Ga naar inhoud


Trends bij 4K boxen : geen 4 verwisselbare tuners, HDD : 2.5" ?


zzzzzz

Aanbevolen berichten

Ik zet dit bericht in dit forum, omdat het mij niet duidelijk is waar ik het precies moet zetten.

Uit nieuwsgierigheid heb ik eens gezocht naar de Xtrend ET-11000, en dan de VU+ 4K.

Wat mij opvalt is dat beiden met 2.5" HDD's werken, en er bij beiden een dubbele sattuner vastzit.

In totaal kun je dan wel 4 tuners hebben, omdat je nog een dubbele S2/T2/C tuner kunt inpluggen, maar ik zie dus niet meer de mogelijkheid om bijv. 3 DVB-T2 tuners en 1 DVB-S2 tuner te hebben, of 4 DVB-C tuners.

 

Verder zie ik dus harddisken van 2.5".

Waarom zou dit zijn?

Dat zijn dus dezelfde harddisken als in notebooks gebruikt worden.

Produceren die minder warmte?

Of gaat men ervan uit dat we in de toekomst meer op SSD gaan opslaan?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Bij de Vu Solo 4 K zit een tuner ingebouwd welke meerdere transponders tegelijk kan ontvangen.

Harddisks worden ook steeds kleiner, en iets wat massaal in laptops verkocht wordt is goedkoper

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tot zover mij bekend doen die dat niet.

Ik ga ervan uit, dat je op de steekbare tunerplaats in de toekomst een DVB S2X tuner kunt steken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Vu Solo 4 K zit een tuner ingebouwd welke meerdere transponders tegelijk kan ontvangen.

Harddisks worden ook steeds kleiner, en iets wat massaal in laptops verkocht wordt is goedkoper

Dat van die meerdere transponders tegelijk kunnen ontvangen is interessant, is dat op dezelfde satelliet?

Stel dat je een Multytenne Twin hebt, die dus naar 4 satellieten tegelijk kan, kun je dan tegelijk opnemen van Hotbird en Astra1 met één tuner, of moet het in dat geval van dezelfde satelliet komen?

En hoe zit het met de DVB-C/T2 tuners ?

Kunnen die ook met één tuner van meerdere muxen tegelijk opnemen?

 

Wat die harddisken betreft, dat klopt niet.

Ik kijk bij een willekeurige online site naar de prijzen van harddisks en vergelijk 2.5" tov. 3.5" :

 

2Tb : niet eens beschikbaar in 2.5".

1Tb : goedkoopste in 3.5" : 62€, in 2.5" : 73€, maar dan heb ik wel een schijf met 5400rpm, dat lijkt mij niet geschikt voor HD opnames, laat staan 4K opnames.

Ik vind daar eigenlijk maar één HDD die 2.5" is en 7200rpm heeft : een 750 Gb model van 70€.

Ik kijk op een andere site : vind een HDD 2.5" met variabel toerental : 150€, terwijl ik op dezelfde site al voor 83€ een 3.5" HDD vind.

 

Lijkt mij dus dat de beweging van 3.5" naar 2.5" een serieuze extra kost gaat worden, en de maximum opslagcapaciteit gaat doen zakken.

Bij 3.5" vind je makkelijk harddisks van 4Tb, bij 2.5" is 2Tb op dit moment het maximum.

 

Ik vind het een vreemde keuze, vooral omdat 4K opnames nu net extra harddisk ruimte in beslag gaan nemen.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

4K in H265 neemt niet zoveel meer ruimte in beslag, dat valt reuze mee.

Een 5200 rpm schijf kan prima de datastream aan van een 4k opname.

 

Er zitten FBC, Full band capture tuners in waarmee je tegelijk 8 transponders van een satelliet kunt ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4K in H265 neemt niet zoveel meer ruimte in beslag, dat valt reuze mee.

Een 5200 rpm schijf kan prima de datastream aan van een 4k opname.

