Ga naar inhoud


Is online alternatief voor satelliet in het buitenland?


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:


Nieuwe Europese wetgeving zorgt ervoor dat online videodiensten behorend bij een traditioneel tv-abonnement van een Europese aanbieder uiterlijk vanaf 1 mei in alle landen van de Europese Unie bruikbaar dienen te zijn.

Heeft u dus in Nederland een abonnement bij Canal Digitaal, Ziggo, KPN of T-Mobile dan kan men de apps om mobiel naar tv-zenders alsmede films en series te kijken ook in andere Europese landen bekijken. Datzelfde geldt voor de apps van Belgische aanbieders als TV Vlaanderen, Telenet en Proximus.
 
Online
Is deze nieuwe buitenlandse online kijkmogelijkheid in praktijk een vervanging voor Nederlanders en Belgen die met de caravan of camper voor korte of langere tijd in het buiteland verblijven en niet van de ‘eigen’ tv-zenders verstoken wilt zijn? In de voorgaande jaren was het bekijken van Nederlandse en Vlaamse tv-zenders op vakantiebestemmingen in Europa alleen met satellietontvangst mogelijk. Om de schotel dit jaar thuis te laten en het benodigde abonnement hiervoor op te zeggen, is echter veel te voorbarig. Natuurlijk is online kijken via deze apps een nieuwe mogelijkheid. Maar in praktijk blijken er toch nadelen aan te kleven. Zeker bij mobiel gebruik op vakantie of langer verblijf in het buitenland. Het online kijken vreet namelijk data. Gebruik van mobiel data is daarom af te raden. Ook als men een mobiel abonnement met onbeperkt dataverbruik heeft. Onbeperkt is namelijk alleen voor Nederland van toepassing. Bij deze zogenaamde Unlimited-abonnementen geldt namelijk voor mobiel gebruik buiten het eigen land een limiet voor datagebruik die in de meeste gevallen maximaal 10GB is. En met deze 10GB kan slechts enkele uren naar televisie in de best mogelijke beschikbare kwaliteit gekeken worden.
 
WiFi

Nu in de meeste hotels en op veel campings gratis openbaar WiFi beschikbaar is, lijkt dit een goede manier om online naar tv-zenders te kijken. Maar ook deze mogelijkheid blijkt in praktijk problematisch te zijn. Deze openbare WiFi-netwerken moeten namelijk met de andere gasten gedeeld worden. Zeker in het hoogseizoen levert dit bij online tv-kijken grote kans dat niet zonder haperingen en buffering gekeken kan worden. Omdat de meeste apps een techniek gebruiken die dit moet tegen gaan, is de beeldkwaliteit zelfs op een tablet vaak al belabberd te noemen. Gaat men dit daarna nog eens met Google Cast (Chromecast) of Airplay naar het grote televisiescherm streamen, blijft er een blokkenfestijn over. En wordt tv-kijken op vakantie in deze gevallen een gezelschapsspel waarbij familieleden moeten raden wat er nu precies op de tv-zender wordt uitgezonden.
 
Ziggo en KPN
Maat is online tv via apps van Nederlandse en Belgische aanbieders dan een alternatief voor Nederlanders en Vlamingen die in het buitenland wonen of het grootste deel van het jaar in één van de landen van de Europese Unie vertoeven? Dat is nog maar de vraag. Want ook als men over een vaste internetverbinding met onbeperkte datamogelijkheid beschikt, zijn er toch nog haken en ogen. Want aanbieders gaan zo goed als zeker – net als bij mobiele data dat bij een onbeperkt data-abonnement in het buitenland toch beperkt blijkt te zijn – restricties aan het gebruik doorvoeren. KPN heeft in Nederland als eerste aanbieder de KPN Interactieve TV-app van geoblocking ontnomen. Maar KPN-klanten mogen deze app voor het online tv-kijken maximaal 120 dagen (vier maanden) per jaar buiten Nederland in landen van de Europese Unie gebruiken. De verwachting is dat KPN de trendsetter is en dat ook andere aanbieders dit voorbeeld volgen.
 
Europese Unie
Daarnaast geldt het online kijken alleen voor landen die bij de Europese Unie aangesloten zijn. Gaat men dus in Turkije op vakantie werken deze online kijkmogelijkheden niet. In dit land en alle andere landen van de Europese Unie dient men dus gebruik te maken van het technische hulpmiddel VPN. Met dit soort diensten – voor stabiele werking een abonnement van rond de 80 euro per jaar vereist – verkrijgt men een Nederlands IP-adres en denkt de aanbieder dat u zich in Nederland bevindt. VPN is dus ook een manier om de maximale tijdslimiet voor gebruik in het buitenland te omzeilen die KPN dus nu heeft ingevoerd. Maar ook VPN lijkt onder vuur te komen. Ziggo testte onlangs een aantal dagen bij Ziggo GO een nieuwe techniek waarbij het de toegang tot de online tv-dienst blokkeerde bij gebruik van VPN.
 
