Ga naar inhoud


Waar vind ik een "Cradle" voor de i-phone 5 /5S


T90user

Aanbevolen berichten

Ik ben dom geweest, eind vorig jaar vond ik met behulp van Google een Nederlandse webshop die voor 23 euro een complete hands-free wired set aanbood. Ik stelde de aankoop uit omdat ik nu nog een i-phone 4 heb met een heel andere aansluiting. Onze auto, een Peugeot 807 uit 2006, heeft geen Bluetooth aan boord en de FM radio ontvangst van dat ding is ondanks een stripje in de voorruit in plaats van een buitenantenne zo goed dat ik die absoluut niet wil vervangen. Bovendien raak ik dan ook de erbij behorende display in de wagen kwijt.

Belangrijker nog: als ik die i-phone voor radiodoeleinden wil inzetten MOET de houder bedraad zijn omdat dat mobieltje dan ook opgeladen moet blijvan, ik merkte thuis wel dat radiogebruik zo'n i-phone met een rotgang leeg trekt.

 

Nu heb ik in de auto al een keurige handsfree installatie zitten inclusief microfoon bij de bestuurder, alleen is die voor een "stupid-phone" van Nokia. Mijn hoop was dat het geschikt maken voor de i-phone 5 alleen zou inhouden dat ik de stekker die naar de Nokia cradle loopt eruit trek en daar in de plaats voor een i-phone cradle monteer, dus zelfde ingang aan dat ding zodat er verder niets hoeft te veranderen, alleen een andere houder met de juiste aansluitpunten voor zo'n i-phone.

 

Maar goed, ik was dom, heb de site niet opgeslagen waar die informatie zich bevond en kan nu niets meer vinden wat daarop lijkt. Ook als er ergens "wired" staat blijkt het als je verder leest niet zelden toch om bluetooth te gaan. En eigenlijk ook niets tweedehands op Marktplaats hoewel je dat wel zou verwachten omdat er hele kuddes mensen zijn die hun i-phone 5 zeker al voor iets moderners zullen hebben ingeruild. Ik ben echter ook helemaal niet thuis in deze materie dus de simpele vraag: wat te doen? Ik zie wel peperdure complete installaties aangeboden worden maar zit er niet op te wachten de halve auto te slopen om de bestaande spullen te vervangen door wat in feite dezelfde spullen zijn. Want of je nu een Nokia of een i-phone 5 neemt, de microfoon, de voedingskabel en de audio in- en audio-uit rommel die bedraad naar de bestaande radio lopen kunnen  in wezen niet verschillend zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Er zijn mogelijkheden genoeg, alleen moet je even af van het idee van een craddle, er zijn  genoeg BT units die je direct op de radio kan aansluiten, die zorgt er voor dat de radio gemuted wordt en de speakers gebruikt om de telefoon audio over de speakers te laten lopen, aan de BT unit zit verder nog een microfoon voor jouw spraak. Ervan uitgaande dat je bv een RD4   radio hebt in je Peugeot, bij de Yatour moet dan evt de cd wisselaar functie nog geactiveerd worden door de garage.

 

Bruikbare units bv de good old nokia ckw7   of een yatour unit en diverse anderen.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Henk, overigens weet ik zoals je welt zult begrijpen niets van dit thema af. Ik ga ervan uit dat ik een werkend systeem heb (is me verzekerd toen ik de wagen tweedehands kocht) en dat houdt dus in dat eigenlijk alles al is zoals het zou moeten zijn en dat het alleen een kwestie is van een houder vinden waar die draden die nu naar de Nokia houder lopen aan kunnen. Als ik het niet verkeerd begreep wordt zo'n houder een cradle genoemd maar als dat niet zo is dan heb ik het verkeerde woord gebruikt.

 

Het lijkt me nogal omstandig qua werk en duurder qua prijs als ik een heel systeem zou moeten gaan vervangen terwijl alles er al ligt. Het is nu allemaal keurig weggewerkt in de wagen en ik ben niet wat je noemt een van de handigste mensen. Als leek zou ik toch denken dat een andere houder dan die er nu voor de Nokia in zit toch eigenlijk voldoende zou moeten zijn? Desnoods soldeer ik de benodigde draden wel aan die nieuwe houder vast, veel meer dan audio-in, audio-out, voeding + en - plus iets wat mijn radio vertelt dat hij over moet gaan op de telefoon als er iemand belt zal er toch niet aan kunnen zitten? Om daar nou onnodig de hele radio voor uit en weer in te bouwen, de kwalitatief goed uitziende microfoon te gaan vervangen en de kabel die dan naar de telefoonhouder loopt te gaan vervangen lijkt een totaal onnodige klus of heb ik dat verkeerd? En wat de CD speler betreft, die werkt nu al prima met die Nokia telefoonhouder aangesloten dus is het zo vreemd als ik ervan uitga dat er net zo op zal worden gereageerd als door de bestaande kabeltjes een i-phone 5 wordt doorgegeven?