 

Er zitten FBC, Full band capture tuners in waarmee je tegelijk 8 transponders van een satelliet kunt ontvangen.

Ook van meerdere 4K opnames tegelijk ?

Anders heeft die 8 tegelijk niet veel zin.

 

Dus het is wel degelijk 8 transponders van één satelliet tegelijk.

Ik kan dus met één tuner niet tegelijk een opname van BBC One HD (28.2°) en van Arte HD (19.2°E) maken?

 

En hoe zit het nu met de plugin tuners voor DVB-C en DVB-T2?

Kunnen die nu van meerdere muxen tegelijk een opname maken met één tuner of geldt dit enkel voor satelliet ?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben alleen geïnteresseerd in de 4k functionaliteit.

Daarmee valt het C en T gedeelte voor mij af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor DVB-C  en -T kan je met één tuner maar een opname maken van een transponder of MUX.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die meerdere transponders tegelijk kunnen ontvangen is interessant, is dat op dezelfde satelliet?

Stel dat je een Multytenne Twin hebt, die dus naar 4 satellieten tegelijk kan, kun je dan tegelijk opnemen van Hotbird en Astra1 met één tuner, of moet het in dat geval van dezelfde satelliet komen?

En hoe zit het met de DVB-C/T2 tuners ?

Kunnen die ook met één tuner van meerdere muxen tegelijk opnemen?

 

Wat die harddisken betreft, dat klopt niet.

Ik kijk bij een willekeurige online site naar de prijzen van harddisks en vergelijk 2.5" tov. 3.5" :

 

2Tb : niet eens beschikbaar in 2.5".

1Tb : goedkoopste in 3.5" : 62€, in 2.5" : 73€, maar dan heb ik wel een schijf met 5400rpm, dat lijkt mij niet geschikt voor HD opnames, laat staan 4K opnames.

Ik vind daar eigenlijk maar één HDD die 2.5" is en 7200rpm heeft : een 750 Gb model van 70€.

Ik kijk op een andere site : vind een HDD 2.5" met variabel toerental : 150€, terwijl ik op dezelfde site al voor 83€ een 3.5" HDD vind.

 

Lijkt mij dus dat de beweging van 3.5" naar 2.5" een serieuze extra kost gaat worden, en de maximum opslagcapaciteit gaat doen zakken.

Bij 3.5" vind je makkelijk harddisks van 4Tb, bij 2.5" is 2Tb op dit moment het maximum.

 

Ik vind het een vreemde keuze, vooral omdat 4K opnames nu net extra harddisk ruimte in beslag gaan nemen.

Als deze zoals zijn voorgangers,toelaten, om op te nemen via nas of usb, kan je nog altijd kiezen voor 3,5.

Als je veel opneemt, is een nas geen overbodige luxe meer en kan je eventueel weg met een kleinere 2,5 hdd.

Je kan ook een hdd mounten van een andere linux ontvanger,wat ik hier toepas en perfect werkt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was een antwoordt op je eigen vraag "........., maar ik zie dus niet meer de mogelijkheid om bijv. 3 DVB-T2 tuners en 1 DVB-S2 tuner te hebben''. 3 gelijke tuners kan bij bij de ET11000 nog wel. ;)

Het lijkt wel of iedereen hier elke negatieve formulering wil vermijden.

Het ging erover dat er bij de ET10000 4 verwisselbare tuners waren, waardoor je dus 3 DVB-T2 tuners en 1 DVB-S2 tuner kon hebben, of 4x DVB-C.

En nu zeg je "3 gelijke gaat wel nog", vroeger ging 4 gelijke.

 

Maar als ik alles samen neem, ben ik een beetje ontgoocheld in deze nieuwe generatie ontvangers.

Ik zie als positieve punten : 4K (HEVC) ondersteuning, met ook 4K output naar de TV, de full band bij de sat tuners van de 4K Solo.

