  2L  frituurolie  excellence (VDM)  vertikaal opengesneden kan  er niet niet  helemaal rond.

 

De mast is de buitenste buis van een aldi takkeschaar  met uitschuifbare  armen die defect was aan de snijbek .

Aan de kop heb ik niets verwijderd  dit is optisch bedrog , vooral een beetje groen vuil langs de  zijkanten .

 

De resultaten zijn zo dat er geen waterspatten ook niet van langs onder opspattingen of langs de zijkanten meer aan het  grijze ovale venster kunnen . Daardoor blijft er ontvangst  enkel bij zeer zware harde regen (max 10  min  geen beeld )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat de muur zo ongeveer op het oosten staat. Dat is een gunstige situatie want de meeste regen komt van het westen. Jammer dat de schotel zo dicht op de hoek van de muur staat want nu zal die bij een flinke regenbui en wind zeker nat worden wat de ontvangst negatief zal beïnvloeden.

Ik heb mijn Multytenne ook op een oostmuur staan onder de overstek van het dak waardoor er maar sporadisch regen op de kop valt. Samen met het regenkapje geeft dat bijna nooit regendruppels op de voorzijde van de doos waar de lnb's achter zitten.
 

post-60869-0-02728800-1435074960_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja pollegazon je ziet zo dat dit fake is ,  de regendruppels zitten enkel op het kapje bij Sprietje. en nergens anders   ?.

 

De mijne ziet er niet zo uit maar is tenminste echt ,  ontstaan uit lekkere Vlaamse Frieten (Flemish frites  ) .  Ik had ook veel last van opspattend  water   en dus is deze rondom rond een rand   , alleen is de onderkant  smaller dan aan de bovenkant . (dus ook de zijkanten zijn beschermd . )  Er is ongeveer  +8%  verbetering bij regenweer maar hierdoor  heb je 1 a 2%  verlies . netto blijft er dan 6 tot 7 % over wat  het verschil maakt  .

 

Voor Sprietje,  de schotel staat  op een balkon   en de westkant is min of meer beschermd door een uitspringende muur .  Zo is deze min of meer beschermd tegen de ergste regen ,  het voordeel hier is dat ik geen  gemakkelijk bij alles kan om te monteren en af te regelen.  Een regenkap is ten zeerste nuttig .

 

Sprietje ,wat de schuinstand betreft , hoeveel moet deze dan scheefgezet worden  50.96  N  3.055 OL , ik heb een poging gedaan met satlex maar betrouw mijn resultaat niet  (zou 2.4° kunnen zijn ) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pollegazon

Dat regenkapje het ik gemaakt van een transparant voorblad van een ringmapje. Die transparante A4 vellen kun je kopen in diverse diktes. Ik heb een PVC Schutblad A4 300 micron helder transparant gebruikt, volgens mij de dikste die je kunt kopen en gewoon met transparante tape vastgezet. Dat kan ook met een tirewrap.
Natuurlijk heb ik er over nagedacht hoe ver dat kapje over de lnb-kap heen moet steken.
In de bijlage heb ik de signalen getekend hoe die op de schotel vallen.
-Het signaal wat helemaal aan de bovenzijde op de schotel valt (rode lijn) moet door het regenkapje voordat het bij de lnb's komt.
-Het signaal wat helemaal onder op de schotel valt, moet eerst door het regenkapje met druppels er op voordat het bij de schotel komt, daarna wordt het ongehinderd gereflecteerd naar de lnb's. Het schoteloppervlak wat ik blauw gekleurd heb, ondervindt dus hinder van het regenkapje met als gevolg signaalverlies. De gele invallende signalen ondervinden geen hinder van het regenkapje. Dit deel van de schotel heb ik groen gekleurd.
Zo kun je dus zien dat hoe langer je het regenkapje laat oversteken, hoe meer signaalverlies hebt door de regendruppels op het kapje.

Omdat ik mijn schotel op een plaats heb staan dat ik alleen met omlaagvallende regendruppels te maken heb, heb ik mijn regenkapje niet al te ver laten oversteken.
Maat A heb ik 4cm genomen en voor maat B 7cm bij een Multytenne twin.
Met deze oversteek hoeven de signalen aan de onderzijde van de schotel nooit door de regendruppels op het kapje, wel bij een klein gedeelte aan de bovenzijde van de schotel.
Dus denk na over alles wat je gaat maken. Begin niet klakkeloos.
Heb je wel last van wind waardoor de regendruppels op het front van de lnb's kan komen, dan moet je het regenkapje langer maken want beter regendruppels op het kapje wat enig signaalverlies geeft, dan regendruppels op het lnb-front wat veel meer verlies geeft. En zorg ook dat de zijkant voldoende dicht is.

Het is dus helemaal geen fake die afbeelding. Deze foto is gewoon na een regenbui genomen.
 

post-60869-0-76960600-1435096293.jpg

post-60869-0-10423200-1435096309_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super, nu weet ik tenminste waar op te letten als ik dit ding maak ;-)

 

Ik blijf hem gebruiken, zolang er beeld opkomt, het is een fantastische schotel voor wat ie kan en hij ziet er nog mooi uit ook.

