Ga naar inhoud


Uitlezen Slimme meter via P1 poort


Jürgen

Aanbevolen berichten

Heeft iemand al geëxperimenteerd met het uitlezen van een Slimme meter via de P1 poort van de verbruikwaarden gas - elektra?

Er zijn wel apparaten (Energiemanagers) te koop maar daar ben je bijna altijd aan een abonnement van de leverancier gebonden om over de gemeten waarden te kunnen beschikken.

 

Nu maak ik nog gebruik van een abonnement waarbij ik de gegevens via een website kan opvragen maar dat is hoogst onbetrouwbaar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Iets meer dan geëxperimenteerd, het werkt gewoon. Elke 10 seconden kun je een update krijgen... :D Er zijn overigens een aantal sites die je goed op weg helpen.

 

Zelf lees ik de P1 poort uit met een Arduino Uno, deze stuurt het dan weer door naar mijn Domotica server waarom Domoticz draait.

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lees jij jouw watermeter uit? LDR?

Niet, maar vind dit ook niet belangrijk.

 

De technische realisatie om de gegevens bruikbaar uit te lezen lijkt mij technisch toch wel ingewikkeld en ik vraag mij af of ik dat op mijn leeftijd nog onder de knie krijg en wil.

Misschien toch maar naar een bedrijfsklaar apparaat zoeken.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij dit type wordt de data eerst naar een externe server gestuurd waarna ik die gegevens via een app op kan vragen.

Dus ben ik nog steeds afhankelijk van derden.

Het moet toch ook gewoon kunnen dat de data in huis blijft en ik die rechtstreeks kan uitlezen of zie ik het nu te simpel?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me niet vergis is dit Homewizard en dat gaat via de cloud (wat de ts niet wil).

Je kunt het via hun laten werken maar als ik de internetverbinding verbreek, modem loskoppel, kan ik gewoon binnen het interne netwerk alles uitlezen.

 

Het zou ook te gek zijn dat als ik een lamp wil schakelen dit eerst via "de cloud" dus een externe server zou gaan en dan weer terug op mijn netwerk om de schakeling te volbrengen, wat een vertraging zou dat geven.

 

Natuurlijk kan je op afstand je netwerk bereiken en een schakeling laten uitvoeren daar is het ook als "extra optie" voor bedoeld, vanuit Port of Spain Trinidad hebben we het ook nog even getest. ;)

post-51681-0-61503100-1481977669.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zou ook te gek zijn dat als ik een lamp wil schakelen dit eerst via "de cloud" dus een externe server zou gaan en dan weer terug op mijn netwerk om de schakeling te volbrengen, wat een vertraging zou dat geven.

 

 

Zo gek is dat niet.

 

De deurintercom werkt bij mij prima via de cloud.

Wanneer iemand aanbelt gaat dit signaal naar een server in Frankfurt, en daarna terug naar de ip telefoons die daarvoor aangewezen zijn, werkt prima.

 

Voordeel is, dat wanneer er niemand aanwezig is, je toch wereldwijd gewaarschuwd wordt wanneer er aangebeld wordt.

 

Signalering via de cloud maakt je setup alleen maar eenvoudiger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo gek is dat niet.

 

De deurintercom werkt bij mij prima via de cloud.

Wanneer iemand aanbelt gaat dit signaal naar een server in Frankfurt, en daarna terug naar de ip telefoons die daarvoor aangewezen zijn, werkt prima.

 

Voordeel is, dat wanneer er niemand aanwezig is, je toch wereldwijd gewaarschuwd wordt wanneer er aangebeld wordt.

 

Signalering via de cloud maakt je setup alleen maar eenvoudiger.

Dat weet ik, ergens in de verte, ook wel want als ze bij mij aanbellen krijg ik dat gewoon op mijn telefoon te zien.

Dat had ik al eens zo ingesteld maar het ging om gegevens uit de P1 poort intern uitlezen en aangezien dat eerder ook al langs was gekomen en geen "experiment" meer is zoals hier boven ook al aangegeven had ik een overzichtje met de gegeven er even in gezet.

 

O, en de deurbel werkt nog is wel geen pasfoto maar herkenning is prima. :D

En voor mijn herkenning is dit Jolanda de vrouw van een vriend van mij.

post-51681-0-30932000-1481983318.jpg

post-51681-0-40356900-1481983429_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...