Ga naar inhoud


Aantal op te nemen zenders met één of twee tuners


FransDVBT

Aanbevolen berichten

Wie heeft een DVB-T2 ontvanger (Vu+, Mut@nt, Xtrend, ...) en kan mij antwoord geven op de volgende vraag?:

 

Hoeveel zenders kan je tegelijk opnemen en één kijken met één tuner?

En met twee tuners?

 

Wat ik kan vinden: met één tuner alle zenders binnen één kanaal (bouquet) en met twee tuners alle zenders binnen twee kanalen (bouquets). Klopt dit?

 

Het gaat om DVB-T2. Helaas zijn deze niet in een FBC uitvoering zoals bij DVB-S en DVB-C. Uiteraard is een Dual-tuner hetzelfde als twee losse gewone tuners.

 

Ik ben op zoek naar een vervanger voor een Topfield TF5300K. Deze heeft twee tuners en kan twee zenders opnemen en dan kan je nog een derde kijken. Zonder de doorluskabel, dus met één tuner kan dit ook. Echter, dan alleen binnen één kanaal (bouquet). Mét de doorluskabel, dus met twee tuners kan dit bij twee kanalen (bouquets). Ik kijk alleen FTA, maar kijk twee regionalen. Ik gebruik dus beide tuners. Ik neem aan dat mijn nieuwe ontvanger ook twee tuners moet hebben wil ik hetzelfde hebben?

 

 

aangepast door FransDVBT
spellingsfoutje en meer uitleg.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, dat is juist.

Als je van twee zenders tegelijk wilt kunnen opnemen die via verschillende kanalen/frequenties uitzenden heb je twee tuners nodig.

Bedenk ook dat je een tuner zal moeten kopen die DVB-T2 mét H.265 ondersteund.

 

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je wat aan deze lijst:

https://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste

Of https://www.freenet.tv/geraete/vergleich, maar bij Freenet (= de gecodeerde DVB-T2 in Duitsland) moet er natuurlijk ook een decoder in zitten of kunnen en die heb je uiteraard niet nodig voor FTA.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Het valt me op dat een aantal populaire ontvangers (Vu+ Solo SE V2; Vu+ Duo2; Xtrend ET8500) geen HEVC / H.265 hebben. Inderdaad goed opletten.

 

Ik denk dat de Mut@nt HD51 een goede kandidaat is. En anders toch een ontvanger met maar één tuner, dan is er meer keuze. De regionale zenders hoef ik toch niet tegelijk te zien/opnemen. In dat geval zou de Amiko Neo Combo SE wel wat zijn. Of de Vu+ Zero4K.

 

Bedankt voor lijst. Ik zal daar nog even bij kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je allemaal overboord gooien voor zover het Nederlandse DVB-T2 betreft. Dit wordt een gesloten kastje met ingebouwde kaart. Alleen de NPO en regionalen zouden ongecodeerd blijven. Opnamemogelijkheid bieden de nieuwe ZTE kastjes niet. Losse kaarten en/of CI+ module is nog niet geplanned.

 

Met één tuner kun je alleen kanalen opnemen die op dezelfde frequentie uitzenden.

Met twee tuners kun je één programma kijken en één programma opnemen of iedere combinatie (2 x kijken of 2 x opnemen).

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 3-9-2018 om 23:53 zei FransDVBT:

Ik kijk alleen FTA, maar kijk twee regionalen. 

@Mimisiku

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Mimisiku:

Met twee tuners kun je één programma kijken en één programma opnemen of iedere combinatie (2 x kijken of 2 x opnemen).

 

2x kijken wordt lastig. Of een 2e tv? P.I.P.!

 

Maar de Topfield kan met één tuner twee zenders opnemen. Bij enkele beschrijvingen van DVB-T2 ontvangers lees ik dat je met één tuner alle zenders op kan nemen van één kanaal. Het lijkt me dat het van de software van de ontvanger afhangt hoeveel opnames ondersteund worden?! En als er niets vermeld is, dan maar hopen dat het er minimaal twee zijn. Maar goed, dat zal toch wel...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amiko is een gesloten ontvanger, ik ben zelf nogal gecharmeerd van een Enigma2 ontvanger, maar dat is wennen als je een Topfield gewend ben.

De VU+ Zero 4k heeft slechts één tuner, de Mut@nt kan je nog uitbreiden, mocht je er bijvoorbeeld nog satelliet bij wilt hebben, of toch een tweede tuner.

 

Overigens zijn deze ontvangers nog best prijzig voor alleen DVB-T2. Volgens mij zitten er bij die ontvangers van die Duitse lijst goedkopere bij.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei FransDVBT:

 

2x kijken wordt lastig. Of een 2e tv? P.I.P.!

 

Maar de Topfield kan met één tuner twee zenders opnemen. Bij enkele beschrijvingen van DVB-T2 ontvangers lees ik dat je met één tuner alle zenders op kan nemen van één kanaal. Het lijkt me dat het van de software van de ontvanger afhangt hoeveel opnames ondersteund worden?! En als er niets vermeld is, dan maar hopen dat het er minimaal twee zijn. Maar goed, dat zal toch wel...?

 

Van de Enigma2 ontvangers heb ik begrepen dat die wel 8 opnames tegelijk kunnen, dus dat ga je nog niet eens redden met NPO 123 en een regionale zender.