 

Als negatieve punten zie ik : verlaten van 3.5" voor de interne harddisk ten voordele van de 2.5" interne harddisk, geen DVB-S2X voor de vaste tuner van de 4K Solo, en het terugschroeven van 4 verwisselbare naar 3 verwisselbare tuners.

Door het aanbieden van dubbele tuners valt het misschien nog wel mee, omdat je dan toch nog 2xDVB-S2 en 2xDVB-C/T kunt vormen, wat voor velen een interessante configuratie zal zijn, maar als de vast ingebouwde tuner geen DVB-S2X ondersteunt, zou het kunnen dat je toch maar weinig 4K zenders kunt bekijken, en een tweede tunerslot moet gebruiken om een tuner te hebben die dat wel ondersteunt.

 

Aan de keuze voor 2.5" harddisks zie ik geen voordelen voor de gebruiker.

Met een 3.5" slot kun je immers toch altijd een 2.5" harddisk inbouwen, mits een extra frame.

Omgekeerd, als de plaats er niet is voor een 3.5" harddisk zul je hem nooit kunnen inbouwen.

3.5" harddisken zijn goedkoper en te krijgen in grotere opslagcapaciteiten (4Tb is makkelijk te krijgen in 3.5" en kost niet echt veel, maar in 2.5" moet je al zoeken om een 2Tb te hebben).

Je kunt dat allemaal wel omzeilen via eSata of een NAs, maar ik blijf toch met de vraag waarom de fabrikanten deze keuze maken.

Ik kan alleen aan 2 redenen denken : een compactere ontvanger bouwen of de warmteontwikkeling van een 3.5" interne harddisk vermijden.

 

Ofwel is het de bedoeling van dan later een ET-12000 te lanceren, die dan wel 4 verwisselbare tunerslots heeft, en een interne 3.5" harddisk toelaat in een grotere kast.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Geen DVB-S2X irriteert mij ook, maar ik veronderstel dat op de losse tuner plaats t.z.t. een S2X tuner geplaatst kan worden.

Nu een 4K ontvanger kopen is voor entrepreneurs, je kan ervan uitgaan dat deze ontvangers in de toekomst hun beperkingen zullen hebben.

De eerste HD ontvangers van Euro1080 met HD1 waren ook uitsluitend geschikt voor MPEG 2 ontvangst. 

 

Toch wil ik deze evolutie vanaf het begin meemaken en heb daarom de Solo 4K besteld.

 

Ik heb een "kleine" 4K monitor, een huiskamer toestel laat nog op zich wachten omdat er nog geen alternatief is voor mijn Plasma scherm.

Panasonic heeft nu de eerste Oled op de markt gezet, waarvan de prestaties het plasmascherm evenaren en zelfs overtreffen, maar dit is een licht gebogen 65" scherm.

Ik wacht op een vlak (Oled) scherm, bij voorkeur 85".

 

Volgens zeggen, en ik onderschrijf dat, zullen 4 K uitzendingen op je Full HD scherm al verbetering te zien geven.

Naar verwachting zal ik volgende week uit eigen ervaring kunnen berichten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het nog wat vroeg is.

Een ontvanger mét de juiste codec (HEVC als ik mij niet vergis) voor 4K, maar zonder DVB-S2X lijkt mij een beetje als een ontvanger die wel MPEG4 (H.264) aankan maar geen DVB-S2.

Na een zekere tijd zaten alle HD zenders ook op DVB-S2 om bandbreedte te sparen, en dan kon je die gewoon niet ontvangen.

 

Zelf heb ik een Dreambox 8000 die nog steeds werkt (2xDVB-S2 en 2xDVB-C).

Ik volg het een beetje voor het geval het toestel plots de geest moest geven, hij is toch al van 09/2009, dus dat is 6 jaar dat ik er plezier aan heb.

Bij Dreambox zelf gaat de ontwikkeling precies heel traag, ik vraag mij af wanneer zij een 4K toestel plannen.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...