Satelliet
Om dus dit jaar op vakantie of verblijf in het buitenland van Nederlandse of Vlaamse tv-zenders verzekerd te zijn, kan het beste de satellietschotel en de smartcard met het benodigde abonnement meenemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij heb je het antwoord zelf al gegeven. PC met goed internet moet kunnen werken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Psychosammie


Natuurlijk moet het met een pc en goed internet kunnen werken maar dat is niet de vraag. De vraag is of je goed naar de Nederlandse zenders kunt kijken als je op vakantie gaat en dan al trekkend met de caravan of camper dus op steeds verschillende plekken en landen of in een hotelacomodatie ergens in Europa.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivb de gratis wiffi , schrijf er maar bij dat de meeste campings in ,,buiten gebieden,, liggen en meestal geen fiber of snel internet hebben , bij onze camping hebben we 5 vdsl boxen staan en daarop buitenantennes echter is de aanvoer van de providers gewoonweg slecht

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uur geleden zei luisteraar:

Hoe zit het met Switserland is geen EU wel EER.

De nieuwe regel gaat in principe niet gelden voor landen die buiten de Europese Unie vallen, zoals Zwitserland, Noorwegen en toekomstig Groot-Brittannië.

 

Alleen dus voor landen vertegenwoordigd in de EU.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uur geleden zei Sprietje:

Bij deze zogenaamde Unlimited-abonnementen geldt namelijk voor mobiel gebruik buiten het eigen land een limiet voor datagebruik die in de meeste gevallen maximaal 10GB is.

Ik mag mijn gehele data volume in Europa gebruiken, er is geen beperking.

Ik zit wel bij een aanbieder die in elk land ter wereld zelf vertegenwoordigd is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die aanbieder heeft waarschijnlijk geen Unlimited data-abonnementen. In Nederland kan je bij Vodafone ook de gehele databundel zonder limitering binnen de EU gebruiken. Ook al is dit 50GB zoals ijn mijn geval.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei ceesv:

Ik mag mijn gehele data volume in Europa gebruiken, er is geen beperking.

Ik zit wel bij een aanbieder die in elk land ter wereld zelf vertegenwoordigd is.

Zou je de provider kunnen noemen waarbij dat het geval is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In mijn geval een Vodafone zakelijk abonnement.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Sprietje:

Beste Psychosammie


De vraag is of je goed naar de Nederlandse zenders kunt kijken als je op vakantie gaat en dan al trekkend met de caravan of camper dus op steeds verschillende plekken en landen of in een hotelacomodatie ergens in Europa.

 

 

Dat zal voorlopig nog een groot probleem zijn.

De meeste providers bieden wel de technische mogelijkheden zoals b.v. goed werkende apps maar de in de vakantiegebieden beschikbare bandbreedte blijft de bottleneck.

Ik heb op ons overwintering adres in Spanje een beschikbare Wifi bandbreedte van maximaal 3,5 Mbps maar ook soms maar 2 Mbps en daarmee kom je niet echt ver.

NPO stream is meestal goed te volgen maar RTL XL nauwelijks.

Mijn eigen Kabel provider Caiway kan ik via de bijbehorende app goed volgen maar de kwaliteit ie wel erg mager.

Netflix met het laagste abonnement in SD is ook redelijk met deze bandbreedte te volgen maar gaat er ook regelmatig onderuit.

Je zult toch in het buitenland minimaal 6 Mbps ter beschikking moeten hebben om een aantal aanbieders te kunnen volgen en dat zit er in de regel meestal niet in.

 

Dus het is eigenlijk niet zo spannend dat de aanbieders sinds kort hun abonnementen ook in het buitenland beschikbaar stellen maar hoe kom je betaalbaar aan de benodigde bandbreedte.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste luisteraar

 

Betreft het een vakantiewoning in het zuiden, dan is er nog nooit een probleem geweest. Met een vaste schotel neem je gewoon een maat die je daar nodig hebt om een goede ontvangst te hebben. Het artikel gaat hoofdzakelijk over vakantiegangers die met caravan of camper op vakantie gaan en niet de mogelijkheid hebben om een grote schotel mee te nemen.
Lees bijv. de volgende regel in het artikel eens:
Om de schotel dit jaar thuis te laten en het benodigde abonnement hiervoor op te zeggen, is echter veel te voorbarig.

 

Bovendien is de betrouwbaarheid van internet in het zuiden bij lange na niet te vergelijken met Nederland. Ik kan me niet heugen dat ik in Nederland ooit uitval van internet heb gehad.
In Spanje is dat schering en inslag. Dat komt mede doordat in Spanje internet veelal draadloos gaat via een kleine antenne die je op je huis hebt staan.
Als ik tv zou kijken via internet, dan had mijn vrouw al lang besloten terug naar Nederland te gaan want zij is erg aan haar programma's gehecht en is niet te genieten als ze die niet kan zien. Bovendien is tv kijken op een UHD TV van 55" heel wat anders dan naar zo'n klein schermpje kijken. Dat noem ik geen tv kijken, dat is prutsen.

 

 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...