 

Voor mijn favoriete Engelse zenders is hij perfect en al de rest wat ik binnenkrijg is een bonus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hereberie1234

Voor een optimale ontvangst van je Multytenne moet je die 3,4 graden schuin zetten. Zo hebben alle lnb's een betere skew en ook de buitenste twee lnb's een optimale ontvangst.

Tja, de Multytenne is nu eenmaal ontworpen voor Duitsland en niet voor Nederland.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje

 

ik heb zonet de schuinstand even nagemeten  en hij staat  4°  naar het oosten . 

 

mag ik ook weten hoe je tot deze berekening gekomen bent , want ik kwam op 2.4° met de satlex calculator

 

de coordinaten die ik gebruikt heb zijn deze van sleihage .

 

Reeds bedankt voor alle tips

 

 

post-77093-0-52099700-1435161123_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hereberie

Bij een multifocusschotel waarvan de Astra 19,2-lnb in het midden staat zoals bij de Multytenne ook het geval is, krijg je deze berekening via Satlex voor de locatie 50.96  N  3.055 OL:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=10.2&user_satlo_west_dir=E&cityname=&la=50.96&lo=3.055&country_code=be
Hierbij zie je dat de rail 10,89 graden schuin moet staan, afgerond 10,9 graden.
De lnb's in een Multytenne staat 6,5 graden schuin, zie bijlage.
De Multytenne moet dus 10,9-6,5= 3,4 graden schuin gezet worden naar het oosten.
Makkelijk hè? :D

De schuinstand meten m.b.v. de opdruk TechniSat kan maar als je weet op welke wijze dat er opgedrukt wordt, zou ik zeggen meet het t.o.v. de bouten in de schotel.
 

post-60869-0-05616100-1435168792_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje

 

de satlex calculator berekent dus de schuinstand van de rail  , afhankelijk van  de  referentie   satelliet 19.2   (0° horizon )  en de locatie op de aardbol.

dan zou deze  voor Daun  ontwerpgebied  geen 6.5  °  moeten zijn maar iets anders  ?  

 

voor  de rotatie skew op mijn locatie begrijp ik de berekening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hereberie

 

Bij een multifocusschotel waarvan de Astra 19,2-lnb in het midden staat zoals bij de Multytenne ook het geval is, krijg je deze berekening via Satlex voor de locatie 50.96  N  3.055 OL:

http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=&user_satlo_west=10.2&user_satlo_west_dir=E&cityname=&la=50.96&lo=3.055&country_code=be

Hierbij zie je dat de rail 10,89 graden schuin moet staan, afgerond 10,9 graden.

De lnb's in een Multytenne staat 6,5 graden schuin, zie bijlage.

De Multytenne moet dus 10,9-6,5= 3,4 graden schuin gezet worden naar het oosten.

Makkelijk hè? :D

 

Maar Sprietje, waarom zou je voor de schuinstand uitgaan van een fictieve buitenste satelliet op 10,2 oost, in plaats van de werkelijke positie op 13 oost?

 

Voor de elevatie en azimuth van de schotel moet je uitgaan van de centraal gemonteerde LNB, dus de 19,2 oost.

 

Voor de schuinstand gaan zowel satlex als cahors uit van de lijn tussen de twee buitenste satellieten; dan krijg je de lijn die (bij een rechte multirail) in totaliteit het minste afwijkingen kent t.o.v. van de verschillende gemonteerde LNB's.

 

In het geval van Herberie is het dan het beste nog een graadje schuiner dan jij aangeeft: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&cityname=&la=50.96&lo=3.055&country_code=be

Dus LNB's 11,86 graden schuin; min 6,5 graad is multytenne 4,4 graden schuin (of nog een heel klein tikje meer; voor de combinatie 28,2/28,5 graden oost gebruik ik meestal de fictieve positie 28,3 graad oost; maar dat is verder peanuts).

 

Of zie ik iets over het hoofd, en heb ik ongelijk?

 

 

En @Sprietje;

Nou ik het toch over satlex en cahors heb:

Heb je al eens bekeken/uitgerekend welke "maat X" (of: maat X minus 3,5 centimeter) bij hun afstanden-berekening hoort?

Immers zij berekenen net als jij de LNB-afstanden, automatisch, voor de schotelmaat van de BigBisat, en voor de schotel/rail van de Wavefrontier.

Als het goed is, komen jullie berekeningen overeen, via de formule:

(afstanden Cahorsc.q.Satlex   gedeeld/door   maatX van Cahorsc.q.Satlex)  *keer   maat X (min 3,5, neem ik aan? Of doe je min 5 cm?).

 

Ooit bekeken?

Of bereken je het al die tijd al zo?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer om te lezen dat het niet helemaal werkt voor SAN. Laten we het gezellig houden en proberen elkaars adviezen ter harte nemen.

 

Ik heb jaren een Multytenne gebruikt. Prima schotel mits goed uitgericht en goede bekabeling toegepast.

San, misschien een flinke investering maar is een https://www.technisat.com/de_DE/Skytenne/352-10007-1846/ niet iets om aan die mast te hangen? Ook een mooie en degelijke oplossing zonder veel poespas.

 

Fijne dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...