Ga naar inhoud


Trends bij 4K boxen : geen 4 verwisselbare tuners, HDD : 2.5" ?


zzzzzz

Aanbevolen berichten

Wat betreft DVB-S2x: dat is eerder een techniek die pas veel later naar consumers gaat komen, mogelijk zelfs nooit.

Het zal zeker gebruikt worden om signalen te transporteren voor bv. dvb-T2 kanalen en zo, maar voor UHD zal het pas veel later komen.

Ook omdat geen enkele UHTV dit ondersteunt tot nu toe.

En alle UHD zenders zenden momenteel gewoon in DVB-S2.

Destijds was H.264 en DVB-S2 mooi synchroon, maar dat wil niet zeggen dat dat nu zo hoeft te zijn, want S2x en UHD hebben niet direct iets gemeen.

 

ik zou me daar dus geen zorgen over maken.

 

Wat betreft de FBC Tuners:

in plaats van analoog een frequentie uit te filteren (met LRC-circuit) wordt nu het hele signaal gesampeld en gefouriergetransformeerd (Fast Fourier Transform).

In feite is dus eigenlijk de volgorde veranderd. Vroeger: eerst filteren dan digitaliseren. Nu eerst digitaliseren, dan filteren.

Uit het gegenereerde spectrum (of spectrums, want 2 FBC Tuners) kunnen dan 8 transponders verwerkt worden en opgenomen.

Daarbij maakt het niet uit of HD, Data, SD of 4k (werd eerder gevraagd).

Voor Unicable is dit geniaal (want 1 FCB Tuner voldoende, aantal transponders = aantal SRC's), voor legacy systemen blijft men beperkt op 2 'Banden'.

Zaptijden zijn veel sneller, want men moet nu niet meer analoog een de L of C aanpassen om een frequentie te kiezen, dat gebeurt nu digitaal.

Voor versleutelde kanalen blijft de softcam/module natuurlijk de bottelneck.

Voor Kabel komt hopelijk ook nog iets, want dan zou je gewoon 8 kabeltuners hebben.

aangepast door Clemens-vuplus

docendo discimus

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat betreft DVB-S2x: dat is eerder een techniek die pas veel later naar consumers gaat komen, mogelijk zelfs nooit.

Het zal zeker gebruikt worden om signalen te transporteren voor bv. dvb-T2 kanalen en zo, maar voor UHD zal het pas veel later komen.

Ook omdat geen enkele UHTV dit ondersteunt tot nu toe.

En alle UHD zenders zenden momenteel gewoon in DVB-S2.

Destijds was H.264 en DVB-S2 mooi synchroon, maar dat wil niet zeggen dat dat nu zo hoeft te zijn, want S2x en UHD hebben niet direct iets gemeen.

 

ik zou me daar dus geen zorgen over maken.

 

Wat betreft de FBC Tuners:

in plaats van analoog een frequentie uit te filteren (met LRC-circuit) wordt nu het hele signaal gesampeld en gefouriergetransformeerd (Fast Fourier Transform).

In feite is dus eigenlijk de volgorde veranderd. Vroeger: eerst filteren dan digitaliseren. Nu eerst digitaliseren, dan filteren.

Uit het gegenereerde spectrum (of spectrums, want 2 FBC Tuners) kunnen dan 8 transponders verwerkt worden en opgenomen.

Daarbij maakt het niet uit of HD, Data, SD of 4k (werd eerder gevraagd).

Voor Unicable is dit geniaal (want 1 FCB Tuner voldoende, aantal transponders = aantal SRC's), voor legacy systemen blijft men beperkt op 2 'Banden'.

Zaptijden zijn veel sneller, want men moet nu niet meer analoog een de L of C aanpassen om een frequentie te kiezen, dat gebeurt nu digitaal.

Voor versleutelde kanalen blijft de softcam/module natuurlijk de bottelneck.

Voor Kabel komt hopelijk ook nog iets, want dan zou je gewoon 8 kabeltuners hebben.

Wat ik mij ook afvraag in verband met dat principe : de software.

Is de software daar op voorzien?

Nu is het zo dat als je bijv.opneemt van 1 transponder, en je neemt nog iets op van dezelfde transponder, dan weet de enigma software dat hij dat kan met dezelfde tuner, en gaat geen volgende vrije tuner benutten.

Als er meerdere transponders tegelijk met één tuner kunnen bediend worden, weet de software dan dat de tuner nog altijd 'vrij' is, ook al wordt er al opgenomen van één transponder en wil men nu vanop een andere transponder opnemen?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De software staat in de kinderschoenen.

Ook daar zal je geduld moeten hebben voor dit soort specifieke toepassingen.

Die tuner is wel beperkt door de H/V omschakeling, je kan met een tuner alleen transponders met dezelfde polariteit ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De software ziet de FBC tuners als 8 Tuners.

En de beperking met die h/v en low/highband bedoel ik met maar 2 'Banden'.

 

Uw profielnaam lijkt te suggereren dat u voor VU Plus werkt.

Klopt dat ?

Indien ja, kunt u vertellen waarom er met deze generatie naar 2.5" harddisks overgeschakeld wordt?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik werk niet voor vuplus :)

Ben enkel een vuplus gebruiker/fan en veelvuldig in het vuplus-support forum actief.

En waarschijnlijk was de gebuikersnaam 'Clemens' al bezet toen ik mij registreerde, en heb er dus vuplus achtergezet.

 

2.5" is vermoedlijk gewoon omdat het om een Solo box gaat, net zoals de Solo², en de Box, alhoewel deze niet zeer compact te noemen is, relatief compact te houden.

 

Vermoedelijk komt volgende jaar (ik schat zo tussen 6 en 12 maanden) een andere Box (duo 4k, ultimo4k, ...???) waar men dan ook 3.5" arde schijven kan inbouwen.

aangepast door Clemens-vuplus

docendo discimus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiest men niet voor 2,5 voor ssd schijven, die een snellere schrijfsnelheid hebben?

Want als ik hierboven lees, dat je bvb 4 UHD kanalen tegelijk kan opnemen, dan heb je vermoedelijk toch al een snelle schijf nodig, of lost die nieuwe codex H.265 dit probleem op?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

H.265 heeft een hele efficiënte compressie, file size t.o.v. H.264 is bijvoorbeeld de helft bij een betere kwaliteit bij H.265.

 

Je moet wel een hele beroerde harddisk hebben wanneer die niet een aantal H.265 streams kan wegschrijven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...