Ga naar inhoud


Nood generator met vreemd probleem


Big fellow
Ga naar oplossing Opgelost door Johan45,

Aanbevolen berichten

Hopelijk zit er iemand hier op het forum die (veel) ervaring heeft met kleine (nood) generatoren..

Ik heb hier een generator setje staan van een zeer onbekend merk, "Shikawa". Heeft voor een uur of 5 prima gefunctioneerd.

De elende is toen begonnen... De carburateur begon te lekken uit de vlotter kamer. Aangezien deze dicht geperst is, kon ik hem niet openmaken om te controleren. Terug gegaan naar de leverancier en een gebruikte, maar gecontroleerd op werking, mee terug gekregen.  Deze geinstalleerd met nieuwe pakkingen etc, en toen wilde de generator niet meer draaien zonder de choke dicht te zetten. Ook was het toerental verre van stabiel. 

Terug gegaan naar de leverancier en toen een nagelnieuwe carburateur gekregen. Echter met 100% hetzelfde probleem. Volgens de leverancier is dit de juiste carburateur voor de generator, en gebruikt geen enkele andere generator hetzelfde model. Dus volgens hun is het "onmogelijk" dat de carburateur een verkeerde sproeier heeft. Echter naar mijn mening is de sproeier mogelijk te klein, aangezien de motor stopt zodra de choke open gaat.

Nu heeft de motor mogelijk tijdelijk met te weinig olie gedraaid. De olie is uiteraard bijgevuld, en is weer normaal. Ik zat te denken aan mogelijke schade aan de zuigerveren, maar de mensen met veel ervaring met motoren zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde; de motor zou zijn vastgelopen indien de smering de zuigerveren zou hebben beschadigd etc...

Het vreemde is dat met de originele carburateur, die dus brandstof lekte, alles prima werkte. Het probleem is begonnen met de nieuwe carburateur...

De motor is een 16 pk 1 cylinder 4-takt motor, en ik kan dus nergens een service manual vinden van deze machine.

Dus mijn vraag is nu wat er mogelijk fout kan wezen...  Ik zit nog steeds zeer sterk te denken aan de carburateur, maar twijfel of er mogelijk schade is ontstaan door het mogelijke gebrek aan olie...

Wie o wie heeft de "gouden tip", of wie kan mij vertellen wat ik nog kan controleren voordat ik weer terug ga met de carburateur en een lange discussie moet aangaan. Aangezien de complete set >100kg weegt en ik geen auto met aanhanger o.i.d. heb om hem af te leveren bij de leverancier voor inspectie, ben ik dus min of meer gedwongen het zelf uit te vogelen. Laatste optie is om de generator te laten ophalen door een transport bedrijf en af te leveren bij de leverancier... Maar dat gaat in de papieren lopen :(

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Maak eens wat foto's, misschien wordt je generator ook onder andere namen in de markt gezet en herkend iemand de generator.

 

Voor wat je probleem betreft.

In het algemeen kan je stellen dat een benzinemotor die alleen wil lopen met gebruik van de choke te weinig benzine krijgt of te veel lucht. De choke beïnvloed de verhouding lucht benzine.

Een veel voorkomend euvel is dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Dit hoeft niet perse de aansluiting van de carburateur te zijn maar kan ook een scheur(tje) in het inlaat spruitstuk zijn. 

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn Alko bladzuiger met Briggs & Straton motor een soort gelijk probleem gehad.

Ook carburateur er af schoon gemaakt.

Alle pakkingen vervangen maar geen resultaat.

 

Uit eindelijk bleek het bij mij aan het veertje te liggen wat het gasklepje op spanning houd.

Deze stond te los waardoor het gasklepje op en neer kon klapperen/vibreren tussen open en dicht.

En stond dus meer dicht dan open.

 

Veertje weer dusdanig op spanning gebracht dat hij bij gas open weer open blijft staan.

En bij gas dicht ook weer dicht staat.

En loopt sindsdien weer als een zonnetje.

 

Zie foto voor bedoelde veertje kan er per uit voering iets anders uit zien maar blijft wel herkenbaar.

post-31094-0-34084900-1436825639.jpg

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan een paar fotos. post-31530-0-60664100-1436829431_thumb.jpgpost-31530-0-95207400-1436829443_thumb.jpgpost-31530-0-80698900-1436829462_thumb.jpg

De elektrische kant heb ik wat aangepast zodat ik "remote start/stop" controle heb, en de CEE contactdoos kan tenminste de 29A die de breaker is aan. (Standaard waren er twee 10A contactdozen geinstalleerd....)

 

@Alventali; De generator heeft een speed governor welke de snelheid regeld. De snelheid staat te hunten als een gek, en is niet stabiel te krijgen. (Ook niet met de choke dicht)

Ik zal voor de zekerheid even alle veertjes gaan bekijken, maar volgens mij is alles goed op dat gebied...

 

De solenoid onder de carburateur is "anti-naverbranding", en die werkt prima. Op het moment dat ik daar spanning op zet dan stopt de generator meteen... Ook heb ik zonder luchtfilter geprobeerd om te kijken of alles goed gaat...

Ik zal morgen eens kijken of ik het inlaatspruitstuk kan verwijderen voor inspectie..

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws. Hij doet het weer goed...  Nadat ik het nog een keer uit elkaar had gehaald, alles schoongemaakt etc, heb ik hem weer in elkaar gezet. Deze keer heb ik er goed opgelet dat alles vlak tegen elkaar zat en toen het vrij hard aangezet op de bouten. (Het probleem is dat er een draadeind wordt gebruikt om alles bij elkaar te houden...)  Nu draait hij weer prima. Net een load test gedaan van 15 minuten en alles ging prima.

Dus... Ik denk dat er of vuil op een van de flensen zat, of dat ik hem niet goed genoeg had aangezet..   Wel een beetje vreemd dat een "beetje" lucht wat op die manier binnenkwam voor zoveel ellende zorgde...

Maar nu ben ik, maar vooral de vrouw, weer blij :-)

Bedankt voor de adviezen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...