 

Wat voor radio ben ik even gaan Googlen, ik denk dat die RD4 het inderdaad is. Heb hem er nog nooit uitgehaald en onze auto niet direct bij de hand maar zo uit het hoofd denk ik dat bijgaande afbeelding te juiste is. De betiteling van de afbeelding is van mij, er stond alleen een cijfercode op het internet. Oner Yatour vond ik alleen een sort adapter maar als de CD-speler in het toestel ingebouwd zit zou je dan een adapter moeten gebruiken voor de CD-speler? Of is dat om een conflict tussen speler en telefoon te vermijden? Maar goed, als het erin zit en voorheen gewerkt heeft, zou het dan ook niet met een andere aangesloten telefoon werken?

 

Sorry als hier domme vragen bij zitten, ik weet van deze materie echt niets af!

autoradio Peugeot 807.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je wilt. Het lijkt een logische benadering, alles wat ik nodig heb zit al in de auto alleen wil ik een andere telefoon gebruiken. Maar zo simpel zal het niet zijn. Die aansluiting van de iPhone 5 is een Lightning poort. Om het wat gesimplificeerd uit te leggen heb je een interface nodig die de signalen van die contactjes begrijpt. Deel van de logica zit in het stekkertje wat in de aansluiting van de iPhone gaat, zie foto. Het is dus niet zomaar wat draden om solderen zoals dat in het analoge tijdperk nog wel wilde lukken.

 

Ik ben bang dat je toch iets zal moeten aanschaffen waar Henk het al over had. Een iPhone is nu eenmaal ingesteld om met een carkit te communiceren via de BT verbinding en niet via een hardware kabeltje. 

iPhoneAdaptor.jpg

et9000, et7000, et4000, et5000, Synology NAS.19, 23, 28E en 5W, Multiswitch 17/8+TNT antenne. CD, TNTSat en Fransat kaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je maar als de i-phone het enige ding is wat bluetooth aan boord heeft (voor zover ik weet heeft die autoradio dat absoluut niet) dan begrijp ik niet waar dat dan naar toe moet gaan. Of is die door hem genoemde Yatour unit een soort vertaler van bluetooth naar conventionele bedrading, moet ik dat zo begrijpen? Het leek hier eerder te gaan om wat de CD speler doet maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen?

 

Verder is het voedingslijntje dat van de autoradio komt waarmee je de telefoon tijdens het rijden weer oplaadt wel noodzakelijk, je kunt volgens mij niet via bluetooth een i-phone opladen. Door dit alles begrijp ik eerlijk gezegd nog niet hoe het een en ander nu eigenlijk realiseerbaar is. Reclame maklen mag niet maar als iemand me via PM een website kan sturen waarop je een nadere uitleg ziet, liefst met bronvermelding van waar je wat kunt vinden zou ik dat enorm waarderen. Ik ben niet meer de jongste en evenmin de welgesteldste dus dit soort nieuwe ontwikkelingen zijn finaal aan mij voorbij gegaan.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Craddle moet je uit je hoofd zetten, dat is niet meer.   Wat dan wel, m'n vrouw sleept al jaren van oud wagentje naar de volgende een oude nokia ckw7 carkit, in de huidige peugeot Berlingo met vergelijkbare radio sluit je die aan op de radio, door de audio van de ckw7 unit er op aan te sluiten en tevens een mute draad, de resulteert er in dat als de telefoon gebruikt wordt de audio van de radio gemuted wordt en de speakers het audio van de telefoon laat horen, microfoon zit aan de ckw7 en dat is het, verder nog een laad kabel aan de telefoon en een telefoonhouder en je bent helemaal uptodate  ook met de standaard rd3 of 4 radio van de Peugeot.

De verbinding tussen de ckw7 en de iphone gaat over BT.

 

En zo zijn er nog veel meer units die dit kunnen, met uitbreiding naar usb en sd card om muziek van af te draaien, het voorbeeld van de antieke nokia ckw7 is er maar een van.

 

 

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, dank je voor deze info. Is nog wat te beknopt voor een niet-techneut als ik om het me precies voor te kunnen stellen maar in elk geval weet in nu alvast dat ik op de verkeerde weg was (en dat ik me hoogstwaarschijnlijk tot iemand moet wenden die het klusje voor me opknapt). Misschien nog wel één vraag: je spreekt van een "antieke nokia ckw7 carkit" waaruit ik dus concludeer dat het niet meer iets is waar je nieuw naar op zoek moet gaan. Maar gezien het feit dat het niet-hebben van bluetooth op je autoradio ook kennelijk al aardig antiek blijkt te zijn, mag ik ervan uitgaan dat er geen specifieke voordelen zijn bij het willen vinden van iets nieuwers dan die ckw7 carkit? Of vergis ik me daarin?

