Ga naar inhoud


Slecht ontvangst VU-DUO2 op Astra 3 (23.5)


tuin

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds vorige week bezit ik een nieuwe VU-DUO2 ontvanger, met een Single tuner en draai met PLI6.0 en Oscam.

Hiervoor gebruikte ik de bekende Dreambox DM800HD-PVR waarmee ik best tevreden was en nooit geen problemen heb gehad.

De schotel is een Visiosat Bisat met 4 ALPS single koppen (Hotbird en 3 maal Astra) geschakeld door een Spaun SAR 411 switch (zal dit nog even checken qua type)

wat een prima signaal afgeeft voor de Astra's.

Echter heeft mijn nieuwe VU-DUO2 problemen met ontvangst van Astra 3, zodra het een beetje regent zakt het signaal

naar +/- 10 a 11db en begint te blokken, normaal is het signaal +/- 13db.

Mijn DM800 heeft hier totaal geen last van en blijft een prima beeld houden.

Mijn DM800 gaf alleen problemen qua ontvangst als er echt een gigantische bui of sneeuw valt, maar dat komt heel zelden voor.

Ik krijg de indruk dat het ontvangst middels de VU-DUO2 over het algemeen wat slechter is.

Wie kan mij verder helpen en een paar goede tips geven om dit probleem op te lossen ?

 

Alvast bedankt en een gelukkig en gezond 2018 !!

 

Cees

aangepast door tuin
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zelfs met 10dB moet Astra 3 prima blijven werken. Volgens je Avatar zit je in Oostzaan en dat is geen 10km van mij vandaan. Heb hier op Astra 3 tussen de 14,6 en 15,4 dB

 

De VU+ Duo2 heeft toch standaard een twin-tuner? Als je wil mag je wel even langskomen met je box. Is met een auto maar een klein stukje. Kunnen we in elk geval een defect uitsluiten..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De door de VU+ DUO2 gepresenteerde signaalsterkte is sowieso maar een globale indicatie.

Echter vind ik een in NL bij mooi weer weergegeven signaalsterkte van plusminus 13 dB toch ook wel wat aan de zwakke kant.

Ik heb hier in Zuid Spanje op Astra 3 al ruim 15 dB.

Misschien toch nog even de schotel iets bijstellen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

jongens,

dat signaal is bij elke receiver anders

13dB kan ruim voldoende zijn

ik had op de SOLO2 maar 12,5 dB

 

Config mode                      Simple

Mode                                   DisEcq   a,b,c,d

Port A                                 13

Port B                                  19,2

Port C                                  23,5

Port D                                  28,4

Set voltage and 22Khz     Yes

Send DisEqc only on satellite change   NO

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, als het geen nieuwe VuDuo was, zou ik denken aan het bekende C848 probleem, dat vaak eerst op de Nederlandse HD-kanalen voor storingen zorgt.

 

Maar ja, dit is een nieuwe....?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

in het verleden waren er wel eens mensen die met de spaun switches een probleem hadden in combinatie met de VU+

zo ik ook en destijds heb ik alles gewijzigd naar de Triax MF41D

 

kijk eens hier http://www.spaun.com/files/7ba01_de_sar212411wsg6494.pdf

de geïmplementeerde diseqc ist 2.0 en naar mijn mening moet je die dan ook afwijkend van mijn bovenstaande (rode) configuratie anders instellen

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Inmiddels wat zaken gedaan, de schotel optimaal uitgericht en ALPS (oude exemplaren) koppies optimaal gepositioneerd, scheelde toch

iets van 2 db per sateliet.

Ben eveneens met de ontvanger terug gegaan naar de winkel en hebben daar de tuner uitgewisseld maar maakte niets uit, maar zag

daar wel ruim 14db op bijna alle satellieten (Draaibare schotel van 110)

Conclusie dat de ontvanger gewoon goed is, en zit er aan te denken om toch de LNB's  maar te vervangen in het voorjaar.

Meetrapporten even toegevoegd  GR   <>  Cees

P_20180106_110212_LL (2).jpg

P_20180106_110323_LL (2).jpg

P_20180106_110626_LL (2).jpg

P_20180106_110513_LL.jpg

P_20180106_110637_LL (2).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎6‎-‎1‎-‎2018 om 17:55 zei tuin:

Hallo,

 

Inmiddels wat zaken gedaan, de schotel optimaal uitgericht en ALPS (oude exemplaren) koppies optimaal gepositioneerd, scheelde toch

iets van 2 db per sateliet.

Ben eveneens met de ontvanger terug gegaan naar de winkel en hebben daar de tuner uitgewisseld maar maakte niets uit, maar zag

daar wel ruim 14db op bijna alle satellieten (Draaibare schotel van 110)

Conclusie dat de ontvanger gewoon goed is, en zit er aan te denken om toch de LNB's  maar te vervangen in het voorjaar.

Iemand een advies welke Twin LNB's (PLL - types) ik hiervoor het beste kan nemen ??

 

Meetrapporten even toegevoegd  GR   <>  Cees

P_20180106_110212_LL (2).jpg

P_20180106_110323_LL (2).jpg

P_20180106_110626_LL (2).jpg

P_20180106_110513_LL.jpg

P_20180106_110637_LL (2).jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat zoals uit oudere topic van de visiosat bleek er toch een een dunnen LNB moet zijn anders past het niet samen op de G4 mount

 

VisioBIsatG4A.jpg&key=6075583f87b904ee9a

 

dan heb je toch wel wat keuze en ook onlangs nog schreef sprietje over een Twin LNB als voorkeur

dat zijn dacht ik allemaal PLL (phase lock loop)

 

Twin LNB van Inverto Black Ultra op 23,5 oost

Twin LNB Inverto Black Premium op de rest

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...