Ga naar inhoud


Liège rtbf ontvangst


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


Ik heb wel is een ontvangstrapportje gelezen ergens, maar ontvangst is waarschijnlijk afhankelijk van je locatie binnen Maastricht.

 

De RTBF zit nu nog op kanaal12B. (DAB)  Eind 2017 zouden ze overgaan naar DAB+ via de kanalen 6B en 8D. 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kaartje gevonden voor het huidige 12B.

Maastricht valt daar binnen het ontvangstgebied. 

 

http://fmscan.org/net.php?r=d&m=m&itu=BEL&pxf=BRF+1

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Rijsbergen ( 7 kilometer onder Breda) ontvang ik dit DAB radio pakket ook.  Ik pak hier tegen de 100 radiozenders gratis uit de lucht.  Jammer dat er bijna geen één radio te koop is met een aansluiting voor een buitenantenne. Ook radio's met een display waar je de slideshow kan zien, zijn er bijna niet. Mijn Pioneer x-hm76d microset geeft wel de slideshow weer via de internet weergave, maar bij DAB niet,  erg jammer!

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei dunhans:

Hier in Rijsbergen ( 7 kilometer onder Breda) ontvang ik dit DAB radio pakket ook.  Ik pak hier tegen de 100 radiozenders gratis uit de lucht.  Jammer dat er bijna geen één radio te koop is met een aansluiting voor een buitenantenne. Ook radio's met een display waar je de slideshow kan zien, zijn er bijna niet. Mijn Pioneer x-hm76d microset geeft wel de slideshow weer via de internet weergave, maar bij DAB niet,  erg jammer!

 

Ja, vooral daarom vond ik het doodzonde dat ze van DAB naar DAB+ over gingen, mijn Technisat Multyradio had naast een gevoelige tuner ook een prachtige antenneaansluiting. Ik heb in die tijd nooit meer gedaan dan er een wat langere sprietantenne op aansluiten maar dat deed vaak wonderen. Maar het had ook forse nadelen: de ontvanger vulde zelfstandig zijn zenderlijst aan waardoor ik hier in Nijmegen enorme lappen zenders kreeg van Denemarken en Sleeswijk-Holstein tot Groot-Brittannië aan toe. En omdat individueel wissen bij die apparaten nu eenmaal niet gaat moest je dan alles weggooien terwijl ik graag sommige zenders zoals de VRT en RTBF er graag ingehouden had. Waarom ze die moeite bij Technisat toen wel namen maar later nooit meer weet ik niet maar ik vind het nog steeds tragisch.

 

Overigens, ik heb mijn Philips DAB+ radio later zelf van een externe antenne aansluiting voorzien. Dat gaat best gemakkelijk, je demonteert de ingebouwde sprietantenne, neemt een dikke coaxkabel van goede kwaliteit waarvan je de kern aansluit op de draad in het toestel die naar de sprietantenne ging en de mantel aan het chassis, je laat die coax kabel het toestel uitkomen waar de spriet eruit kwam (wel even wat doen om het zo vast te zetten dat de de kabel niet per ongeluk uit het toestel trekt),vervolgens maak je een coax stekker aan die kabel en je hebt op die manier een prima externe antenne aansluiting. Fluitje van een cent! Maar ja, die Philips radio kwam qua ontvangsteigenschappen nooit in de buurt van wat mijn Technisat radio kon en haalt ook geen zenders automatisch binnen dus hetzelfde DX-plezier heb ik er nooit van gehad.

 

En om nog even on topic te komen: van Maastricht weet ik het niet maar toen ik een week in een hotelletje in hartje Valkenburg verbleef had ik mijn DAB+ radio bij me. Daar kwam Luik als allersterkste DAB zender binnen dus het is een redelijk pittig ding. VRT en NPO waren ook goed maar minder sterk, de Duitse zender uit Aken was het lastigst te ontvangen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

en net nog nagevraagd bij familie in het centrum aan de Maas ontvang je het ook niet met maar 49m N.A.P.

dan liggen er teveel Limburgse heuvels en natuurlijk De Sint Pieters Berg tussen :D met 171 m hoogte tov N.A.P (de Observant)

enkel op het Maastrichts, Tongerse Plateau kun je Luik met zijn zendmast vangen

 

is mij gisteren avond door een ex medewerker van het R.O.Z Limburg bevestigd het huidig L1

 

of je Luik aan voet de Cauberg hebt gehoord met een hoogteverschil van 60m ergens in Valkenburg kan ik niet zeggen

 

ofschoon Luik Bol d'Air erg hoog staat

aangepast door Tonskidutch
dubbel woord

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat delen is met splitter op te lossen bij DVB-T, eventueel een power inserter gebruiken wanneer het een actieve antenne is.

 

EIndhoven heeft kennelijk geen bergen tussen zender en ontvanger.

 

Afhankelijk waar Tonski in Maastricht zit zal hij een paar "bergen" moeten bedwingen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...