Ga naar inhoud


Eutelsat 10E vinden en schotel uitrichten.


Pserk

Aanbevolen berichten

Beste iedereen. 

Zojuist ben ik lid geworden van dit forum. Ik zit namelijk met een vraag waar ik even gewoon echt niet uitkomt.

Op dit moment heb ik een schotel van 1,24 meter op het dak staan met een ultra black single LNB. De schotel is de Gibertini op 125. Ik ben voor mijn zoon een systeem aan het opzetten om weerfoto's van Eumetcast te gaan ontvangen.

Ik heb alles aangeschaft wat nodig is om hun beelden te kunnen ontvangen via de satelliet Eutelsat 10E. Het is één groot drama. Ik heb een 2 tal kastjes gekocht, lees bijna 500 euro en ik kan de satelliet nog steeds niet vinden. De schotel moet gericht staan op 173.23 graden oost en de elevatie op 30.50. LNB skew moet -4,2 zijn.

Nu is het zo dat de gradenboog van deze schotel niet echt meer klopt want ik heb de bevestigingsgaten groter moeten maken omdat de bestaande bouten inmiddels zijn dolgedraaid en ik er nieuwe(dikkere) in heb geplaatst. Maar goed, hoe kan ik nu de 30.50 graden elevatie krijgen anders dan op de schaal te kijken?

Ook is het zo dat ik niet hoger kom dan 30.000 ksps en ik moet voor Eumetcast de 33000 hebben. Om precies te zijn moet het de frequentie van 11263/33000 en 11387/33000 zijn. Deze worden niet gehaald. Als ik op bv Hotbird 13 zit dan kan ik wel 11263/27500 krijgen en niet die ik moet hebben. Het kan ook nog zo zijn dat ik niet op de goede satelliet zit. Ik kom er even niet echt uit zeg maar. Weet jij of iemand anders in dit forum een oplossing misschien?

Groet, 

Pserk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Technische gegevens transponders:

https://www.eumetsat.int/website/home/Data/DataDelivery/EUMETCast/ReceptionStationSetup/index.html

https://nl.kingofsat.net/pos-10E.php

 

Beste Pserk,

 

Ik zou om te beginnen met behulp van een satelliet tv ontvanger de schotel uitrichten op de satelliet, zodat je zeker weet dat je naar de juiste satelliet positie kijkt en ontvangst hebt.

Op de site van Kingofsat kan je frequenties vinden en verdere gegevens van de tv stations.

Let op dat je een fta programma neemt welke op de Europa beam uitgezonden wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei ceesv:

 

Let op dat je een fta programma neemt welke op de Europa beam uitgezonden wordt.

In dit geval zoeken op ORTC TV frequentie 10840V, DVB-S, 3255 1/2 met en C/N van 2,7.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pserk

 

Welkom op dit forum.

 

De schotel uitrichten doe je als volgt:


De elevatie:
Je hebt een Gibertini OP 125. Die is op de spiegel gemeten 130cm hoog.
De offset van de schotel is 21,3°
De elevatie van de Eutelsat 10 is in Alblasserdam 30,5°
Van die 30,5° trek je de offsethoek van 21,3° af, dat is 9,2°
De schotel moet dus 9,2° achterover staan.
Bij een hoogte van 130cm, moet de bovenzijde 208mm achter de onderzijde staan.
Gebruik dus een lange rij (profiel), leg die onder tegen de voorzijde van de schotel en hou deze zuiver verticaal waterpas. Bij de juiste elevatieafstelling van de schotel moet de bovenzijde dus 208mm van de verticale rij staan.

 

Dan de richting:
De zon staat morgen om 11:59 uur precies in de richting van de Eutelsat 10.
Plak schilderstape (of een touwtje) van precies midden boven op de schotel tot midden over de lnb, zie bijlage.
Draai de schotel op het bewuste tijdstip zodat de schaduw midden over de lnb-arm loopt en midden over de schotel loopt, dus centraal tussen de bevestigingsbouten. Zet hem dan vast en verdraai hem niet meer.
Als je de satelliet nog niet hebt, dan eerst de elevatie iets aanpassen (iets hoger of lager). Dan kan het bijna niet anders of je moet hem gevonden hebben.
De skew van de lnb moet niet op -4,2 staan maar op -0,7. Dat is zo weinig, dus de aansluiting van de lnb recht omlaag zetten.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bijna niet te geloven maar het is gelukt om verbinding te maken met eutelsat 10. Ik heb wederom zaterdag zo'n beetje de hele middag op de schoorsteen gezeten om te zoeken.

