Ga naar inhoud


Verbrande geur als interne hdd aangesloten is


johan1983be

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

jaren geleden hadden wij een (originele) Solo2 gekocht. Hierin hebben we toen een harde schijf ingestoken. Nu dit toestel is een aantal jaar in gebruik geweest door mijn moeder. Die nam er nooit mee op, en ik denk niet dat toen timeshift actief was. Sinds kort hebben we het toestel zelf terug in gebruik. Ik heb er VTI 14 opstaan. Helaas zijn de ondertitels niet wat het moet zijn zoals het in OpenPLI is, maar buiten dat vind ik deze VTI toch het beste (dit terzijde 😉 )

 

Timeshift stond bij ons wel actief en we kunnen in de harde schijf enzo. Plots rook onze hele kamer naar wat lijkt op verbrand plastic. Eerst dachten we dat de geur van de harde schijf kwam, dus hebben we een andere gestoken, welke ik nog had liggen. Opnieuw kwam die geur. Met de schijven liggen spelen, en uit de buurt gelegd van waar hij is gemonteerd. Nu blijkt dat het iets is op de printplaat welke deze geur afgeeft (je wordt echt niet goed van die geur). Na wat getest met en zonder schijf en verschillende schijven ben ik tot de conclusie gekomen dat deze geur alleen er is als er een harde schijf insteekt. op de foto's heb ik aangeduid vanwaar volgens ons de geur komt. Iemand een idee hoe dit komt?

 

We hebben nu vanachter in de solo2 een usb stick gestoken. We hebben wel timeshift uitgeschakeld omdat we niet weten of daarvoor die usb stick wel kan dienen.?

 

 

DSC_0043.JPG

DSC_0044.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


waar staat ie?

is er voldoende ventilatie mogelijk, dus niet in een boekenrek of tv meubel maar vrij opgesteld met niets erboven

met hdd erin kun je kijken wat de status is en ook de temperatuur ook voel je met je vingers op de hdd / of met digitale thermometer

 

p.s. er ligt zichtbaar veel stof in en dat kan ook brandlucht veroorzaken bij hoge temperaturen

Mes Emmerdes

Charles Aznavour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zou kunnen beste carlo666

ik weet dat de geur van verbrande plastics / kunststoffen heel specifiek karakter hebben en aldus gecategoriseerd kunnen worden in thermoharders of thermoplasten

namelijk bijtend zurig of kaarsvet achtig

 

we moeten ons niet gek maken met raden op afstand maar er is meer nodig voor een conclusie

een andere hdd geprobeerd?

aangepast door Tonskidutch
e

Mes Emmerdes

Charles Aznavour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, volgens het openingsbericht is de hd al vervangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-4-2019 om 12:09 zei johan1983be:

Na wat getest met en zonder schijf en verschillende schijven ben ik tot de conclusie gekomen dat deze geur alleen er is als er een harde schijf insteekt.

dus als de voeding meer belasting heeft komt de geur. 

dan moet je zoeken in voeding of printbanen naar voeding stekker hd of de voeding stekker van hd zelf op printplaat kan slechte verbinding hebben wat warmte ontwikkeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

 

bedankt voor de reacties. Inderdaad is de harde schijf al vervangen geweest. Als de schijf insteekt en ik leg de schijf aan de andere zijde van de solo2, dan ruik je ook niets aan de schijven. De geur lijkt vrij te komen van de elco's (ik wist niet wat de naam was 😉 ). Ik weet niet of het mogelijk is dat die enkel reageren als ik een harde schijf insteek. Ik zal als ik wat meer tijd heb eens zien of er een slechte verbinding is en/of deze elco's vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet je HDD het wel zodra die aangesloten is of begint de geur zich meteen te verspreiden? Ik denk meer aan een constructiefout in de voeding of de SATA verbinding. Zitten de connectoren wel goedom (zowel op de print als op de HDD). Straks is er gewoon sluiting tussen de +5v en de 0v..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

De Hdd werkt direct en blijft ook werken. Ik heb niet de indruk dat de geur zich meteen begint te verspreiden. De eerste keer roken we het toen we even buiten waren geweest en terug binnenkwamen, dat heel de ruimte deze indringende geur had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is er misschien een kat in huis?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of het hier van toepassing is kan ik niet voorspellen, maar katten liggen graag op warme voorwerpen, bijvoorbeeld ontvangers in stand-by.

Soms laten katten wel eens wat ontsnappen, wanneer die vloeistof in de ontvanger komt en deze warm wordt, ga je dat ruiken.

 

Ik heb dit in het verleden af en toe voorbij zien komen op een landelijke reparatie service werkplaats van video recorders.

 

Het is niet gezegd dat dit hier aan de hand is, maar je kan nooit weten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...