Ga naar inhoud


Tetra Optimat: Hoe reinigen?


dvbs

Aanbevolen berichten

Gegroet,

 

Heel off-topic. :) Heeft er soms iemand een idee hoe ik het best een Tetra Optimat CO2-klok reinig? (meer specifiek het vlies) Want daar zitten nu algen in.

 

Zelf dacht ik aan een nachtje weken in een of ander product.. maar in wat dan he? (het moet daarna terug in het aquarium + een te agressief product kan het vlies vermoedelijk beschadigen)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

aangepast door dvbs
vervolledigen vraagstelling

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


Algen houden niet van zuur, dus ik zou zeggen met zoiets als azijn proberen. Ik ken het ding niet en weet dus niet of je bij het vlies kunt komen om het manueel te reinigen. Anders een tijd erin en dan meermaals doorspoelen als dat kan bij dat apparaat.

 

Bij een aquarium in balans is het trouwens m.i een volledig overbodig ding dat algen idd. fantastisch vinden. Extra CO2 vinden ze heerlijk, doen ze het extra goed op, vooral als er (te) veel voedingsstoffen in de bak zitten en dat laatste is bijna altijd het probleem.

De 20 jaar dat ik aquaria had heb ik hem nooit ook maar 1 moment nodig gehad.

Een Eheimpomp en filteren over kool (voedingsstoffen eruit) en turf (aanzuren) en de planten groeiden prima, moest er af en toe wat in wieden, en de vissen hadden ook nergens problemen mee. Die zorgen naast de diffusie uit de lucht voor genoeg CO2.

  • Bedankt 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben toch jaren een aquarium van 250 liter gehad maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

 

Anyway, ik zou schoonmaakazijn gebruiken. 

  • Bedankt 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK.

Maar iig. goed naspoelen want vissen houden niet van azijn.

Of liever nog het ding in de vuilnisbak mikken, tenzij je een bak zonder vissen hebt.

 

Een kleine bak is trouwens vanzelfsprekend een stuk moeilijker dan een grotere waar het het evenwicht en de algen betreft. Heb je nu een bak van 50 liter, overweeg dan eens eentje van een paar honderd liter. Is veel mooier en makkelijker.

 

  • Bedankt 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag minplus,

 

Is een bak mét vissen. (en goed naspoelen zal zeker gebeuren)

 

btw: het vlies was simpel uit de klok te halen. (ik vind helaas niet terug uit wat dat precies bestaat; zou het anders gewoon vervangen)

 

(Systeem had ik nog liggen van een vorig aquarium. Waar dus wel algen op gegroeid zijn.)

 

Huidig bakje (Juwel primo 60) draait voorlopig goed. (zie foto) Maar wil toch iets van CO2 in de bak. Als het met dit systeem niet goed komt zal het een ander CO2 systeem worden. (iets à la Colombo of zo..)

 

.....een paar honderd liter...? (misschien gemakkelijker qua biologisch evenwicht, maar zeker niet qua onderhoud. euhm dat is mijn persoonlijke ervaring he)

 

Toch bedankt voor jouw tips!

DSC02364.JPG

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dvbs

 

Je bak ziet er mooi uit. Rustgevend.

Ik heb zelf altijd met Zuidoost Aziatische bakken gewerkt met scholen vissen op verschillende waterniveaus omdat dat een levendig beeld opleverde met veel snelle en een paar tragere vissen en dat had mijn voorkeur. Er gebeurt veel in zo'n aquarium, naast dat het ook mooie dieren zijn

 

Grote en kleine bakken gehad, maar de grote kostten itt. de kleine vrijwel geen onderhoud als het evenwicht zich had ingesteld, iets wat bij een kleine bak veel moeilijker is en vaak fout kan gaan. Af en toe, zeg maar eens per (bij uitzondering half) jaar een paar planten eruit als het er teveel werden of een paar jonge vissen naar de aquariumzaak brengen als er teveel jonkies kwamen.

 

Maar een aquarium met vissen heeft echt geen extra CO2 nodig. Daar genieten voornamelijk de algen van en hebben de vissen alleen maar de pest aan.

Een moerasgebied, meer of riviertje heeft ook geen extra CO2-pomp. De dieren produceren meer dan genoeg.

 

Misschien toch eens overwegen om het zonder te doen?

 

  • Bedankt 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste minplus,

 

Bedankt, ook voor deze raad. Voorlopig stel ik de aankoop van een CO2 installatie nog uit.

 

Zal jou later zeker nog eens laten weten hoe het verder gelopen is. (ook met het membraan)

 

Fijne avond nog!

 

 

 

 

 

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik zie de Chinese pijpvis. 

 

Sorry, oud grapje van vroegâh :P

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even afsluiten.. Na een week in azijn en daarna voorzichtig afschuren van membraan lijkt alles weer ok. Nieuw verrvangmembraan besteld in NL als back-up , Is helaas niet (direct?) in voorraad. De kleine toevoeging van extra CO2 maakt toch een verschil voor sommige planten hier,

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...