11.59 uur heb ik de schotel precies in het midden gezet van de zon. Vast gezet en daarna aan het zoeken gegaan. LNB staat op -3,8° en elevatie staat op 10.5°. Het was in dit geval zo erg belangrijk dat de LNB exact goed staat anders was er geen signaal. Het was echt milimeter werk. Maar het is nu gelukt en heb verbinding met de transponder die ik moest hebben.

Nu nog de software bekijken die ik moet hebben en dan zou alles moeten lopen. Bedankt Sprietje en de anderen voor jullie hulp in deze.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het gelukt is beste Pserk.


Een schotel van 125cm uitrichten vereist veel meer nauwkeurigheid dan bijv. een schotel van 60cm.
In de bijgevoegde grafiek kun je zien hoe nauwkeurig schotels van verschillende afmetingen uitgericht moeten worden en welke verliezen het geeft.
Uitrichten met de zon gaat ongelofelijk nauwkeurig alleen schijnt de zon in Nederland zo weinig. Afgelopen week was het mazzel hebben.
De elevatie instelling blijft altijd een beetje afwachten.
Gibertini geeft in zijn specificaties dan wel op dat de offset van de schotel 21,3° is maar in de praktijk kan dit toch nog wel eens iets afwijken. Vandaar dat ik ook altijd schrijf, als je de schotel met de zon hebt uitgericht, vastzetten en er voorlopig niet meer aan draaien, eerst een beetje zoeken met de elevatie en dat is blijkbaar gelukt.

De skew van de lnb afstellen gaat het nauwkeurigste door deze te verdraaien en kijken wanneer je het beste signaal hebt.
Het verbaast me dat je het beste signaal kreeg met een skew van -3,8° terwijl het -0,7 moet zijn.
Geen enkele calculator houdt namelijk rekening met het feit dat niet alleen Astra een pré-skew toepast van 7,5° maar ook Eutelsat een pré-skew van 3,5°, zie de bijlage. Het verschil kan een afwijking van de antenne is de lnb zijn of misschien een afwijking in je meting.

Voor een optimaal signaal moet de schotel op maximale signaalkwaliteit uitgericht zijn. Hiertoe heeft Gibertini op deze schotel een draadstang zitten om de elevatie heel fijn in te kunnen stellen, zie bijlage.
Helaas is er geen voorziening voor de draairichting (Azimuth) maar dat kun je zelf makkelijk maken door 2 parkers te plaatsen waar de beugel zo dicht mogelijk tegen de pijp zit, zie bijlage.

Je moet dit pas doen als de schotel al behoorlijk goed uitgericht is. Om dan de schotel nog een stuk nauwkeuriger af te stellen plaats je de 2 parkers als volgt.
Neem 2 zelftappers van 4 of 5mm buitenmaat.
Meet daar de kerndiameter van op en boor links en rechts een gat gelijk aan de kerndiameter door de beugel en de pijp.
Boor nu een gat van de buitendiameter alleen door de beugel.
Schroef nu beide parkers er in en zet ze goed vast.
Door nu de moeren aan de rechter zijde iets los te draaien en aan de linker zijde iets aan te draaien of omgekeerd natuurlijk, kun je de schotel heel fijn bijsturen. Zo krijg je hem optimaal uitgericht.

Zorg je er wel voor dat de mast zelf heel erg goed vast staat want met zo'n grote schotel kan door harde wind makkelijk heel de mast verdraaien in de mastbeugels als die niet goed vast staan.

 

signaalverlies bij slecht uitrichten KU-band.png

pré-skew 2018.png

elevatie instelling OP 125 L.jpg

schotel sturen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor de reacties van jullie. Ik ben er erg mee geholpen en het was echt een frustrerende klus die nu dat toch geklaard is. Het is ook erg fijn om te lezen dat er mensen zijn die je verder kunnen helpen. Bedankt allen. Nu gaan we verder met de software om de beelden te kunnen ontvangen. Wordt ook een hels karwei aangezien er nogal wat kanalen beschikbaar zijn. Maar goed, daar zullen we ook wel uitkomen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...