Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb in het grijze verleden een tijd een vlakantenne gebruikt op vakantie.

Handig was uiteraard het formaat en de platte vorm is gemakkelijker op te bergen dan een schotel. Nadeel bij de antenne die ik had was de enorme gevoeligheid voor druppels op de oppervlakte en dus de gevoeligheid voor regen. Als je een opstelling kon maken onder een afdakje zodat er geen druppels op het oppervlak bleven liggen, dan was de ontvangst bij regen prima. Maar zodra er druppels op het oppervlak lagen was het prut.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, mijn ervaring was toch wel anders.

Ik heb op mijn caravan heel wat jaren, misschien wel 15 á 20 jaar lang, een Kathrein BAS 60 vlakschotel gebruikt (volgens mij was het eerst BAS 50) en ik ben daar heel Europa mee doorgetrokken van Noorwegen tot Zuid-Spanje, in het begin natuurlijk alleen Astra 1 en later ook Astra 3.

Natuurlijk is het beeld bij slecht weer, m.n. in de winter in de wintersportgebieden, regelmatig weggevallen maar dat gebeurde ook bij de normale schotels.

Ik had niet de indruk dat deze vlakschotel bij regen slechter presteerde dan een normale schotel van plusminus 60 cm.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt maar ik reageer op het bericht van zeeteefje omdat die daar naar mijn mening generaliseert want hij heeft het in het algemeen over een vlakschotel en daar is niets mis mee zolang je geen al te hoge verwachtingen van hebt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds de HD 30 weer giedkoper gemaakt moest worden

T'is een telestar digiflat 1 dat ik gisteren gebruikt heb. Geef mij dan maar een selfsat hd30. In mijn ogen betere kwaliteit.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

T'is een telestar digiflat 1 dat ik gisteren gebruikt heb. Geef mij dan maar een selfsat hd30. In mijn ogen betere kwaliteit.

Het antenne binnenwerk is identiek. De gebruikte flens lnb idem. De technische specificaties zijn dus gelijk. Er zit alleen een andere schroefbare behuizing omheen net als in het begin van de HD30. Die kon je ook repareren als de lnb defect was doordat er water langs de f connector naar binnen was gelopen als die niet goed was aangedraaid en afgedicht. Die behuizing zelf is ook goed waterdicht t.o.v. de huidige.

Deze is flinterdun en gelijmt , net zoals sprietje zegt Utraviolet gevoelig, we zien na 2 jaar dat de behuizing bij lichte hagel of hevige regen gaten krijgt en vol water loopt en de randen spontaan afbreken.

Natuurlijk zal een dunne behuizing iets minder demping geven als hij nieuw is, maar mijn voorkeur gaat naar een dikkere minder Uv gevoelige behuizing welke ook open te maken is in geval van defecten en dan maar 1 dBtje minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Prime Focus schotels. Daar heb je dat soort elende met water niet. En erg komt ook geen zand in. Dat wil bij ons nogal eens voorkomen.

 

Ik ben nu in Polen en kan daar een goede ontvangst van Joyne bevestigen op een offset-schotel van 80 cm opgesteld bij TVP.

Schotel is van Poolse makelij. Ik zal zien dat ik er morgen wat foto´s van maak.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren tijdens forse regenval met een Triax TD78 (Inverto Black Ultra) en een naamloze 65cm (Amiko Premium L-104) de veranderingen bij Joyne getest. Het omzetten van de FEC heeft zeker geholpen, op de TD78 bleef er tijdens de complete regenval beeld zonder 'blokken'. Helaas moest de 65cm wel zijn meerdere erkennen, al was er maar voor hooguit een minuut geen beeld. Zeker een verbetering.

Ik heb helaas het signaal niet in de gaten gehouden.

aangepast door RowanF1

Gebruikt zijn TD78 tegenwoordig als wok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In Loosdrecht op camping is de ontvangst goed, ook vorige week tijdens regen. Gebruik Triax TDS64 met multifeed A2, A3, A1 en 9E. As van de rail op ca 18E. Gebruikte LNB's zijn Best HQRF202 (A3, A1) en Black  Ultra Twin (A2, 9E). Heb nog geen abonnement, maar getest op de Regionale zenders.

IMG_20170827_103936933.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je goed gedaan beste investigator. De Astra 19,2 - 23,5 en 28,2 aan de ene zijde van de arm zodat de Eutelsat 9 niet al te ver uit het midden komt. De Astra 28,2 is immers toch al heel sterk dus die kan makkelijk wat verder naar buiten.
Verder zie ik dat je een SAB-rail hebt gebruikt en geen Triax-rail.

 

Je gebruikt voor de Astra 19,2 en 23,5 de Best HQRF202. Dat zijn smalle lnb's met een 40mm hals.
Bevallen die een beetje? Tja, ik vraag dat even want vaak ben je bij kleinere schotels genoodzaakt om smalle lnb's te gebruiken.
ALPS-lnb's zijn tegenwoordig moeilijk verkrijgbaar en van de hele smalle lnb's met een hals van 23mm zijn veel mensen niet tevreden omdat ze erg veel last hebben als er regendruppels op de kop zitten.


Er bestaan zo'n 5-6 merken met smalle lnb's die een 40mm hals hebben. Daar weten we heel erg weinig over wat die doen als er regendruppels op de kop zitten.
Hoe is jou ervaring met de Best HQRF202? Moet je de kop na een regenbui wel eens droog maken om weer volledige ontvangst te hebben?

 

Met deze 40mm lnb's kun je ze in principe dicht genoeg bij elkaar zetten alleen de lnb-klemmen zijn buitenwerks 50mm en dat zorgt er voor dat ze aan de voorzijde gemeten toch niet dichter dan 48mm kunnen komen terwijl 38mm gewenst is. Hoe heb je dat opgelost?

 

Best HQRF 202.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede regenervaring met de 40 mm Best HQRF single en twins. Ik heb het nooit nodig gevonden om de koppen na een regenbui droog te maken. Maar ik constateer een kleine verbetering als je de koppen afdroogt, maar dat heb je soms ook als je 60mm koppen gebruikt. Ik gebruik de SABrail omdat je het relatief zachte kunstof van de  LNBhouders eenvoudig kunt bijsnijden. Dat is wel nodig om de koppen van A2, A3 en A1 strak tegen elkaar te plaatsen. Overigens heb ik ook goede regenervaringen met de 29-30 mm Megasat multifeed LNB's, die ik soms plaats naast een LNB met een 60 mm kop. Ik heb ook de MicroElectronic GoldEdition in single uitvoering met afgeronde kop 30-40 mm. Die heb ik nog niet uitgebreid getest in de regen.

aangepast door investigator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste investigator

 

Hartelijk dank voor je reactie. Hoewel de vraag wel een beetje off-topic was, is er op dit forum erg weinig ervaring over deze 40mm-lnb's en ben je er dan ook dankbaar voor.
Fijn ook dat je aangeeft dat je van de lnb-houders wat weg hebt moeten snijden om ze dichter bij elkaar te kunnen zetten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...