 

Want als het geen nadelen voor mij oplevert dan zal in elk geval het prijskaartje voor zo'n verouderd (tweedehands) product wel navenant lager liggen? Maar ja je spreekt van nokia dus dan is er toch nog wel weer een of andere houder nodig voor een i-phone 5 die ik daarop aan moet kunnen sluiten, ik neem niet aan dat ome Nokia accessoires voor een i-phone maakt?

oeps, foutje, ik vergat dat je zei dat de verbinding tussen i-phone en ckw7 via bluetooth verloopt dus die ckw7 hoeft alleen aan de autoradio bedraad te worden...

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal juist en  je kan ook de Nokia helemaal niet aansluiten op de autoradio, moet je alleen zelf even het geluid van de radio uitzetten, dan heb je alleen 12 volt nodig.

 

2e mogelijkheid je maakt de vorige stap iets luxer en gebruikt de muted draad van de ckw7 en sluit die aan op de muted van de radio, dan zet de ckw7 het geluid van de radio uit bij een gesprek.

Nog luxer je gebruikt de muted draad en niet de speakler van de ckw7 maar de speakers van de radio door de audio door te zetten naar de aux of telefoon ingang van de raiio ( soms moet die in de BSI door de garage nog wel geactiveerd worden en loopt het gesprek over de speakers van de radio.

 

Bij helemaal niet technisch zou ik op MP een ckw7 scoren, die werken tot nu toe zonder problemen op alle telefoons en de microfoon en speaker een plaatsje geven en aansluiten op de 12 volt van de auto dan ben je klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je heel hartelijk! Ik zal kennelijk eerst eens moeten uitzoeken wat een "muted draad is en waar die op de autoradio wordt aangesloten. Van mijn vorige auto weet ik dat je dat soort problemen niet had bij het aansluiten van een telefoon omdat de hands-free unit gewoon twee bedrade blokjes had (of was het er slechts één?) die keurig op de daarvoor bedoelde ingang(en) van de (Becker) autoradio paste. Welke draad wat deed was dus helemaal geen vraag die aan de orde was, de blokjes pasten ook maar op één manier op de achterkant van de radio.

 

Gezien de prestaties van de huidige RD4 radio heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat dat ook een Becker product is en dat de aansluitingen wel eens dezelfde zouden kunnen zijn. Die ckw7 komt als ik jouw woorden goed begrijp niet met kant-en-klare aansluitblokjes zodat ik me allereerst moet gaan oriënteren welke draad waar aan zo'n zelf aan te solderen blokje gaat?

 

Na wat Googlen zie ik overigens dat het toch een behoorlijk omvangrijk gebeuren is. Ik vond een installatie handleiding van die ck-7W zoals hij daar genoemd wordt waaraan al zo'n blokje zit maar waar ook een hele berg spullen moet worden gemonteerd:

 

1. Getting started

Overview

The Advanced Car Kit includes

the components shown above.

• 1 Handsfree unit HF-5 with mounting plate MK-2

• 2 Remote control button CU-7

• 3 Loudspeaker HFS-12

• 4 Microphone MP-2

• 5 Cable set PCU-4

• 6 Data cable CA-27

• 7 Charger cable CA-116

 

Ook zie ik dat je doe unit nergens onder de 70 euro kunt vinden terwijl die Yatour die er enorm veel eenvoudiger uitziet qua aansluitingen al voor pakweg 25 euro tweedehands te vinden is. Hoofdprobleem is echter dat er steeds bijgezegd wordt voor welk type en model auto zo'n ding is en tja, een Peugeot 807 uit 2006 is nog nergens door mij gesignaleerd.... Zou zo'n Yatour unit echt van auto tot auto verschillen of gaat het alleen maar om het aansluit stekkertje?

 

Overigens toont dat bovenstaande installatie schema dat je er een externe luidspreker (punt 3) aan zou moeten hangen en dat is nou net NIET de bedoeling, mijn hoofddoel is immers het kunnen beluisteren van internet-radio onderweg en daarvoor wil ik echt de uitstekende luidsprekers (4 stuks) van het aanwezige audio systeem gebruiken. Overigens klopt mijn veronderstelling, ik zie op diverse plekken dat Becker de maker van die RD4 is. 

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is die car set niet alleen bedoeld om telefoon gesprekken weer te geven?

Internet radio van je telefoon zal de car set niet activeren en je autoratio in de mute zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees zou ik die oude Becker eruit gooien. Dan maar geen info op het scherm. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei T90user:

Peugeot 807 uit 2006

Citaat

 

Hallo,

das RD4 gibt es in drei Niveaustufen. Niveau 1 bis 3.