 

Oh ja, hbbTV is ook wel handig om aan boord te hebben voor bijvoorbeeld uitzending gemist.

Op de VU+ Zero 4k werkt dat prima.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb puur ter test eens Digitenne ingelezen op de VU+ Zero 4K. Kon daar prima mee opnemen en kijken vermits de kanalen op dezelfde frequentie zitten.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-9-2018 om 22:11 zei Alex1970:

Amiko is een gesloten ontvanger, ik ben zelf nogal gecharmeerd van een Enigma2 ontvanger, maar dat is wennen als je een Topfield gewend ben.

De VU+ Zero 4k heeft slechts één tuner, de Mut@nt kan je nog uitbreiden, mocht je er bijvoorbeeld nog satelliet bij wilt hebben, of toch een tweede tuner.

 

Overigens zijn deze ontvangers nog best prijzig voor alleen DVB-T2. Volgens mij zitten er bij die ontvangers van die Duitse lijst goedkopere bij.

 

Op zich lijkt mij Enigma2 ook leuk. Aanpassen naar wens. Aan de andere kant, er kan veel tijd in gaan zitten. Bij een gesloten systeem hoef je verder niets.

 

Als ik de Mut@nt doe, dan neem ik gelijk twee tuners. Die kost dan maar 10 euro. Totaal zou het 169,- of 179,- euro zijn. Er zijn inderdaad goedkopere, maar die vind ik allemaal niet echt mooi. Wel mooi vind ik bijvoorbeeld de Ferguson Ariva 4K. Maar die is al wat verouderd. En op het display alleen de tijd als die aan staat. Beetje dom.

 

 

20 uur geleden zei Alex1970:

 

Van de Enigma2 ontvangers heb ik begrepen dat die wel 8 opnames tegelijk kunnen, dus dat ga je nog niet eens redden met NPO 123 en een regionale zender.

 

Oh ja, hbbTV is ook wel handig om aan boord te hebben voor bijvoorbeeld uitzending gemist.

Op de VU+ Zero 4k werkt dat prima.

 

Een ontvanger met één tuner kan dus prima. Alleen dan niet de regionale tegelijk, maar dat geeft niet.

 

De Amiko Neo Combo SE heeft WebTV, is dat hetzelfde als HbbTV? Of vergelijkbaar? Deze ontvanger heb ik gevonden voor nog geen 50 euro en heeft vooralsnog mijn voorkeur. Ziet er mooi uit, een mooie afstandsbediening. Ik weet alleen niet wat voor info op het display weergegeven wordt. Er is wat dat betreft weinig informatie te vinden. Ook of Nederlands een ondersteunde taal is. Mocht die tegen vallen, dan kan ik altijd alsnog de Mut@nt kopen...

Hmm, nu lees ik dat de "ok" knop nogal klikt. En dat er eigenlijk alleen een SSD in kan vanwege een beperkte stroomlevering...

 

 

3 uur geleden zei Mimisiku:

Heb puur ter test eens Digitenne ingelezen op de VU+ Zero 4K. Kon daar prima mee opnemen en kijken vermits de kanalen op dezelfde frequentie zitten.

 

Precies, is dat dus duidelijk. De VU+ Zero 4K is ook nog kandidaat. Rustig design, geen storend display. HD extern, eventueel makkelijk stil te krijgen. Ook de afstandsbediening van de VU+ vind ik mooi.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Web TV is niet hetzelfde als hbbTV.

Met web TV wordt IPTV bedoeld of internet streams.

Dat kunnen de Enigma ontvangers ook.

Deze streams worden hier op het forum ook regelmatig gemeld.

 

Ik zou persoonlijk niet voor de VU+ Zero 4k kiezen, omdat mijn plasma TV stoort op de afstandsbediening en daarnaast nog een paar dingetjes zoals het ontbreken van enkele knoppen op de afstandsbediening, enorm tegenvallende blind scan, geen lage symbolrate mogelijk, maar die zaken zullen wellicht niet voor jou van toepassing zijn. (Ik heb een DVB-S2X variant overigens).

Verder heeft de Mut@nt meer USB-poorten (en één 3.0) en dus twee tuners.

Je kan op elke Enigma ontvanger trouwens een USB harde schijf aansluiten, dus ook op de Mut@nt is een externe schijf mogelijk.

Echter over hbbTV schrijft PLi:

Using QTHbbTV plugin, not supplied by the manufacturer, not supported, not tested, no guarantees.

De Mut@nt is wel een ouder model, kernel versie is bijv. lager maar wat dat uitmaakt weet ik niet.

 

Hier nog een mooi overzicht met specificaties van ontvangers geschikt voor OpenPLi:

https://wiki.openpli.org/Receivers:Settopbox_Comparison

 

En nog wat betreft goedkopere ontvangers, hier nog een opsomming van geschikte ontvangers en TV's:

 

aangepast door Alex1970
Typo

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de Amiko Neo Combo SE geworden. Voornamelijk vanwege de prijs. Waarschijnlijk voldoet deze goed genoeg. Zoals ik eerder zei: mocht het tegen vallen, kijk ik weer verder en dan is de Mut@nt een goede optie.

 

Ik laat nog wel weten hoe die bevalt!

 

En bedankt voor jullie advies!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...