Ich z.B.habe das RD4 Niveau 1 drin. Nur Radio, kein Bluetooth, kein MP3

Das RD4 Niveau 2: Radio, MP3 fähig, kein Bluetooth.

Das RD4 Niveau 3: Radio, MP3 fähig und Bluetooth.

Welches Niveau dein RD4 hat, kannst du schnell feststellen. Zieh es aus dem Schacht und schau hinten auf das Etikett.

 

bron https://www.peugeotboard.de/forums/33-Radio-Car-Hifi-MP3-DAB-Forum

 

er zijn tamelijk dure denson gateways voor die RD4 en er is ook een optie een oude total los berlingo uit te slachten

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan vindt je hem ook

in rood

 

Citaat

Peugeot-Aux-Eingang-Adapter CTVPGX011 Funktionen

  • Anschluss über Quadlock Stecker an der Rückseite der Stereoanlage.
  • Kompatibel mit Peugeot 207, 307, 407, 607 und 807 (ab 2005) mit RD4 Head-Unit durch Siemens VDO / Blaupunkt. Hinweis: Nicht kompatibel Fabrik mit Bluetooth-Option.
  • Bietet Cinch-Eingang oder 3.5 -mm-Klinke-Stecker auf, der in die Kopfhörerbuchse eingesteckt werden kann iPods, iPhones, iPads, Laptops, MP3-Playern, Handys.
  • Direkte Audio-Feed von einem externen Gerät in Ihrem Peugeot Radio als Direct Aux Input.
  • Bietet CD-Qualität, Weit überlegen als billige Plug-in FM-Transmitter.
  • Lieferung mit Cinch auf 3.5 mm-Klinkenstecker.
  • Sehr einfach "plug n play ' Installation.
  • Teilenummer - CTVPGX011
  • 2 Jahre Garantie
  • FREIES P & P

Peugeot-Aux-Eingang-Adapter CTVPGX011 Kompatibilität

Dies Peugeot-Aux-Adapter ist kompatibel mit den folgenden:

  • Peugeot 207 - 2006 ab mit RD4 Head-Unit durch Siemens VDO / Blaupunkt (Nicht Bluetooth).
  • Peugeot 307 - 2005 ab mit RD4 Head-Unit durch Siemens VDO / Blaupunkt (Nicht Bluetooth).
  • Peugeot 407 - 2005 ab mit RD4 Head-Unit durch Siemens VDO / Blaupunkt (Nicht Bluetooth).
  • Peugeot 607 - 2005 ab mit RD4 Head-Unit durch Siemens VDO / Blaupunkt (Nicht Bluetooth).
  • Peugeot 807 - 2005 ab mit RD4 Head-Unit durch Siemens VDO / Blaupunkt (Nicht Bluetooth).

 

 

of dan de bleutooth adapter indien die wel tot het niveau 3 behoort zoals in de eerdere melding van het peugeot forum

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor alle reacties. Sommige begrijp ik, andere niet zo.

 

Ceesv bijvoorbeeld, jij was toch een van de mensen die mijn kritiek op het verdwijnen van voor mij belangrijke middengolfzenders bekritiseerde met de mededeling dat ik dat dan maar via de telefoon moest gaan doen? Nu neem ik je voorstel serieus en is het nu ineens onredelijk dat ik dat dan wel met de goede geluidskwaliteit van de vioer speakers in mijn wagen wil realiseren?

 

Psychosammie: ik zou wel gestoord zijn als ik die radio eruit zou halen, ik heb diverse Becker radio's bezeten in allerlei configuraties met extra goede buitenantennes maar het tot dusver niet mee mogen maken dat ik alle vijf de Kleefse zenders van de WDR ook binnen onze stad (sterk door hoge gebouwen en Reichswald afgeschermd) nog overal kan ontvangen. En dat minstens tot aan de lijn Tiel/Den Bosch aan toe, en voor sommige frekwenties nog verder. Zelfs mijn Becker met drie kortegolfbanden erop (als ik me goed herinner de 2330) kon daar niet aan tippen! Die ga ik er echt niet uit halen. Overigens, sommige informatie zoals de temperatuur buiten en waarschuwingen  zoals "koelvloeistof bijvullen" en gladheidswaarschuwingen komen via datzelfde scherm en ik ga die absoluut niet willen missen.

 

Tonskidutch: super, ik ga morgen meteen op jacht met die informatie. Heel hartelijk dank voor de moeite die je voor mij nam!

 

Henk, er zit inderdaad een CD speler in (geen wisselaar) maar ik weet nog even niet wat de letters BSI betekenen :(

 

Nogmaals dank iedereen!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...